{"id":3427,"date":"2022-02-09T10:46:48","date_gmt":"2022-02-09T10:46:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3427"},"modified":"2022-02-09T10:46:51","modified_gmt":"2022-02-09T10:46:51","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-s63","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-s63\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes S63"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes S63 \u00e4r ett lyxigt monster av en sedan i full storlek som har mer \u00e4n 500 h\u00e4stkrafter och samtidigt \u00e4r lika bekv\u00e4m som en vanlig S-klass. N\u00e4stan alla S63-modeller har en V8-motor och de senaste modellerna har en BiTurbo V8 som ocks\u00e5 finns i m\u00e5nga andra toppmodeller av Mercedes AMG.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan har S63 alltid varit det allra \u00f6versta skiktet fr\u00e5n Mercedes Benz-katalogen, och m\u00e4nniskor som tenderar att k\u00f6pa S63 v\u00e4rdes\u00e4tter b\u00e5de prestanda och lyx. Men med en s\u00e5dan stor kraft f\u00f6ljer ett stort ansvar, och f\u00f6r att underh\u00e5lla den h\u00e4r motorn kr\u00e4vs mycket mer skicklighet och precision, annars kommer bilen att b\u00f6rja f\u00e5 problem.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga S63-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ha oljerelaterade problem som \u00f6kad oljef\u00f6rbrukning eller till och med potentiella oljel\u00e4ckage. Mercedes Benz S-klass \u00e4r en riktigt tung bil vilket inneb\u00e4r att luftfj\u00e4dringen ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att orsaka problem, s\u00e4rskilt p\u00e5 \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

V8-motorer som finns i S63 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att bli extremt varma n\u00e4r de uts\u00e4tts f\u00f6r mycket stress, vilket potentiellt kan f\u00f6rs\u00e4mra n\u00e4rliggande br\u00e4nsleslangar och andra komponenter. Vevhusavluftningsventilen \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, s\u00e4rskilt f\u00f6r M156 AMG-motorn. Slutligen tenderar v\u00e4xell\u00e5dan som finns i 2016 \u00e5rs S63-modell att gnissla och g\u00f6ra bilen hoppig vid acceleration.<\/p>\n\n\n\n

Oljerelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts har alla S63-modeller st\u00f6rre V8-motorer som tenderar att f\u00f6rbruka mycket motorolja. Vissa S63-modeller, s\u00e4rskilt de med M156-motorn, \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att l\u00e4cka olja i n\u00e4rheten av ventilpackningsluckorna, packningarna f\u00f6r kamaxelsolenoidlocket och i n\u00e4rheten av packningarna f\u00f6r oljefilterhuset.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut ventilpackningslocken och kamaxelspolningslocken med j\u00e4mna mellanrum f\u00f6r att inte uppleva st\u00e4ndiga oljep\u00f6lar under din S63. Se till att byta ut dessa komponenter n\u00e4rhelst det finns en l\u00e4cka, om du inte g\u00f6r det kommer du sannolikt att skada n\u00e4rliggande komponenter som generatorn, luftkonditioneringskompressorn eller kylslangarna till v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsfr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

S63-modeller fr\u00e5n slutet av 2000-talet som \u00e4r utrustade med Active Body Control Suspension var till och med en del av en betydande \u00e5terkallelse i september 2008. \u00c5terkallelsen var f\u00f6rknippad med ett fel i frontaxelns accelerationssensorer.<\/p>\n\n\n\n

Andra S63-modeller, utom de nyaste, \u00e4r ocks\u00e5 ibland utsatta f\u00f6r fj\u00e4dringsproblem, s\u00e4rskilt om de inte underh\u00e5lls korrekt. Vanliga problem med Mercedes fj\u00e4dringssystem inkluderar l\u00e4ckor, f\u00f6rlust av markfrig\u00e5ng eller oj\u00e4mna fj\u00e4dringsniv\u00e5er p\u00e5 alla fyra hjulen.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rmerelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har konstruerat S63 f\u00f6r att den ska vara mycket t\u00e5ligare och kunna uth\u00e4rda v\u00e4rme, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med en vanlig S-klassmodell. Vissa S-klassmodeller och s\u00e4rskilt 2014 \u00e5rs S63-modell \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att fungera under extrem v\u00e4rme som till och med kan skada de n\u00e4rliggande motorkomponenterna.<\/p>\n\n\n\n

Det v\u00e4rsta t\u00e4nkbara scenariot \u00e4r knutet till nedbrytning av br\u00e4nsleslangarna som potentiellt till och med kan starta en brand. N\u00e5gra f\u00e5 \u00e4gare klagade ocks\u00e5 \u00f6ver defekta vattenpumpar vilket inneb\u00e4r att S63 inte \u00e4r helt fri fr\u00e5n potentiella \u00f6verhettningsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med vevaxelavluftningsv\u00e4rdet<\/h2>\n\n\n\n

Det finns tv\u00e5 olika s\u00e4tt p\u00e5 vilka en vevaxelns andningsventil tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder. Det f\u00f6rsta beror p\u00e5 att ventilen med ventilationsmembran f\u00f6rs\u00e4mras. Ibland tenderar slangen fr\u00e5n vevaxeln att f\u00f6rs\u00e4mras lite snabbare p\u00e5 grund av \u00f6kad v\u00e4rme och allm\u00e4n spr\u00f6dhet, vilket ocks\u00e5 kan orsaka problem med andningsventilen.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r ocks\u00e5 oftast f\u00f6rknippat med M156-motorn och kan l\u00e4tt sp\u00e5ras med felkoden P0170. Du m\u00e5ste byta ut dessa system var 60 000 miles eller s\u00e5, men den goda nyheten \u00e4r att detta inte b\u00f6r ta mer \u00e4n 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionsrelaterade problem<\/h2>\n\n\n\n

Nyare S63-modeller, s\u00e4rskilt 2016 \u00e5rs modell, \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r vissa transmissionsrelaterade problem som slipning eller hoppning vid kraftig acceleration. Men v\u00e4xell\u00e5dan i 2016 \u00e5rs S63 \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att avge konstiga gn\u00e4llande ljud eller till och med brinnande lukter som verkligen \u00e4r skr\u00e4mmande.<\/p>\n\n\n\n

Det enklaste och s\u00e4kraste s\u00e4ttet att h\u00e5lla din v\u00e4xell\u00e5da i gott skick \u00e4r att byta ut oljan var 30k-60k mil. S63 \u00e4r mycket mer prestandainriktad och \u00e4r utformad f\u00f6r att k\u00f6ras h\u00e5rt, som s\u00e5dan \u00e4r det extremt viktigt att underh\u00e5lla transmissionen regelbundet, s\u00e4rskilt om du ofta anv\u00e4nder launch control.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilken S63-modell \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Den senaste generationen W222 Mercedes Benz S63 \u00e4r sannolikt den b\u00e4sta S63-modellen genom tiderna eftersom den balanserar komfort och prestanda perfekt. Vissa avancerade prestandasedaner \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att bli alldeles f\u00f6r obekv\u00e4ma f\u00f6r att de ska kunna hantera bra i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ocks\u00e5 ett problem f\u00f6r n\u00e5gra S63-modeller, men W222 \u00e4r den som tenderar att tillfredsst\u00e4lla b\u00e5da sidor av skalan. F\u00f6rutom att vara snabb och bekv\u00e4m \u00e4r W222 den kraftfullaste och mest eftertraktade S63-modellen, s\u00e4rskilt den efter uppdateringen. Vi har \u00e4nnu inte sett den helt nya W223 S63 AMG som troligen kommer att \u00f6vertr\u00e4ffa W222.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes S63 AMG v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en fullstor lyxig prestandasedan \u00e4r S63 den perfekta bilen f\u00f6r dig. M\u00e5nga anser att S-klassen \u00e4r den b\u00e4sta bilen man kan k\u00f6pa f\u00f6r pengar och S63 \u00e4r den allra b\u00e4sta S-klassmodellen du kan f\u00e5. Med mer \u00e4n 500 hk och plats f\u00f6r fem personer \u00e4r S63 otroligt rolig f\u00f6r temperamentsfull k\u00f6rning och cruising p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r S63 verkligen v\u00e4rd det, men bara om du \u00e4r ute efter en s\u00e5dan bil. S63 kostar mycket pengar att k\u00f6pa fr\u00e5n ny och den tenderar att v\u00e4rderas ner som en galning. Det \u00e4r dock en bil som du kan beh\u00e5lla i \u00e5rtionden och fortfarande vara n\u00f6jd med den.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi S8 b\u00e4ttre \u00e4n S63 AMG?<\/h3>\n\n\n\n

Audi S8 \u00e4r huvudkonkurrent till Mercedes S63 AMG, men S8 \u00e4r lite mer d\u00e4mpad och erbjuder en aning mindre kraft. S63 \u00e4r mer av en show stopper eftersom den ser mer aggressiv och mer befallande ut p\u00e5 samma g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa fullstora landjakter \u00e4r fantastiska, men du b\u00f6r satsa p\u00e5 S8 om du vill ha en sovande fullstor sedan medan S63 \u00e4r mycket mer uppseendev\u00e4ckande b\u00e5de inifr\u00e5n och ut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes S63 \u00e4r ett lyxigt monster av en sedan i full storlek som har mer \u00e4n 500 h\u00e4stkrafter och samtidigt \u00e4r lika bekv\u00e4m som en vanlig S-klass. N\u00e4stan alla S63-modeller<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3427"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3428,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3427\/revisions\/3428"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3427"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3427"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3427"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}