{"id":3275,"date":"2022-02-03T12:33:47","date_gmt":"2022-02-03T12:33:47","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3275"},"modified":"2022-02-03T12:33:50","modified_gmt":"2022-02-03T12:33:50","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w212","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w212\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W212"},"content":{"rendered":"\n

Ibland beh\u00f6ver man inte k\u00f6pa det senaste och b\u00e4sta f\u00f6r att njuta av vad ett visst f\u00f6retag har att erbjuda, och W212 Mercedes E-klass \u00e4r just det. W212 var i produktion mellan 2009 och 2016 och den var en fullst\u00e4ndig omkonstruktion j\u00e4mf\u00f6rt med den d\u00e5 utg\u00e5ende W211 E-Klass (2002-2009).<\/p>\n\n\n\n

W212 har ett mer modernt utseende p\u00e5 utsidan packat med en teknikorienterad interi\u00f6r som fortfarande ser och k\u00e4nns lyxig. Vissa mekaniker och Benz-entusiaster r\u00e4knar med att W212 ocks\u00e5 \u00e4r en av de mest p\u00e5litliga moderna Mercedes-sedanerna medan vissa v\u00e5gar s\u00e4ga att W212 \u00e4r lika v\u00e4lbyggd som den legendariska W124.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r ingen bil perfekt och W212-generationen av E-klass var k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem som l\u00e4ckor i servostyrningen, problem med bakhjulsupph\u00e4ngning, br\u00e4nslel\u00e4ckage, problem med vattenpumpen och vissa skador p\u00e5 kl\u00e4dsel och s\u00e4ten. W212 \u00e4r nu n\u00e4stan 20 \u00e5r gammal, s\u00e5 du kommer sannolikt att uppleva ett problem h\u00e4r och d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

W212 kanske inte rockar din b\u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller designen eftersom den ser lite f\u00f6r seniorv\u00e4nlig ut, s\u00e4rskilt om man j\u00e4mf\u00f6r med Audi C7 och BMW F10. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W212 den mest bekv\u00e4ma av alla och potentiellt \u00e4ven den mest p\u00e5litliga.<\/p>\n\n\n\n

Servostyrning l\u00e4cker<\/h2>\n\n\n\n

Platsen d\u00e4r styrpumpen m\u00f6ter v\u00e4tskeledningen \u00e4r ben\u00e4gen att spricka efter ett tag, vilket inneb\u00e4r att du kan uppleva att servostyrningen l\u00e4cker fr\u00e5n just detta st\u00e4lle. Det enklaste s\u00e4ttet att uppt\u00e4cka detta problem \u00e4r att lyssna efter ett konstigt ljud som kommer fr\u00e5n n\u00e4rheten av styrpumpen.<\/p>\n\n\n\n

Att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet \u00e4r inte s\u00e5 dyrt, men ibland kr\u00e4vs en helt ny styrpump och det kan l\u00e4tt kosta dig n\u00e5gra hundra dollar. Allt som allt b\u00f6rjar detta problem l\u00e5ngsamt, s\u00e5 se till att lyssna efter gn\u00e4llande ljud som kommer fr\u00e5n bilens framsida.<\/p>\n\n\n\n

Problem med bakre upph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

W212 finns antingen med traditionella spiraler eller det Mercedes Benz-m\u00e4rkta luftfj\u00e4dringssystemet AIRMATIC. De icke-AIRMATIC-versionerna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att ibland ha problem med niv\u00e5givare f\u00f6r bakre fj\u00e4dring, vilket kan leda till att kontakttrycket \u00f6kar.<\/p>\n\n\n\n

De som har AIRMATIC-systemet \u00e5tnjuter en bekv\u00e4mare k\u00f6rning, men AIRMATIC-systemet beh\u00f6ver konstant underh\u00e5ll f\u00f6r att fungera optimalt. AIRMATIC \u00e4r ibland k\u00e4nt f\u00f6r att h\u00e4ngas \u00e5t ena eller andra sidan om det finns en l\u00e4cka p\u00e5 grund av slitna luftledningar.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner en stark gaslukt n\u00e4r du n\u00e4rmar dig din W212 kan du drabbas av en br\u00e4nslel\u00e4cka. Dessa kan l\u00e4ttare k\u00e4nnas av direkt efter att bilen har tankats. De flesta br\u00e4nslel\u00e4ckor i samband med W212 \u00e4r bel\u00e4gna n\u00e4ra br\u00e4nslefiltret, vilket inneb\u00e4r att br\u00e4nslet potentiellt kan l\u00e4cka ut i st\u00f6rre m\u00e4ngder.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagar p\u00e5 br\u00e4nslel\u00e4ckor p\u00e5 n\u00e4tet, och det \u00e4r av en bra anledning eftersom en br\u00e4nslel\u00e4cka kan leda till mer katastrofala problem l\u00e4ngre fram. Om du k\u00e4nner en stark gaslukt ska du se till att ta bilen till en erfaren mekaniker f\u00f6r att inte skapa fler problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med vattenpumpen<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga mekaniker d\u00e4rute tror att ett vattenpumpsproblem \u00e4r det vanligaste problemet i samband med W212 som tenderar att leda till \u00f6verhettning, en l\u00f6s vattenskiva eller till och med \u00e5nga som kommer ut ur kylaren. Detta \u00e4r inte ett litet problem s\u00e5 se till att ta in din bil p\u00e5 service om du k\u00e4nner att din bil \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske kan forts\u00e4tta k\u00f6ra din bil \u00e4ven om du har problem med vattenpumpen genom att helt enkelt fylla p\u00e5 tanken n\u00e4r det beh\u00f6vs. Detta \u00e4r dock endast meningsfullt som en kortsiktig l\u00f6sning om problemen inte \u00e4r alltf\u00f6r allvarliga.<\/p>\n\n\n\n

Skador p\u00e5 kl\u00e4dsel och s\u00e4ten<\/h2>\n\n\n\n

Alla Mercedes-modeller \u00e4r byggda med de finaste materialen, bland annat h\u00f6gkvalitativt l\u00e4der, tr\u00e4detaljer av fullkorn, aluminium och h\u00f6gkvalitativ pianosvart plast. S\u00e4tena som finns i W212 \u00e4r dock k\u00e4nda f\u00f6r att spricka efter ett tag, s\u00e4rskilt den nedre delen.<\/p>\n\n\n\n

Resten av kl\u00e4dseln \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att blekna om bilen har f\u00e5tt st\u00e5 i solen ett tag. \u00c4ven om det l\u00e4der som Mercedes anv\u00e4nder \u00e4r mjukt och ser bra ut \u00e4r det ben\u00e4get att missf\u00e4rgas efter ett tag, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer en ljusare f\u00e4rg.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W212 en bra bil att k\u00f6pa?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W212 \u00e4r verkligen en bra bil att k\u00f6pa om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en ganska prisv\u00e4rd, men raffinerad och p\u00e5litlig mellanstor executive sedan. Audi C7 kanske ser lite snyggare ut tack vare en nyare design medan F10 BMW kanske \u00e4r lite sportigare att k\u00f6ra, men ingen av dessa tv\u00e5 erbjuder samma niv\u00e5er av komfort som W212 g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r till att hitta en med inte s\u00e5 m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan om du vill sk\u00f6rda de st\u00f6rsta f\u00f6rdelarna. W212 \u00e4r en nedkyld bil med ett komplett paket som erbjuder \u00f6verl\u00e4gsen komfort och bullerisolering, och b\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r \u00f6verv\u00e4gas om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan bil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W212 tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

W212 Mercedes Benz E-Klass verkar erbjuda hyfsade tillf\u00f6rlitlighetsresultat i allm\u00e4nhet, men de omdesignade W212-modellerna (2014-2016) verkar vara det b\u00e4sta valet av alla. P\u00e5 det hela taget \u00e4r W212 en ganska p\u00e5litlig bil och en av de mest p\u00e5litliga moderna generationerna av E-Klass.<\/p>\n\n\n\n

Vissa s\u00e4ger att W212 \u00e4r lika p\u00e5litlig som W124, men det kommer knappast n\u00e5gonsin att vara fallet eftersom W124 inte alls \u00e4r lika komplex som W212.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W212 s\u00e4ker?<\/h3>\n\n\n\n

NHTSA bel\u00f6nade W212 med 4 av 5 stj\u00e4rnor, vilket inneb\u00e4r att W212 verkligen \u00e4r en s\u00e4ker bil. W212 konstruerades och byggdes i modern tid vilket inneb\u00e4r att den drar nytta av m\u00e5nga aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner i mjukvaran, s\u00e4rskilt de omdesignade modellerna.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r W212 en fantastisk bil som b\u00f6r h\u00e5lla dig, din familj och din hund s\u00e4kra i de flesta situationer. Se dock till att alltid h\u00e5lla ett k\u00e4nsligt \u00f6ga p\u00e5 allt som h\u00e4nder runt omkring dig eftersom \u00e4ven de s\u00e4kraste bilarna d\u00e4r ute bara \u00e4r lika s\u00e4kra som ditt k\u00f6rs\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ibland beh\u00f6ver man inte k\u00f6pa det senaste och b\u00e4sta f\u00f6r att njuta av vad ett visst f\u00f6retag har att erbjuda, och W212 Mercedes E-klass \u00e4r just det. W212 var i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3275"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3275"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3275\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3276,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3275\/revisions\/3276"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3275"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3275"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3275"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}