{"id":3557,"date":"2022-02-22T11:35:38","date_gmt":"2022-02-22T11:35:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3557"},"modified":"2022-02-22T11:35:40","modified_gmt":"2022-02-22T11:35:40","slug":"vilken-audi-har-en-v10-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-audi-har-en-v10-motor\/","title":{"rendered":"Vilken Audi har en V10-motor?"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan introducerade Audi en specialversion av Audi R8 som kallas R8 Decennium edition. Decennium R8 \u00e4r en hyllning till den d\u00e5 10 \u00e5r gamla b\u00e4sta Audi-motorn genom tiderna och en av de b\u00e4sta motorerna i hela bilindustrin, den ikoniska 5,2 l naturgasdrivna V10-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Men R8 \u00e4r faktiskt inte den enda Audi-modellen med en V10-motor, eftersom denna \u00e4ra \u00e4ven tillfaller 2006\/2008 \u00e5rs Audi S6\/6S och 2006 \u00e5rs S8. Alla dessa tre anses nu allm\u00e4nt som de tv\u00e5 galnaste Audi-sedanerna eftersom de delar sina motorer med Lamborghini Gallardo\/Huracan.<\/p>\n\n\n\n

Audi\/Lamborghini V10-motorn p\u00e5 5,2 liter erbjuds fortfarande i R8 och Huracan och m\u00e5nga anser att det \u00e4r den mest legendariska sportbilsmotorn genom tiderna. Det finns inga bilar i dag som levereras med en V10 fr\u00e5n fabriken f\u00f6rutom R8 och Huracan.<\/p>\n\n\n\n

Bilindustrin r\u00f6r sig bort fr\u00e5n stora sugmotorer s\u00e5 det \u00e4r h\u00f6gst troligt att vi aldrig kommer att f\u00e5 se en helt ny bil med en V10, b\u00e5de i form av tv\u00e5ngsinduktion och sugmotor.<\/p>\n\n\n\n

Audi R8 – En \u00e4kta superbil fr\u00e5n Audi<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2006 chockade Audi v\u00e4rlden med den d\u00f6dligt snygga Audi R8. R8 erbj\u00f6ds till en b\u00f6rjan med antingen 4,2 liters V8 eller 5,2 liters V10. I senare R8-modeller slopades 4,2 liter, vilket inneb\u00e4r att den enda motor som finns tillg\u00e4nglig f\u00f6r R8 \u00e4r V10-motorn.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av V10 R8 erbjuder 525 hk och 391 lb-ft vridmoment. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r den f\u00f6rsta generationen V10 R8 att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 under 4 sekunder. Audi gjorde senare en ansiktslyftning av R8:an 2011 och den 5,2 liter stora bilen fick d\u00e5 en effekt\u00f6kning till 552 hk och 400 lb-ft vridmoment. Den mest kraftfulla Audi R8 av f\u00f6rsta generationen \u00e4r 2015 \u00e5rs R8 Competition med sin 570 hk starka 5,2L V10 och en tid fr\u00e5n 0 till 60 km\/h p\u00e5 3,2 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Den andra generationen av R8 introducerades 2015 och n\u00e4rmar sig nu slutet av sin livstid. Den 5,2L V10 i andra generationens R8 har minst 532 h\u00e4stkrafter medan den mest kraftfulla V10 R8 har 602 h\u00e4stkrafter. R8 kommer sannolikt att g\u00e5 till historien som en av de b\u00e4sta superbilarna genom tiderna eftersom den balanserar anv\u00e4ndbarhet och prestanda p\u00e5 ett beundransv\u00e4rt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rsta generationens R8 \u00e4r ocks\u00e5 en av de snyggaste bilarna n\u00e5gonsin och kommer sannolikt att bli en klassiker en dag, s\u00e4rskilt de manuella V10-versionerna.<\/p>\n\n\n\n

2006 Audi S6\/RS6 – En mellanstor sedan med en Lamborghini Gallardo-motor.<\/p>\n\n\n\n

I mitten och slutet av 2000-talet var v\u00e4rlden en helt annan plats j\u00e4mf\u00f6rt med idag. BMW erbj\u00f6d M5 med en V10 och Audi erbj\u00f6d S6\/RS6 med en Lamborghini-motor. Under dessa tider var ingen s\u00e5 uppr\u00f6rd \u00f6ver att familjebilar skulle ha Lamborghini-motorer eftersom den milj\u00f6medvetna eran b\u00f6rjade n\u00e5gra \u00e5r efter det.<\/p>\n\n\n\n

Audi S6 fr\u00e5n 2006 erbjuder en n\u00e5got avtrimmad och n\u00e5got mer sofistikerad version av Gallardo V10 eftersom den ”bara” har 435 hk och 398 lb-ft vridmoment. Denna motor \u00e4r kopplad till en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da och Audis industristandard Quattro fyrhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

2008 \u00e5rs Audi RS6 var och \u00e4r fortfarande den galnaste Audi RS6 genom tiderna eftersom den har samma 5,2L V10 men med 571 hk och 479 lb-ft vridmoment. M\u00e5nga experter h\u00e4vdar att Audi till och med funderade p\u00e5 att g\u00f6ra en RS6 med 650 h\u00e4stkrafter redan 2008, och detta uppt\u00e4cktes senare eftersom en liten ECU-avst\u00e4mning kan driva upp RS6:s effekt till 650 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Dessa tv\u00e5 Audi-sedaner \u00e4r nu ikoniska eftersom de representerar en era d\u00e5 bilentusiaster kunde blanda en Lamborghini V10 med en familjebil.<\/p>\n\n\n\n

2006 Audi A8 – Fullstor lyxlimousin med Lamborghini-motor<\/h2>\n\n\n\n

Audi S8 fr\u00e5n 2006 anv\u00e4nder ocks\u00e5 en variant av Lamborghini V10-motorn p\u00e5 5,2 liter, men den version som fanns i S8 var n\u00e5got avtrimmad j\u00e4mf\u00f6rt med den i RS6. S8 fr\u00e5n 2006 erbjuder 450 hk och 398 lb-ft vridmoment. Denna motor \u00e4r mer eller mindre identisk med den som finns i 2006 \u00e5rs S6.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r f\u00f6rsta och enda g\u00e5ngen som en fullstor lyxsedan anv\u00e4nde en motor som \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n 8-cylindrig. Alla efterf\u00f6ljande S8-modeller anv\u00e4nder 8-cylindriga motorer och den senaste Audi S8 erbjuder en 4,0 l turboladdad V8 med 563 hk.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt \u00e4r 5,2L S8 en ikonisk bil, men den kan \u00e4nd\u00e5 f\u00e5s f\u00f6r ett relativt \u00f6verkomligt pris nuf\u00f6rtiden. Det \u00e4r dock inte den mest popul\u00e4ra bilen d\u00e4r ute eftersom den kostar mycket pengar att underh\u00e5lla precis som S6 och RS6 fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Lamborghini V10 och Audi V10?<\/h4>\n\n\n\n

Den allra f\u00f6rsta Lamborghini Gallardo introducerades f\u00f6r modell\u00e5ret 2003 och den anv\u00e4nde en 5,0 l V10 med cirka 493 hk. Lamborghini uppdaterade senare motorn till 5,2 liter och det \u00e4r samma motor som finns i S6\/RS6 och S8 fr\u00e5n den tiden.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom de uppenbara effektskillnaderna \u00e4r V10-motorn som finns i Lamborghini mycket mer aggressiv och \u00e4r inte lika raffinerad som den som finns i Audi-sedaner. Audi f\u00f6rs\u00f6kte g\u00f6ra V10:an mer passande f\u00f6r vardagsk\u00f6rning vilket innebar att motorn m\u00e5ste vara tystare och inte lika aggressiv.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nde Audi en V10 till en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Ur dagens perspektiv verkar det l\u00f6jligt att en familjesedan kommer med en naturligt aspirerad 5,2L V10 Lamborghini-motor, men det tidiga 2000-talet var en helt annan tid d\u00e5 br\u00e4nslepriserna och de allm\u00e4nna milj\u00f6tendenserna var mycket annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

De gjorde det f\u00f6r att de kunde g\u00f6ra det och f\u00f6r att M5:an fr\u00e5n den tiden ocks\u00e5 anv\u00e4nder en V10-motor med naturlig insugning. P\u00e5 den tiden verkade det l\u00f6jligt f\u00f6r en prestandabil att erbjuda en fyrcylindrig motor, men numera \u00e4r det mer eller mindre normen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi V10 borta f\u00f6r alltid?<\/h4>\n\n\n\n

Audi V10 \u00e4r sannolikt borta och det finns inga tecken p\u00e5 att den n\u00e5gonsin kommer att komma tillbaka. Detta beror p\u00e5 att nuvarande regler f\u00f6r utsl\u00e4pp, effektivitet och ljud helt enkelt inte till\u00e5ter s\u00e5dana motorer. V10:an i R8 \u00e4r en dinosaurie f\u00f6r vissa, medan den f\u00f6r oss bilentusiaster representerar prestandabilarnas guld\u00e5lder.<\/p>\n\n\n\n

Audi sa nyligen att den nya R8 kommer att bli en helt elektrisk superbil, vilket \u00e4r helt logiskt med tanke p\u00e5 att bilindustrin l\u00e5ngsamt r\u00f6r sig bort fr\u00e5n stora motorer i allm\u00e4nhet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan introducerade Audi en specialversion av Audi R8 som kallas R8 Decennium edition. Decennium R8 \u00e4r en hyllning till den d\u00e5 10 \u00e5r gamla b\u00e4sta Audi-motorn genom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3557"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3557"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3557\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3558,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3557\/revisions\/3558"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3557"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3557"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3557"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}