{"id":3279,"date":"2022-02-03T12:34:45","date_gmt":"2022-02-03T12:34:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3279"},"modified":"2022-02-03T12:34:48","modified_gmt":"2022-02-03T12:34:48","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w140","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w140\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W140"},"content":{"rendered":"\n

W140 S-klass \u00e4r utan tvekan en av de b\u00e4sta Mercedes-sedanerna genom tiderna och \u00e4r definitivt en av de b\u00e4sta fullstora tyska executive-sedanerna n\u00e5gonsin. W140 var banbrytande f\u00f6r ett g\u00e4ng tekniker som numera finns i mer vanliga bilar, till exempel parkeringshj\u00e4lpssystem, ESP, Xenon-str\u00e5lkastare och till och med mjukst\u00e4ngande d\u00f6rrar.<\/p>\n\n\n\n

W140 \u00e4r byggd som en stridsvagn och kommer sannolikt att bli en framtida Mercedes-klassiker. Det betyder dock inte att W140 \u00e4r helt utan fel eftersom det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt. Ett av de vanligaste problemen med W140 \u00e4r br\u00e4nsleinsprutningsselen och l\u00e4ckor i luftkonditioneringskompressorn, s\u00e4rskilt p\u00e5 modellerna f\u00f6re 1996.<\/p>\n\n\n\n

PSE (Pneumatic System Equipment) har till uppgift att styra de elektriska l\u00e5sen, de elektriska f\u00f6nstren och den elektriska bakluckan, och alla dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder fr\u00e5n tid till annan. Den 5-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan hade inget s\u00e4rskilt serviceprogram, vilket inneb\u00e4r att risken f\u00f6r fel \u00e4r st\u00f6rre.<\/p>\n\n\n\n

W140 \u00e4r en otroligt tung bil vilket inneb\u00e4r att upph\u00e4ngningen ocks\u00e5 \u00e4r ben\u00e4gen att f\u00e5 problem. Detta beror fr\u00e4mst p\u00e5 slitna fr\u00e4mre och bakre spiraler. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W140 verkligen byggd som en stridsvagn, och den b\u00f6r h\u00e5lla l\u00e4nge, men bara om du tar v\u00e4l hand om den.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutningsselen i modellerna f\u00f6re 1996 \u00e4r ben\u00e4gna att spricka i f\u00f6rtid eftersom de \u00e4r tillverkade av biologiskt nedbrytbara material som inte \u00e4r avsedda att h\u00e5lla f\u00f6r evigt. Problem som dessa \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka en kortslutning som potentiellt kan orsaka en m\u00e4ngd olika problem.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem inkluderar tillf\u00e4llig effektf\u00f6rlust, grov tomg\u00e5ng, stallning eller att inte kunna starta bilen alls. Var noga med att leta efter tidigare 1996 \u00e5rs modeller som anv\u00e4nde en mer kvalitetstillverkad sele eller till och med modeller fr\u00e5n f\u00f6re 1996 med en utbytt sele.<\/p>\n\n\n\n

A\/C-kompressor l\u00e4cker<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat problem som \u00e4r ganska vanligt med modeller fr\u00e5n f\u00f6re 1996 \u00e4r den l\u00e4ckande luftkonditioneringsf\u00f6r\u00e5ngaren. Detta orsakas vanligtvis av att korrosion bildas p\u00e5 f\u00f6r\u00e5ngarens anslutningar och med tiden tenderar de att skapa en l\u00e4cka. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du ta din W140 till en utbildad Mercedes-specialist eftersom detta \u00e4r en ganska sv\u00e5r uppgift att utf\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Instrumentbr\u00e4dan m\u00e5ste tas ut f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta s\u00e5 du b\u00f6r vara beredd att l\u00e4mna din W140 p\u00e5 verkstaden under en l\u00e4ngre tid. Detta \u00e4r ett av de mest stressande problemen i samband med W140, men \u00e4ven d\u00e5 \u00e4r reparationen faktiskt ganska l\u00e4tt att g\u00f6ra, men ganska tidskr\u00e4vande.<\/p>\n\n\n\n

Pneumatiska system Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

PSE-pumpen har till uppgift att styra l\u00e4ndryggst\u00f6det, l\u00e5sen, de bakre parkeringsguiderna, frig\u00f6ringen av bagageluckan och vakuumet till HVAC-servona. Pumpen \u00e4r dock ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder fr\u00e5n tid till annan, och ett s\u00e4tt att m\u00e4rka detta \u00e4r om d\u00f6rrl\u00e5sen eller det elektriska l\u00e4ndryggsst\u00f6det inte fungerar.<\/p>\n\n\n\n

W140 har ett helt separat system som styr de innovativa mjukst\u00e4ngande d\u00f6rrarna, men \u00e4ven detta system \u00e4r ben\u00e4get f\u00f6r liknande problem.<\/p>\n\n\n\n

Potentiella problem med automatisk v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

Den 5-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5dan som finns i W140 kom inte med n\u00e5got specifikt serviceprogram, vilket inneb\u00e4r att du aldrig \u00e4r 100 % s\u00e4ker p\u00e5 n\u00e4r du ska byta olja. Om du inte byter olja vid exakt r\u00e4tt tidpunkt \u00f6kar du risken f\u00f6r att orsaka alla m\u00f6jliga problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r till att ber\u00e4kna n\u00e4r du gjorde ditt f\u00f6rra oljebyte av v\u00e4xell\u00e5dan och se ocks\u00e5 till att upprepa det ungef\u00e4r var 40 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Den h\u00f6gsta W140-modellen v\u00e4ger n\u00e4stan 5000 pund vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en otroligt tung bil, \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. All denna vikt m\u00e5ste st\u00f6djas av ett sofistikerat fj\u00e4dringssystem som m\u00e5ste h\u00e5lla vikten i alla m\u00f6jliga milj\u00f6er, inklusive d\u00e5lig v\u00e4gkvalitet och aggressiva gupp.<\/p>\n\n\n\n

Bussningarna som finns i fj\u00e4dringens underramar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 var 150 000 miles eller s\u00e5, s\u00e5 se till att vara noga med dessa system. Ett annat fj\u00e4dringsproblem som pl\u00e5gar W140 \u00e4r den fr\u00e4mre och bakre spiralkomponenten som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder efter ett tag. Du kommer att k\u00e4nna en betydande brist p\u00e5 fj\u00e4dringskompatibilitet, vilket inneb\u00e4r att st\u00f6tar kommer att g\u00f6ra bilen mer orolig.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W140 en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes W140 \u00e4r faktiskt en av de b\u00e4sta Mercedes-modellerna genom tiderna, och m\u00e5nga anser att den \u00e4r den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna. Med tanke p\u00e5 att S-klassen alltid har varit flaggskeppet i Mercedes sortiment, och att detta \u00e4r en av, om inte den b\u00e4sta S-klassen genom tiderna, kan man lugnt s\u00e4ga att W140 verkligen \u00e4r en riktigt bra bil.<\/p>\n\n\n\n

W140 erbj\u00f6d s\u00e5 m\u00e5nga funktioner och innovationer som var oh\u00f6rda p\u00e5 den tiden. Numera drar s\u00e5 m\u00e5nga bilar nytta av W140 och det faktum att Mercedes inf\u00f6rde s\u00e5 m\u00e5nga bekv\u00e4mlighetsfunktioner med W140.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W140 en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

W140 S-klass \u00e4r verkligen en s\u00e4ker bil eftersom den var den allra f\u00f6rsta bilen som inf\u00f6rde elektrisk stabilitetskontroll. Ingen bil fr\u00e5n den tiden erbj\u00f6d n\u00e4stan lika mycket s\u00e4kerhetsteknik som W140, vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt \u00e4r W140 en s\u00e4ker bil.<\/p>\n\n\n\n

De flesta krocktestorganisationer gav W140 ett toppbetyg p\u00e5 5 stj\u00e4rnor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W140 en framtida klassiker?<\/h4>\n\n\n\n

Stora lyxsedaner \u00e4r inte precis de mest eftertraktade bilarna efter n\u00e5gra decennier, men de allra b\u00e4sta som finns, som W140, kan potentiellt bli klassiker. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r n\u00e4mligen fortfarande starka och de b\u00e4sta exemplen d\u00e4r ute tenderar att \u00f6ka i v\u00e4rde med tiden.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du st\u00f6ter p\u00e5 en hyfsad W140, se till att h\u00e5lla den i gott skick och med relativt f\u00e5 mil, f\u00f6r den kan tj\u00e4na dig en del pengar l\u00e4ngre fram. Det \u00e4r otroligt sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga om en specifik bil kommer att \u00f6ka i v\u00e4rde eller inte, men W140 g\u00e5r definitivt i den riktningen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W140 S-klass \u00e4r utan tvekan en av de b\u00e4sta Mercedes-sedanerna genom tiderna och \u00e4r definitivt en av de b\u00e4sta fullstora tyska executive-sedanerna n\u00e5gonsin. W140 var banbrytande f\u00f6r ett g\u00e4ng tekniker<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3279"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3279"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3279\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3280,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3279\/revisions\/3280"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3279"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3279"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3279"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}