{"id":3250,"date":"2022-02-03T12:26:14","date_gmt":"2022-02-03T12:26:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3250"},"modified":"2022-02-03T12:36:36","modified_gmt":"2022-02-03T12:36:36","slug":"bmw-z4-vs-supra-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/bmw-z4-vs-supra-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"BMW Z4 VS Supra – vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Roadsters och kup\u00e9er \u00e4r inte bara tjusiga bilar, de \u00e4r ocks\u00e5 snabba. Dessutom presterar dessa bilar b\u00e4ttre \u00e4n sedans och \u00e4r l\u00e4ttare att hantera. Bland de olika roadsters och kup\u00e9er som erbjuds p\u00e5 marknaden \u00e4r BMW Z4 och Supra n\u00e5gra av de mest framst\u00e5ende. Men vilken av dem \u00e4r b\u00e4st?<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 pappret kan BMW Z4 verka som en \u00f6verl\u00e4gsen bil, men dessa tv\u00e5 bilar ligger mycket n\u00e4ra varandra. Ja, BMW Z4 presterar n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n Supra, men de har n\u00e4stan samma hastighet. Dessutom har Z4 en lyxigare interi\u00f6r \u00e4n Toyota Supra, men Toyota Supra ser mer elegant ut p\u00e5 utsidan \u00e4n BMW Z4.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r viktigt att notera att BMW Z4 och Toyota Supra har samma plattform och drivlina. \u00d6verraskande nog \u00e4r deras yttre och inre design v\u00e4ldigt olika, vilket slutar med att f\u00f6rvirra m\u00e5nga m\u00e4nniskor. Dessutom \u00e4r Toyota Supra en coup\u00e9, medan BMW Z4 \u00e4r en cabriolet.<\/p>\n\n\n\n

Hur st\u00e5r BMW Z4 i j\u00e4mf\u00f6relse med Toyota Supra?<\/h2>\n\n\n\n

Utv\u00e4ndigt och inv\u00e4ndigt utseende<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en sportbils\u00e4lskare kommer du att gilla BMW Z4 och Toyota Supra. Dessa tv\u00e5 bilar ser spektakul\u00e4ra ut och presterar exceptionellt bra p\u00e5 v\u00e4gen. Toyota Supra ser dock mer tilltalande ut p\u00e5 utsidan \u00e4n BMW Z4. Tack vare dess skarpa linjer, stora h\u00f6fter och \u00f6vergripande smidiga design som drar till sig \u00f6gonen.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n Toyota Supra har BMW Z4 en subtil och konservativ design som \u00e4r bra men inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som Supra. Om du d\u00e4rf\u00f6r vill ha en bil som skapar mer uppm\u00e4rksamhet n\u00e4r du kryssar p\u00e5 motorv\u00e4gen \u00e4r Toyota Supra svaret.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du v\u00e4nder dig till interi\u00f6ren tar BMW Z4 \u00f6ver. Det beror p\u00e5 att den har flera f\u00f6rstklassiga och lyxiga funktioner, till exempel Sporting Magma Red Vernasca-l\u00e4ders\u00e4ten, en 10,25-tumssk\u00e4rm och ett avancerat iDrive-infotainmentsystem. Tv\u00e4rtom kommer Supra med en mindre 8,8-tumssk\u00e4rm och n\u00e5gra mindre funktioner j\u00e4mf\u00f6rt med BMW Z4.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Som v\u00e4ntat har dessa bilar liknande prestanda. BMW Z4 har tv\u00e5 trims: den vanliga 2,0-liters fyrcylindriga turbomotorn med fyra cylindrar som levererar upp till 255 hk och 295 lb-ft vridmoment, och en 3,0-liters turbo inline-sex-motor (racigare M40i-modell) som levererar upp till 382 hk och 368 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har Toyota Supra ocks\u00e5 tv\u00e5 varianter: den turboladdade 2,0-liters inline-fyra-motorn som ger h\u00f6gst 255 hk och 295 lb-ft vridmoment och en 3,0-liters inline-sex-motor som ger h\u00f6gst 335 hk och 365 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Observera att de h\u00f6gre trims fr\u00e5n Supra och Z4 b\u00e5da kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 3,8 sekunder. Trots detta har BMW Z4 en b\u00e4ttre topphastighet p\u00e5 165 mph, j\u00e4mf\u00f6rt med Supras 160 mph. Totalt sett har dessa bilar n\u00e4stan samma hastighet eftersom BMW Z4 \u00e4r mycket tyngre \u00e4n Supra.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Trots att BMW Z4 \u00e4r tyngre \u00e4r den fortfarande mer br\u00e4nsleeffektiv \u00e4n Toyota Supra. Denna bil har ett EPA-v\u00e4rde p\u00e5 25mpg i staden och 32mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen. Toyota Supra har d\u00e4remot ett betyg p\u00e5 25mpg i staden och 30mpg p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Baspriset f\u00f6r Toyota Supra \u00e4r 44 300 dollar, medan baspriset f\u00f6r BMW Z4 \u00e4r 50 800 dollar. S\u00e5 BMW Z4 \u00e4r mycket dyrare, med tanke p\u00e5 att de delar de flesta funktioner.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Varifr\u00e5n kommer BMW Z4- och Toyota Supra-delarna?<\/h3>\n\n\n\n

BMW Z4 och Toyota Supra delar de flesta delar under huven. De flesta av dessa delar kommer fr\u00e5n eller tillverkas av Magna Steyr i samma fabrik i Graz, \u00d6sterrike. Karossen och de flesta inredningsdetaljerna kommer dock fr\u00e5n deras respektive f\u00f6retag. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som dessa bilar har varierande exteri\u00f6r och interi\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nde Toyota BMW f\u00f6r Supra?<\/h4>\n\n\n\n

Toyota anv\u00e4nde BMW f\u00f6r Supra eftersom BMW redan hade den utrustning som Toyota beh\u00f6vde f\u00f6r sin nya coup\u00e9. Framf\u00f6r allt hade BMW en kraftfull 3,0-liters inline-6-motor. S\u00e5 i st\u00e4llet f\u00f6r att tillverka sin egen motor beslutade Toyota att l\u00e4gga ut den p\u00e5 BMW.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r har Toyota Supra tv\u00e5 motoralternativ fr\u00e5n BMW. Den f\u00f6rsta motorn \u00e4r den 382 h\u00e4stkrafter starka versionen av BMW:s B58 3,0-litersmotor, och den andra \u00e4r den 255 h\u00e4stkrafter starka versionen av BMW:s B48 2,0-liters turbo-fyramotor.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r billigare att underh\u00e5lla – Toyota Supra eller BMW Z4?<\/h4>\n\n\n\n

Toyota Supra \u00e4r billigare att underh\u00e5lla \u00e4n BMW Z4. \u00c4ven om dessa bilar \u00e4r utrustade med samma motor \u00e4r Toyota Supras reservdelar mycket billigare \u00e4n BMW Z4 och den g\u00e5r inte s\u00f6nder s\u00e5 ofta. S\u00e5 kostnaden f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll f\u00f6r BMW Z4 \u00e4r mycket h\u00f6gre j\u00e4mf\u00f6rt med Supra.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla en BMW Z4 \u00e5rligen cirka 895 dollar, medan kostnaden f\u00f6r att underh\u00e5lla en Toyota Supra \u00e4r cirka 345 dollar. N\u00e4r dessa bilar blir \u00e4ldre \u00f6kar dessutom underh\u00e5llskostnaderna ocks\u00e5. Observera att dessa tv\u00e5 bilar ocks\u00e5 kommer att beh\u00f6va en del st\u00f6rre reparationer med \u00e5ren, vilket inneb\u00e4r att kostnaden blir \u00e4nnu h\u00f6gre.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil h\u00e5ller l\u00e4ngre – BMW Z4 eller Supra?<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom dessa tv\u00e5 bilar har samma motor kommer de sannolikt att \u00e5ldras samtidigt. S\u00e5 i genomsnitt b\u00f6r de h\u00e5lla \u00f6ver 250 000 mil. Men eftersom Toyota Supra \u00e4r n\u00e5got mer p\u00e5litlig \u00e4n BMW Z4 kommer den att h\u00e5lla n\u00e5got l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom best\u00e4ms bilens totala h\u00e5llbarhet av f\u00f6rarens k\u00f6rvanor, hur v\u00e4l de underh\u00e5ller sin bil och det omr\u00e5de de bor i. Dessutom tenderar bilar att \u00e5ldras snabbare under h\u00e5rda f\u00f6rh\u00e5llanden \u00e4n under m\u00e5ttliga f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil \u00e4r roligast att k\u00f6ra – Toyota Supra eller BMW Z4?<\/h4>\n\n\n\n

Toyota Supra och BMW Z4 \u00e4r inte bara snabba utan ocks\u00e5 l\u00e4ttare att hantera och k\u00f6ra. Trots detta \u00e4r Toyota Supra bullrig p\u00e5 grov asfalt och den producerar ocks\u00e5 mycket d\u00e4ckljud. \u00c5 andra sidan \u00e4r BMW Z4 tyst och l\u00e4ttare att hantera \u00e4n Toyota Supra. BMW Z4 \u00e4r allts\u00e5 mycket roligare att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW Z4 \u00e4r idealisk f\u00f6r personer som \u00e4lskar roadsters, medan Toyota Supra passar b\u00e4st f\u00f6r coup\u00e9\u00e4lskare. Dessutom erbjuder BMW Z4 mer lyxiga funktioner \u00e4n Toyota Supra. N\u00e4r det g\u00e4ller utseendet \u00e4r Supra snyggare p\u00e5 utsidan, medan Z4 \u00e4r snyggare och bekv\u00e4mare p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget har dessa bilar ett sportigt utseende, \u00e4r snabba och presterar enast\u00e5ende. Eftersom BMW Z4 \u00e4r mycket dyrare \u00e4n Supra, men de delar m\u00e5nga funktioner, verkar Supra \u00e4nd\u00e5 vara den b\u00e4sta aff\u00e4ren.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Roadsters och kup\u00e9er \u00e4r inte bara tjusiga bilar, de \u00e4r ocks\u00e5 snabba. Dessutom presterar dessa bilar b\u00e4ttre \u00e4n sedans och \u00e4r l\u00e4ttare att hantera. Bland de olika roadsters och kup\u00e9er<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3250"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3250"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3250\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3251,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3250\/revisions\/3251"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3250"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3250"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3250"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}