{"id":3439,"date":"2022-02-09T10:49:45","date_gmt":"2022-02-09T10:49:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3439"},"modified":"2022-02-09T10:49:48","modified_gmt":"2022-02-09T10:49:48","slug":"ar-mercedes-gla-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-gla-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes GLA en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz GLA-klass \u00e4r Mercedes SUV p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som hoppas locka b\u00e5de \u00e4gare av hatchbacks och de som vill dra nytta av en upph\u00f6jd SUV-liknande k\u00f6rst\u00e4llning. GLA \u00e4r i princip en A-klass p\u00e5 styltor och det \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 b\u00e5de exteri\u00f6r och interi\u00f6r av GLA.<\/p>\n\n\n\n

Detta brukade vara ett problem med den tidigare modellen som inte var s\u00e5 SUV-aktig, den s\u00e5g ut och k\u00e4ndes som en uppbl\u00e5st hatchback samtidigt som den inte var p\u00e5 samma niv\u00e5 som Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40. Nya GLA \u00e4r en helt annan historia d\u00e5 den \u00e4r miltals b\u00e4ttre \u00e4n den f\u00f6rra modellen och kan l\u00e4tt h\u00e4vda sig i s\u00e4llskap med Q3, X1 och XC40.<\/p>\n\n\n\n

GLA \u00e4r verkligen en bra bil f\u00f6r dem som vill \u00e4ga en crossover\/subkompakt SUV med m\u00e5nga lyxiga funktioner och en alltigenom bekv\u00e4m k\u00f6rning. GLA erbjuder den b\u00e4sta interi\u00f6ren av alla sina konkurrenter och k\u00f6rupplevelsen \u00e4r ocks\u00e5 i toppklass.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r GLA genomsnittlig, men vi b\u00f6r v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r innan vi kan bed\u00f6ma GLA helt och h\u00e5llet. Till skillnad fr\u00e5n den tidigare GLA \u00e4r den nya definitivt v\u00e4rd sitt premium Mercedes-m\u00e4rke eftersom den erbjuder en \u00e4kta Mercedes Benz-upplevelse fr\u00e5n 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLA – Den lyxigaste subkompakta SUV:n\/councrossoveren<\/h2>\n\n\n\n

I segmentet lyxiga subkompakta SUV:er skiljer sig GLA, Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40 fr\u00e5n m\u00e4ngden som de lyxigaste alternativen. GLA erbjuder den mest futuristiska inredningsdesignen som inte kan matchas n\u00e4r det g\u00e4ller ren estetik och ber\u00f6rs.<\/p>\n\n\n\n

Kvalitetsm\u00e4ssigt \u00e4r Q3 och XC40 mer eller mindre likv\u00e4rdiga medan X1 f\u00f6rvisso \u00e4r b\u00e4ttre byggd, men den brister n\u00e4r det g\u00e4ller den rena designen. Om du vill att din GLA ska se ut som en \u00e4kta Mercedes m\u00e5ste du dock betala f\u00f6r den, eftersom endast de h\u00f6gspecificerade modellerna ser s\u00e5 bra ut som en Mercedes ska g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

GLA f\u00e5r ocks\u00e5 det h\u00e4rliga infotainmentsystemet Mercedes MB UX som \u00e4r inrymt bakom en stor glaspanel. Bekv\u00e4ma, elektriskt justerbara l\u00e4derstolar, ett h\u00f6gklassigt ljudsystem, imponerande omgivande belysning, aluminium, svart pianoplast och paneltak finns alla tillg\u00e4ngliga f\u00f6r GLA och de f\u00e5r verkligen bilen att verka mer speciell.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r GLA ocks\u00e5 sl\u00e5r ut sina konkurrenter \u00e4r b\u00e5de den yttre designen och m\u00e4rkesuttrycket. GLA ser mer sofistikerad ut, Q3 ser lite mer ungdomlig ut, X1 b\u00f6rjar bli lite \u00e4ldre nu och XC40 ser ganska obeslutsam ut.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLA – V\u00e4rde och drivmedelsalternativ<\/h2>\n\n\n\n

GLA 250 \u00e4r den enda vanliga Mercedes GLA-modellen du kan k\u00f6pa just nu och den b\u00f6rjar p\u00e5 36 230 dollar f\u00f6r icke-4MATIC-versionen, men om du vill ha 4MATIC f\u00e5r du betala 2 000 dollar mer. GLA 250 kommer med en fyrcylindrig turboladdad 2,0 liter i rad som ger 221 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 258 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn kan ocks\u00e5 ge tillbaka mitten av 20-talet n\u00e4r det g\u00e4ller MPG, men denna siffra varierar kraftigt beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r GLA250 att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 6,6. sekunder om den \u00e4r utrustad med 4MATIC och 6,8 utan den.<\/p>\n\n\n\n

Om detta inte r\u00e4cker f\u00f6r dig och du vill spendera stora pengar p\u00e5 en Mercedes SUV i instegsniv\u00e5 erbjuder GLA 35 en AMG-f\u00f6rb\u00e4ttrad 2,0L turbo 4:a som ger 302 hk och 295 lb-ft i vridmoment. Men om du vill ha den st\u00f6rsta och tuffaste m\u00e5ste du v\u00e4lja GLA 45 AMG som erbjuder en handgjord 2,0L 4-cylindrig AMG-motor med 382 hk och 354 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

GLA 35 b\u00f6rjar p\u00e5 47 550 dollar medan den toppmodellen GLA 45 b\u00f6rjar p\u00e5 hela 54 500 dollar. I huvudsak erbjuder alla GLA-modeller en 2,0-litersmotor och du b\u00f6r helt enkelt h\u00e5lla dig till 4MATIC GLA 250 med 20 000 dollar extra i fickan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLA – Praktiskhet och s\u00e4kerhet<\/h2>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med sina konkurrenter brister GLA n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper eftersom den erbjuder det minsta bagageutrymmet av alla andra subkompakta SUV:er i premiumklassen. N\u00e4r det g\u00e4ller sittplatsutrymme \u00e4r GLA inte heller n\u00e5got att skriva hem om eftersom den erbjuder mindre utrymme \u00e4n alla andra premium executive subcompact SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaderna h\u00e4r \u00e4r dock inte lika stora, vilket inneb\u00e4r att detta inte b\u00f6r p\u00e5verka ditt slutliga beslut s\u00e5 mycket. S\u00e4kerhetsm\u00e4ssigt erbjuder GLA imponerande resultat b\u00e5de i de passiva och aktiva s\u00e4kerhetskategorierna eftersom alla krocktestorganisationer tilldelade GLA maximalt 5 stj\u00e4rnor.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att m\u00e5nga av de s\u00e4kerhetssystem som GLA erbjuder \u00e4r valbara vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste betala mer pengar f\u00f6r att vara s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLA sportig att k\u00f6ra?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes GLA k\u00f6rs som vilken annan premium executive subcompact SUV som helst d\u00e4r ute, men den erbjuder en b\u00e4ttre fj\u00e4dring j\u00e4mf\u00f6rt med sina konkurrenter. N\u00e4r det g\u00e4ller sportig k\u00f6rning \u00e4r GLA tillr\u00e4cklig i grundutf\u00f6rande, medan AMG-modellerna tar upp det hela ett sn\u00e4pp.<\/p>\n\n\n\n

Att spendera upp\u00e5t 60 000 dollar f\u00f6r en m\u00e5ttligt utrustad GLA 45 AMG \u00e4r dock ganska dumt eftersom GLA \u00e4r Mercedes p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5. F\u00f6r att ge en liten fingervisning om sammanhanget b\u00f6rjar en helt ny mellanstor GLE 350 SUV p\u00e5 55 700 dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLA en \u00f6nskv\u00e4rd bil?<\/h3>\n\n\n\n

Alla bilar som b\u00e4r den treuddiga stj\u00e4rnornamentet \u00e4r \u00f6nskv\u00e4rda, oavsett vilket segment de tillh\u00f6r. GLA kan dock inte m\u00e4ta sig med n\u00e5gon annan st\u00f6rre Mercedes SUV n\u00e4r det g\u00e4ller \u00e5tr\u00e5v\u00e4rdighet. Det \u00e4r trots allt en subkompakt SUV som inte v\u00e4nder n\u00e5gra huvuden.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta \u00e4r GLA en extremt popul\u00e4r bil eftersom segmentet crossover\/sm\u00e5 SUV:er nu \u00e4r det mest popul\u00e4ra bilsegmentet p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLA v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes GLA \u00e4r verkligen v\u00e4rd det om du \u00e4r ute efter en liten lyxig SUV som kan h\u00e4vda sig b\u00e5de i staden och p\u00e5 motorv\u00e4gen. GLA erbjuder den snyggaste inredningen i sin klass och GLA:s k\u00f6rkvalitet \u00e4r ocks\u00e5 klassledande.<\/p>\n\n\n\n

GLA kostar visserligen mer \u00e4n vissa av sina konkurrenter n\u00e4r du v\u00e4ljer ut tillvalslistan, men GLA \u00e4r en Mercedes och XC40 \u00e4r en Volvo, oavsett hur du ser p\u00e5 det. Q3 \u00e4r utan tvekan den n\u00e4rmaste konkurrenten till GLA eftersom den \u00e4r lika lyxig och eftertraktad, men m\u00e4rkeslojalitet kommer sannolikt att p\u00e5verka dig \u00e5t det ena eller andra h\u00e5llet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz GLA-klass \u00e4r Mercedes SUV p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som hoppas locka b\u00e5de \u00e4gare av hatchbacks och de som vill dra nytta av en upph\u00f6jd SUV-liknande k\u00f6rst\u00e4llning. GLA \u00e4r i princip<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3439"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3439"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3439\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3440,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3439\/revisions\/3440"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3439"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3439"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3439"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}