{"id":3435,"date":"2022-02-09T10:48:45","date_gmt":"2022-02-09T10:48:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3435"},"modified":"2022-02-09T10:54:48","modified_gmt":"2022-02-09T10:54:48","slug":"mercedes-s500-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-s500-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes S500 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

S-klassmodellen Mercedes S500 \u00e4r den vanligaste Mercedes S-klass som vanligtvis f\u00e5r den b\u00e4sta motorn av alla. S500 kommer med en V8 som \u00e4r mycket kraftfullare och mer passande f\u00f6r en S-klass \u00e4n en 6-cylindrig ”instegsmodell” samtidigt som den \u00e4r tystare och mer raffinerad \u00e4n AMG-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Alla S-klassmodeller \u00e4r referensbilar mot vilka alla andra tyska executive fullstora sedans j\u00e4mf\u00f6rs. S500 ser inte s\u00e5 mycket annorlunda ut \u00e4n n\u00e5gra av sina mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga motsvarigheter, vilket inte direkt \u00e4r en bra sak.<\/p>\n\n\n\n

S-klass har dock alltid varit en bil som kryssar i m\u00e5nga rutor eftersom den \u00e4r bekv\u00e4m, beordrande, f\u00f6rtroendeingivande och kraftfull, s\u00e4rskilt S500. Vanliga problem som pl\u00e5gar S500 beror oftast p\u00e5 elektronik f\u00f6r de \u00e4ldre modellerna och potentiella oljel\u00e4ckage och upph\u00e4ngningsproblem f\u00f6r alla S500-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt och rymdm\u00e4ssigt erbjuder S500 varken mer eller mindre utrymme \u00e4n alla andra S-klassmodeller, vilket \u00e4r bra eftersom S-klassen erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme f\u00f6r alla passagerare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r S500 ett s\u00e4kert kort f\u00f6r varje S-klassgeneration eftersom den verkligen \u00e4r den viktigaste S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest prisade S500-modellerna \u00e4r W140-generationen fr\u00e5n 90-talet. W140 S500-modellen kommer med en 5,0 l V8 som ger 320 hk och 346 lb-ft vridmoment. W140 S-klass kommer uteslutande som en bil med RWD-drift och med en 4-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Numera \u00e4r W140 S500 en av om inte den mest eftertraktade W140-modellen.<\/p>\n\n\n\n

W220 S500 var inte alls lika bra som b\u00e5de sin f\u00f6reg\u00e5ngare och sin efterf\u00f6ljare, men S500 W220-modellen \u00e4r den modell som har minst problem. S500 W220-modellen har dock ocks\u00e5 en 5,0 l V8, men effekten \u00e4r faktiskt l\u00e4gre \u00e4n W140:s med 306 hk och 339 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

S500 W221 \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n W220 och S500 W221-modellen har ocks\u00e5 f\u00e5tt en 5,0L V8, och den uppfr\u00e4schade 2011 \u00e5rs modell har 435hk och 516lb-ft vridmoment vilket \u00e4r en betydande uppgradering. Den senaste W222-modellen inneh\u00f6ll en mindre 4,7L BiTurbo V8 med 455 hk och ett vridmoment p\u00e5 516 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Den senaste W223 S500 fick en \u00e4nnu mindre 6-cylindrig direktinsprutad turboladdad 3L-motor med 435 hk och 383lb-ft vridmoment. Den b\u00e4sta S500-motorn \u00e4r den i W221-generationen eftersom den balanserar kraft och smidighet b\u00e4st. Den senaste generationen S-klass fanns \u00e4ven med AWD och alla S500-generationer fick uteslutande en automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes S500-generationer har alltid sett relativt tama ut j\u00e4mf\u00f6rt med AMG-modellerna i toppklass, men betyder inte det att de inte ser ut som en riktig S-klass ska g\u00f6ra. Utan avgasr\u00f6ren och S500-m\u00e4rkningen skulle du knappast kunna se skillnad p\u00e5 en S500 och en S350-dieselmodell.<\/p>\n\n\n\n

S500 \u00e4r dock positionerad som den stapelbara Mercedes Benz S-klassmodellen vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en bra sak. Om du gillar S-klassens design kommer du ocks\u00e5 att gilla designen p\u00e5 varje S500-modell. Dessutom kan du piffa upp S500 om du v\u00e4ljer AMG-exteri\u00f6rpaketet som tillval och som inneh\u00e5ller AMG-specifika detaljer.<\/p>\n\n\n\n

Detta f\u00f6rh\u00f6jer verkligen varje S500-modell och g\u00f6r den mycket b\u00e4ttre. Chassim\u00e4ssigt \u00e4r S500 helt skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. De flesta Mercedes S500-modeller har en luftfj\u00e4dring som suger upp st\u00f6tar otroligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S500 – Vanliga problem och tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

S500-modellerna har alltid varit de minst problematiska S-klassmodellerna av alla eftersom de anv\u00e4nde motorer som har funnits ett tag. Effektivitet och MPG-resultat var inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis s\u00e5 viktiga f\u00f6r tidigare generationer av S500, vilket inneb\u00e4r att dessa \u00e4r tillr\u00e4ckligt tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om detta verkligen \u00e4r fallet pl\u00e5gas m\u00e5nga S500-modeller fortfarande av alla m\u00f6jliga oljel\u00e4ckage som m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas i tid om du inte vill uppleva mycket mer problem. Upph\u00e4ngningsproblem \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga f\u00f6r S500-modeller, s\u00e4rskilt om du inte underh\u00e5ller AIRMATIC-systemet p\u00e5 avsett s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre S500 upplever problem med elektronik ombord, t.ex. m\u00e4tare p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan, yttre belysning och de pneumatiska system som styr el-l\u00e5s, elektrisk baklucka och soltak.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r S500 den b\u00e4sta S-klassmodellen att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

S500 \u00e4r och kommer sannolikt alltid att vara den viktigaste Mercedes Benz S-klassmodellen som finns tillg\u00e4nglig i varje S-klassgeneration. Borta \u00e4r de dagar d\u00e5 S500-m\u00e4rket betydde en 5,0 l V8, men S500 erbjuder fortfarande mer potenta motorer \u00e4n S400 och alla andra dieselvarianter av S-klass.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa S500 kommer du sannolikt att uppleva allt som en S-klass kan erbjuda. S500 \u00e4r dock inte den h\u00f6gsta S-klassmodellen eftersom den \u00e4ran g\u00e5r till AMG-avdelningen och V12 S-klasslinjen.<\/p>\n\n\n\n

Vilken generation av S500 \u00e4r den b\u00e4sta?<\/h4>\n\n\n\n

W221 S500 \u00e4r den b\u00e4sta S500-modellen av dem alla eftersom den erbjuder den b\u00e4sta motorn och det b\u00e4sta prisf\u00f6rslaget. W221 S500 \u00e4r fortfarande den mest kraftfulla S500-modellen, s\u00e4rskilt n\u00e4r man ser till vridmomentet. De senare generationerna W223 och W223 \u00e4r ocks\u00e5 lika kraftfulla, men de motorer som finns i dessa \u00e4r inte lika eftertraktade.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r W221 S500 den b\u00e4sta av alla, men f\u00f6ljs t\u00e4tt av W222 och sedan W223. Den s\u00e4msta S500-modellen \u00e4r utan tvekan W220 medan S-klassmodellen W140 ocks\u00e5 \u00e4r en riktigt bra bil. Alla S-klassmodeller f\u00f6re W140 \u00e4r alldeles f\u00f6r sk\u00f6ra och k\u00e4nsliga eftersom de \u00e4r n\u00e5gra decennier gamla och kr\u00e4ver ett annat tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en V12 S-klass b\u00e4ttre \u00e4n en V8 S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute \u00e4r S500 med sin V8 mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Men f\u00f6r dem som vill ha \u00e4nnu mer grunt och mjukhet \u00e4r V12:an det r\u00e4tta alternativet. V12:an finns tillg\u00e4nglig antingen som en S65 AMG eller en S600 Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

V12 S-klassen \u00e4r utan tvekan den smidigaste av alla p\u00e5 samma s\u00e4tt som V8 S-klasser \u00e4r mycket smidigare \u00e4n 6-cylindriga S-klasser. Som s\u00e5dan \u00e4r V12 S-klasser verkligen imponerande, men de \u00e4r alldeles f\u00f6r dyra att k\u00f6pa och driva.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S-klassmodellen Mercedes S500 \u00e4r den vanligaste Mercedes S-klass som vanligtvis f\u00e5r den b\u00e4sta motorn av alla. S500 kommer med en V8 som \u00e4r mycket kraftfullare och mer passande f\u00f6r en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3435"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3435"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3435\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3436,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3435\/revisions\/3436"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3435"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3435"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3435"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}