{"id":3417,"date":"2022-02-09T10:43:37","date_gmt":"2022-02-09T10:43:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3417"},"modified":"2022-02-09T10:54:52","modified_gmt":"2022-02-09T10:54:52","slug":"mercedes-benz-eqs-580-vs-s-klass","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-benz-eqs-580-vs-s-klass\/","title":{"rendered":"Mercedes Benz EQS 580 vs S-klass"},"content":{"rendered":"\n

I lyxbilarnas sexsiffriga land finns m\u00e5nga Mercedes-bilar, men h\u00f6gst upp p\u00e5 berget st\u00e5r den m\u00e4ktiga och ikoniska Mercedes Benz S-klass. Nya 2022 \u00e5rs Mercedes EQS \u00e4r en helelektrisk S-klass i elbilsv\u00e4rlden, men kan den nya elektriska EQS p\u00e5 \u00f6ver 100 000 dollar konkurrera med S-klassen och kanske till och med bli flaggskeppet i Mercedes lyxbilsutbud?<\/p>\n\n\n\n

W223 S-klass har sl\u00e4ppts f\u00f6r lite mer \u00e4n ett \u00e5r sedan och har sedan dess samlat mycket intresse eftersom det \u00e4r den nya S-klassen, Mercedes toppmodell i sortimentet som tenderar att f\u00f6ra branschen fram\u00e5t och som alla fullstora lyxbilar j\u00e4mf\u00f6rs med.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes beslutade dock ocks\u00e5 att anv\u00e4nda bokstaven ”S” f\u00f6r sin EQ-serie vilket inneb\u00e4r att EQS tekniskt sett borde vara S-klassen i EQ-serien (Mercedes elbil). EQS verkar mer tekniskt imponerande, s\u00e4rskilt p\u00e5 grund av EQS och den erbjuder ocks\u00e5 en perfekt kalibrerad drivlina som \u00e4r perfekt f\u00f6r en lyxkryssare.<\/p>\n\n\n\n

EQS \u00e4r dock inte lika st\u00e5tlig eller bekv\u00e4m som S-klassen. S-klassen \u00e4r betydligt rymligare b\u00e5de fram och bak, \u00e4ven utan att n\u00e4mna modellen med f\u00f6rl\u00e4ngd hjulbas. S-klassen \u00e4r bekv\u00e4mare, mjukare och finns med mer lyxiga tillval.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta lyxbilen fr\u00e5n Mercedes: EQS VS S-klass<\/h2>\n\n\n\n

Lyx \u00e4r ett begrepp som inte kan definieras enkelt. Vi \u00e4r alla medvetna om att lyxartiklar tenderar att vara dyra, mycket eftertraktade, exklusiva och ofta \u00e4ven tekniskt imponerande och \u00f6verl\u00e4gset funktionella, och man kan lugnt s\u00e4ga att b\u00e5de EQS och S-klass faller inom den kategorin.<\/p>\n\n\n\n

Komfort – S-klassen vinner<\/h4>\n\n\n\n

Komfort \u00e4r en viktig del av varje sann lyxsedan, och mellan de tv\u00e5 tar S-klassen hem segern eftersom den \u00e4r en mer bekv\u00e4m och lugnare bil. S-klassen v\u00e4ger betydligt mindre \u00e4n EQS vilket g\u00f6r det l\u00e4ttare att g\u00f6ra bilen mjukare och mer samlad i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

S-klassen erbjuder faktiskt en bekv\u00e4mare k\u00f6rning och EQS \u00e4r helt enkelt inte p\u00e5 samma niv\u00e5. B\u00e5de S-klass och EQS drar nytta av ett fyrhjulsstyrningssystem, men det som finns i S-klass \u00e4r mycket b\u00e4ttre integrerat. Dessutom \u00e4r ljudisoleringen ocks\u00e5 b\u00e4ttre i S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Teknik – EQS vinner<\/h4>\n\n\n\n

Alla 2022 flaggskeppsbilar \u00e4r teknikfestivaler och det \u00e4r samma sak med b\u00e5de EQS och S-klass. EQS gynnas dock av n\u00e5gra funktioner som inte finns i S-klass, och dessa \u00e4r den fantastiskt snygga Hyperscreen och luftreningssystemet.<\/p>\n\n\n\n

Hyperscreen finns som en del av extrautrustningen och den f\u00e5r EQS att k\u00e4nnas som framtiden. S-klassen \u00e4r vacker inv\u00e4ndigt, men Hyperscreen \u00e4r helt enkelt b\u00e4ttre \u00e4n S-klassens interi\u00f6r. Utan Hyperscren ser EQS n\u00e4stan identisk ut med S-klass inifr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Drivlina – Det \u00e4r oavgjort<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS 580 erbjuder en 516 hk dubbelmotor som driver alla fyra hjulen med en k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 cirka 350 mil. EQS levereras med ett 108 kWh-batteri som kan laddas via en snabb DC-laddare p\u00e5 cirka 30-40 minuter beroende p\u00e5 laddarens maximala laddningseffekt.<\/p>\n\n\n\n

S-klassen erbjuder n\u00e5gra olika motoralternativ men den b\u00e4sta \u00e4r den som finns i S580-modellen. S580 kommer med en 4,0L BiTurbo V8 med cirka 500 h\u00e4stkrafter, en k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 n\u00e4stan 600 mil och en tankningstid p\u00e5 endast 5 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r EQS b\u00e4ttre eftersom den erbjuder en mjukare kraft\u00f6verf\u00f6ring och en mer ekonomisk drivlina medan S-klassen erbjuder mer r\u00e4ckvidd och \u00e4r l\u00e4ttare att leva med.<\/p>\n\n\n\n

Utrymme och praktiska egenskaper – S-klassen vinner<\/h4>\n\n\n\n

En riktig fullstor lyxsedan m\u00e5ste vara bra att k\u00f6ra och bra att bli k\u00f6rd i, och det \u00e4r h\u00e4r som S-klassen l\u00e4tt sl\u00e5r EQS. S-klassen erbjuder mer utrymme och st\u00f6rre och mer rymliga s\u00e4ten. EQS placerar batterierna under s\u00e4tena vilket h\u00f6jer golvet och f\u00f6rkortar avst\u00e5ndet mellan s\u00e4tesbasen och golvet.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r den betydligt mindre rymlig, dessutom finns S-klassen som en modell med f\u00f6rl\u00e4ngd hjulbas, vilket EQS inte g\u00f6r. EWB S-klass erbjuder tv\u00e5 kaptensstolar i baks\u00e4tet som b\u00e5de kan lutas, masseras, v\u00e4rmas och kylas. EQS k\u00e4nns mer som en E-Klass n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre lyxbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Elbilar kan verkligen vara b\u00e4ttre lyxbilar eftersom elbilsplattformen erbjuder ett mer l\u00e4ttkalibrerat effektband som g\u00f6r att bilen k\u00e4nns mjukare och l\u00e4ttare att k\u00f6ra. En elmotor ger dig 100 % av vridmomentet n\u00e4r som helst och den beh\u00f6ver ingen v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r att ge kraft.<\/p>\n\n\n\n

En EV \u00e4r ocks\u00e5 mycket tystare vilket inneb\u00e4r att inte ens den smidigaste och tystaste V12:an kan m\u00e4ta sig med en EV n\u00e4r det g\u00e4ller smidighet. EV:s har dock fortfarande inte tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r att vara lika bra som ICE-bilar \u00e4r, men bara tiden f\u00e5r utvisa om detta kommer att f\u00f6r\u00e4ndras.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r EQS en mer eftertraktad bil \u00e4n S-klass?<\/h4>\n\n\n\n

S-klassen har alltid varit en otroligt \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd bil eftersom alla vet att en S-klass \u00e4r den absoluta toppen av Mercedes lyxsedan-segmentet. Den nya EQS verkar dock samla mycket intresse eftersom alla anser att den \u00e4r den mest lyxiga EV p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

S-klassen ser utan tvekan snyggare ut, men EQS erbjuder mer n\u00e4rvaro p\u00e5 v\u00e4gen. P\u00e5 det hela taget \u00e4r b\u00e5da lika \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda, men EQS kom bara ut och S-klassen har funnits i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r EQS dyrare \u00e4n S-klass?<\/h3>\n\n\n\n

Nya S-klass 2022 b\u00f6rjar p\u00e5 111 350 dollar f\u00f6r S500 AWD-modellen medan S580 b\u00f6rjar n\u00e4rmare 120 000 dollar. Den toppversionen Maybach kostar mer \u00e4n 210 000 dollar och \u00e4r den lyxigaste och mest eftertraktade S-klassmodellen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan b\u00f6rjar EQS runt 102 000 dollar f\u00f6r instegsmodellen EQS480 medan den kraftfullare och mer \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda EQS580 kostar 120 000 dollar. Den h\u00f6gsta EQS AMG-modellen kostar mer \u00e4n 150 000 dollar och \u00e4r den mest kapabla och mest \u00e5tr\u00e5v\u00e4rda EQS-modellen som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I lyxbilarnas sexsiffriga land finns m\u00e5nga Mercedes-bilar, men h\u00f6gst upp p\u00e5 berget st\u00e5r den m\u00e4ktiga och ikoniska Mercedes Benz S-klass. Nya 2022 \u00e5rs Mercedes EQS \u00e4r en helelektrisk S-klass i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3417"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3417"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3417\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3418,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3417\/revisions\/3418"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3417"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3417"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3417"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}