{"id":3454,"date":"2022-02-09T10:53:56","date_gmt":"2022-02-09T10:53:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3454"},"modified":"2022-02-09T10:54:47","modified_gmt":"2022-02-09T10:54:47","slug":"ar-gla45-en-riktig-amg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-gla45-en-riktig-amg\/","title":{"rendered":"\u00c4r GLA45 en riktig AMG?"},"content":{"rendered":"\n

L\u00e5t oss erk\u00e4nna att den tidigare GLA var kass, b\u00e5de den vanliga versionen och AMG-versionen. Den nya \u00e4r dock en helt annan historia eftersom den inte bara kan h\u00e4vda sig mot Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40, utan ocks\u00e5 f\u00f6r att den sl\u00e5r dem alla n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, \u00f6nskv\u00e4rdhet och komfort.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att AMG nu har en fantastisk bil att b\u00f6rja med vilket g\u00f6r jobbet mycket enklare. GLA \u00e4r en riktig Mercedes-bil och AMG-versionerna \u00e4r b\u00e5de potenta och sp\u00e4nnande. Toppmodellen GLA 45 AMG \u00e4r fylld av karakt\u00e4r och \u00e4r en underbar stadsorienterad fickraket.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r GLA 45 verkligen en \u00e4kta AMG eftersom den tickar alla rutor som en \u00e4kta AMG b\u00f6r ha. Visserligen kommer den inte med en eldig V8, men V8:an \u00e4r nu borta \u00e4ven f\u00f6r den kommande C63 AMG. Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 54 500 dollar \u00e4r f\u00f6rv\u00e4ntningarna verkligen h\u00f6ga, men det verkar som om GLA 45 levererar.<\/p>\n\n\n\n

Subkompakta\/crossover-SUV:er har blivit extremt popul\u00e4ra p\u00e5 sistone vilket inneb\u00e4r att bilar som GLA 45 AMG kan locka till sig nya AMG-kunder. Mercedes \u00e4r medveten om att GLA \u00e4r en popul\u00e4r bil, det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Mercedes beslutade att ge den en riktig AMG-behandling.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLA 45 AMG – Marknadspositionering<\/h2>\n\n\n\n

Vi lever i en annan tid fylld av nya elbilsutg\u00e5vor som lovar att g\u00f6ra 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 3 sekunder, \u00e4ven om de v\u00e4ger mer \u00e4n 2,5 ton. Dessa elbilar kan k\u00f6ra om till och med de mest avancerade V8 AMG-modellerna i en rak linje, vilket inneb\u00e4r att GLA 45 AMG inte har n\u00e5gon chans mot s\u00e5dana bilar.<\/p>\n\n\n\n

Vad GLA 45 kan g\u00f6ra \u00e4r att f\u00e5 k\u00f6rupplevelsen att k\u00e4nnas speciell, \u00e4ven n\u00e4r den st\u00e5r stilla. GLA 45 f\u00e5r en AMG-ratt med l\u00e4derinpackning i topputf\u00f6rande som ocks\u00e5 finns i den avancerade GT63 S AMG. S\u00e4tena \u00e4r st\u00f6djande och hela interi\u00f6ren k\u00e4nns mer speciell, mer sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

GLA 45 \u00e4r inte utformad f\u00f6r att tillbringa sina dagar p\u00e5 en racerbana och inte heller f\u00f6r en drag strip. GLA 45 \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande \u00e4n BMW X1 M135i och Volvo XC40 \u00e4r inte alls lika sp\u00e4nnande. Audi RS Q3 kan h\u00e4vda sig mot GLA, men Q3 \u00e4r inte till salu i USA.<\/p>\n\n\n\n

GLA 45 AMG har dock sin plats p\u00e5 marknaden och det finns m\u00e5nga som vill \u00e4ga GLA 45.<\/p>\n\n\n\n

Vad g\u00f6r en riktig AMG till en riktig AMG, och \u00e4r GLA 45 en riktig AMG?<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven AMG m\u00e5ste inse att stora motorer, h\u00f6gljudda avgaser och t\u00f6rstiga motorer tillh\u00f6r det f\u00f6rflutna. En \u00e4kta AMG brukade vara en bakhjulsdriven V8-motor med naturlig insugning som kan pumpa upp dig i samma \u00f6gonblick som du vrider om nyckeln och som praktiskt taget ers\u00e4tter din kopp kaffe tidigt p\u00e5 morgonen.<\/p>\n\n\n\n

Numera m\u00e5ste AMG hitta andra v\u00e4gar, de m\u00e5ste anpassa sig till de allt str\u00e4ngare utsl\u00e4pps- och ljudreglerna som praktiskt taget f\u00f6rst\u00f6r sj\u00e4lva essensen av vad en \u00e4kta AMG \u00e4r\/var. Den helt nya C63 AMG erbjuder en reviderad version av GLA 45 AMG:s motor och knappast n\u00e5gon skulle tvivla p\u00e5 C63:s ”AMG-ines”, f\u00f6rr\u00e4n nu.<\/p>\n\n\n\n

Det ”sanna” AMG \u00e4r borta, de kommer inte att g\u00f6ra en enda ny h\u00f6gljudd, naturgasdrivna, bakhjulsdrivna huligan n\u00e5gonsin igen, \u00e5tminstone inte f\u00f6r massorna. Som s\u00e5dan \u00e4r en sann AMG av idag en som bara f\u00e5r dig att k\u00e4nna dig speciell och som kan erbjuda dig en mer fokuserad k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

GLA 45 \u00e4r just det, en mer speciell version av den vanliga GLA. I tider d\u00e5 AMG m\u00e5ste komma p\u00e5 ett s\u00e4tt att g\u00f6ra tysta och sm\u00e5 motorer speciella, st\u00e5r GLA 45 AMG som en fyrb\u00e5k av hopp om att framtida AMG:er fortfarande kommer att vara sp\u00e4nnande och v\u00e4rda priset, eftersom M139-motorn i GLA \u00e4r ganska imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLA 45 AMG: Den handgjorda AMG-drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

AMG g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att leverera s\u00e5 mycket sp\u00e4nning som m\u00f6jligt fr\u00e5n en liten 4-cylindrig motor p\u00e5 2,0 liter, och M139-motorn som finns i GLA 45 \u00e4r ett utm\u00e4rkt exempel. Vid en tidpunkt var detta den enskilt mest kraftfulla 4-cylindriga motorn p\u00e5 planeten och det talar f\u00f6r hur h\u00e4ngiven AMG \u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller att f\u00e5 dig att k\u00e4nna dig speciell.<\/p>\n\n\n\n

M139 \u00e4r inte bara en vanlig 2,0-liters Mercedes-motor med en AMG-f\u00f6rkl\u00e4dnad, utan ett ganska \u00e4kta AMG-kraftverk som \u00e4lskar att varva upp till 7 000 varv per minut. Om du st\u00e4ller in GLA 45 i sportl\u00e4ge kommer du omedelbart att k\u00e4nna hur bilen hinner l\u00e4gga sig p\u00e5 rygg, hur avgaserna blir h\u00f6gre och hur fj\u00e4dringen stramas upp avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Kroppsrullningen f\u00f6rsvinner praktiskt taget och den \u00e5ttav\u00e4xlade dubbelkopplingsautomatiken kan v\u00e4xla p\u00e5 ett \u00f6gonblick. M139-motorn \u00e4r verkligen en \u00e4kta AMG-motor, om du inte tror p\u00e5 det f\u00e5r du prova sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r GLA 45 AMG v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vem du fr\u00e5gar, eftersom vissa kommer att s\u00e4ga att en 60 000 dollar dyr hyfsat utrustad 2,0 liter subkompakt Mercedes p\u00e5 instegsniv\u00e5 \u00e4r ett sk\u00e4mt. Allt beror p\u00e5 vad du vill ha av en bil och om du gillar GLA-plattformen kommer du att \u00e4lska GLA 45 AMG.<\/p>\n\n\n\n

Men ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 54 500 dollar \u00e4r verkligen h\u00f6gt. F\u00f6r att f\u00e5 ett litet sammanhang kostar den mellanstora SUV:n GLE 350 n\u00e4stan exakt samma summa. Om du kan uppskatta vad GLA 45 kan erbjuda, ja, d\u00e5 \u00e4r den v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi RS Q3 b\u00e4ttre \u00e4n GLA 45 AMG?<\/h4>\n\n\n\n

Audi RS Q3 finns inte i USA och kommer troligen inte att finnas i USA inom kort, vilket inneb\u00e4r att GLA 45 AMG \u00e4r den b\u00e4sta och mest kraftfulla subkompakta SUV:n som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns till salu. Mellan de tv\u00e5 skulle jag s\u00e4ga att RS Q3 \u00e4r en b\u00e4ttre bil eftersom den erbjuder en legendarisk 5-cylindrig motor.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra tester har dock visat att GLA 45 \u00e4r mycket mer dynamisk och kan k\u00f6ra om RS Q3 i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r GLA 45 AMG b\u00e4ttre \u00e4n CLA 45 AMG?<\/h4>\n\n\n\n

CLA-plattformen \u00e4r mycket mer fokuserad \u00e4n GLA-plattformen till att b\u00f6rja med, och om du \u00e4r ute efter den mer sp\u00e4nnande och kapabla bilen \u00e4r CLA mycket b\u00e4ttre. Om du d\u00e4remot vill blanda praktiska egenskaper och sp\u00e4nning \u00e4r GLA ett b\u00e4ttre val.<\/p>\n\n\n\n

CLA erbjuder ganska m\u00e5nga kompromisser f\u00f6r att vara s\u00e5 dynamisk som den \u00e4r medan GLA inte g\u00f6r det. P\u00e5 det hela taget \u00e4r CLA en b\u00e4ttre AMG, men GLA \u00e4r en b\u00e4ttre bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u00e5t oss erk\u00e4nna att den tidigare GLA var kass, b\u00e5de den vanliga versionen och AMG-versionen. Den nya \u00e4r dock en helt annan historia eftersom den inte bara kan h\u00e4vda sig<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3454"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3454"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3454\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3455,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3454\/revisions\/3455"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3454"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3454"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3454"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}