{"id":3271,"date":"2022-02-03T12:32:44","date_gmt":"2022-02-03T12:32:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3271"},"modified":"2022-02-03T12:32:47","modified_gmt":"2022-02-03T12:32:47","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w123","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w123\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W123"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W123 \u00e4r n\u00e4stan 50 \u00e5r gammal, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktig klassiker som beh\u00f6ver specialbehandling b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll och anv\u00e4ndbarhet. Oavsett hur man ser p\u00e5 den \u00e4r W123 en bil fr\u00e5n en annan tid, men en tid d\u00e5 Mercedes var liga \u00f6ver alla andra.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r W123 n\u00e4stan 50 \u00e5r gammal, men det finns s\u00e5 m\u00e5nga fungerande W123-exemplar \u00f6ver hela v\u00e4rlden med mer \u00e4n en miljon mil p\u00e5 klockan. Dessa bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, s\u00e4rskilt om du tar v\u00e4l hand om dem.<\/p>\n\n\n\n

Detta betyder inte att W123 \u00e4r felfri eftersom m\u00e5nga vanliga problem tenderar att pl\u00e5ga W123 \u00e4n idag. Det vanligaste och f\u00f6rmodligen sv\u00e5raste problemet att \u00e5tg\u00e4rda \u00e4r korrosion eftersom de flesta Mercedesbilar fr\u00e5n den h\u00e4r tiden var k\u00e4nda f\u00f6r att korrodera kraftigt om de inte underh\u00e5lls ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande d\u00f6rrt\u00e4tningar, problem med instrumentklustret och hela instrumentbr\u00e4dan, problem som uppst\u00e5r p\u00e5 grund av att W123 \u00e4r s\u00e5 gammal och alla m\u00f6jliga vakuumproblem. Man kan lugnt s\u00e4ga att W123 \u00e4r byggd som en stridsvagn, men \u00e4ven stridsvagnar beh\u00f6ver k\u00e4rlek, \u00f6mhet och omsorg.<\/p>\n\n\n\n

Korrosion – Mercedes W123:s v\u00e4rsta fiende<\/h2>\n\n\n\n

Om du k\u00e4nner till \u00e4ldre Mercedes-modeller har du f\u00f6rmodligen h\u00f6rt att de \u00e4r ben\u00e4gna att korrodera. Detta \u00e4r inte bara f\u00f6rbeh\u00e5llet \u00e4ldre Mercedes-modeller eftersom de flesta bilar fr\u00e5n denna tidsepok \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att rosta illa. Det \u00e4r bara verkligheten eftersom dessa bilar inte tillverkades med all modern rostskyddsteknik.<\/p>\n\n\n\n

W123 har ofta rostfl\u00e4ckar runt hjulhusen, p\u00e5 d\u00f6rrarnas undersida, runt domkraften runt f\u00f6nstren och n\u00e4ra frontsk\u00f6lden. Detta betyder inte att W123 inte har rostfl\u00e4ckar p\u00e5 andra st\u00e4llen, f\u00f6r det har den. Hur som helst m\u00e5ste du vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 rostfl\u00e4ckar eftersom dessa sannolikt kommer att pensionera din W123 snart.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande d\u00f6rrt\u00e4tningar – En ganska vanlig f\u00f6reteelse med W123.<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4tningar \u00e4r gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla en viss tid eftersom de inte \u00e4r tillverkade av l\u00e5ngvariga material. Prioriteten f\u00f6r en d\u00f6rrt\u00e4tning \u00e4r att h\u00e5lla d\u00f6rrarna skyddade fr\u00e5n yttre element, och det gummi som anv\u00e4nds f\u00f6r detta \u00e4ndam\u00e5l \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att spricka och s\u00f6nderfalla efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Dessa t\u00e4tningar m\u00e5ste bytas ut ganska ofta eftersom de absolut kan f\u00f6rst\u00f6ra en W123-interi\u00f6r. N\u00e4r fukt kommer in i bilen f\u00f6rst\u00f6r den krompanelerna ganska snart och det f\u00f6rv\u00e4rrar ocks\u00e5 l\u00e4dersprickor med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Problem med instrumentbr\u00e4dan och instrumentklustret<\/h2>\n\n\n\n

Instrumentpanelen i W123 har ett eget sinne, vilket inneb\u00e4r att den ofta \u00f6verkalkylerar k\u00f6rstr\u00e4ckan eller g\u00e5r s\u00f6nder helt och h\u00e5llet. Om du tittar p\u00e5 ett exemplar av W123 med l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka, se till att titta p\u00e5 det \u00f6vergripande slitaget och f\u00f6rs\u00f6k j\u00e4mf\u00f6ra med andra W123-modeller f\u00f6r att ta reda p\u00e5 om k\u00f6rstr\u00e4ckan verkligen st\u00e4mmer.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslem\u00e4taren \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ibland haverera, men sj\u00e4lva instrumentbr\u00e4dan \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att utveckla alla slags sprickor. Detta beror oftast p\u00e5 solexponering eller fukt och m\u00e5nga W123-modeller f\u00e5r sina instrumentpaneler omtrimmade p\u00e5 grund av detta.<\/p>\n\n\n\n

Vakuumt\u00e4tningar \u00e4r ocks\u00e5 vanliga f\u00f6r W123.<\/h2>\n\n\n\n

W123 erbjuder elektriska f\u00f6nster och elektriska l\u00e5s som styrs med vakuumsystem som ofta \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att l\u00e4cka och bli funktionsdugliga. Tack och lov \u00e4r detta vanligtvis en ganska enkel l\u00f6sning om du har r\u00e4tt verktyg f\u00f6r jobbet.<\/p>\n\n\n\n

Varmt v\u00e4der, sol och fukt och \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att orsaka vakuumproblem oftare, s\u00e5 se till att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 dessa komponenter om du bor i ett varmare klimatomr\u00e5de.<\/p>\n\n\n\n

Effekter av att vara n\u00e4stan 50 \u00e5r gammal<\/h2>\n\n\n\n

En 50-\u00e5rig bil \u00e4r en tr\u00f6tt bil oavsett hur p\u00e5litlig och skotts\u00e4ker den \u00e4r. W123 \u00e4r verkligen en av de mest p\u00e5litliga Mercedesbilarna genom tiderna, men du b\u00f6r undvika att k\u00f6pa tr\u00f6tta exemplar om du inte \u00e4r villig att g\u00f6ra en grundlig restaurering.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5gt oljetryck \u00e4r en vanlig avsl\u00f6jande faktor f\u00f6r att den W123 du tittar p\u00e5 n\u00e4rmar sig sitt slut. Rost \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att d\u00f6da m\u00e5nga W123-modeller, s\u00e5 se till att hoppa \u00f6ver kraftigt korroderade modeller om du inte \u00e4r villig att l\u00e4gga ner mycket pengar och tid p\u00e5 att reparera dem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur tillf\u00f6rlitlig \u00e4r W123 Mercedes?<\/h4>\n\n\n\n

W123 \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga bilarna i m\u00e4nsklighetens historia, och det \u00e4r helt enkelt s\u00e5. Det betyder inte att W123 inte beh\u00f6ver ett sammanh\u00e4ngande och relativt frekvent underh\u00e5ll, men om du g\u00f6r allting r\u00e4tt ska du kunna njuta av en W123 till slutet av dagarna.<\/p>\n\n\n\n

W124, efterf\u00f6ljaren till W123, \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd som en av de mest p\u00e5litliga Mercedes-modellerna genom tiderna. I slutet av 90-talet och b\u00f6rjan av 2000-talet b\u00f6rjade Mercedesbilar bli mycket mer problematiska, b\u00e5de p\u00e5 grund av komplexitet och produktplaceringsstrategi.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes W123?<\/h4>\n\n\n\n

W123 \u00e4r en av de mest ikoniska Mercedes-modellerna genom tiderna, och om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en klassisk sedan fr\u00e5n 70-80-talet \u00e4r W123 den perfekta bilen f\u00f6r dig. Se till att leta efter rostfria eller l\u00e4tt rostiga exemplar eftersom allt annat sannolikt kommer att bli f\u00f6r mycket.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga Mercedesentusiaster tror att goda exempel p\u00e5 W123 kommer att forts\u00e4tta att \u00f6ka i v\u00e4rde, och det verkar som om det verkligen \u00e4r fallet.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar en Mercedes W123?<\/h4>\n\n\n\n

Det genomsnittliga f\u00f6rs\u00e4ljningspriset f\u00f6r en Mercedes W123 ligger p\u00e5 cirka 11 500 dollar, medan goda exemplar kan g\u00e5 f\u00f6r dubbelt s\u00e5 mycket. W123 \u00e4r verkligen v\u00e4rd pengarna eftersom den erbjuder en \u00e4kta Mercedes tidskapselupplevelse som helt enkelt inte kan matchas med n\u00e5gon modern bil d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

W123 erbjuder otroligt mjuka s\u00e4ten, en avslappnad k\u00f6rst\u00e4llning och k\u00e4nslan av att du k\u00f6r ett fint maskineri. Upplevelsen av att styra W123 \u00e4r helt annorlunda \u00e4n n\u00e5got annat som finns d\u00e4r ute, och att betala 11 000-15 000 dollar f\u00f6r en s\u00e5dan upplevelse \u00e4r definitivt v\u00e4rt priset.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W123 \u00e4r n\u00e4stan 50 \u00e5r gammal, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r en riktig klassiker som beh\u00f6ver specialbehandling b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll och anv\u00e4ndbarhet. Oavsett hur man ser p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3271"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3271"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3271\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3272,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3271\/revisions\/3272"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3271"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3271"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3271"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}