{"id":338,"date":"2021-04-13T10:26:36","date_gmt":"2021-04-13T10:26:36","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=338"},"modified":"2021-04-13T10:26:36","modified_gmt":"2021-04-13T10:26:36","slug":"vilken-fyrhjulsdrift-ar-bast-bmw-eller-mercedes-benz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-fyrhjulsdrift-ar-bast-bmw-eller-mercedes-benz\/","title":{"rendered":"Vilken fyrhjulsdrift \u00e4r b\u00e4st – BMW eller Mercedes-Benz?"},"content":{"rendered":"\n

En bil med fyrhjulsdrift \u00e4r en bil med en drivlina som kan ge kraft till alla fyra hjulen. Mercedes och BMW har m\u00e5nga bilar med fyrhjulsdrift i sina sortiment.
Mercedes fyrhjulsdriftssystem \u00e4r oftast inst\u00e4llt f\u00f6r att ge en anstr\u00e4ngningsfri k\u00f6rning. \u00c5 andra sidan erbjuder BMW ett sportigare, bakhjulsinriktat AWD-system, som \u00e4r inst\u00e4llt p\u00e5 att fungera gynnsamt f\u00f6r f\u00f6rare som vill ha en mer dynamisk upplevelse. S\u00e5 om du vill ha ett sportigt AWD-system ska du v\u00e4lja en BMW. Om du vill ha en cruiserliknande upplevelse med \u00f6kad s\u00e4kerhet, v\u00e4lj Mercedes.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes fyrhjulsdriftssystem<\/h2>\n\n\n\n

AWD introduktion<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes introducerade f\u00f6rst ett AWD-system l\u00e5ngt tillbaka i mitten av 80-talet. Det f\u00f6rsta systemet var elektroniskt styrt med en automatiskt inkopplad fyrhjulsdrift som huvudsakligen drev bakhjulen tills man l\u00e5ste differentialen och fyrhjulsdriftssystemet inkopplades.
Det f\u00f6rsta AWD-systemet med fulltids-AWD fr\u00e5n Mercedes introducerades 1998 med tre \u00f6ppna differentialer bak, i mitten och fram. Ett system som liknade detta fanns p\u00e5 den f\u00f6rsta Mercedes ML SUV.<\/p>\n\n\n\n

Modern fyrhjulsdrift<\/h4>\n\n\n\n

Sedan 2008 har det tredje generationens 4MATIC-system erbjudits som ett permanent AWD-system och \u00e4r effektivt i alla hastigheter. Det moderna AWD-systemet heter 4MATIC, eller 4MATIC+ f\u00f6r vissa AMG-varianter.
Den fj\u00e4rde generationen av 4MATIC-systemet introducerades 2016 f\u00f6r E63 AMG S. Det h\u00e4r systemet kan skicka h\u00f6gst 100 % av kraften till fram- eller baksidan, beroende p\u00e5 f\u00f6rh\u00e5llandena och hur du st\u00e4ller in systemet.
Det h\u00e4r systemet \u00e4r tillr\u00e4ckligt sofistikerat f\u00f6r att f\u00f6rvandla en Mercedes sedan p\u00e5 \u00f6ver 2 ton till en driftmaskin med en knapptryckning. De ursprungliga AWD-systemen fr\u00e5n Mercedes var mest inriktade p\u00e5 cruising och enkel k\u00f6rning med en f\u00f6rdelning av vridmomentet p\u00e5 45:55 mellan fram och bak. Systemet 4MATIC+ \u00e4r dock skr\u00e4ddarsytt f\u00f6r sportig k\u00f6rning. Var medveten om att det endast erbjuds p\u00e5 vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

BMW:s fyrhjulsdriftssystem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rsta BMW AWD<\/h4>\n\n\n\n

Det f\u00f6rsta BMW AWD-systemet g\u00e5r tillbaka till 1985 och E30 325iX som erbj\u00f6d tv\u00e5 differentialer och en vridmomentf\u00f6rdelning p\u00e5 37:63 till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r bakaxeln.
Detta AWD-system upph\u00f6rde n\u00e4r E36- och E39-modellerna sl\u00e4pptes, men systemet \u00e5terinf\u00f6rdes senare f\u00f6r 2001 \u00e5rs SUV X5 och E46 3-serievarianterna. Detta system var ett ganska avancerat system som anv\u00e4nde DSC (elektronisk stabilitetskontroll) som bromsade ett hjul som gled till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r b\u00e4ttre kraft\u00f6verf\u00f6ring.<\/p>\n\n\n\n

Dagens xDrive<\/h3>\n\n\n\n

BMWs AWD-system i dag kallas xDrive och har varit i produktion sedan 2003. Detta system anv\u00e4nder en elektroniskt man\u00f6vrerad kopplingsdifferential f\u00f6r att f\u00f6rdela vridmomentet optimalt mellan de tv\u00e5 axlarna.
Dagens BMW xDrive-system erbjuder en vridmomentf\u00f6rdelning p\u00e5 40:60, till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r bakhjulen och kan skicka 100 % av kraften till bakhjulen under givna omst\u00e4ndigheter. Detta inneb\u00e4r att BMW-systemet fr\u00e4mst \u00e4r skr\u00e4ddarsytt f\u00f6r sportig k\u00f6rning f\u00f6r att h\u00e5lla fast vid BMW:s tradition av bakhjulsdrift.
\u00c5r 2017 introducerade BMW ett system som liknar 4MATIC+ kallat M xDrive som ocks\u00e5 erbj\u00f6d m\u00f6jligheten att frikoppla framaxeln i ett f\u00f6rs\u00f6k att g\u00f6ra en renodlad bakhjulsdriven BMW M5. Sammantaget \u00e4r BMWs AWD-system mer anpassat f\u00f6r sportig k\u00f6rning och Mercedes handlar mer om att resa utan anstr\u00e4ngning.<\/p>\n\n\n\n

Audi Quattro<\/h2>\n\n\n\n

Det skulle inte vara en uppvisning av tyska AWD-system utan att n\u00e4mna teknikens pionj\u00e4r. Det f\u00f6rsta AWD-systemet som Audi erbj\u00f6d introducerades 1980 f\u00f6r rally- och landsv\u00e4gsbilen Audi Quattro som dominerade rallybilsm\u00e4sterskapet.
Audi erbj\u00f6d \u00e4ven denna drivlina f\u00f6r den v\u00e4gburna Audi Quattro och senare blev detta system en av huvudanledningarna till att en kund valde en Audi framf\u00f6r en BMW eller en Mercedes. Dagens Quattro-system \u00e4r oftast skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r maximal dragkraft.
Dessa system erbjuder en 50:50 vridmomentf\u00f6rdelning mellan de tv\u00e5 axlarna och systemet kan skicka 70 % av vridmomentet till framhjulen eller 85 % till bakhjulen, beroende p\u00e5 f\u00f6rh\u00e5llandena. Systemet \u00e4r ocks\u00e5 helautomatiserat som BMW och Mercedes.
Den viktigaste skillnaden mellan de tre \u00e4r att Audi \u00e4r mest angel\u00e4gen om att erbjuda en s\u00e4ker k\u00f6rupplevelse med dragkraft som h\u00f6gsta prioritet. Samtidigt prioriterar BMW den sportiga k\u00f6rningen och Mercedes prioriterar en bekv\u00e4m och problemfri k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6relse av AWD-system<\/h2>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Vilket system ger den b\u00e4sta k\u00f6rupplevelsen i sn\u00f6?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r sn\u00f6iga f\u00f6rh\u00e5llanden \u00e4r ett AWD-system lika viktigt som en bra upps\u00e4ttning d\u00e4ck, och de h\u00e4r tre systemen erbjuder exceptionella sn\u00f6k\u00f6rningsegenskaper om de \u00e4r utrustade med r\u00e4tt d\u00e4ck.
Som tidigare n\u00e4mnts har Audi h\u00f6gsta prioritet p\u00e5 dragkraft, och d\u00e4rf\u00f6r verkar Quattro vara det b\u00e4sta alternativet p\u00e5 sn\u00f6. Alla dessa tre fordon erbjuder dock utm\u00e4rkta sn\u00f6k\u00f6rningsf\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

xDrive, 4Matic, Quattro: Vilket system ger b\u00e4st tillf\u00f6rlitlighet?<\/h3>\n\n\n\n

Alla dessa tre system erbjuder god tillf\u00f6rlitlighet om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, och det \u00e4r det i princip. Alla tre m\u00e4rkena har en l\u00e5ng historia av att tillverka permanenta AWD-system och det finns inga specifika uppgifter om att n\u00e5got av dem skulle orsaka mer problem \u00e4n de andra.
Om du tar dig tid att utforska skillnaderna i tillf\u00f6rlitlighet mellan dessa tre kommer du knappast att m\u00e4rka n\u00e5gon skillnad v\u00e4rd att n\u00e4mna. S\u00e5 det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att de \u00e4r ganska lika i tillf\u00f6rlitlighetssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag v\u00e4lja ett AWD-system eller en bil med fram- eller bakhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r v\u00e4lja ett AWD-system om du vill ha en s\u00e4krare k\u00f6rupplevelse, b\u00e4ttre grepp och en mer kapabel bil i alla avseenden. Ett bakhjulsdrivet system f\u00f6rknippas mest med prestandak\u00f6rning, men det brister avsev\u00e4rt n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.
Med detta sagt \u00e4r ett AWD-system som kan f\u00f6rdela kraften till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r bakhjulet, som det som erbjuds i BMW, det b\u00e4sta av tv\u00e5 v\u00e4rldar.
F\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuds drivlinor med framhjulsdrift fr\u00e4mst av Audi, men Mercedes och BMW kommer att ut\u00f6ka sitt utbud av framhjulsdrift med tiden. Framhjulsdrivna bilar \u00e4r inte lika underh\u00e5llande att k\u00f6ra som sina bakhjulsdrivna motsvarigheter, men de erbjuder b\u00e4ttre dragkraft och b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En bil med fyrhjulsdrift \u00e4r en bil med en drivlina som kan ge kraft till alla fyra hjulen. Mercedes och BMW har m\u00e5nga bilar med fyrhjulsdrift i sina sortiment.Mercedes fyrhjulsdriftssystem<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":339,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6,11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/338"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=338"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/338\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/339"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=338"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=338"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=338"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}