{"id":3232,"date":"2022-02-03T12:19:25","date_gmt":"2022-02-03T12:19:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3232"},"modified":"2022-02-03T12:19:27","modified_gmt":"2022-02-03T12:19:27","slug":"ar-tesla-batterier-atervinningsbara","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-tesla-batterier-atervinningsbara\/","title":{"rendered":"\u00c4r Tesla-batterier \u00e5tervinningsbara?"},"content":{"rendered":"\n
Tesla har n\u00e5gra av de mest kraftfulla och h\u00e5llbara batteripaketen p\u00e5 marknaden. Teslas litiumjonbatterier har en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd och kan h\u00e5lla \u00f6ver 300 000 mil. Men \u00e4r Tesla-batterier \u00e5tervinningsbara?<\/p>\n\n\n\n
Ja, Teslas litiumjonbatterier \u00e4r 100 % \u00e5tervinningsbara. Dessa batterier inneh\u00e5ller \u00e5tervinningsbara och \u00e5tervinningsbara material som anv\u00e4nds om och om igen. Trots detta f\u00f6rs\u00f6ker Tesla i st\u00f6rsta m\u00f6jliga m\u00e5n f\u00f6rl\u00e4nga batteripaketets livsl\u00e4ngd genom att serva det innan det \u00e5tervinns.<\/p>\n\n\n\n
S\u00e5 om ditt batteripaket har f\u00f6rs\u00e4mrats och det inte \u00e4r lika effektivt som ett nytt batteripaket kan du ta kontakt med Tesla f\u00f6r att serva batteriet p\u00e5 ett av Teslas servicecenter. Dessutom hamnar inga av Teslas litiumjonbatterier p\u00e5 soptippar. D\u00e4rf\u00f6r sl\u00e4pps inga skadliga \u00e4mnen fr\u00e5n Teslas batterier ut i milj\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n
Tesla tillverkar n\u00e5gra av de mest h\u00e5llbara bilbatterierna p\u00e5 marknaden. Men precis som andra elbilsbatterier f\u00f6rs\u00e4mras \u00e4ven dessa batterier efter en tid. Tesla rekommenderar sina kunder att serva sina bilbatterier n\u00e4r de m\u00e4rker att prestandan minskar innan de byter ut dem.<\/p>\n\n\n\n
Men om du m\u00e4rker vissa varningar \u00e4r det dags att byta ut batteriet. N\u00e5gra av de varningar som tyder p\u00e5 att ditt batteri beh\u00f6ver bytas \u00e4r bland annat f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r n\u00e4rvarande finns det tre huvudsakliga metoder f\u00f6r att \u00e5tervinna litiumjonbatterier. Dessa inkluderar:<\/p>\n\n\n\n
Tesla anv\u00e4nder sig av ett \u00e5tervinningssystem med ett slutet kretslopp. I denna metod krossas batteriet och separeras i delar. Senare upparbetas plasten p\u00e5 nytt, medan blyet skickas tillbaka till batteritillverkaren f\u00f6r \u00e5teranv\u00e4ndning. Som ett resultat av detta inneh\u00e5ller varje nytt Tesla-batteri minst 60 % \u00e5tervunnet material.<\/p>\n\n\n\n
Enligt Tesla kan man \u00e5tervinna minst 92 % av batteriets material. N\u00e5gra av de material som Tesla kan \u00e5tervinna \u00e4r koppar, nickel och kobolt. De flesta av de \u00e5tervunna delarna anv\u00e4nds f\u00f6r att bygga delar av en ny elbil, t.ex. batterihuset. Dessutom har Tesla en unik platta som kan rymma upp till 1 000 batterier som ska \u00e5tervinnas.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om Tesla s\u00e4ger att de \u00e5tervinner 100 % av batteriet \u00e4r detta inte sant. Detta beror p\u00e5 att modulerna fr\u00e5n batterierna hamnar p\u00e5 soptippar. De moduler som hamnar p\u00e5 soptippen \u00e4r dock ofarliga f\u00f6r milj\u00f6n. Detta beror p\u00e5 att de fryses, strimlas och krossas till ofarligt damm som inte kan f\u00f6rorena marken.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5nga ser Tesla som en milj\u00f6v\u00e4nlig bil eftersom den inte anv\u00e4nder bensin, som f\u00f6rorenar milj\u00f6n. Tv\u00e4rtom f\u00f6rorenar Teslas ocks\u00e5 milj\u00f6n eftersom de genererar massor av v\u00e4xthusgaser n\u00e4r de sm\u00e4lter aluminium, tillverkar delar och monterar bilen.<\/p>\n\n\n\n
Dessutom genererar byggandet av litiumjonbatterier \u00e4nnu mer utsl\u00e4pp. S\u00e5 \u00e4ven om Teslas inte f\u00f6rorenar milj\u00f6n lika mycket som de bilar med elmotor som finns p\u00e5 v\u00e4garna, inneb\u00e4r deras tillverkningsprocess mer f\u00f6roreningar \u00e4n de vanliga bilarnas.<\/p>\n\n\n\n
Detta varierar fr\u00e5n en Tesla-modell till en annan. Dessutom beror det ocks\u00e5 p\u00e5 f\u00f6rarens k\u00f6rvanor och det klimat de bor i. Teslas batteri f\u00f6rs\u00e4mras till exempel snabbare i ett extremt kallt eller varmt klimat \u00e4n i ett m\u00e5ttligt klimat.<\/p>\n\n\n\n
Om du dessutom k\u00f6r bilen snabbare och laddar den flera g\u00e5nger kommer batteriet ocks\u00e5 att f\u00f6rs\u00e4mras snabbare \u00e4n en person som k\u00f6r normalt och laddar mindre ofta. Trots detta uppskattar Tesla att dess batterier har en livsl\u00e4ngd p\u00e5 300 000 och 500 000 mil.<\/p>\n\n\n\n
D\u00e4rf\u00f6r kan du vara tvungen att byta batteri efter cirka 250 000 mil. Oavsett detta har vissa Tesla-\u00e4gare rapporterat att de har k\u00f6rt \u00f6ver 400 000 mil, vilket \u00e4r mycket imponerande.<\/p>\n\n\n\n
En av de st\u00f6rsta utmaningarna med att \u00e4ga en Tesla eller en elbil f\u00f6r den delen \u00e4r kostnaden f\u00f6r att byta ut batteripaketet. Om du m\u00e4rker att ditt batteripaket har ett problem eller har f\u00f6rs\u00e4mrats b\u00f6r den b\u00e4sta l\u00f6sningen vara att byta ut det. Tesla s\u00e4ger dock att dess batteri har en livsl\u00e4ngd p\u00e5 mellan 300 000 och 500 000 mil.<\/p>\n\n\n\n
Trots detta varierar kostnaden f\u00f6r att byta batteri mellan olika Tesla-modeller. Du m\u00e5ste l\u00e4gga ut minst 13 000 dollar f\u00f6r att byta ut batteripaketet p\u00e5 en Tesla Model 3 och Model Y. D\u00e4remot \u00f6kar kostnaden n\u00e4r det g\u00e4ller Tesla Model X och Model eftersom du kommer att l\u00e4gga ut 1000 dollar mer.<\/p>\n\n\n\n
Dessutom \u00e4r det viktigt att notera att kostnaden kan skjuta i h\u00f6jden beroende p\u00e5 hur allvarligt problemet \u00e4r. Detta \u00e4r allts\u00e5 bara en genomsnittlig uppskattning av kostnaden f\u00f6r batteriet. Dessutom inkluderar kostnaden diverse delar som beh\u00f6vs och kostnaden f\u00f6r arbetskraft. Dessutom \u00e4r det v\u00e4rt att veta att kostnaden f\u00f6r ett nytt Tesla-batteripaket kostar mellan 20 000 och 30 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n
Sammanfattningsvis kan man s\u00e4ga att Tesla-batterier \u00e4r \u00e5tervinningsbara. Teslas litiumjonbatteri kan \u00e5tervinnas och \u00e5tervinnas till 92 %. Detta inneb\u00e4r att endast cirka 8 % av batteridelarna inte kan \u00e5tervinnas. Icke desto mindre strimlas och krossas de icke \u00e5tervinningsbara delarna till damm som inte \u00e4r skadligt f\u00f6r marken och milj\u00f6n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Tesla har n\u00e5gra av de mest kraftfulla och h\u00e5llbara batteripaketen p\u00e5 marknaden. Teslas litiumjonbatterier har en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd och kan h\u00e5lla \u00f6ver 300 000 mil. Men \u00e4r Tesla-batterier \u00e5tervinningsbara? Ja,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3232"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3232"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3232\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3233,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3232\/revisions\/3233"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3232"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3232"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3232"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}