{"id":3285,"date":"2022-02-03T12:36:17","date_gmt":"2022-02-03T12:36:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3285"},"modified":"2022-02-03T12:36:33","modified_gmt":"2022-02-03T12:36:33","slug":"mercedes-190e-w201-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-190e-w201-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes 190E (W201) – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W201 tillverkades mellan 1982 och 1993 och under den tiden fanns den i alla m\u00f6jliga varianter och motorkonfigurationer, men den mest popul\u00e4ra \u00e4r 190E. 190E kom med antingen en 2,0 l fyrcylindrig motor i rad, en 2,2 l fyrcylindrig motor i rad, en 2,6 l sexcylindrig motor i rad eller de tv\u00e5 Cosworthtillverkade DTM-motorerna.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa motorer \u00e4r verkligen gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, men de b\u00e4sta \u00e4r reserverade f\u00f6r Evolution- och Cosworth-modellerna som nu \u00e4r otroligt eftertraktade och dyra. Den 6-cylindriga AMG-motorn p\u00e5 3,2 liter och de 6-cylindriga Cosworth-motorerna \u00e4r de mest kraftfulla med cirka 235 hk.<\/p>\n\n\n\n

190E ser ut och k\u00e4nns som 1980-talet och m\u00e5nga anser att 190E ser ut som en riktig Mercedes ska g\u00f6ra. Det \u00e4r en riktigt p\u00e5litlig bil som kan h\u00e5lla i hundratusentals mil om den h\u00e5lls i hyfsat skick. N\u00e4stan 2 miljoner 190E-exemplar s\u00e5ldes under dess 11 \u00e5r i produktion vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska l\u00e4tt att hitta en.<\/p>\n\n\n\n

190E finns tillg\u00e4nglig med antingen en 5-v\u00e4xlad manuell eller en 4-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da, och b\u00e5da dessa \u00e4r hyfsade. Se dock till att byta ut v\u00e4xell\u00e5dsoljan h\u00f6gst vart fj\u00e4rde \u00e5r om du vill uppleva alla m\u00f6jliga v\u00e4xell\u00e5dsrelaterade problem.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

190E kom med alla m\u00f6jliga motoralternativ, fr\u00e5n 122 hk och hela v\u00e4gen upp till 235 hk f\u00f6r toppmodellerna Cosworth och AMG. Bilar fr\u00e5n f\u00f6re 1988 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av alla slags motorrelaterade problem eftersom de har en enradig styrkedja som bara h\u00e5ller i ungef\u00e4r 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Modellerna efter 1988 anv\u00e4nde alla en dubbelradig timing row-kedja som \u00e4r mycket mer p\u00e5litlig och kan h\u00e5lla mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge. 190E \u00e4r en ganska l\u00e4tt bil vilket inneb\u00e4r att 235 hk \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Den 5-v\u00e4xlade manuella v\u00e4xell\u00e5dan verkar vara mer robust och du f\u00e5r en extra v\u00e4xel vilket borde \u00f6ka effektiviteten.<\/p>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta 190E-motorn \u00e4r 2,6 liter eftersom den erbjuder en bra balans mellan storlek och effekt samtidigt som den \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset p\u00e5litlig. Cosworth-tillverkade 190E-modeller \u00e4r de mest popul\u00e4ra av dem och tvekl\u00f6st de b\u00e4sta att k\u00f6ra, t\u00e4tt f\u00f6ljt av EVO- och 3,2L AMG-modellerna.
Alla 190E-modeller kom med bakhjulsdrift och det fanns inget alternativ till fyrhjulsdrift. Allt som allt erbjuder 190E en f\u00e4rgstark palett av drivlinor och n\u00e4stan alla \u00e4r fantastiska \u00e4n idag.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Designen och chassit<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 190E erbjuder en klassisk Mercedes 1980-tals st\u00e5tlig design som sannolikt kommer att se snygg ut \u00e4ven om 20 \u00e5r. 1980-talet var en tid d\u00e5 Mercedes tryckte p\u00e5 en mer kantig design med boxiga h\u00f6rn som g\u00f6r att deras bilar ser mer rej\u00e4la och dominerande ut p\u00e5 v\u00e4gen. Numera anv\u00e4nder Mercedes ett mer feminint formspr\u00e5k f\u00f6r att f\u00e5 sina bilar att se mer str\u00f6mlinjeformade ut.<\/p>\n\n\n\n

190E v\u00e4ger cirka 2 500-2900lbs vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en ganska l\u00e4tt bil. Som s\u00e5dan \u00e4r en motor med 235 hk mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att du ska kunna utforska bilens dynamik och chassi. AMG- och EVO-modellerna \u00e4r de mest njutbara att k\u00f6ra eftersom de \u00e4r trimmade f\u00f6r s\u00e5dana \u00e4ndam\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

190E \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil som borde kunna h\u00e5lla riktigt l\u00e4nge om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. De vanligaste problemen beror p\u00e5 konstruktionsfelet med den enradiga styrkedjan, l\u00e4ckage i huvudpackningen, korrosion, allm\u00e4nt slitage och eventuella knarr och skrammel fr\u00e5n fj\u00e4dringssystemet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller bilar som \u00e4r \u00f6ver 30 \u00e5r gamla \u00e4r 190E dock en av de b\u00e4sta bilarna som finns, eftersom den kan h\u00e5lla en miljon mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att bilar efter 1988 \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n de tidigare modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 190E – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

190E kan numera k\u00f6pas otroligt fuskigt, men om du vill ha en i ett mer hyggligt skick f\u00e5r du troligen betala n\u00e5gra tusenlappar. Den mest v\u00e4rdefulla 190E-modellen \u00e4r dock EVO II som s\u00e4ljs f\u00f6r \u00f6ver 300 000 dollar och de allra b\u00e4sta exemplaren kan g\u00e5 f\u00f6r \u00f6ver 400 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r 190E inget att skryta med, vilket inneb\u00e4r att den kan ta dig och tre olika passagerare i relativ komfort, men den kan inte ens j\u00e4mf\u00f6ras med den nuvarande C-klassen n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 190E en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 190E \u00e4r en relativt s\u00e4ker bil, men bara i f\u00f6rh\u00e5llande till andra bilar fr\u00e5n 1980-talet. 190E \u00e4r helt enkelt alldeles f\u00f6r gammal f\u00f6r att vara lika s\u00e4ker som de flesta moderna bilar \u00e4r. Mercedes har alltid f\u00f6rs\u00f6kt erbjuda de s\u00e4kraste bilarna p\u00e5 marknaden och 190E \u00e4r inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n det.<\/p>\n\n\n\n

NHTSA fick in cirka 16 olika s\u00e4kerhetsklagom\u00e5l om 190E, vilket faktiskt inte \u00e4r s\u00e5 illa. 190E \u00e4r dock en s\u00e5 gammal bil att de flesta m\u00e4nniskor inte ens tittar p\u00e5 s\u00e5dana problem eller rapporterar dem om de st\u00f6ter p\u00e5 dem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 190E en Mercedes-klassiker?<\/h4>\n\n\n\n

Omkring 2 miljoner modeller av 190E tillverkades i alla m\u00f6jliga iterationer vilket inneb\u00e4r att det finns f\u00f6r m\u00e5nga av dem. De h\u00f6gre AMG-, Cosworth- och EVO-modellerna \u00e4r verkligen klassiska bilar och de har ett stort v\u00e4rde p\u00e5 veteranbilsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Hursomhelst anses de mer vanliga modellerna inte vara klassiska bilar och b\u00f6r inte samla v\u00e4rde med tiden. Vissa modeller i or\u00f6rt skick kommer dock troligen att \u00f6ka i v\u00e4rde, men det \u00e4r bara tiden som kan avg\u00f6ra det med s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r Mercedes Cosworth 190E?<\/h4>\n\n\n\n

I slutet av 1970-talet ville Mercedes t\u00e4vla i rallyt\u00e4vlingar, men de beh\u00f6vde en t\u00e4vlingsmotor. Mercedes tog kontakt med Cosworth f\u00f6r att de skulle konstruera och utveckla en t\u00e4vlingsmotor f\u00f6r 190E. Audi dominerade dock rallyv\u00e4rlden med sitt banbrytande AWD-system och Mercedes beslutade sig f\u00f6r att delta i det tyska touringbilsm\u00e4sterskapet (DTM) med just denna motor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att delta i DTM-m\u00e4sterskapet var en tillverkare dock tvungen att basera en t\u00e4vlingsbil p\u00e5 en befintlig landsv\u00e4gsbil, och p\u00e5 grund av detta f\u00f6ddes 190E 2.3-16V som senare ersattes med den mest kraftfulla 2,6L-modellen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W201 tillverkades mellan 1982 och 1993 och under den tiden fanns den i alla m\u00f6jliga varianter och motorkonfigurationer, men den mest popul\u00e4ra \u00e4r 190E. 190E kom med antingen en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3285"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3285"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3285\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3286,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3285\/revisions\/3286"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3285"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3285"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3285"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}