{"id":3277,"date":"2022-02-03T12:34:16","date_gmt":"2022-02-03T12:34:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3277"},"modified":"2022-02-03T12:34:19","modified_gmt":"2022-02-03T12:34:19","slug":"mercedes-w212-allt-du-behover-veta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/mercedes-w212-allt-du-behover-veta\/","title":{"rendered":"Mercedes W212 – Allt du beh\u00f6ver veta"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes E-Klass W212 \u00e4r nu mer \u00e4n 10 \u00e5r gammal, vilket inneb\u00e4r att den har f\u00f6rlorat en stor del av sitt ursprungliga v\u00e4rde och nu kan k\u00f6pas till ganska \u00f6verkomliga priser. W212 fick en uppfr\u00e4schning 2012 och den st\u00e5r stadigt i den \u00f6vre mellanklassen av lyxiga mellanstora sedaner som klarar b\u00e5de cruising och stadsk\u00f6rning p\u00e5 ett f\u00f6rtr\u00e4ffligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

W212 finns i m\u00e5nga motorvarianter som b\u00f6rjar med det fyrcylindriga alternativet och g\u00e5r upp till den toppmodellen 6,2 l AMG V8 med naturlig insugning. W212 erbjuds endast med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara p\u00e5litlig och ganska l\u00e5ngvarig om den tas om hand p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 W212 \u00e4r lite mer diskutabel eftersom till och med vissa Mercedes Benz-entusiaster anser att den ser lite f\u00f6r gammal ut, s\u00e4rskilt n\u00e4r den j\u00e4mf\u00f6rs med Audi C7 A6 och BMW 5-serie F10 som b\u00e5da ser mer ungdomliga ut, s\u00e4rskilt i S-Line- och M-Sport-utf\u00f6randen.<\/p>\n\n\n\n

C7 A6 och 5-serien F10 \u00e4r dock inte lika bekv\u00e4ma som E-Klass, och med tanke p\u00e5 att W212 ser ganska d\u00e4mpad ut \u00e4r den ocks\u00e5 ett utm\u00e4rkt s\u00e4tt att njuta av lyx utan att bli uppm\u00e4rksammad. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W212 ocks\u00e5 en ganska p\u00e5litlig bil som l\u00e4tt kan k\u00f6ra hundratusentals mil utan st\u00f6rre \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W212 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

W212 finns i m\u00e5nga olika motoralternativ, allt fr\u00e5n 2,0 l turboladdade fyrcylindriga motorer, n\u00e5gra 3,0 l sexcylindriga alternativ, n\u00e5gra hybrider och den toppmodellerade 6,2 l V8-motorn. Alla W212-motorer har mer \u00e4n 200 h\u00e4stkrafter medan den toppade 6,2L-motorn har en l\u00f6jlig effekt p\u00e5 577 h\u00e4stkrafter i sin toppform.<\/p>\n\n\n\n

De mest popul\u00e4ra motoralternativen \u00e4r de 6-cylindriga, n\u00e4rmare best\u00e4mt E350 och E400, men m\u00e5nga valde ocks\u00e5 den 4-cylindriga 2,0 l-motorn. Den b\u00e4sta motorn att v\u00e4lja \u00e4r den som finns i E350 eftersom den erbjuder 300 hk, smidig acceleration och hyfsad ekonomi med tanke p\u00e5 bilens storlek och effekt.<\/p>\n\n\n\n

Alla W212 E-Klass-modeller \u00e4r kopplade till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da f\u00f6rutom n\u00e5gra avancerade faceliftade modeller som till och med erbjuder en 9-v\u00e4xlad automatl\u00e5da. Alla motorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, men det verkar som om den 4-cylindriga bensinmotorn p\u00e5 2,0 liter \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga eftersom den \u00e4r det vanligaste valet f\u00f6r taxichauff\u00f6rer.<\/p>\n\n\n\n

Alla motorer \u00e4r tysta och mjuka, med undantag f\u00f6r n\u00e5gra dieselalternativ som i sig l\u00e5ter lite traktorliknande. Slutligen finns W212 \u00e4ven med ett AWD 4MATIC-system som \u00e4r ett v\u00e4lkommet tillskott om du bor i kallare klimat.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W212 design och fj\u00e4dring<\/h2>\n\n\n\n

W212 ser verkligen st\u00e5tlig och dyr ut, \u00e4ven i dag. Den verkar dock dela h\u00e5rstr\u00e5n n\u00e4r det g\u00e4ller snygghet eftersom den inte \u00e4r lika snyggt proportionerad som vissa E-Klass-modeller \u00e4r. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att b\u00e5de dess f\u00f6reg\u00e5ngare och efterf\u00f6ljare har haft en b\u00e4ttre initial n\u00e4r det g\u00e4ller designen.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dringsm\u00e4ssigt erbjuds W212 med antingen ett standard spiralsystem eller Mercedes AIRMATIC luftfj\u00e4dring. W212 \u00e4r tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m utan AIRMATIC-alternativet, men om du vill ha den mest lugna och bekv\u00e4ma fj\u00e4dringen ska du v\u00e4lja AIRMATIC-luftfj\u00e4dringen.<\/p>\n\n\n\n

AIRMATIC-systemet \u00e4r inte s\u00e5 op\u00e5litligt som m\u00e5nga tror, men du b\u00f6r underh\u00e5lla det kontinuerligt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W212 praktiska egenskaper och v\u00e4rde<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes W212 \u00e4r en riktig mellanstor lyxsedan vilket inneb\u00e4r att den erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r upp till 5 passagerare. Lastutrymmet \u00e4r stort, men inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som vissa av konkurrenterna. P\u00e5 det hela taget ska du kunna str\u00e4cka ut dig i W212, oavsett om du sitter i frams\u00e4tet eller baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan du f\u00e5 en hyfsad W212 faceliftmodell med alla r\u00e4tt tillval och utan alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan f\u00f6r cirka 28 000 dollar eller lite mer. Det \u00e4r fortfarande en h\u00e4rlig bil att \u00e4ga och den ligger inte s\u00e5 l\u00e5ngt ifr\u00e5n de nuvarande mellanstora tyska lyxsedanerna.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W212 vanligaste problem och allm\u00e4n tillf\u00f6rlitlighet<\/h2>\n\n\n\n

W212 E-Klass \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil, s\u00e4rskilt n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r den med n\u00e5gra av sina rivaler. Den \u00e4r dock inte perfekt eftersom flera vanliga problem beh\u00f6ver \u00e5tg\u00e4rdas. W212 lider av problem som \u00f6verhettning p\u00e5 grund av en defekt vattenpump, potentiella upph\u00e4ngningsproblem, l\u00e4ckor, slitage av kl\u00e4dsel och problem med den servostyrda styrningen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W212 verkligen en p\u00e5litlig bil som kan h\u00e5lla l\u00e4nge, men bara om du tar hand om den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r W212 E-Klass en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

W212 \u00e4r verkligen en mycket s\u00e4ker bil eftersom den har alla 2000-talets s\u00e4kerhetsfunktioner, inklusive kollisionsskyddssystem och alla slags sensorer, radar och kameror som borde h\u00e5lla dig s\u00e4ker vid de flesta tillf\u00e4llen.<\/p>\n\n\n\n

Passiv s\u00e4kerhet \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5got som E-Klass g\u00f6r riktigt bra eftersom de flesta krocktester gav W212 toppbetyg. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en s\u00e4ker bil som g\u00f6r den perfekt f\u00f6r familjetransporter. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att de toppversioner som f\u00e5r alla s\u00e4kerhetsfunktioner verkligen \u00e4r s\u00e4krare \u00e4n de som saknar dem.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa W212 E-Klass?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad, bekv\u00e4m och lyxig executive sedan \u00e4r E-Klass ett utm\u00e4rkt val eftersom den erbjuder fantastiska allroundegenskaper. Om du gillar den yttre designen kommer du f\u00f6rmodligen ocks\u00e5 att gilla den inre designen.<\/p>\n\n\n\n

W212 ser f\u00f6rvisso lite f\u00f6r seniorv\u00e4nlig ut, men om du v\u00e4ljer den faceliftade modellen i AMG-utf\u00f6rande b\u00f6r du kunna f\u00f6rneka detta, s\u00e4rskilt i coup\u00e9form.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W212 effektiv?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes W212 har en total kapacitet p\u00e5 21 MPG i staden och 32 MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen, medan den kombinerade MPG-niv\u00e5n \u00e4r 25. E350 har den mest ekonomiska motorn medan E63 har den minst ekonomiska motorn eftersom den har s\u00e5 mycket kraft.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r alla W212-motorer relativt effektiva j\u00e4mf\u00f6rt med sina konkurrenter, men de kan definitivt inte m\u00e4ta sig med dagens turboladdade fyrcylindriga motorer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes E-Klass W212 \u00e4r nu mer \u00e4n 10 \u00e5r gammal, vilket inneb\u00e4r att den har f\u00f6rlorat en stor del av sitt ursprungliga v\u00e4rde och nu kan k\u00f6pas till ganska \u00f6verkomliga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3277"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3277"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3277\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3278,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3277\/revisions\/3278"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3277"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3277"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3277"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}