{"id":3381,"date":"2022-02-09T10:27:42","date_gmt":"2022-02-09T10:27:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3381"},"modified":"2022-02-09T10:27:44","modified_gmt":"2022-02-09T10:27:44","slug":"har-volvos-ett-reservdack","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-volvos-ett-reservdack\/","title":{"rendered":"Har Volvos ett reservd\u00e4ck?"},"content":{"rendered":"\n
Alla Volvobilar har ett reservd\u00e4ck, utom de bilar som har ett d\u00e4ckt\u00e4tningssystem.<\/p>\n\n\n\n
Volvobilar har vanligtvis ett reservd\u00e4ck som placeras i lastutrymmet i bilens bagageutrymme. Reservd\u00e4cket \u00e4r lika bra som andra d\u00e4ck. Men om din Volvo har ett d\u00e4ckt\u00e4tningssystem har du inget reservd\u00e4ck. Ist\u00e4llet kommer du att ha en tempor\u00e4r mobilitetsutrustning (Temporary Mobility Kit, TMK), f\u00f6r att t\u00e4ta det punkterade d\u00e4cket.<\/p>\n\n\n\n
Det finns alltid ett extra d\u00e4ck i bagageluckan, i h\u00e4ndelse av en n\u00f6dsituation. Dessa d\u00e4ck \u00e4r placerade d\u00e4r f\u00f6r att ers\u00e4tta ett punkterat d\u00e4ck. Alla biltillverkare ger den h\u00e4r typen av d\u00e4ck, och du kan ocks\u00e5 k\u00f6pa extra d\u00e4ck i bilreservdelsbutiker.
Det finns flera olika typer av reservd\u00e4ck:<\/p>\n\n\n\n
Olika typer av d\u00e4ck anv\u00e4nds i olika Volvo-fordon och i olika v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden. D\u00e4ckinformationen finns vanligtvis p\u00e5 B-stolpen, som sitter p\u00e5 baksidan av d\u00f6rren till f\u00f6rars\u00e4tet. De flesta Volvobilar levereras med ”Allseason d\u00e4ck”. Dessa d\u00e4ck \u00e4r bra f\u00f6r v\u00e4gar i normala f\u00f6rh\u00e5llanden och ger bra prestanda i regn. De b\u00f6r dock bytas ut mot vinterd\u00e4ck om du bor i ett sn\u00f6rikt omr\u00e5de.<\/p>\n\n\n\n
Vissa andra Volvobilar har ”Ultra High-Performance Tires” (ultra h\u00f6gpresterande d\u00e4ck). Dessa d\u00e4ck \u00e4r utformade f\u00f6r att ge b\u00e4sta prestanda p\u00e5 torra v\u00e4gar, med mycket tillfredsst\u00e4llande prestanda i regniga f\u00f6rh\u00e5llanden. Dessa d\u00e4ck f\u00e5r aldrig anv\u00e4ndas i sn\u00f6iga f\u00f6rh\u00e5llanden och m\u00e5ste bytas ut mot vinterd\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n
Volvo tillhandah\u00e5ller vanligtvis ett tillf\u00e4lligt reservd\u00e4ck till din bil samt en domkraftaggregat. Volvo rekommenderar att detta bara \u00e4r en tillf\u00e4llig l\u00f6sning och att du byter ut det mot ett normalt d\u00e4ck s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Detta beror p\u00e5 att det tillf\u00e4lliga reservd\u00e4cket p\u00e5verkar dragkraft, markfrig\u00e5ng och hantering.<\/p>\n\n\n\n
Vissa Volvo-bilar har inget reservd\u00e4ck, utan har ist\u00e4llet ett d\u00e4ckt\u00e4tningssystem. Detta kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att t\u00e4ta ett punkterat d\u00e4ck, och sedan kan du k\u00f6ra bilen i n\u00e4stan 70 till 90 mil. Det finns dock en hastighetsbegr\u00e4nsning som du b\u00f6r f\u00f6lja om d\u00e4cket har f\u00f6rseglats, och den \u00e4r maximalt 50 mph eller 80 km\/h.<\/p>\n\n\n\n
Detta \u00e4r det kit som anv\u00e4nds f\u00f6r att f\u00f6rsegla det punkterade d\u00e4cket. Det levereras med en flaska med t\u00e4tningsmassa som inneh\u00e5ller naturgummilatex och etanediol. F\u00f6r att anv\u00e4nda detta system f\u00f6ljer du dessa steg:<\/p>\n\n\n\n
De Volvomodeller som inte har reservd\u00e4ck i lastutrymmet utan anv\u00e4nder d\u00e4ckt\u00e4tningssystemet som kan ta det punkterade d\u00e4cket cirka 70 mil \u00e4r:<\/p>\n\n\n\n
En bil har fyra fungerande d\u00e4ck och ett extra d\u00e4ck som reservhjul. D\u00e4cken p\u00e5 en bil kan f\u00e5 punktering eller bli punkterade. I det h\u00e4r fallet kommer detta reservhjul till anv\u00e4ndning. Reservd\u00e4cket \u00e4r inte alltid detsamma som de vanliga d\u00e4cken, och i m\u00e5nga fall \u00e4r reservd\u00e4cket bara ett donutd\u00e4ck som anv\u00e4nds f\u00f6r att b\u00e4ra bilen till en bensinstation.<\/p>\n\n\n\n
De tillf\u00e4lliga eller donutd\u00e4cken \u00e4r sm\u00e5 i storlek och kan l\u00e4tt f\u00f6rvaras i bilen. Donutd\u00e4ck \u00e4r billigare \u00e4n andra reservd\u00e4ck i full storlek, s\u00e5 de kan l\u00e4tt k\u00f6pas om n\u00e5got h\u00e4nder med det f\u00f6reg\u00e5ende. De har dock nackdelar som att de inte kan g\u00e5 mer \u00e4n 112 km eller 70 miles. De har ocks\u00e5 en viss hastighetsbegr\u00e4nsning och d\u00e5lig hantering.<\/p>\n\n\n\n
Full-size reservd\u00e4ck \u00e4r mycket tyngre och de \u00e4r mer eller mindre precis som bilens andra vanliga d\u00e4ck. Du kan ocks\u00e5 byta ut st\u00e5lhjulet till det platta d\u00e4cket f\u00f6r att ers\u00e4tta det med reservd\u00e4ckets hjul. Detta reservd\u00e4ck kan skilja sig fr\u00e5n de tre andra d\u00e4cken, vilket kan orsaka viss obalans.<\/p>\n\n\n\n
Ett reservd\u00e4cks huvudsakliga uppgift \u00e4r att transportera bilen till en bensinstation. Numera b\u00e4r dock m\u00e5nga m\u00e4nniskor ett fullstort matchande reservd\u00e4ck som \u00e4r likadant som de andra d\u00e4cken. Det tillf\u00e4lliga reservd\u00e4cket eller donutd\u00e4cket r\u00e4cker ofta bara till mindre \u00e4n 50 mil, men ett matchande reservd\u00e4ck i full storlek \u00e4r lika bra som de andra d\u00e4cken och kan r\u00e4cka m\u00e5nga mil.<\/p>\n\n\n\n
Om du f\u00e5r en punktering n\u00e4r du k\u00f6r din Volvo ska du inte f\u00e5 panik. Din bil \u00e4r antingen utrustad med ett gratis reservd\u00e4ck eller ett d\u00e4ckt\u00e4tningssystem som kan t\u00e4ta det punkterade d\u00e4cket. Denna t\u00e4tning kan ta din bil mer \u00e4n 70 mil, och sedan kan du byta ut d\u00e4cket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Alla Volvobilar har ett reservd\u00e4ck, utom de bilar som har ett d\u00e4ckt\u00e4tningssystem. Volvobilar har vanligtvis ett reservd\u00e4ck som placeras i lastutrymmet i bilens bagageutrymme. Reservd\u00e4cket \u00e4r lika bra som andra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3381"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3381"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3381\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3382,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3381\/revisions\/3382"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3381"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3381"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3381"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}