{"id":3421,"date":"2022-02-09T10:45:20","date_gmt":"2022-02-09T10:45:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3421"},"modified":"2022-02-09T10:54:51","modified_gmt":"2022-02-09T10:54:51","slug":"mercedes-w126-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w126-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W126 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W126 4-d\u00f6rrars sedan tillverkades mellan 1979 och 1991 och fick senare \u00e4ven en coup\u00e9version (1981-1990). W126 \u00e4r den andra generationen av den ikoniska S-klassen och det var ocks\u00e5 den allra f\u00f6rsta S-klassen som gynnades av separata chassikoder f\u00f6r modellen med f\u00f6rl\u00e4ngd hjulbas och standardmodellen.<\/p>\n\n\n\n

Det tidiga 1980-talet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r oljekrisen, som f\u00f6rsk\u00f6t bilindustrin mot en mer effektiv och h\u00e5llbar framtid. Detta innebar att \u00e4ven S-klassen var tvungen att anpassa sig till en mer ekonomisk marknad, vilket innebar mindre motorer och en \u00f6verlag l\u00e4ttare bil.<\/p>\n\n\n\n

W126 kom i n\u00e5gra olika motoralternativ, med b\u00f6rjan med en 6-cylindrig M110-motor som f\u00f6rdes \u00f6ver fr\u00e5n f\u00f6reg\u00e5ngaren W116. W126 kom ocks\u00e5 med n\u00e5gra V8-alternativ som numera \u00e4r mycket mer popul\u00e4ra eftersom n\u00e4stan alla anser att en S-klass f\u00f6rtj\u00e4nar en motor med stor cylindervolym.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r alla motorer som finns i W126 h\u00e5llbara och b\u00f6r h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner. De vanligaste problemen med W126 \u00e4r oljel\u00e4ckage och problem med styrkedjor, och den \u00f6vergripande karossen och chassit \u00e4r f\u00f6rvisso h\u00e5llbara men ocks\u00e5 ben\u00e4gna att rosta om de inte skyddas.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts kom W126 med n\u00e5gra olika motorer och instegsmodellen W126 erbj\u00f6d en 2,6 liter 6-cylindrig motor med 156 hk. Den h\u00e4r motorn \u00e4r relativt p\u00e5litlig och \u00e4r den mest br\u00e4nslesn\u00e5la av alla, men det \u00e4r inte den mest popul\u00e4ra motorn nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

W126 finns ocks\u00e5 med en 3,0L 6-cylindrig motor som erbjuder en mer potent 180 hk och den var mer eller mindre likadan som 2,6L. Om du vill ha en 8-cylindrig W126 var du tvungen att uppgradera till 380-modellen som erbjuder en 4,0L V8 med 200 hk medan 420-modellen erbjuder en 4,2L V8. B\u00e5da dessa motorer \u00e4r tillf\u00f6rlitliga och passar b\u00e4ttre f\u00f6r en S-klass.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta motorn du kan v\u00e4lja i W126 \u00e4r dock den 5,0 liters V8 som finns i S500. Den h\u00e4r motorn har en adekvat effekt p\u00e5 231 hk och anses nu vara den mest eftertraktade motorn av alla. Den h\u00f6gsta W126-modellen kom med en 5,5L V8 med 300 hk i S560 som ocks\u00e5 \u00e4r en popul\u00e4r motor nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

Alla W126-modeller \u00e4r RWD och finns tillg\u00e4ngliga med antingen en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r de mindre motorerna eller en 4-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som var det enda alternativet f\u00f6r V8-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Design och kaross<\/h2>\n\n\n\n

W126 var den f\u00f6rsta S-klass som anv\u00e4nde en mer omfattande rostskyddsteknik vilket innebar att W126 inte var lika ben\u00e4gen att rosta som W116-modellen. W126 \u00e4r dock mer \u00e4n 40 \u00e5r gammal nu vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r n\u00e4stan oundvikligt att hitta rostfl\u00e4ckar.<\/p>\n\n\n\n

Omr\u00e5det runt den bakre vindrutan \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att rosta p\u00e5 de flesta W126-modeller, men vanliga st\u00e4llen som under d\u00f6rren eller inuti hjulhusen \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att rosta. Hur som helst b\u00f6r du noggrant unders\u00f6ka hela bilens undersida och alla f\u00f6nsteromgivningar och upph\u00e4ngningskomponenter f\u00f6r att hitta eventuella tecken p\u00e5 rost.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 W126 \u00e4r mer av en utveckling \u00e4n en revolution j\u00e4mf\u00f6rt med W116, vilket inneb\u00e4r att det fortfarande \u00e4r en bil som ser likadan ut. W126 inneh\u00f6ll dock n\u00e5gra mer moderna designdetaljer som gjorde W126 mer raffinerad och mer sofistikerad att se ut.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – Vanliga problem och tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

W126 \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil som b\u00f6r h\u00e5lla l\u00e4nge om du \u00e5tg\u00e4rdar alla vanliga problem i tid. De vanligaste W126-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med de plastguider som sitter p\u00e5 styrkedjan och som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att spricka fr\u00e5n tid till annan.<\/p>\n\n\n\n

W126 lider ocks\u00e5 av oljel\u00e4ckage fr\u00e5n huvudpackningen och potentiella oljel\u00e4ckage n\u00e4ra styrkedjan. Problem som dessa m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas i god tid eftersom de sannolikt kommer att bli v\u00e4rre i framtiden. W126 lider ocks\u00e5 av att vara en \u00f6ver 40 \u00e5r gammal bil, vilket inneb\u00e4r att interi\u00f6ren inte \u00e4r lika robust som den en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W126 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Det genomsnittliga f\u00f6rs\u00e4ljningspriset f\u00f6r en W126 i hyfsat skick ligger runt 20 000 dollar, men de h\u00f6gre V8-modellerna s\u00e4ljs ofta f\u00f6r dubbelt s\u00e5 mycket om de \u00e4r i gott skick. W126:an kryper l\u00e5ngsamt upp i v\u00e4rde eftersom det inte finns m\u00e5nga av dessa kvar i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r den mer eller mindre likadan som en modern C-klass eller E-klass. Det inre utrymmet \u00e4r hyfsat f\u00f6r vuxna av genomsnittlig storlek och lastutrymmet \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r 99 % av alla m\u00e4nniskor.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r W126 den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

W126 S-klass \u00e4r inte den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna eftersom den \u00e4ran g\u00e5r till W140. Detta betyder dock inte att W126 \u00e4r en d\u00e5lig bil, tv\u00e4rtom, W126 \u00e4r faktiskt en fantastisk bil, men det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att j\u00e4mf\u00f6ra den med W140 som \u00e4r en sann bilikon.<\/p>\n\n\n\n

W126 delar m\u00e5nga f\u00f6rdelar med W140, t.ex. innovativa designval, ny teknik och nya funktioner, en otroligt mjuk k\u00f6rning f\u00f6r sin tid och en uppsj\u00f6 av p\u00e5litliga och kraftfulla motorer.<\/p>\n\n\n\n

Kommer W126 att \u00f6ka i v\u00e4rde?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes s\u00e4ger att de levererade mer \u00e4n 800 000 W126-modeller under sina \u00e5r i produktion. Detta inneb\u00e4r att W126 inte \u00e4r exakt s\u00e4llsynt, men den \u00e4r inte lika vanlig som vissa Mercedes-modeller \u00e4r. F\u00f6r att f\u00e5 en liten kontext, Mercedes lyckades leverera n\u00e4stan 2 miljoner 190E-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan, om du kan k\u00f6pa en W126 med en V8 och i hyfsat skick kommer du sannolikt att tj\u00e4na p\u00e5 den i framtiden. Ingen kan med s\u00e4kerhet s\u00e4ga vilka bilar som g\u00e5r upp och vilka som g\u00e5r ner, men det finns ett ganska stort intresse f\u00f6r W126.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag anv\u00e4nda W126 som min dagliga f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

W126 kan anv\u00e4ndas som daglig f\u00f6rare, men du kommer inte att kunna dra nytta av all den teknik fr\u00e5n den moderna eran som du \u00e4r van vid. W126 \u00e4r ganska stor och den erbjuder inte s\u00e5 mycket att h\u00e5lla dig underh\u00e5llen med f\u00f6rutom utseendet och k\u00e4nslan.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhetsm\u00e4ssigt \u00e4r W126 bra, men bara ur 1980-talets synvinkel. Med det sagt \u00e4r det b\u00e4st att anv\u00e4nda W126 som en helgkryssare eller en bil f\u00f6r speciella tillf\u00e4llen, s\u00e4rskilt om du \u00e4r familjefar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W126 4-d\u00f6rrars sedan tillverkades mellan 1979 och 1991 och fick senare \u00e4ven en coup\u00e9version (1981-1990). W126 \u00e4r den andra generationen av den ikoniska S-klassen och det var ocks\u00e5 den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3421"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3421"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3421\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3422,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3421\/revisions\/3422"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3421"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3421"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3421"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}