{"id":3267,"date":"2022-02-03T12:31:42","date_gmt":"2022-02-03T12:31:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3267"},"modified":"2022-02-03T12:31:46","modified_gmt":"2022-02-03T12:31:46","slug":"vanliga-problem-med-mercedes-w124","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-mercedes-w124\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Mercedes W124"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes W124 \u00e4r definitivt en del av katalogen \u00f6ver Mercedes b\u00e4sta hits genom tiderna eftersom den har en ikonisk status i dag. \u00d6verteknologi, uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 detaljer, tillf\u00f6rlitlighet och snygghet \u00e4r alla egenskaper hos W124 som g\u00f6r den till en modern klassiker.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00f6verv\u00e4ger fortfarande att k\u00f6pa W124 som antingen en projektbil eller en daglig f\u00f6rare, men det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att \u00e4ven om W124 erbjuder imponerande tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r den inte perfekt. Det finns n\u00e5gra problem som ofta \u00e4r f\u00f6rknippade med W124:an och som kommer att diskuteras i just den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

W124 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r potentiella fel p\u00e5 huvudpackningar, rost, fel p\u00e5 br\u00e4nslepumpar, problem med f\u00f6rdelningskapslar, problem med bakrutor, problem med ledningsn\u00e4t, f\u00f6nsterregulatorer, upph\u00e4ngningsproblem, problem med fr\u00e4mre kullager, t\u00e4tningar f\u00f6r soltak, vakuuml\u00e4ckor och problem med t\u00e4ndr\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r on\u00f6digt att s\u00e4ga att en bil fr\u00e5n 1980-talet sannolikt kommer att f\u00e5 alla m\u00f6jliga problem p\u00e5 2020-talet eftersom bilen \u00e4r s\u00e5 gammal. Detta g\u00f6r dock inte W124 till ett d\u00e5ligt k\u00f6p eftersom den fortfarande kostar rimliga pengar samtidigt som den \u00e4r en hyfsat bra bil som erbjuder dig en bit av Mercedes arv.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 huvudpackningar<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla \u00e4r medvetna om att 1980-talet var Mercedes-motorernas guld\u00e5lder eftersom de flesta motorer fr\u00e5n denna tid \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla i hundratusentals mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner. Emellertid var det k\u00e4nt att fel p\u00e5 huvudpackningar orsakade problem f\u00f6r W124 och s\u00e4rskilt de 6-cylindriga modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem b\u00f6rjar vanligtvis utvecklas med ett litet motorl\u00e4ckage som senare orsakar fel p\u00e5 huvudpackningen om det inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid. Detta f\u00f6rv\u00e4rras ocks\u00e5 av h\u00f6ga temperaturer vilket inneb\u00e4r att dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas innan n\u00e5got allvarligt h\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Korrosionsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Biltillverkare erbjuder numera 10, 12 eller till och med 15 \u00e5r l\u00e5nga korrosionsgarantier, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r medvetna om att ett korrosionsproblem kan uppst\u00e5 senare. Med tanke p\u00e5 att W124 nu \u00e4r mer \u00e4n 30 \u00e5r gammal kan du potentiellt uppleva korrosionsproblem med vissa W124-exemplar som inte skyddats tillr\u00e4ckligt.
Vissa W124-modeller var k\u00e4nda f\u00f6r att anv\u00e4nda vattenbaserad f\u00e4rg vilket inneb\u00e4r att korrosion kan bildas \u00e4nnu l\u00e4ttare. Korrosion \u00e4r ett av de st\u00f6rsta problemen som \u00e4ldre Mercedes-modeller har, s\u00e5 se till att alltid kontrollera hjulhusen och bilens undersida om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kabeln\u00e4tet<\/h2>\n\n\n\n

Nuf\u00f6rtiden \u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga f\u00f6retag stolta \u00f6ver att visa upp en mer h\u00e5llbar framtid genom att anv\u00e4nda mer h\u00e5llbara material f\u00f6r exteri\u00f6r och interi\u00f6r. Mercedes hade den h\u00e4r id\u00e9n redan i b\u00f6rjan av 90-talet eftersom de best\u00e4mde sig f\u00f6r att anv\u00e4nda biologiskt nedbrytbara ledningsn\u00e4t till sina 90-talsbilar.<\/p>\n\n\n\n

Snart nog ins\u00e5g Mercedes att dessa sojab\u00f6nsbaserade ledningsn\u00e4t var alldeles f\u00f6r sk\u00f6ra och inte kunde st\u00e5 emot tidens tand. Dessa ledningar var k\u00e4nda f\u00f6r att degraderas snabbare \u00e4n vanliga ledningar, s\u00e4rskilt n\u00e4r de ligger n\u00e4ra varma metallkomponenter. Se till att leta efter en bil med en utbytt ledningsn\u00e4t, det kommer att r\u00e4dda dig fr\u00e5n en del huvudv\u00e4rk.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslepumpfel<\/h2>\n\n\n\n

W124 lider ocks\u00e5 av tillf\u00e4lliga problem med br\u00e4nslesystemet, s\u00e4rskilt br\u00e4nslepumpen. M\u00e5nga \u00e4gare klagade \u00f6ver att W124:an ibland avger konstiga gn\u00e4llande ljud tillsammans med prestandaproblem. Problemet pekar oftast p\u00e5 en defekt br\u00e4nslepump, ett defekt br\u00e4nslerel\u00e4 och ett defekt br\u00e4nslefilter.<\/p>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 den h\u00e4r typen av problem b\u00f6r du se till att ta in bilen p\u00e5 service, eftersom detta kan orsaka allvarligare problem i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Problem med distribut\u00f6rshuvudet<\/h2>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 en W124 som har st\u00e5tt or\u00f6rd ett tag b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot f\u00f6rdelningslocket eftersom W124:s lock \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ackumulera fukt om bilen st\u00e5tt oanv\u00e4nd ett tag. Detta orsakar en myriad av olika problem som antingen g\u00f6r det sv\u00e5rt att starta bilen eller om\u00f6jlig att g\u00f6ra det helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att byta ut distribut\u00f6rshuvudet helt och h\u00e5llet, men se till att alltid anv\u00e4nda antingen Bosch- eller Mercedesdelar.<\/p>\n\n\n\n

Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen hemlighet att \u00e4ldre Mercedes-modeller regelbundet lider av upph\u00e4ngningsrelaterade problem, men detta g\u00e4llde fr\u00e4mst de sj\u00e4lvnivellerande W124-kombi-modellerna. De sj\u00e4lvutj\u00e4mnande fj\u00e4dringskulorna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att sluta fungera efter ett tag och om du k\u00e4nner en obekv\u00e4m k\u00f6rning och brist p\u00e5 d\u00e4mpning kan detta eventuellt vara orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste byta ut sf\u00e4rerna n\u00e4r du st\u00f6ter p\u00e5 dessa problem, vilket inneb\u00e4r att du ocks\u00e5 b\u00f6r fokusera specifikt p\u00e5 antingen Mercedes originaldelar eller Boschdelar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W124 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W124 \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga och mest l\u00e5nglivade bilarna som n\u00e5gonsin har prytt jordens yta. Ingen bil \u00e4r felfri vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven den m\u00e4ktiga W124 kan orsaka problem, men det betyder inte att bilen inte \u00e4r tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

Det finns fortfarande otaliga exempel p\u00e5 fungerande W124-modeller \u00f6ver hela v\u00e4rlden, \u00e4ven med mer \u00e4n en miljon mil p\u00e5 klockan. W124 \u00e4r en extremt \u00f6verkonstruerad bil som kan h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n de egyptiska pyramiderna om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes W124 en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

W124 \u00e4r verkligen en bra bil, b\u00e5de f\u00f6r att den \u00e4r p\u00e5litlig och f\u00f6r att den erbjuder en 100 % modern-klassisk Mercedes-upplevelse. M\u00e5nga anser att W124 \u00e4r en av de b\u00e4sta Mercedes-klassikerna f\u00f6r nyb\u00f6rjarklassikerentusiaster eftersom den sannolikt kommer att f\u00e5 dig att bli f\u00f6r\u00e4lskad i Mercedes-bilar av den gamla skolan.<\/p>\n\n\n\n

W124 kan fortfarande vara en rimlig daglig f\u00f6rare, men den saknar n\u00e4stan alla moderna bekv\u00e4mligheter. Hur som helst \u00e4r det fortfarande en h\u00e4rlig bil att resa i som potentiellt kan \u00f6ka i v\u00e4rde med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga Mercedes W124-modeller byggdes?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes W124 tillverkades mellan 1985 och 1996 och mer \u00e4n 2,7 miljoner av dessa byggdes och s\u00e5ldes \u00f6ver hela v\u00e4rlden. W124 erbj\u00f6ds som sedan, coup\u00e9, cabriolet eller som kombi och man kan lugnt s\u00e4ga att alla dessa versioner var popul\u00e4ra p\u00e5 den tiden.<\/p>\n\n\n\n

W124 s\u00e5lde s\u00e5 bra att den till och med slog Mercedes-rekordet f\u00f6r den mest s\u00e5lda enskilda Mercedes-modellen p\u00e5 den tiden. Det finns fortfarande m\u00e5nga \u00f6verlevande W124-modeller runt om i v\u00e4rlden, vilket \u00e4r ett bevis p\u00e5 den of\u00f6rst\u00f6rbara 1980-talets gyllene era av Mercedes \u00f6vermaskineri.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes W124 \u00e4r definitivt en del av katalogen \u00f6ver Mercedes b\u00e4sta hits genom tiderna eftersom den har en ikonisk status i dag. \u00d6verteknologi, uppm\u00e4rksamhet p\u00e5 detaljer, tillf\u00f6rlitlighet och snygghet \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3267"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3267"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3267\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3268,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3267\/revisions\/3268"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3267"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3267"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3267"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}