{"id":3510,"date":"2022-02-16T12:43:51","date_gmt":"2022-02-16T12:43:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3510"},"modified":"2022-02-16T12:43:53","modified_gmt":"2022-02-16T12:43:53","slug":"2022-mercedes-eqs-vs-porsche-taycan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/2022-mercedes-eqs-vs-porsche-taycan\/","title":{"rendered":"2022 Mercedes EQS vs Porsche Taycan"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes EQS \u00e4r en av de nyaste och mest omtalade EV-bilarna p\u00e5 marknaden just nu medan Porsche Taycan \u00e4r branschstandarden n\u00e4r det g\u00e4ller lyxiga EV-sedaner. Ja, Tesla Model S kanske \u00e4r snabbare och mer popul\u00e4r, men Taycan \u00e4r och har alltid varit bilen att sl\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQS \u00e4r en fullstor lyxig EV-sedan och \u00e4r sannolikt den mest lyxiga och plyschigaste iterationen av en elbil hittills. EQS \u00e4r ocks\u00e5 ett Mercedes teknikhus och den mest avancerade bil som Mercedes n\u00e5gonsin har byggt, fr\u00e4mst tack vare det imponerande infotainmentsystemet Hyperscreen MB UX.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Taycan \u00e5 andra sidan \u00e4r inte alls lika lyxig eller bekv\u00e4m, men den ser b\u00e4ttre ut och g\u00e5r ocks\u00e5 b\u00e4ttre. Taycan 4S i mellanniv\u00e5n \u00e4r mycket mer engagerande att k\u00f6ra \u00e4n EQS, f\u00f6r att inte tala om Taycan Turbo S i toppmodellen som ligger l\u00e5ngt \u00f6ver EQS n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rgl\u00e4dje.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt b\u00f6r du v\u00e4lja Mercedes EQS om du vill ha yttersta komfort och lyx och inte bryr dig om 0-60mph-tider och hur snabbt du kan g\u00e5 genom ett h\u00f6rn. B\u00e5da dessa elbilar tillh\u00f6r toppskiktet p\u00e5 den nuvarande elbilsmarknaden, och b\u00e5da \u00e4r lika imponerande, men av mycket olika sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

2022 Mercedes EQS – planetens lyxigaste elbil<\/h2>\n\n\n\n

2022 Mercedes EQS \u00e4r en fyrd\u00f6rrars lyxig elektrisk sedan som hoppas kunna s\u00e4tta lyxstandarderna f\u00f6r elbilsmarknaden p\u00e5 samma s\u00e4tt som S-klassen \u00e4r lyxriktm\u00e4rket f\u00f6r ICE-v\u00e4rlden. \u00c4ven om EQS inte kan konkurrera med S-klass n\u00e4r det g\u00e4ller komfort och utrymme k\u00e4nns EQS mer speciell, s\u00e4rskilt bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

EQS erbjuds med tv\u00e5 motorkonfigurationer, EQS 450 i instegsutf\u00f6rande och EQS 580 i topputf\u00f6rande. EQS 450 b\u00f6rjar p\u00e5 102 310 dollar medan EQS 580 b\u00f6rjar p\u00e5 119 000 dollar. 450:an har 329 hk medan 580:an har 516 hk. 450:an har en kapacitet p\u00e5 cirka 350 mil, men 450:an lyckades till och med klara upp till 422 mil p\u00e5 en enda laddning.<\/p>\n\n\n\n

580:an ska klara runt 320 miles max och b\u00e5da kan laddas fullt ut via en snabb DC-laddare p\u00e5 drygt 40 minuter. EQS \u00e4r omissk\u00e4nnligt en lyxbil och det \u00e4r uppenbart att Mercedes inte har positionerat EQS som en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r klassledande n\u00e4r det g\u00e4ller teknik och interi\u00f6rdesign som ingen annan elbil ens kan komma i n\u00e4rheten. EQS har ocks\u00e5 funktioner som luftreningssystem, fyrhjulsstyrning, ambient belysning och avancerad adaptiv farth\u00e5llare med halvautonom funktion.<\/p>\n\n\n\n

2022 Porsche Taycan – Den mest dynamiska elektriska sedanen p\u00e5 planeten.<\/h2>\n\n\n\n

Porsche Taycan kommer i tv\u00e5 karossformer och n\u00e5gra olika kraftkonfigurationer. Utbudet b\u00f6rjar med basmodellen Taycan f\u00f6r 82 700 dollar som erbjuder 270 mils r\u00e4ckvidd och 400 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r Taycan 4S f\u00f6r 103 800 dollar med en r\u00e4ckvidd p\u00e5 247 mil och 522 hk.<\/p>\n\n\n\n

Taycan Turbo f\u00f6r 150 900 dollar erbjuder 670 hk och en ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 250 mil medan den r\u00e4ckviddstoppade Taycan Turbo S kostar 185 000 dollar och den kommer med 750 hk och en ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 200 mil p\u00e5 en enda laddning. Alla dessa kan ocks\u00e5 f\u00e5s i Cross Turismo-karosstilen som kostar cirka 2 000 dollar mer \u00e4n sedanen.<\/p>\n\n\n\n

I samma \u00f6gonblick som du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 Taycan \u00e4r du medveten om att det \u00e4r en riktig sportbil, trots att den v\u00e4ger cirka 5 000 pund. Porsche har sett till att Taycan k\u00f6rs som en \u00e4kta Porsche ska och de flesta anser att den \u00e4r mer dynamisk \u00e4n Panamera.<\/p>\n\n\n\n

Taycan \u00e4r inte lika flashig som EQS p\u00e5 insidan, men det betyder inte att Taycan inte \u00e4r otroligt lyxig ocks\u00e5, det \u00e4r bara det faktum att EQS \u00e4r p\u00e5 en helt annan niv\u00e5. Taycan \u00e4r heller inte alls lika fullmatad med funktioner som EQS, men den kommer med allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en toppmodern lyxbil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Ta EQS om du vill ha lyx, ta Taycan om du vill ha en sportig k\u00f6rning.<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa elbilar \u00e4r lika imponerande och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande de tv\u00e5 mest sp\u00e4nnande elbilarna enligt min mening. EQS \u00e4r utan tvekan den lyxigaste elbilen p\u00e5 planeten, och om du v\u00e4rdes\u00e4tter lyx framf\u00f6r sportighet \u00e4r EQS det sj\u00e4lvklara valet.<\/p>\n\n\n\n

Om du v\u00e4rdes\u00e4tter r\u00e4ckvidd \u00e4r EQS 450 det r\u00e4tta valet eftersom den erbjuder mest r\u00e4ckvidd av alla modeller som n\u00e4mns i den h\u00e4r artikeln. 450 \u00e4r faktiskt det b\u00e4sta valet av hela EQS-sortimentet eftersom du kan anv\u00e4nda den extra prisskillnaden p\u00e5 20 000 dollar f\u00f6r att utrusta 450:an ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot v\u00e4rdes\u00e4tter en sportig k\u00f6rning \u00e4r Taycan r\u00e4tt v\u00e4g att g\u00e5, eftersom den utan tvekan \u00e4r den mest atletiska och b\u00e4st hanterande elektriska sedanen p\u00e5 marknaden och det b\u00e4sta valet i serien \u00e4r Taycan 4S eftersom den balanserar kraft och r\u00e4ckvidd p\u00e5 ett perfekt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Mercedes Benz EQS AMG att vara snabbare \u00e4n Taycan?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes har nyligen presenterat EQS 53 AMG som \u00e4r den mest dynamiska och snabbaste EQS-modellen du kan k\u00f6pa. EQS AMG har 650 hk vilket g\u00f6r att EQS kan sprinta 0-60 mph p\u00e5 cirka 3,5 sekunder i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r verkligen snabbt, men en Porsche Taycan Turbo S med 750 hk klarar det p\u00e5 mindre \u00e4n 2,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes EQS b\u00e4ttre \u00e4n en Tesla Model S?<\/h4>\n\n\n\n

Tesla Model S \u00e4r snabbare, billigare, mer popul\u00e4r och enklare att anv\u00e4nda tack vare Teslas Supercharger-n\u00e4tverk. Model S \u00e4r dock inte b\u00e4ttre \u00e4n EQS eftersom EQS erbjuder en b\u00e4ttre och mer raffinerad upplevelse som helhet.<\/p>\n\n\n\n

Teslas bilar \u00e4r helt enkelt inte byggda tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att de ska kunna matchas med EQS. D\u00e4rmed inte sagt att Tesla g\u00f6r d\u00e5liga bilar, tv\u00e4rtom, de g\u00f6r fantastiska bilar, men Mercedes g\u00f6r det helt enkelt b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes EQS b\u00e4ttre \u00e4n Audi e-Tron GT?<\/h4>\n\n\n\n

Audi e-Tron GT erbjuder en otroligt liknande upplevelse som Taycan. Det beror p\u00e5 att b\u00e5da \u00e4r byggda p\u00e5 en gemensam VAG-plattform och de delar m\u00e5nga komponenter mellan varandra. e-Tron \u00e4r mer eller mindre en d\u00e4mpad version av Taycan vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r mycket sportigare \u00e4n EQS.<\/p>\n\n\n\n

e-Tron GT \u00e4r en av de snyggaste elbilarna p\u00e5 marknaden medan EQS \u00e4r en av de konstigaste elbilarna p\u00e5 marknaden. P\u00e5 det hela taget \u00e4r EQS verkligen mer imponerande som ett komplett paket medan e-Tron \u00e4r en roligare bil att k\u00f6ra, \u00e4ga och titta p\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes EQS \u00e4r en av de nyaste och mest omtalade EV-bilarna p\u00e5 marknaden just nu medan Porsche Taycan \u00e4r branschstandarden n\u00e4r det g\u00e4ller lyxiga EV-sedaner. Ja, Tesla Model S kanske<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,12],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3510"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3510"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3510\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3511,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3510\/revisions\/3511"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3510"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3510"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3510"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}