{"id":3281,"date":"2022-02-03T12:35:17","date_gmt":"2022-02-03T12:35:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3281"},"modified":"2022-02-03T12:36:33","modified_gmt":"2022-02-03T12:36:33","slug":"mercedes-w140-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w140-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W140 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

\u00c4ldre bilar \u00e4r mycket annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med dagens toppmoderna bilar. W140 S-klass \u00e4r en helt annan typ av lyxbil j\u00e4mf\u00f6rt med den helt nya W223 S-klassen, men r\u00f6tterna som W223 ligger p\u00e5 \u00e4r fast pr\u00e4glade redan i b\u00f6rjan av 1990-talet n\u00e4r W140 S-klassen f\u00f6rst s\u00e5g dagens ljus.<\/p>\n\n\n\n

W140 S-klass \u00e4r idag k\u00e4nd som en av de b\u00e4sta S-klassmodellerna eftersom den var en pionj\u00e4r f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga tekniker som finns i till och med vissa instegsbilar idag. W140 var den allra f\u00f6rsta bilen med Xenon-str\u00e5lkastare, den allra f\u00f6rsta bilen med ESP och den allra f\u00f6rsta bilen med elektrisk baklucka och elektriska mjukst\u00e4ngande d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

Alla motorer som finns i W140 \u00e4r graci\u00f6sa, kraftfulla och smidiga. Designen \u00e4r st\u00e5tlig och sofistikerad och den utstr\u00e5lar fortfarande en premiumk\u00e4nsla. Praktiskt sett erbjuder den liknande utrymme som den nuvarande E-Klass, medan den helt nya S-klassen erbjuder mycket mer utrymme b\u00e5de f\u00f6r passagerare och last.<\/p>\n\n\n\n

W140 \u00e4r byggd f\u00f6r att h\u00e5lla, vilket inneb\u00e4r att tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r mer \u00e4n hyfsad. Dessa bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va n\u00e5got annat \u00e4n regelbundet underh\u00e5ll. W140 kommer sannolikt att bli en klassiker snart, s\u00e5 se till att h\u00e5lla den i gott skick.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W140 kan hittas med n\u00e5gra olika typer av motorer, allt fr\u00e5n S280 med en 3,0 l 6-cylindrig cylinder och cirka 200 hk. S400 och S420 erbjuder en 4,2L V8 med cirka 280hk vilket \u00e4r mycket mer l\u00e4mpligt f\u00f6r en s\u00e5dan h\u00e4r tung bil.<\/p>\n\n\n\n

S500 har dock en 5,0 liters V8 med 320 hk och \u00e4r troligen den b\u00e4sta motorn f\u00f6r W140. Den toppmodellen S600 kommer med en legendarisk 6,0L V12 och 400 hk. Alla dessa motorer \u00e4r otroligt raffinerade, men de b\u00e4sta motorerna att v\u00e4lja \u00e4r definitivt V8:orna.<\/p>\n\n\n\n

6-cylindriga motorer \u00e4r hyfsade, men de verkar vara lite f\u00f6r svaga f\u00f6r en s\u00e5 stor bil. V12:an \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset smidigaste och b\u00e4st fungerande motorn av dem alla, men den kostar mycket mer pengar att underh\u00e5lla och tanka. Det finns inget som liknar en V12 i en stor sedan, vilket inneb\u00e4r att S600 \u00e4r den lyxigaste och mest fantastiska versionen av W140.<\/p>\n\n\n\n

6-cylindriga motorer kommer uteslutande med en 5-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da, medan V8:or och V12:an kommer med en 4-v\u00e4xlad automatl\u00e5da p\u00e5 grund av det h\u00f6gre vridmomentet. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att alla W140-modeller har bakhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 – lyx och innovation<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz S-klasslinje str\u00e4cker sig \u00f6ver flera decennier och man kan lugnt s\u00e4ga att n\u00e4stan alla S-klassmodeller var referensbilar, med undantag f\u00f6r W220 som inte \u00e4r v\u00e4rdig sin titel. Men \u00e4ven W220 introducerade massor av innovationer som adaptiv farth\u00e5llare, vilket inneb\u00e4r att alla S-klassmodeller har f\u00f6rt hela branschen fram\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

W140 var den sista S-klassmodellen som utformades med ”b\u00e4st till varje pris”-mentaliteten vilket inneb\u00e4r att W140 \u00e4r den sista och kanske till och med den b\u00e4sta bilen fr\u00e5n den gyllene eran av \u00f6verkonstruerade Mercedesbilar. W140 var den allra f\u00f6rsta S-klass som erbj\u00f6d en V12, vilket praktiskt taget startade hela S600-fenomenet.<\/p>\n\n\n\n

W140 \u00e4r fortfarande lika bekv\u00e4m som vissa 2022-bilar vilket inneb\u00e4r att W140 fortfarande erbjuder en k\u00f6rupplevelse som knappast kan matchas. Listan \u00f6ver innovationer \u00e4r l\u00e5ng, men de b\u00e4sta inkluderar ESP, Xenon-str\u00e5lkastare, mjukst\u00e4ngande d\u00f6rrar, sidokrockkuddar, automatiska vindrutetorkare, dubbla glasrutor, elektriska speglar, sj\u00e4lvnivellerande fj\u00e4dring och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r W140 verkligen byggd som en stridsvagn, men det betyder inte att den \u00e4r felfri. Modeller fr\u00e5n f\u00f6re 1996 \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r problem med motorns ledningsn\u00e4t och l\u00e4ckande A\/C-regulatorer medan alla W140-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r pneumatiska problem, upph\u00e4ngningsproblem och potentiella problem med v\u00e4xell\u00e5dan eftersom de aldrig kom med ett specifikt serviceprogram f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W140 en otroligt v\u00e4lbyggd och p\u00e5litlig bil, men den beh\u00f6ver underh\u00e5ll precis som alla andra bilar. V12-motorn \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset dyraste motorn att reparera medan de sex- och \u00e5ttacylindriga motorerna \u00e4r ganska lika.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W140 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

W140 S-klass kan numera k\u00f6pas f\u00f6r s\u00e5 lite som 10 000 dollar, men de b\u00e4st bevarade modellerna kostar ofta mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 mycket. Med en s\u00e5dan prislapp \u00e4r W140 en st\u00f6ld om du vill ha en stor, bekv\u00e4m och sofistikerad sedan. Praktiskt sett erbjuder W140 liknande utrymme som en nyare E-Klass, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r 99 % av alla m\u00e4nniskor. Det \u00e4r ocks\u00e5 troligt att de b\u00e4sta W140-exemplaren kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde med tiden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W140?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en modern-klassisk fullstor lyxsedan \u00e4r W140 utan tvekan det b\u00e4sta alternativet du kan v\u00e4lja. Med tanke p\u00e5 att de nuvarande v\u00e4rdena \u00e4r hyfsade, om du lyckas hitta en v\u00e4lsk\u00f6tt modell, kommer du sannolikt inte att f\u00f6rlora n\u00e5gra pengar p\u00e5 att \u00e4ga W140.<\/p>\n\n\n\n

Naturligtvis inneb\u00e4r underh\u00e5ll av en n\u00e4stan 30 \u00e5r gammal europeisk lyxbil h\u00f6ga kostnader, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer V12-modellen. Detta \u00e4r vanligt f\u00f6r den h\u00e4r typen av bilar s\u00e5 det \u00e4r egentligen ingen \u00f6verraskning. W140 \u00e4r definitivt v\u00e4rd din tid och dina pengar om du vill ha en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W140 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W140 \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r gigantiskt stor och f\u00f6r att den kommer med alla m\u00f6jliga s\u00e4kerhetsfunktioner som till och med inkluderar aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner som var ok\u00e4nda p\u00e5 90-talet. De flesta krocktestorganisationer bed\u00f6mer W140 som s\u00e4ker, s\u00e5 det borde inte vara n\u00e5got bekymmer.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den s\u00e4msta Mercedes S-klass genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

S-klassen W220 anses av m\u00e5nga vara den s\u00e4msta S-klassen genom tiderna, och det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r. W220 var efterf\u00f6ljaren till W140, men skillnaderna mellan dessa tv\u00e5 modeller \u00e4r betydande. W140 byggdes i en tid d\u00e5 Mercedes ville g\u00f6ra den b\u00e4sta bilen som fanns, oavsett kostnader.<\/p>\n\n\n\n

W220 \u00e4r uppenbarligen ett f\u00f6retagsinducerat beslut eftersom den \u00e4r mycket mer problematisk, den ser s\u00e4mre ut, den erbjuder n\u00e5gra av de v\u00e4rsta fj\u00e4dringsproblemen, den f\u00f6rlorar otroligt mycket i v\u00e4rde och det finns helt enkelt alldeles f\u00f6r m\u00e5nga billiga komponenter i interi\u00f6ren.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c4ldre bilar \u00e4r mycket annorlunda j\u00e4mf\u00f6rt med dagens toppmoderna bilar. W140 S-klass \u00e4r en helt annan typ av lyxbil j\u00e4mf\u00f6rt med den helt nya W223 S-klassen, men r\u00f6tterna som W223<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3281"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3281"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3281\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3282,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3281\/revisions\/3282"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3281"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3281"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3281"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}