{"id":3419,"date":"2022-02-09T10:44:40","date_gmt":"2022-02-09T10:44:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3419"},"modified":"2022-02-09T10:54:51","modified_gmt":"2022-02-09T10:54:51","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w126","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w126\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W126"},"content":{"rendered":"\n

Om du letar efter en klassisk, h\u00e5llbar och bekv\u00e4m Mercedes cruiser b\u00f6r W126 definitivt passa dig eftersom det \u00e4r en av de mest ikoniska S-klassmodellerna genom tiderna. Praktiskt taget alla S-klassmodeller utom W220 imponerar och \u00e4r fortfarande h\u00e4rliga bilar att \u00e4ga och resa i dagligen.<\/p>\n\n\n\n

W126 var dock i produktion mellan 1979 och 1991, och f\u00f6r att vara en s\u00e5 gammal bil h\u00e5ller sig W126 fint. Detta betyder inte att W126 inte har sin besk\u00e4rda del av problem, och de vanligaste \u00e4r f\u00f6rknippade med styrkedjan, oljel\u00e4ckage, v\u00e4xell\u00e5dsproblem, slitna inredningsdetaljer och det pneumatiska fj\u00e4dringssystemet.<\/p>\n\n\n\n

W126 S-klass \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner. Alla motoralternativ \u00e4r potenta och sofistikerade, men den b\u00e4sta att skaffa \u00e4r S500 V8. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r W126 tj\u00e4na dig v\u00e4l, men var noga med att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 de komponenter som anges ovan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att vanliga W126-problem \u00e4r mycket st\u00f6rre \u00e4n de som n\u00e4mns i den h\u00e4r artikeln. Elektroniken kan ocks\u00e5 g\u00f6ra sig besv\u00e4rlig efter ett tag och samma historia g\u00e4ller rost eftersom dessa bilar \u00e4r alldeles f\u00f6r gamla f\u00f6r att vara ordentligt rostskyddade.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de st\u00f6rsta problemen i samband med W126 \u00e4r plastguiderna f\u00f6r styrkedjorna som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder i f\u00f6rtid. De slits snabbt och blir spr\u00f6da, och det kr\u00e4vs lite eller ingen kraft f\u00f6r att bryta dem. Detta problem p\u00e5verkar b\u00e5de tidiga och sena W126-modeller och b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 snart som m\u00f6jligt f\u00f6r att bilen ska fungera p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte \u00e5tg\u00e4rdar dessa problem tillr\u00e4ckligt tidigt kommer du troligen att drabbas av allvarligare motorproblem l\u00e4ngre fram, s\u00e5 mycket att reparationskostnaderna eventuellt till och med kan g\u00f6ra hela bilen till ett pengabristh\u00e5l. Inspektera alltid guiderna n\u00e4r du kan, oavsett om du bara k\u00f6per bilen eller om du \u00e4ger den sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Drivlinan som finns i W126 \u00e4r robust och borde h\u00e5lla l\u00e4nge, men specifika problem som oljel\u00e4ckage fr\u00e5n styrh\u00f6ljet \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rneka detta. Detta kan \u00f6ka den totala oljef\u00f6rbrukningen utan att du ens m\u00e4rker det, s\u00e5 se till att kontrollera oljeniv\u00e5erna n\u00e4r du kan f\u00f6r att se till att din W126 g\u00e5r smidigt.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r detta inte det enda st\u00e4llet d\u00e4r oljel\u00e4ckage tenderar att intr\u00e4ffa eftersom de ocks\u00e5 tenderar att intr\u00e4ffa runt ventilk\u00e5pornas packningsskydd. Det \u00e4r ganska l\u00e4tt att uppt\u00e4cka dessa oljel\u00e4ckor med en hyfsad ficklampa, men om den W126 du letar efter l\u00e4mnar oljefl\u00e4ckar p\u00e5 marken \u00e4r chansen stor att oljel\u00e4ckorna \u00e4r mycket allvarligare.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

W126 kommer med antingen en manuell eller en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Den manuella v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r inte l\u00e4mplig f\u00f6r en s\u00e5 stor bil, men den verkar vara det mer p\u00e5litliga alternativet. Den 4-v\u00e4xlade automatv\u00e4xeln tar ibland f\u00f6r l\u00e5ng tid att l\u00e4gga i v\u00e4xel, s\u00e5 se till att testa den om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en W126.<\/p>\n\n\n\n

Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att slitas ut, s\u00e4rskilt om du tittar p\u00e5 ett exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka. Ibland beh\u00f6ver din W126 en komplett ombyggnad medan vissa v\u00e4xell\u00e5dor bara beh\u00f6ver byta ut n\u00e5gra f\u00e5 komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Sliten interi\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

W126 \u00e4r nu en riktigt gammal bil vilket inneb\u00e4r att den inte kommer att se lika fin ut som den en g\u00e5ng gjorde. Det betyder inte att W126 inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt sofistikerad, utan snarare att l\u00e4der- och tr\u00e4detaljerna i interi\u00f6ren \u00e4r ben\u00e4gna att spricka och missf\u00e4rgas, s\u00e4rskilt om du har valt en ljusare interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Problem med det pneumatiska fj\u00e4dringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Vissa W126-modeller har ett bakre pneumatiskt fj\u00e4dringssystem som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra att bilen h\u00e4nger ihop baktill. Detta orsakas ofta av en l\u00e4ckande st\u00f6td\u00e4mpare eller problem kring n\u00e5gra av fj\u00e4dringssystemets extra delar. Om dessa system b\u00f6rjar fungera d\u00e5ligt kommer din k\u00f6rkomfort sannolikt att p\u00e5verkas tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6r att du ska inse det.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W126 ben\u00e4gen att rosta?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W126 \u00e4r en v\u00e4lbyggd bil som anv\u00e4nder h\u00f6gkvalitativa f\u00e4rger som kan st\u00e5 emot tidens tand. Men med tanke p\u00e5 att W126 \u00e4r n\u00e5gra decennier gammal nu \u00e4r de skyddande egenskaperna numera inte lika effektiva som de en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan b\u00f6r du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 specifika potentiella rostfl\u00e4ckar p\u00e5 din bil, med b\u00f6rjan p\u00e5 bilens undersida, hjulhusen, runt f\u00f6nstren, under d\u00f6rrarna, under batteribacken och under de plastlister som omger bilen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W126 en klassisk bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W126 \u00e4r verkligen en klassisk bil nuf\u00f6rtiden eftersom den inneh\u00e5ller m\u00e5nga intressanta funktioner och designval i vad som nu \u00e4r k\u00e4nt som den allra f\u00f6rsta S-klassen. Det finns en hel del W126:or som vandrar runt vilket inneb\u00e4r att den inte precis \u00e4r en uppskattad tillg\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Men om du lyckas hitta en i gott skick med inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan kan du till och med tj\u00e4na p\u00e5 den i en inte alltf\u00f6r avl\u00e4gsen framtid. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att majoriteten av Mercedes Benz-entusiasterna \u00e4r intresserade av de kraftfullare V8-modellerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W126 den b\u00e4sta Mercedesbilen genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

W126 \u00e4r den allra f\u00f6rsta S-klassen, och S-klassen \u00e4r den ledande fullstora lyxsedanen. Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om W126 \u00e4r tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att betraktas som en av, om inte till och med den b\u00e4sta Mercedes-sedanen genom tiderna. Vissa anser att W126 verkligen \u00e4r den b\u00e4sta Mercedesbilen n\u00e5gonsin, medan majoriteten tenderar att inte h\u00e5lla med.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att W126 erbjuder en hel del v\u00e4rde, och den kan ha varit den allra b\u00e4sta bilen i v\u00e4rlden redan 1979. W140 brukar anses vara den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna och d\u00e4rmed den b\u00e4sta Mercedes-modellen genom tiderna, och jag tenderar att h\u00e5lla med om det \u00e4ven om W126 ligger h\u00f6gt p\u00e5 den listan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du letar efter en klassisk, h\u00e5llbar och bekv\u00e4m Mercedes cruiser b\u00f6r W126 definitivt passa dig eftersom det \u00e4r en av de mest ikoniska S-klassmodellerna genom tiderna. Praktiskt taget alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3419"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3419"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3419\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3420,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3419\/revisions\/3420"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3419"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3419"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3419"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}