{"id":3563,"date":"2022-02-22T11:37:02","date_gmt":"2022-02-22T11:37:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3563"},"modified":"2022-02-22T11:37:05","modified_gmt":"2022-02-22T11:37:05","slug":"vanliga-problem-med-audi-q5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-q5\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi Q5"},"content":{"rendered":"\n

Audi Q5 \u00e4r Audis kompakta familje-SUV som balanserar utrymme och lyx b\u00e4ttre \u00e4n alla andra Audi SUV:er p\u00e5 marknaden. Q5 \u00e4r baserad p\u00e5 VW Tiguan-chassit vilket inneb\u00e4r att den delar m\u00e5nga av sina underreden med den betydligt billigare VW Tiguan och den betydligt dyrare Porsche Macan.<\/p>\n\n\n\n

Q5 introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2009 och den andra generationen f\u00f6ljde n\u00e4stan ett decennium senare. Visst, 2012 \u00e5rs ansiktslyftning f\u00f6rde Q5 in i en modernare era, men den \u00f6vergripande designen f\u00f6r\u00e4ndrades inte s\u00e4rskilt mycket. De tidiga Q5-modellerna \u00e4r dock inte de mest p\u00e5litliga bilarna som finns, men 2014-2016 \u00e5rs f\u00f6rsta generation av Q5 \u00e4r mycket b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Den 2:a generationen av Q5 har f\u00e5tt m\u00e5nga f\u00f6rb\u00e4ttringar p\u00e5 b\u00e5de lyx- och tillf\u00f6rlitlighetsavdelningen. Hur som helst \u00e4r de vanligaste problemen med Q5 f\u00f6rknippade med problem med styrkedjan, problem med start-stop-systemet, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning, elektriska problem och eventuella problem med br\u00e4nslesystemet.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts \u00e4r den andra generationen av Q5 verkligen en mer p\u00e5litlig bil, men om du vill ha den f\u00f6rsta generationen, se till att v\u00e4lja de senare modellerna (2014-2016) eftersom de \u00e4r mycket b\u00e4ttre och Audi lyckats g\u00f6ra dem mycket mer h\u00e5llbara.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre europeiska lyxbilar har en tendens att g\u00e5 igenom motorns styrkedjor som om de vore oljefilter. Problemet h\u00e4r \u00e4r dock att dessa typer som dessa till och med kan f\u00f6rst\u00f6ra en motor helt och h\u00e5llet. Audi EA888-motorn som ocks\u00e5 \u00e4r det mest popul\u00e4ra motoralternativet f\u00f6r Q5 \u00e4r ben\u00e4gen att drabbas av s\u00e5dana problem.<\/p>\n\n\n\n

Mer specifikt \u00e4r det s\u00e5 att sp\u00e4nnaren f\u00f6r timingkedjan, som ser till att din timingkedja \u00e4r d\u00e4r den ska vara, \u00e4r f\u00f6rutbest\u00e4md att g\u00e5 s\u00f6nder, men f\u00f6rst efter 120 000 miles eller s\u00e5. Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste vara extra f\u00f6rsiktig n\u00e4r det g\u00e4ller motorunderh\u00e5ll, f\u00f6r om du inte g\u00f6r det i tid kan du f\u00f6rlora motorn.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 start-stop problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla medvetna om varf\u00f6r start-stopp-system finns, men knappast n\u00e5gon d\u00e4r ute gillar dem, s\u00e4rskilt inte i en Audi Q5. Dessa system \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att st\u00e4nga av servostyrningen och bromsassistansen, vilket kan orsaka m\u00e5nga problem och till och med orsaka olyckor.<\/p>\n\n\n\n

Audi s\u00e4ger att detta problem \u00e4r relativt litet och att det h\u00e4nder s\u00e4llan, men med tanke p\u00e5 att det kan orsaka olyckor m\u00e5ste du ta itu med detta omedelbart. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det m\u00e5nga som \u00e4ger Q5 och m\u00e5nga andra bilar fr\u00e5n den tiden som helt enkelt st\u00e4nger av start-stop-systemet helt och h\u00e5llet. Detta kommer ocks\u00e5 att avlasta din generator.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 problem med \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska vanligt att bilar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka drabbas av \u00f6kad oljef\u00f6rbrukning. Det \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanligt att europeiska lyxbilar f\u00f6rbrukar \u00f6verdrivna m\u00e4ngder olja \u00e4ven utan alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 m\u00e4taren. Detta inneb\u00e4r att bilar som Q5 tenderar att f\u00f6rbruka olja mycket snabbare \u00e4n de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett problem om du \u00e4r medveten om det eftersom du kan fylla p\u00e5 oljan med n\u00e5gra tusen mils mellanrum, vilket inte \u00e4r n\u00e5gon stor sak. Men om du inte g\u00f6r det kan detta leda till m\u00e5nga motorrelaterade problem som kan \u00f6ka motorns driftstemperatur och till och med pensionera motorn i f\u00f6rtid.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan introducerades den f\u00f6rsta generationen av Q5 f\u00f6r mer \u00e4n 10 \u00e5r sedan vilket inneb\u00e4r att den nu \u00e4r en relativt gammal bil. Med tanke p\u00e5 att m\u00e5nga Audi \u00e4r utrustade med alla m\u00f6jliga tekniker och prylar \u00e4r det givet att n\u00e5got g\u00e5r s\u00f6nder n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Dagsljus \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att d\u00f6 efter ett tag vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut dem. Dessutom \u00e4r det k\u00e4nt att vissa elektriska delar i bilen, t.ex. kup\u00e9lampor eller str\u00f6mbrytare, ocks\u00e5 orsakar problem efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q5 problem med br\u00e4nslesystemet<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q5-br\u00e4nslepumpens fl\u00e4ns \u00e4r ben\u00e4gen att l\u00e4cka vilket orsakade mycket problem i m\u00e5nga \u00e5r eftersom Audi var relativt l\u00e5ngsam att reagera n\u00e4r det g\u00e4ller att \u00e5tg\u00e4rda detta. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att det finns m\u00e5nga \u00e4ldre Q5-modeller d\u00e4r ute som aldrig fick r\u00e4tt behandling och d\u00e4rf\u00f6r fortfarande \u00e4r ben\u00e4gna att l\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage \u00e4r aldrig en bra sak eftersom de faktiskt kan sluta katastrofalt eftersom br\u00e4nsle, som vi alla vet, \u00e4r mycket l\u00e4ttant\u00e4ndligt och giftigt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r nyare Audi Q5-modeller tillf\u00f6rlitliga?<\/h4>\n\n\n\n

Majoriteten av de problem som listas i den h\u00e4r artikeln \u00e4r oftast f\u00f6rknippade med den f\u00f6rsta generationen av Q5 f\u00f6re faceliftet. Detta inneb\u00e4r att modellerna fr\u00e5n 2014 och upp\u00e5t \u00e4r mycket mer h\u00e5llbara. Den 2:a generationen av Q5 rankas mycket h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med den 1:a generationen Q5 p\u00e5 grund av detta.<\/p>\n\n\n\n

Faktum \u00e4r att inte ens de senaste Q5-modellerna \u00e4r klassledande n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men de ligger i niv\u00e5 med utbudet fr\u00e5n b\u00e5de BMW och Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar det att reparera Audi Q5?<\/h4>\n\n\n\n

De \u00e5rliga reparationskostnaderna f\u00f6r en Audi Q5 ligger n\u00e5gonstans runt 900 dollar, vilket \u00e4r en aning h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med genomsnittliga kompakta SUV:er. Men med tanke p\u00e5 att Q5 erbjuder mer j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar fr\u00e5n detta segment \u00e4r det ingen \u00f6verraskning att den ocks\u00e5 kostar mer att reparera.<\/p>\n\n\n\n

De genomsnittliga \u00e5rliga bilreparationsutgifterna ligger p\u00e5 cirka 650 dollar, vilket inneb\u00e4r att 250 dollar mer f\u00f6r en bil som Q5 faktiskt inte \u00e4r s\u00e5 illa. Det finns verkligen niv\u00e5er i det h\u00e4r spelet och Q5 \u00e4r verkligen b\u00e4ttre \u00e4n de flesta kompakta SUV:er d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi Q5 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

Tyska lyxtillverkare tenderar att prioritera s\u00e4kerhet lika mycket som de prioriterar lyx och innovation. Detta inneb\u00e4r att Q5 verkligen \u00e4r en ganska s\u00e4ker bil eftersom alla generationer av Q5 har f\u00e5tt ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg. Naturligtvis \u00e4r den andra generationen av Q5 b\u00e4ttre eftersom den drar nytta av m\u00e5nga toppmoderna s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Den 1:a generationen av Q5 \u00e4r s\u00e4krare \u00e4n de flesta bilar d\u00e4r ute, men om du vill ha den h\u00f6gsta s\u00e4kerhetsniv\u00e5n m\u00e5ste du k\u00f6pa en nyare bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi Q5 \u00e4r Audis kompakta familje-SUV som balanserar utrymme och lyx b\u00e4ttre \u00e4n alla andra Audi SUV:er p\u00e5 marknaden. Q5 \u00e4r baserad p\u00e5 VW Tiguan-chassit vilket inneb\u00e4r att den delar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3563"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3563"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3563\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3564,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3563\/revisions\/3564"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3563"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3563"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3563"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}