{"id":330,"date":"2021-04-13T10:23:41","date_gmt":"2021-04-13T10:23:41","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=330"},"modified":"2021-04-13T10:23:41","modified_gmt":"2021-04-13T10:23:41","slug":"vilken-mercedes-ar-olaglig-i-usa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-ar-olaglig-i-usa\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes \u00e4r olaglig i USA?"},"content":{"rendered":"\n

Om en tillverkare vill s\u00e4lja en bil p\u00e5 en marknad m\u00e5ste m\u00e5nga statliga best\u00e4mmelser uppfyllas f\u00f6r att de ska kunna s\u00e4lja den till kunderna. Om en tillverkare vill s\u00e4lja en bil i USA m\u00e5ste bilen uppfylla DOT:s federala s\u00e4kerhetsnormer f\u00f6r motorfordon (FMVSS).
De flesta bilmarknader \u00e4r ganska lika n\u00e4r det g\u00e4ller dessa best\u00e4mmelser, s\u00e4rskilt den asiatiska och den europeiska marknaden. Men de amerikanska normerna skiljer sig ganska mycket \u00e5t och p\u00e5 grund av detta kan vissa Mercedes-modeller inte s\u00e4ljas i USA, \u00e5tminstone inte f\u00f6rr\u00e4n om ett tag.
N\u00e5gra Mercedes-modeller som inte kan s\u00e4ljas i USA \u00e4r CLS och CLA Shooting Brake, E-klass All-Terrain och den m\u00e4ktiga Unimog. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r majoriteten av Mercedes A- och B-klassupps\u00e4ttning. Den elektriska versionen av B-klassen brukade vara tillg\u00e4nglig fram till 2017 och A-klassens sedanmodell har funnits p\u00e5 den amerikanska marknaden sedan 2019.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r s\u00e4ljs dessa bilar inte i USA?<\/h2>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r vissa av dessa modeller inte s\u00e4ljs i USA. Den f\u00f6rsta av dem \u00e4r den ekonomiska genomf\u00f6rbarheten eftersom alla modeller m\u00e5ste klara en rad olika regulatoriska aspekter, och ibland f\u00f6rv\u00e4ntar sig varum\u00e4rket inte att modellerna i fr\u00e5ga kommer att g\u00f6ra tillr\u00e4ckligt bra ifr\u00e5n sig p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4ljningsavdelningen.
Modeller som den mindre A- eller B-klassen har alltid varit inriktade fr\u00e4mst p\u00e5 den europeiska marknaden. Och det \u00e4r inte bara Mercedes som g\u00f6r detta. Vissa biltillverkare som Audi erbjuder inte heller vissa hatchback-modeller som A1 i USA av samma anledning. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes numera s\u00e4ljer A-klassens sedan i USA.
Dessutom s\u00e4ljs vissa modeller som CLS Wagon (Estate) inte i USA eftersom kombibilar inte \u00e4r lika popul\u00e4ra i USA som i Europa. I Europa \u00e4r vissa kombibilar otroligt popul\u00e4ra, som A6 eller A4 Avant fr\u00e5n Audi, eller till och med E-klass eller C-klass kombi.
Men i USA \u00e4r det en annan historia. \u00c4ven om kombibilen fortfarande \u00e4r en popul\u00e4r familjebil i Europa v\u00e4ljer fler amerikanska familjer SUV:er. M\u00e5nga tillverkare v\u00e4ljer att inte s\u00e4lja dessa modeller eftersom de tror att efterfr\u00e5gan inte kommer att m\u00f6ta utbudet.<\/p>\n\n\n\n

Biltrender i Europa och USA<\/h2>\n\n\n\n

En annan viktig orsak till att vissa modeller inte s\u00e4ljs i Europa och USA \u00e4r att biltrenderna \u00e4r ganska olika i m\u00e5nga avseenden. V\u00e4garna i USA \u00e4r vanligtvis mycket bredare och parkeringsplatserna \u00e4r st\u00f6rre. P\u00e5 grund av detta f\u00f6redrar amerikanska kunder st\u00f6rre bilar, s\u00e4rskilt SUV:er, som kanske inte passar lika bra p\u00e5 sm\u00e5 europeiska v\u00e4gar.
Det \u00e4r p\u00e5 grund av detta som Mercedes och m\u00e5nga rivaler som BMW i f\u00f6rsta hand riktar in sig p\u00e5 m\u00e5nga SUV:er f\u00f6r den amerikanska marknaden. En tydlig indikation \u00e4r ett faktum att fabriken f\u00f6r BMW X5 ligger i USA. \u00c4ven om europ\u00e9er ocks\u00e5 gillar SUV:er gillar amerikaner inte hatchbacks lika mycket som europ\u00e9er.
Skillnaderna i biltrender \u00e4r ocks\u00e5 mycket synliga i de amerikanska bilarnas estetik j\u00e4mf\u00f6rt med de europeiska bilarnas. Europ\u00e9er gillar slankare och snyggare bilar och amerikanerna f\u00f6redrar vanligtvis robust och utilitaristisk design mer \u00e4n det klassiska europeiska formspr\u00e5ket.
Dessutom tenderar amerikaner att anv\u00e4nda sina bilar som arbetsh\u00e4star mycket oftare \u00e4n vad europ\u00e9er g\u00f6r. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som USA \u00e4r s\u00e5 fullt av pick-up trucks, och i Europa \u00e4r det n\u00e4stan lika s\u00e4llsynt att se en pick-up truck som att se en supersportbil.<\/p>\n\n\n\n

25-\u00e5rsregeln och andra s\u00e4tt att importera en bil fr\u00e5n andra l\u00e4nder \u00e4n USA<\/h2>\n\n\n\n

Den allm\u00e4nna regeln \u00e4r att du inte kan importera en bil som inte uppfyller de amerikanska importbest\u00e4mmelserna f\u00f6r bils\u00e4kerhet, men det finns undantag fr\u00e5n denna regel.
Det mest popul\u00e4ra \u00e4r 25-\u00e5rsregeln som g\u00f6r att du ganska enkelt kan importera en bil n\u00e4r den har fyllt 25 \u00e5r fr\u00e5n tillverkningsdatumet. Genom detta undantag importerar m\u00e5nga bilentusiaster ett stort antal prestanda- eller klassiska fordon.
Bilar som \u00e4r mindre \u00e4n 25 \u00e5r gamla m\u00e5ste krocktestas f\u00f6r att uppfylla best\u00e4mmelserna, och det \u00e4r uppenbart att detta inte \u00e4r ekonomiskt genomf\u00f6rbart. Men vissa f\u00f6retag unders\u00f6ker marknaden f\u00f6r att se om det finns tillr\u00e4ckligt stort intresse f\u00f6r en viss bil f\u00f6r att det ska vara meningsfullt att testa och godk\u00e4nna dem i USA.<\/p>\n\n\n\n

Ytterligare saker att veta om den amerikanska respektive europeiska bilmarknaden<\/h2>\n\n\n\n

Har Audi och BMW olagliga bilar i USA?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r mer eller mindre samma sak med dessa tv\u00e5. BMW s\u00e5lde aldrig 1-seriens hatchback i USA av samma sk\u00e4l som Mercedes A-klass. Vissa varianter av kombi 5-serien s\u00e5ldes heller aldrig i USA.
N\u00e4r det g\u00e4ller Audi \u00e4r det \u00e4nnu v\u00e4rre. Audi s\u00e5lde aldrig A1 i USA eller den legendariska RS2. F\u00f6rst nyligen introducerade Audi de ikoniska RS6 och RS4 p\u00e5 den amerikanska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra amerikanska biltillverkare som inte s\u00e4ljer vissa modeller i Europa?<\/h3>\n\n\n\n

Dessa siffror \u00e4r till och med v\u00e4rre \u00e4n europeiska bilar som inte s\u00e4ljs i USA. I Europa \u00e4r efterfr\u00e5gan p\u00e5 amerikanska bilar mycket mindre \u00e4n efterfr\u00e5gan p\u00e5 en europeisk bil i USA.
Amerikanska bilar har aldrig klarat sig bra p\u00e5 den europeiska marknaden, och p\u00e5 grund av detta finns det bara ett f\u00e5tal v\u00e4ls\u00e4ljande amerikanska bilar i Europa.
Vissa bilar som Ford Taurus \u00e4r otroligt popul\u00e4ra i USA, men s\u00e4ljs inte heller i Europa eftersom det inte finns n\u00e5got intresse f\u00f6r dessa bilar. Dessutom s\u00e4ljs inte heller m\u00e5nga av de popul\u00e4ra amerikanska pickuperna i Europa.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag importera en viss bil i begr\u00e4nsad upplaga fr\u00e5n l\u00e4nder utanf\u00f6r USA till USA?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska komplicerat att importera en viss bil fr\u00e5n ett annat land \u00e4n USA till USA. Men om du tror att en bil du \u00e4r intresserad av uppfyller kriterierna f\u00f6r ”Show or Display” eller att den har teknisk och historisk betydelse, kan du kanske faktiskt importera den.
Detta fall \u00e4r ganska mycket reserverat f\u00f6r otroligt v\u00e4rdefulla bilar i begr\u00e4nsad upplaga som \u00e4r s\u00e5 s\u00e4llsynta och s\u00e5 v\u00e4rdefulla att det \u00e4r meningsfullt f\u00f6r dig att g\u00e5 igenom en l\u00e5ngvarig och dyr process. F\u00f6r att en bil ska uppfylla detta undantag m\u00e5ste den vara begr\u00e4nsad i produktion och f\u00e5r inte \u00f6verskrida 2 500 mil p\u00e5 v\u00e4g per \u00e5r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om en tillverkare vill s\u00e4lja en bil p\u00e5 en marknad m\u00e5ste m\u00e5nga statliga best\u00e4mmelser uppfyllas f\u00f6r att de ska kunna s\u00e4lja den till kunderna. Om en tillverkare vill s\u00e4lja en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":331,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/330"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=330"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/330\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/331"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=330"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=330"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=330"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}