{"id":3446,"date":"2022-02-09T10:51:34","date_gmt":"2022-02-09T10:51:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3446"},"modified":"2022-02-09T10:51:37","modified_gmt":"2022-02-09T10:51:37","slug":"ar-mercedes-gla-storre-an-a-klass","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-gla-storre-an-a-klass\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes GLA st\u00f6rre \u00e4n A-klass?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz GLA \u00e4r baserad p\u00e5 plattformen f\u00f6r A-Klass, vilket inneb\u00e4r att de tv\u00e5 bilarna \u00e4r identiska n\u00e4r det g\u00e4ller nyckelfaktorer som motorer, teknik, inredning, effektivitet och tillf\u00f6rlitlighet. Men GLA \u00e4r faktiskt st\u00f6rre \u00e4n A-Klass p\u00e5 fler s\u00e4tt \u00e4n ett.<\/p>\n\n\n\n

GLA erbjuder en upph\u00f6jd k\u00f6rst\u00e4llning och den k\u00e4nns mer rej\u00e4l bakom ratten j\u00e4mf\u00f6rt med A-Klass. GLA erbjuder ocks\u00e5 mer sittutrymme b\u00e5de bakom ratten och i alla andra s\u00e4ten. Lastutrymmet \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n klassledande f\u00f6r b\u00e5da dessa, men GLA erbjuder lite mer.<\/p>\n\n\n\n

GLA \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5gra hundra kilo tyngre \u00e4n A-Klass och det kommer du definitivt att m\u00e4rka bakom ratten, s\u00e4rskilt vid kurvtagning. B\u00e5de A-Klass och GLA \u00e4r klassade f\u00f6r liknande br\u00e4nsleekonomiska resultat, men A-Klass b\u00f6r vara n\u00e5got mer sparsam i verkligheten.<\/p>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts \u00e4r de h\u00e4r tv\u00e5 verkligen lika varandra. S\u00e5 mycket att de p\u00e5 pappret n\u00e4stan k\u00e4nns som samma bil. I verkligheten \u00e4r de v\u00e4ldigt olika, s\u00e5 se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln f\u00f6r att ta reda p\u00e5 vilken av dessa tv\u00e5 lyxiga Mercedes-bilar i premiumklassen som \u00e4r den du ska skaffa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLA – Mer om Mercedes<\/h2>\n\n\n\n

Den tidigare generationen av GLA var inte s\u00e5 v\u00e4l mottagen eftersom den inte var en riktig SUV-version av A-klassen. Den nya GLA tenderar dock att samla mycket mer intresse och de flesta anser att den \u00e4r en helt annan bil \u00e4n A-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Vid en f\u00f6rsta anblick kanske man inte ens tror att dessa tv\u00e5 verkligen \u00e4r baserade p\u00e5 samma plattform eftersom den ena \u00e4r en SUV och den andra finns antingen som hatchback eller sedan. GLA erbjuder mer utrymme runtomkring, den erbjuder ocks\u00e5 b\u00e4ttre sikt, en mer dominerande k\u00f6rst\u00e4llning, mildare terr\u00e4ngk\u00f6rningsm\u00f6jligheter och \u00e4r mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

GLA b\u00f6rjar vid 36 400 dollar och finns med samma motorer som A-Klass. GLA \u00e4r en b\u00e4ttre familjebil eftersom den erbjuder enklare in- och utstigning och den upph\u00f6jda positionen g\u00f6r det l\u00e4ttare f\u00f6r dig att placera bilen genom tr\u00e5nga stadsgator och smala parkeringsplatser.<\/p>\n\n\n\n

GLA var aldrig avsedd f\u00f6r seri\u00f6s terr\u00e4ngk\u00f6rning, men den \u00e4r mer kapabel \u00e4n A-Klass som sannolikt aldrig kommer att se lera eller smuts. GLA kryssar i fler rutor j\u00e4mf\u00f6rt med A-Klass och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som GLA s\u00e4ljer mycket b\u00e4ttre \u00e4n A-Klass.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz A – Mercedes inb\u00f6rdes niv\u00e5<\/h2>\n\n\n\n

A-klassen b\u00f6rjar vid 33 950 dollar vilket \u00e4r en betydande rabatt j\u00e4mf\u00f6rt med GLA. F\u00f6r prisskillnaden kan du utrusta A-klassen med alla n\u00f6dv\u00e4ndiga tillval vilket inneb\u00e4r att en v\u00e4lspecificerad A-klass kostar mer eller mindre lika mycket som en instegs-GLA, s\u00e5 varf\u00f6r \u00e4r det fler som k\u00f6per GLA?<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 att GLA \u00e4r en crossover\/subkompakt SUV och att det segmentet brinner just nu. Trots det \u00e4r det fortfarande sv\u00e5rt att v\u00e4lja GLA framf\u00f6r A-Klass, s\u00e4rskilt eftersom A-Klass ser b\u00e4ttre ut, \u00e4r mer dynamisk och finns i tv\u00e5 olika karossformer.<\/p>\n\n\n\n

Visserligen f\u00e5r du i USA bara sedanversionen medan b\u00e5de sedan och hatchback finns p\u00e5 andra marknader. A-Klassen \u00e4r tystare, b\u00e4ttre f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor och potentiellt effektivare.<\/p>\n\n\n\n

I sj\u00e4lva verket f\u00e5r du mer valuta f\u00f6r pengarna med A-klassen, men folk kommer \u00e4nd\u00e5 att f\u00f6redra GLA, b\u00e5de f\u00f6r att den erbjuder en upph\u00f6jd k\u00f6rst\u00e4llning och f\u00f6r att den erbjuder mer utrymme och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz-bilar p\u00e5 instegsniv\u00e5<\/h2>\n\n\n\n

Det finns fyra olika Mercedes-bilar p\u00e5 instegsniv\u00e5 som f\u00f6r n\u00e4rvarande s\u00e4ljs i USA: A-Klass sedan, CLA Coupe, GLA crossover SUV och GLB, Mercedes minsta familje-SUV. Den nyaste av dem, GLB, kostar 38 600 dollar medan den mest eleganta CLA kostar 38 200 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Alla fyra \u00e4r baserade p\u00e5 samma plattform vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r placerade under Mercedes Benz C-klass och Mercedes Benz GLC-klass. En Mercedes i instegsniv\u00e5 var praktiskt taget ett sk\u00e4mt innan den senaste A-Klass-modellen kom eftersom \u00e4ldre A-Klass-, GLA- och CLA-modeller var ov\u00e4rdiga Mercedes-m\u00e4rket.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r generationen erbjuder ett betydande steg upp\u00e5t b\u00e5de i lyx och kvalitet vilket g\u00f6r att de ligger i linje med resten av Mercedes sortiment. Alla fyra erbjuder substans och \u00e4r riktigt \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda, s\u00e5 mycket att de \u00e4r de mest s\u00e5lda Mercedes-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r GLA s\u00e4krare \u00e4n A-klass?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00e5de A-klassen och GLA \u00e4r lika s\u00e4kra eftersom de \u00e4r byggda p\u00e5 samma plattform och b\u00e5da drar nytta av samma aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner som pre-sense, automatisk bromsning, lane keep assist, \u00f6vervakning av d\u00f6da vinklar och adaptiv farth\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n

Alla branschledande krocktestorganisationer har tilldelat b\u00e5da dessa med ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg, vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerheten inte b\u00f6r vara ett problem om du v\u00e4ljer ut bilarna p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r GLB st\u00f6rre \u00e4n GLA?<\/h4>\n\n\n\n

GLB \u00e4r faktiskt st\u00f6rre \u00e4n GLA, men skillnaderna \u00e4r inte enorma. GLB anv\u00e4nder en mer klassisk boxig SUV-form, och Mercedes s\u00e4ger att GLB \u00e4r en riktig familje-SUV. Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r dock storleksskillnaderna mellan dessa tv\u00e5 relativt marginella.<\/p>\n\n\n\n

GLB erbjuder 40,7 tum huvudutrymme framtill medan GLA erbjuder 39 tum. GLB erbjuder ocks\u00e5 0,4 tum mer benutrymme f\u00f6r de fr\u00e4mre passagerarna. GLB har ocks\u00e5 ett st\u00f6rre bagageutrymme och kan till och med f\u00e5s med en tredje s\u00e4tesrad som endast \u00e4r reserverad f\u00f6r sm\u00e5 barn.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r CLA mer sportig att k\u00f6ra \u00e4n A-klassen?<\/h4>\n\n\n\n

CLA \u00e4r verkligen positionerad som det mer f\u00f6rarfokuserade alternativet i g\u00e4nget, s\u00e4rskilt i AMG-utf\u00f6rande. A-Klassen finns inte ens med det helt\u00e4ckande AMG 35\/45-paketet eftersom det paketet \u00e4r reserverat f\u00f6r CLA. P\u00e5 det hela taget \u00e4r CLA mycket mer dynamisk och dessutom snyggare.<\/p>\n\n\n\n

CLA \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4gre till marken och har en n\u00e5got l\u00e4gre taklinje. Det \u00e4r ganska uppenbart att Mercedes har positionerat CLA som den mest dynamiskt k\u00e4nnande Mercedes coup\u00e9-sedan i instegsniv\u00e5 medan A-klassen \u00e4r mer av en vanlig sedan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz GLA \u00e4r baserad p\u00e5 plattformen f\u00f6r A-Klass, vilket inneb\u00e4r att de tv\u00e5 bilarna \u00e4r identiska n\u00e4r det g\u00e4ller nyckelfaktorer som motorer, teknik, inredning, effektivitet och tillf\u00f6rlitlighet. Men GLA<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3446"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3446"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3446\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3447,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3446\/revisions\/3447"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3446"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3446"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3446"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}