{"id":3559,"date":"2022-02-22T11:36:07","date_gmt":"2022-02-22T11:36:07","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3559"},"modified":"2022-02-22T11:36:09","modified_gmt":"2022-02-22T11:36:09","slug":"vilken-audi-har-en-v12-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-audi-har-en-v12-motor\/","title":{"rendered":"Vilken Audi har en V12-motor"},"content":{"rendered":"\n

En V12-motor \u00e4r den heliga graalen bland prestandamotorer, eftersom alla de st\u00f6rsta superbilarna genom tiderna har en V12-motor som sitt hj\u00e4rta. Men en V12 \u00e4r inte bara \u00f6verl\u00e4gsen n\u00e4r det g\u00e4ller prestanda, den \u00e4r ocks\u00e5 h\u00f6gt ansedd som den smidigaste motorn som finns. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som v\u00e4rldens mest bekv\u00e4ma bilar, som Rolls Royce Phantom, ocks\u00e5 anv\u00e4nder en V12.<\/p>\n\n\n\n

Endast tv\u00e5 Audi-modeller har en V12-motor, Audi Q7 och Audi A8. A8 anv\u00e4nder dock en W12-motor som liknar en klassisk V12-motor, men inte riktigt samma sak. \u00c5 andra sidan finns den senaste generationens Audi Q7 ocks\u00e5 med en turbodiesel 6,0 l V12 TDI som \u00e4r en av de m\u00e4rkligaste, men ocks\u00e5 mest l\u00f6jliga motorer som n\u00e5gonsin monterats p\u00e5 en Audi.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts \u00e4r V12-motorer ocks\u00e5 vanliga i superbilar och sportbilar, men superbilen Audi R8 anv\u00e4nder antingen en 4,2L V8 eller en 5,2L V10. Detta inneb\u00e4r att de enda tv\u00e5 12-cylindriga Audis \u00e4r Q7 6.0L V12 och flaggskeppssedanen Audi A8 W12.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 motorer \u00e4r i sig olika eftersom den som finns i Q7 \u00e4r en enh\u00f6rning och ingen annan serietillverkad bil har n\u00e5gonsin anv\u00e4nt den. \u00c5 andra sidan finns W12-motorn som finns i A8 \u00e4ven i n\u00e5gra Bentley-sedaner och -kup\u00e9er.<\/p>\n\n\n\n

Audi A8 W12 – Audis toppmodell av en flaggskeppssedan<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r W12 som finns i Audi A8 inte en riktig 12-cylindrig motor med V-konfiguration eftersom den anv\u00e4nder tv\u00e5 V6-motorer som \u00e4r inst\u00e4ngda tillsammans. Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett ganska unikt s\u00e4tt hur VAG lyckades utveckla en smidig och linj\u00e4r drivlina f\u00f6r de b\u00e4sta lyxbilarna de erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

W12-motorn som finns i den nuvarande generationen av A8 har 585 hk och 626 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r W12-drivlinan \u00e4r dimensionerad till 6,0 liter och anv\u00e4nds endast f\u00f6r komfort och smidighet. Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan \u00e4r 12-cylindriga motorer otroligt smidiga och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r dessa \u00e5terfinns i de h\u00f6gsta lyxbilarna.<\/p>\n\n\n\n

BMW 760 \u00e4r BMW:s toppsedan som ocks\u00e5 anv\u00e4nder en V12 och det \u00e4r samma sak som med Mercedes S680. Den W12 som finns i A8 finns \u00e4ven i Bentley Continental och den 4-d\u00f6rrars Flying Spur.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste generationen Bentley Benteyga anv\u00e4nde ocks\u00e5 en W12 men W12:an skrotades eftersom den inte klarade utsl\u00e4ppsreglerna f\u00f6r EU-marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q7 V12 TDI – En galen Audi SUV<\/h2>\n\n\n\n

Audi \u00e4r en tysk lyxsedan som \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00f6ra lyxiga, men \u00e4nd\u00e5 konservativa och potentiellt till och med lugna bilar. Audi var aldrig ett m\u00e4rke som fokuserade p\u00e5 att g\u00f6ra uppseendev\u00e4ckande bilar, de var alltid mer inriktade p\u00e5 subtil, tekniskt driven lyx med en liten doft av \u00f6verd\u00e5dighet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens Audi Q7 6.0 V12 TDI \u00e4r dock en helt annan historia och \u00e4r nu den enda V12-dieselmotor som Audi n\u00e5gonsin har erbjudit. TDI V12 utvecklades f\u00f6r t\u00e4vlingssyften, eftersom R10 Le Mans-racerbilen konstruerades och byggdes kring V12 TDI-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Audi beslutade senare att det var en bra id\u00e9 att erbjuda familjens SUV Q7 med just den motorn, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man f\u00f6rv\u00e4ntar sig att Audi ska g\u00f6ra, men vi \u00e4r ack s\u00e5 glada att de gjorde det. V12-motorn p\u00e5 6,0 liter har 500 hk och ett \u00e4nnu mer l\u00f6jligt vridmoment p\u00e5 730 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r var en tid d\u00e5 v\u00e4rldsekonomin sakta tog en dykning vilket inneb\u00e4r att en 6.0L V12 inte direkt var den b\u00e4sta motorn du kunde v\u00e4lja. Hur som helst \u00e4r vi glada att Audi gjorde det eftersom V12 TDI i Q7 \u00e4r en av de mest autentiska motorerna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4rnan i 12-cylindriga motorer – Varf\u00f6r finns de?<\/h2>\n\n\n\n

Ur ett modernt perspektiv \u00e4r en V12-motor on\u00f6dig och \u00f6verdrivet \u00f6verdriven, vilket v\u00e4cker fr\u00e5gan varf\u00f6r n\u00e5gon tyckte att en motor som \u00e4r dubbelt s\u00e5 stor och v\u00e4ger dubbelt s\u00e5 mycket som en redan stor sexcylindrig motor \u00e4r en bra id\u00e9 f\u00f6r n\u00e5gonting.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r allt kommer omkring \u00e4r de flesta superbilar alltid fokuserade p\u00e5 att vara s\u00e5 l\u00e4tta som m\u00f6jligt, och att kl\u00e4mma in en gigantiskt stor V12-motor \u00e4r uppenbarligen ett steg i fel riktning. En V12 \u00e4r dock en flaggskeppsmotorkonfiguration och endast de b\u00e4sta bilarna n\u00e5gonsin har anv\u00e4nt en V12, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis betyder att dessa bilar ens kan betraktas ur ett mer vanligt perspektiv.<\/p>\n\n\n\n

Dessa bilar \u00e4r gjorda f\u00f6r att utm\u00e4rka sig p\u00e5 vissa omr\u00e5den d\u00e4r en mindre 6- eller 8-cylindrig motor helt enkelt inte kan g\u00f6ra det. Det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att f\u00f6rest\u00e4lla sig en Lamborghini i toppklass utan en V12 eller en Rolls Royce i toppklass utan en V12.
En V12 \u00e4r ett uttalande lika mycket som den \u00e4r den smidigaste motor du kan k\u00f6pa. Dessutom l\u00e5ter en V12 magnifikt, s\u00e4rskilt i Ferrari- och Lamborghini-modeller. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att ett s\u00e5dant ljud och s\u00e5dana k\u00e4nslor inte helt enkelt kan matchas av mindre motorer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Audi W12 A8 en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

En W12-motor \u00e4r lika s\u00e4llsynt som en turbodiesel V12, och f\u00f6rutom A8 och n\u00e5gra Bentleys \u00e4r det ingen annan bil som anv\u00e4nder en liknande motor. Bugatti konstruerade W16-motorn som finns i b\u00e5de Veyron och Chiron p\u00e5 ett liknande s\u00e4tt genom att kombinera tv\u00e5 V8:or i st\u00e4llet f\u00f6r tv\u00e5 V6:or som \u00e4r fallet med W12.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en VW-grej eftersom inget annat bilf\u00f6retag g\u00f6r n\u00e5got liknande. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W12:an som finns i A8 verkligen en bra motor f\u00f6r sitt \u00e4ndam\u00e5l. Den \u00e4r tyst, raffinerad och smidig, vilket \u00e4r de tre viktigaste egenskaperna hos en riktig 12-cylindrig motor p\u00e5 limousinniv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r V12 TDI i Q7 en bra motor?<\/h3>\n\n\n\n

V12 TDI som finns i Q7 \u00e4r en bra motor, men inte av de sk\u00e4l som du kanske f\u00f6rv\u00e4ntar dig. Den h\u00e4r motorn var aldrig konstruerad f\u00f6r att anv\u00e4ndas i en daglig f\u00f6rare eftersom det \u00e4r en riktig racerbilsmotor. Det inneb\u00e4r att den kr\u00e4ver dyrt underh\u00e5ll som en vanlig Audi Q7-\u00e4gare inte \u00e4r villig att betala.<\/p>\n\n\n\n

6.0L V12 TDI Q7 \u00e4r en bil som alla vi \u00f6nskar och dr\u00f6mmer om att \u00e4ga, men samtidigt \u00e4r ingen av oss modig nog att faktiskt g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r V12-motorer p\u00e5 v\u00e4g ut ur produktion?<\/h4>\n\n\n\n

V12-motorer b\u00f6rjar sakta bli s\u00e4llsynta och m\u00e5nga biltillverkare h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 ifr\u00e5n motorer med stor cylindervolym i allm\u00e4nhet, s\u00e4rskilt V12- och V10-motorer. Det \u00e4r \u00e4nnu oklart om vi n\u00e5gonsin kommer att f\u00e5 bevittna en helt ny V12 i lyxbilssegmentet, men en V12 \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet f\u00f6r m\u00e5nga av dessa bilar, s\u00e5 vi kan inte s\u00e4ga n\u00e5got s\u00e4kert.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har den helt nya EQS Mercedes visat att en elektrisk drivlina faktiskt kan vara mycket smidigare \u00e4n till och med den smidigaste V12:an, vilket tyder p\u00e5 att framtidens lyxigaste bilar sannolikt kommer att vara elektriska.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En V12-motor \u00e4r den heliga graalen bland prestandamotorer, eftersom alla de st\u00f6rsta superbilarna genom tiderna har en V12-motor som sitt hj\u00e4rta. Men en V12 \u00e4r inte bara \u00f6verl\u00e4gsen n\u00e4r det<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3559"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3559"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3559\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3560,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3559\/revisions\/3560"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3559"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3559"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3559"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}