{"id":334,"date":"2021-04-13T10:25:05","date_gmt":"2021-04-13T10:25:05","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=334"},"modified":"2021-04-13T10:25:05","modified_gmt":"2021-04-13T10:25:05","slug":"vilka-mercedes-modeller-ar-kupeer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-modeller-ar-kupeer\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes-modeller \u00e4r kup\u00e9er?"},"content":{"rendered":"\n

Ursprungligen var en coup\u00e9 en personbil med lutande tak och tv\u00e5 d\u00f6rrar, men numera f\u00f6rknippas en coup\u00e9 mest med den lutande takdelen av designen, inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis med d\u00f6rrarna. Mercedes, BMW, Audi och m\u00e5nga andra tillverkare har b\u00f6rjat marknadsf\u00f6ra 4-d\u00f6rrars bilar som kup\u00e9er, \u00e4ven SUV:er.
Mercedes Benz coup\u00e9utbud best\u00e5r av CLA Coupe, C-Klass Coupe, E-Klass Coupe, CLS Coupe och den nedlagda S-Klass Coupe. SUV-utbudet best\u00e5r av coup\u00e9varianter av GLC och GLE. Dessutom \u00e4r AMG GT 2-d\u00f6rrars och AMG GT 4-d\u00f6rrars varianten sportbilscoup\u00e9er.<\/p>\n\n\n\n

Traditionella Mercedes kup\u00e9er<\/h2>\n\n\n\n

I det traditionella Mercedes Coup\u00e9-utbudet \u00e4r C-Klass Coup\u00e9 den f\u00f6rsta kup\u00e9n. Ursprungligen erbj\u00f6ds C-klassen som sedan- eller kombivarianter. Men \u00e5r 2000 introducerade Mercedes C-class Sport Coupe-versionen som d\u00f6ptes om till CLC fram till 2011, d\u00e5 Mercedes b\u00f6rjade anv\u00e4nda beteckningen C-class Coupe.
Den nuvarande C-Klass Coupe b\u00f6rjar som C300 f\u00f6r cirka 50 000 dollar och toppmodellen av C-Klass Coupe \u00e4r C 63 S AMG, som b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 80 000 dollar. N\u00e4sta i raden \u00e4r den mellanstora E-klass Coup\u00e9 som introducerades 1996 och som strax d\u00e4refter blev en av de mest popul\u00e4ra Mercedes Coup\u00e9er som n\u00e5gonsin byggts.
Den nuvarande E-klass Coup\u00e9 b\u00f6rjar med E450 Coup\u00e9 som kostar cirka 65 000 dollar. Toppmodellen E-class Coupe \u00e4r E450 4-Matic som kostar cirka 68 000 dollar. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes endast erbjuder E63 AMG-varianten f\u00f6r sedanen eller kombivarianten, inte coup\u00e9n.
Mercedes Coup\u00e9 i toppklass brukade vara S-klass coup\u00e9, som lades ned 2021 med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 141 000 dollar f\u00f6r S 560 4-Matic och cirka 173 000 dollar f\u00f6r S63 AMG Coupe. Nyligen sl\u00e4ppte Mercedes den nya S-klassen (W223), men det \u00e4r fortfarande oklart om Mercedes planerar att sl\u00e4ppa coup\u00e9varianten \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV Coup\u00e9er<\/h2>\n\n\n\n

\u00c5r 2008 sl\u00e4ppte BMW X6 som den fr\u00e4msta sportiga ”coup\u00e9liknande” SUV:n. Sedan dess har segmentet f\u00f6r coup\u00e9-SUV:er f\u00e5tt ett otroligt uppsving i popularitet. Mercedes ins\u00e5g snart vilken dragningskraft X6:an f\u00e5r och 2015 drog Mercedes upp locket p\u00e5 den helt nya GLE Coupe och m\u00e5nga andra tillverkare f\u00f6ljde snart efter.
Den minsta Coupe SUV som Mercedes erbjuder \u00e4r GLC Coupe, en smidigare version av GLC som sl\u00e4pptes 2019. Sortimentet b\u00f6rjar med GLC 300 4-Matic Coupe f\u00f6r cirka 51 000 dollar. Den h\u00f6gst utrustade all singing all dancing GLC Coupe \u00e4r GLC 63 AMG S Coupe som kostar cirka 85 000 dollar.
N\u00e4sta i raden \u00e4r den tidigare n\u00e4mnda GLE Coupe. GLE Coupe introducerades 2015 och har sedan dess blivit en ganska popul\u00e4r Mercedes SUV. Den \u00e4r lite som en blandning av en E-klass Coupe och den vanliga GLE SUV:n.
Utbudet b\u00f6rjar med GLE 450 i Europa, men i USA \u00e4r ing\u00e5ngsmodellen GLE 53 AMG f\u00f6r cirka 76 000 dollar. I b\u00e5da fallen \u00e4r toppmodellen GLE Coupe GLE 63 AMG S Coupe som kostar cirka 128 000 dollar i grundpris.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes sportbilar kup\u00e9er<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande tv\u00e5 olika kup\u00e9er med olika karosseristilar f\u00f6r sitt sportbilssegment, AMG GT 2-d\u00f6rrars och AMG GT 4-d\u00f6rrars. Dessa bilar \u00e4r mestadels en produkt av AMG-avdelningen och de \u00e4r i f\u00f6rsta hand inriktade p\u00e5 att ge den h\u00f6gsta prestandaf\u00f6rm\u00e5gan av alla Mercedes-modeller.
Den 2-d\u00f6rrars AMG GT b\u00f6rjar som GT coup\u00e9 f\u00f6r cirka 120 000 dollar och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till den mycket dyra AMG GT Black Series som f\u00f6rv\u00e4ntas kosta cirka 400 000 dollar. AMG GT \u00e4r toppen av Mercedes sportbilsteknik och den b\u00f6rjar ocks\u00e5 n\u00e4rma sig slutet av sin livstid.
Den 4-d\u00f6rrars coup\u00e9versionen av AMG GT \u00e4r n\u00e5got av en blandning av CLS och den tidigare n\u00e4mnda AMG GT. Den 4-d\u00f6rrars AMG GT Coupe b\u00f6rjar med AMG GT 43 4-d\u00f6rrars Coupe f\u00f6r cirka 90 000 dollar. Toppen av den 4-d\u00f6rrarsversionen \u00e4r AMG GT 63 S 4-d\u00f6rrars Coupe som kostar s\u00e5 mycket som 171 000 dollar i grundpris.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r en coup\u00e9 inte \u00e4r en coup\u00e9<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det fel av Mercedes att kalla en 4-d\u00f6rrars bil eller SUV f\u00f6r coupe?<\/h4>\n\n\n\n

Tekniskt sett har Mercedes fel. Men det \u00e4r alla andra tillverkare som g\u00f6r det ocks\u00e5. Beteckningen coup\u00e9 var, som namnet ursprungligen antyder, en 2-d\u00f6rrars bil med lutande taklinje, men numera \u00e4r det ett marknadsf\u00f6ringsverktyg f\u00f6r att \u00f6ka attraktionskraften och f\u00e5 sortimentet att verka mer varierat \u00e4n vad det verkligen \u00e4r.
En SUV \u00e4r inte en coup\u00e9, men om den fungerar bra f\u00f6r f\u00f6rs\u00e4ljningsavdelningen, och det g\u00f6r den, s\u00e5 \u00e4r den en coup\u00e9. Det \u00e4r en SUV-infekterad verklighet vi lever i, och den b\u00f6rjar bara \u00f6ka, s\u00e5 du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att massor av SUV:er med coup\u00e9er kommer ut p\u00e5 marknaden under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan CLS och AMG GT 4-d\u00f6rrars coup\u00e9?<\/h3>\n\n\n\n

Vid en f\u00f6rsta anblick verkar de h\u00e4r tv\u00e5 bilarna kryssa i samma rutor, s\u00e5 det kan tyckas som om Mercedes skapat tv\u00e5 olika bilar f\u00f6r samma syfte. Och till viss del \u00e4r det faktiskt sant, men Mercedes ser till att inte erbjuda CLS som 63 AMG-version eftersom det skulle kunna st\u00f6ra f\u00f6rs\u00e4ljningen av AMG GT 63 4-d\u00f6rrars.
CLS marknadsf\u00f6rs som en mer lyxig bil f\u00f6r gamla gubbar, och AMG GT 4-d\u00f6rrars bilen marknadsf\u00f6rs som en mer sp\u00e4nnande sportbil som \u00e4r mer lik AMG GT med tv\u00e5 d\u00f6rrar \u00e4n CLS.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser framtiden ut f\u00f6r segmentet coup\u00e9bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts lever vi i en SUV-h\u00e4rskande verklighet som bara b\u00f6rjar ta fart. M\u00e5nga biltillverkare utvecklar fler och fler SUV:er, och de mindre popul\u00e4ra segmenten (varav ett \u00e4r coup\u00e9-segmentet), avvecklas l\u00e5ngsamt.
En tydlig indikation p\u00e5 detta \u00e4r os\u00e4kerheten kring lanseringen av S-klass Coupe. Som det ser ut just nu \u00e4r chanserna att f\u00e5 se en ny S-klass Coupe sm\u00e5 till obefintliga. Det traditionella Mercedes Coup\u00e9-segmentet som en g\u00e5ng i tiden hade utm\u00e4rkta och imponerande f\u00f6rs\u00e4ljningssiffror visar p\u00e5tagliga tecken p\u00e5 minskad popularitet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ursprungligen var en coup\u00e9 en personbil med lutande tak och tv\u00e5 d\u00f6rrar, men numera f\u00f6rknippas en coup\u00e9 mest med den lutande takdelen av designen, inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis med d\u00f6rrarna. Mercedes, BMW,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":335,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/334"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=334"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/334\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/335"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=334"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=334"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=334"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}