{"id":3283,"date":"2022-02-03T12:35:48","date_gmt":"2022-02-03T12:35:48","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3283"},"modified":"2022-02-03T12:35:50","modified_gmt":"2022-02-03T12:35:50","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-190e-w201","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-190e-w201\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes 190E (W201)"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 190E (W201) \u00e4r en Mercedes lyxsedan fr\u00e5n 1980-talet. \u00c4nda sedan den sl\u00e4pptes har den varit och \u00e4r fortfarande en ganska vanlig bil \u00f6ver hela v\u00e4rlden. 1980-talet brukar kallas Mercedes-teknikens guld\u00e5lder eftersom alla Mercedes-bilar fr\u00e5n den h\u00e4r eran \u00e4r gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Men \u00e4ven 1980-talets Mercedes-modeller \u00e4r felfria, och med tanke p\u00e5 att de nu \u00e4r mer \u00e4n 30 \u00e5r gamla kommer de att drabbas av alla m\u00f6jliga problem. Vissa av dem \u00e4r mer frekventa \u00e4n andra och vissa av dem orsakas av bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll, hur som helst, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln f\u00f6r att f\u00e5 reda p\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

Tidiga 190E-modeller \u00e4r utrustade med en felaktig motor med enradig styrkedja som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder i f\u00f6rtid. Motorhuvudpackningen \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att fungera d\u00e5ligt och det \u00e4r Jetronic-br\u00e4nsleinsprutningssystemet ocks\u00e5. Dessutom \u00e4r v\u00e4xell\u00e5dans kylvattenledning ocks\u00e5 en svag punkt i 190E och \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att l\u00e4cka fr\u00e5n tid till annan.<\/p>\n\n\n\n

190E \u00e4r nu en \u00f6ver 30 \u00e5r gammal bil, vilket inneb\u00e4r att det allm\u00e4nna slitaget \u00e4r vanligare, inklusive korrosion. Upph\u00e4ngningssystemet kommer troligen att orsaka alla slags sprickor och veck, vilket \u00e4r normalt f\u00f6r en s\u00e5 gammal bil.<\/p>\n\n\n\n

Problem med enradiga styrkedjor<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 190E fick en rej\u00e4l uppdatering 1988 d\u00e5 man ocks\u00e5 ersatte den enradiga styrkedjan med en tv\u00e5radig styrkedja och d\u00e4rmed l\u00f6ste det h\u00e4r problemet. Om du st\u00f6ter p\u00e5 en tidigare 190E-modell ska du dock se till att inspektera den enradiga styrkedjan eftersom den \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder i f\u00f6rtid.<\/p>\n\n\n\n

Flera k\u00e4llor uppger att du b\u00f6r byta ut b\u00e5de kedjan och sp\u00e4nnaren ungef\u00e4r var 100 000:e mil om du vill h\u00e5lla din motor ig\u00e5ng p\u00e5 ett s\u00e4kert s\u00e4tt. Om du h\u00f6r n\u00e5gra konstiga ljud ska du inspektera kedjan omedelbart, f\u00f6r om du inte byter ut den kommer din motor sannolikt att drabbas av allvarligare skador. Detta g\u00e4ller alla W201-motorer med en rad, inte bara den som finns i 190E.<\/p>\n\n\n\n

Problem med motorhuvudpackningen<\/h2>\n\n\n\n

De flesta mekaniker \u00e4r \u00f6verens om att motorhuvudpackningen \u00e4r en av de mest s\u00e5rbara delarna i 190E:s motor och d\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r den bytas ut minst ett par g\u00e5nger under \u00e4gandet. Dessa motorer kan h\u00e5lla mer \u00e4n en halv miljon mil, men du b\u00f6r inspektera och byta huvudpackningen var 100-150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Ett enkelt s\u00e4tt att se att din 190E beh\u00f6ver en ny topppackning \u00e4r att leta efter yttre oljel\u00e4ckage som kommer fr\u00e5n topppackningen. Problem som dessa \u00e4r vanligare med motorer som erbjuder en aluminiumtillverkad huvudpackning eftersom aluminium \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att expandera mer \u00e4n gjutj\u00e4rn n\u00e4r det uts\u00e4tts f\u00f6r stora temperatursv\u00e4ngningar.<\/p>\n\n\n\n

Jetronic-br\u00e4nsleinsprutningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

M102-motorn och M101-motorn som finns i 190E \u00e4r utrustade med ett sofistikerat kontinuerligt insprutningssystem (CIS) som \u00e4ven kallas KE-Jetronic. Detta br\u00e4nsleinsprutningssystem har utformats av Bosch, som \u00e4r ett av de mest sofistikerade f\u00f6retagen f\u00f6r bildelar och teknik som finns.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan man s\u00e4ga att KE-Jetronic-systemet faktiskt \u00e4r ganska p\u00e5litligt och b\u00f6r h\u00e5lla l\u00e4nge. Det \u00e4r dock inte m\u00e5nga mekaniker som ens \u00e4r medvetna om hur detta system fungerar och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det m\u00e5nga som inte kan underh\u00e5lla det ordentligt. Se till att fr\u00e5ga din mekaniker om denna fr\u00e5ga och om han inte kan ge dig den hj\u00e4lp du beh\u00f6ver, kontakta en Mercedes-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare.<\/p>\n\n\n\n

Korrosionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute tror att korrosion \u00e4r den enskilt mest fruktansv\u00e4rda fiende en \u00e4ldre Mercedes kan m\u00f6ta, och det \u00e4r inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n sanningen. Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r 190E numera en ganska gammal bil, och bilar fr\u00e5n den eran gynnades inte av ett sofistikerat korrosionsskyddssystem vilket inneb\u00e4r att dessa bilar nu \u00e4r ben\u00e4gna att rosta.<\/p>\n\n\n\n

Se till att kontrollera hjulhusen, d\u00f6rrens undersida, undersidan av b\u00e5de fr\u00e4mre och bakre st\u00f6tf\u00e5ngare och runt f\u00f6nstren f\u00f6r tecken p\u00e5 rost. Om den bil du st\u00f6ter p\u00e5 \u00e4r kraftigt korroderad, v\u00e4nd dig om och titta aldrig tillbaka.<\/p>\n\n\n\n

Kn\u00e4ppningar och allm\u00e4nt slitage<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e5gra decennier p\u00e5 v\u00e4gen kan verkligen sl\u00e5 en bil, oavsett hur sofistikerad eller p\u00e5litlig bilen \u00e4r. Detta inneb\u00e4r att de flesta 190E-modeller som finns d\u00e4r ute redan har hundratusentals mil p\u00e5 klockan, vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att de sannolikt upplever alla sorters knarr och skrammel.<\/p>\n\n\n\n

En bullrig fj\u00e4dring \u00e4r ett ganska vanligt problem f\u00f6r \u00e4ldre Mercedes-modeller, inklusive 190E.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 190E tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 190E \u00e4r verkligen en p\u00e5litlig bil, men det \u00e4r ocks\u00e5 en \u00f6ver 30 \u00e5r gammal bil. Karossen brukade erbjuda hyfsade rostskyddsegenskaper, men numera \u00e4r detta mycket mer tveksamt. De flesta 190E-modeller tenderar att spendera upp till en miljon mil p\u00e5 v\u00e4gen, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en ganska sv\u00e5r uppgift att d\u00f6da en 190E.<\/p>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra sm\u00e5saker h\u00e4r och d\u00e4r, men 190E \u00e4r verkligen byggd f\u00f6r att h\u00e5lla, precis som alla andra Mercedes-modeller fr\u00e5n 1980-talet.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en Mercedes 190E?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes 190E kan numera k\u00f6pas f\u00f6r sm\u00e5pengar, men de som \u00e4r i ett mer anst\u00e4ndigt och v\u00e4lsk\u00f6tt skick brukar kosta ett par tusen dollar. Den dyraste 190E-modellen \u00e4r den Cosworth-f\u00f6rsedda 190E 2.5 EVO II som numera kostar s\u00e5 mycket som 400 000 dollar f\u00f6r de allra b\u00e4sta exemplaren som finns.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e4ga en 190E borde inte vara s\u00e5 dyrt eftersom det finns massor av reservdelar och Mercedes \u00e4r ocks\u00e5 villig att f\u00f6rse dig med alla delar direkt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 190E en framtida klassiker?1<\/h3>\n\n\n\n

Den vanliga 190E \u00e4r ingen klassiker och kommer sannolikt inte heller att bli det eftersom den inte \u00e4r s\u00e5 s\u00e4llsynt eller speciell p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. H\u00f6gre trimmodeller kan kanske \u00f6ka i v\u00e4rde med tiden, men bara om de h\u00e5lls i or\u00f6rt skick.<\/p>\n\n\n\n

Det finns s\u00e5 m\u00e5nga fantastiska Mercedes 1980-talsmodeller och 190E \u00e4r bara ”instegsmodellen” baby Merc fr\u00e5n den eran. \u00c4ven om den erbjuder ett stort v\u00e4rde \u00e4r det inte troligt att den kommer att bli en riktig klassiker, men bara tiden kommer att visa om det verkligen \u00e4r s\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 190E (W201) \u00e4r en Mercedes lyxsedan fr\u00e5n 1980-talet. \u00c4nda sedan den sl\u00e4pptes har den varit och \u00e4r fortfarande en ganska vanlig bil \u00f6ver hela v\u00e4rlden. 1980-talet brukar kallas Mercedes-teknikens<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3283"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3284,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3283\/revisions\/3284"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3283"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3283"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3283"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}