{"id":3442,"date":"2022-02-09T10:50:28","date_gmt":"2022-02-09T10:50:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3442"},"modified":"2022-02-09T10:50:30","modified_gmt":"2022-02-09T10:50:30","slug":"ar-eqa-samma-sak-som-gla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-eqa-samma-sak-som-gla\/","title":{"rendered":"\u00c4r EQA samma sak som GLA?"},"content":{"rendered":"\n

Den elektriska subkompakta SUV:n Mercedes Benz EQA \u00e4r i princip en Mercedes Benz GLA under all metall, vilket inneb\u00e4r att Mercedes endast anpassade GLA f\u00f6r en elektrisk drivlina. EQA \u00e4r inte konstruerad p\u00e5 ett separat chassi av kostnadssk\u00e4l och den enda verkliga EV med frist\u00e5ende chassi som Mercedes erbjuder \u00e4r EQS.<\/p>\n\n\n\n

EQA \u00e4r positionerad som Mercedes EV p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 f\u00f6r dem som fr\u00e4mst k\u00f6r i staden. Det betyder inte att EQA inte kan k\u00f6ra p\u00e5 motorv\u00e4g, utan snarare att den \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n den b\u00e4sta motorv\u00e4gskryssaren som Mercedes erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

EQA \u00e4r f\u00f6rvisso baserad p\u00e5 GLA, men Mercedes gav den en helt ny front- och bakstyling som \u00e4ven inkluderar en ljusbalk p\u00e5 baksidan. EQA \u00e4r dock inte alls s\u00e5 praktisk, b\u00e5de j\u00e4mf\u00f6rt med sin bensindrivna kusin och alla andra elektriska SUV:er p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

EQA verkar vara lite tr\u00e5kig att k\u00f6ra eftersom Mercedes verkligen inte lagt s\u00e5 stor vikt vid k\u00f6rupplevelsen. EQA finns i n\u00e5gra olika trimalternativ, men det mest popul\u00e4ra kommer troligen att vara EQA 250.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – den elektriska sidan av saker och ting<\/h2>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta skillnaden mellan GLA och EQA \u00e4r drivlinan d\u00e5 EQA erbjuder en elmotor och ett batteri medan GLA erbjuder en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och en br\u00e4nsletank. EQA 250 i instegsutf\u00f6rande har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 255 mil, EQA 300 4MATIC har en aning mer och EQA 350 4MATIC i topputf\u00f6rande har mer eller mindre samma r\u00e4ckvidd som EQA 300.<\/p>\n\n\n\n

EQA ligger n\u00e5gonstans i mitten n\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidd, men man kan lugnt s\u00e4ga att EQA erbjuder en hyfsad r\u00e4ckvidd f\u00f6r pengarna. EQA laddar med maximalt 100 kW, vilket \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n klassledande, men ganska konkurrenskraftigt.<\/p>\n\n\n\n

Det tar cirka 37 minuter att ladda EQA fr\u00e5n 10 % till 80 % om du st\u00f6ter p\u00e5 en snabb 100 kW-laddare. N\u00e5gra av dess konkurrenter som XC40 Recharge P8 laddar snabbare, men inte tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att g\u00f6ra en verklig skillnad. Om du laddar din EQA hemma via en 7 kWh v\u00e4ggladdare n\u00e5r du samma laddningstillst\u00e5nd p\u00e5 10-11 timmar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan erbjuds den bensindrivna GLA endast med en 4-cylindrig motor p\u00e5 2,0 liter som g\u00f6r mer \u00e4n 200 hk, medan AMG-modellerna med topputbud g\u00f6r n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 mycket.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – K\u00f6rupplevelsen<\/h2>\n\n\n\n

Instegsmodellen EQA 250 har 187 hk fr\u00e5n sin enda elmotor medan EQA 300 har 225 hk. Den h\u00f6gre EQA 350-modellen har hela 288 hk, vilket \u00e4r ganska kraftfullt f\u00f6r en s\u00e5 liten bil, s\u00e4rskilt fr\u00e5n stillast\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

EQA k\u00e4nns sammansatt och sofistikerad, men inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som sin storebror EQC. Dubbelglas \u00e4r endast reserverat f\u00f6r Mercedes-modeller i den h\u00f6gre prisklassen, vilket inneb\u00e4r att du inte kan f\u00e5 det b\u00e5de i EQA och GLA.<\/p>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att EQA \u00e4r eldriven finns det inget f\u00f6rbr\u00e4nningsmotordr\u00f6n i bakgrunden, vilket inneb\u00e4r att vind- och d\u00e4ckljudet \u00e4r mycket mer p\u00e5tagligt. En n\u00e4mnv\u00e4rd skillnad mellan GLA och EQA \u00e4r det faktum att EQA v\u00e4ger 2000 pund mer.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r att EQA k\u00e4nns mycket mer rej\u00e4lare b\u00e5de i kurvorna och i rakstr\u00e4ckan, s\u00e4rskilt j\u00e4mf\u00f6rt med GLA AMG-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQA – Praktiskhet och lyx<\/h2>\n\n\n\n

EQA \u00e4r positionerad som Mercedes lyxiga EV p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r erbjuda en Mercedes-v\u00e4rdig upplevelse till ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 55 300 dollar, vilket \u00e4r n\u00e4stan 20 000 dollar mer \u00e4n GLA. Du f\u00e5r samma interi\u00f6r som GLA med n\u00e5gra EQA-specifika detaljer.<\/p>\n\n\n\n

EQA \u00e4r verkligen lyxig, men f\u00f6r 55 300 dollar kan du f\u00e5 en lyxigare ICE Mercedes SUV som mellanstora GLE. Praktiskt sett erbjuder EQA mindre utrymme \u00e4n GLA tack vare alla batterier. Sittutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 lite mindre tack vare det upph\u00f6jda golvet d\u00e4r batterierna \u00e4r placerade.<\/p>\n\n\n\n

De flesta EV-bilar som byggs p\u00e5 ett separat EV-chassi erbjuder ocks\u00e5 ett bagageutrymme framtill, men eftersom EQA \u00e4r baserad p\u00e5 GLA finns det inget f\u00f6rvaringsfack framtill. P\u00e5 det hela taget \u00e4r EQA inte klassledande n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper, precis som GLA.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes GLA eller EQA?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQA \u00e4r ett utm\u00e4rkt s\u00e4tt att introducera dig sj\u00e4lv till elbilarnas v\u00e4rld, men utg\u00e5ngspriset inneb\u00e4r att du m\u00e5ste betala GLE-pengar f\u00f6r en eldriven GLA. Detta \u00e4r uppenbarligen en r\u00f6d flagga f\u00f6r m\u00e5nga potentiella k\u00f6pare och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som de flesta n\u00e4tbutiker anser att EQA \u00e4r medioker i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska lyxbilar \u00e4r fortfarande lite f\u00f6r dyra f\u00f6r att de ska vara vettiga p\u00e5 en l\u00e4gre niv\u00e5. Mercedes Benz GLA erbjuder dig exakt samma upplevelse f\u00f6r mycket mindre pengar. Dessutom tar det cirka 5 minuter att tanka GLA, och det \u00e4r bara verkligheten.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Mercedes EV \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedes EV \u00e4r utan tvekan lyxsedanen EQS. EQS kostar upp\u00e5t 100 000 dollar vilket placerar den direkt i toppen av EV-branschen. M\u00e5nga anser att EQS \u00e4r den lyxigaste EV:n p\u00e5 marknaden, och det \u00e4r ganska sant.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r den enda Mercedes EV som utvecklats p\u00e5 ett separat EV-chassi, vilket inneb\u00e4r att den drar nytta av en mer autentisk k\u00f6rupplevelse, vilket inte \u00e4r fallet f\u00f6r alla andra Mercedes EV:er.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volvo XC40 Recharge en b\u00e4ttre bil \u00e4n EQA?<\/h4>\n\n\n\n

Rivaliteten mellan GLA och XC40 finns b\u00e5de i ICE- och EV-v\u00e4rlden. XC40 har ett st\u00f6rre batteri p\u00e5 78 kWh medan EQA har ett batteri p\u00e5 67 kWh, men b\u00e5da klarar i b\u00e4sta fall cirka 260 mil.<\/p>\n\n\n\n

XC40 har dock 400 h\u00e4stkrafter, vilket g\u00f6r den mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller omk\u00f6rning. Utrymmesm\u00e4ssigt \u00e4r XC40 ocks\u00e5 mycket b\u00e4ttre b\u00e5de f\u00f6r passagerare och last. XC40 \u00e4r dock lite f\u00f6r dyr utan tillval samtidigt som den inte \u00e4r lika sofistikerad som EQA.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den elektriska subkompakta SUV:n Mercedes Benz EQA \u00e4r i princip en Mercedes Benz GLA under all metall, vilket inneb\u00e4r att Mercedes endast anpassade GLA f\u00f6r en elektrisk drivlina. EQA \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3442"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3442"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3442\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3443,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3442\/revisions\/3443"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3442"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3442"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3442"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}