{"id":318,"date":"2021-04-13T10:19:05","date_gmt":"2021-04-13T10:19:05","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=318"},"modified":"2021-04-13T10:19:05","modified_gmt":"2021-04-13T10:19:05","slug":"vilken-mercedes-ar-bast-pa-bensin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-ar-bast-pa-bensin\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes \u00e4r b\u00e4st p\u00e5 bensin?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en ny bil kan du v\u00e4lja en Mercedes som erbjuder dig m\u00e5nga fantastiska egenskaper som komfort, stil och prestanda. Men om ditt prim\u00e4ra m\u00e5l \u00e4r br\u00e4nsleeffektivitet har Mercedes ocks\u00e5 m\u00e5nga effektiva bilar att v\u00e4lja mellan.
Om du vill ha en vanlig bensindriven icke-hybridmodell \u00e4r den mest effektiva nya Mercedes-sedanen C300, som kan ge en imponerande 28MPG US kombinerad k\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g\/stad. Om du fr\u00e4mst \u00e4r intresserad av mindre SUV:er kan GLA 250 ge dig samma MPG US-resultat.
Men den mest br\u00e4nslesn\u00e5la Mercedes-modellen som finns till salu \u00e4r Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID, som kan ge en h\u00e4pnadsv\u00e4ckande 69 MPG US. Den h\u00e4r modellen \u00e4r inte bara den mest effektiva Mercedes-modellen, utan den \u00e4r ocks\u00e5 klassledande i segmentet f\u00f6r mellanstora sedaner.<\/p>\n\n\n\n

Mest br\u00e4nsleeffektiva Mercedes SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

Om du bara bryr dig om SUV:er har Mercedes ett par modeller som ocks\u00e5 erbjuder klassledande effektivitetsresultat.
Den mest effektiva mindre SUV:n fr\u00e5n Mercedes \u00e4r 2020 Mercedes Benz GLC350e 4-Matic, en liten SUV som drivs av en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor med 4 cylindrar i kombination med en elmotor som kan ge s\u00e5 mycket som 66MPG US, realistiskt sett. Den h\u00e4r modellen b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 52 000 dollar och erbjuder 315 hk och en imponerande 0-60-tid p\u00e5 5,6 sekunder.
Om du vill ha en bra bensindriven SUV f\u00f6r familjen erbjuder GLB250 ocks\u00e5 en bra br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 cirka 27MPG US. GLB250 och GLA250 drivs b\u00e5da av samma 2,0-liters 4-cylindriga motor med cirka 220 hk och b\u00e5da kan k\u00f6pas f\u00f6r cirka 35-40 000 dollar.
Om du d\u00e4remot vill ha en st\u00f6rre SUV \u00e4r den vanliga gasdrivna Mercedes GLE 350 4-Matic bra f\u00f6r cirka 22MPG US, vilket inte \u00e4r ett d\u00e5ligt resultat f\u00f6r en stor SUV. Hybridversionen av GLE kan ge en ganska imponerande 58MPG US.<\/p>\n\n\n\n

De mest br\u00e4nsleeffektiva Mercedes-sedanerna<\/h2>\n\n\n\n

Den mest br\u00e4nslesn\u00e5la bensindrivna lilla Mercedes-sedanen \u00e4r den tidigare n\u00e4mnda C300. Den h\u00e4r varianten av C-klassen anv\u00e4nder den 2,0-liters 4-cylindriga motor som m\u00e5nga Mercedes Benz-modeller p\u00e5 den h\u00e4r listan anv\u00e4nder. 28MPG US \u00e4r ganska imponerande, men det \u00e4r 255 h\u00e4stkrafter och den 9-stegs automatiska v\u00e4xell\u00e5dan ocks\u00e5.
N\u00e4r det g\u00e4ller de popul\u00e4ra E-klass-sedanerna kan E350 4-Matic ge en ganska ber\u00f6mv\u00e4rd 26MPG US. E-klassen anv\u00e4nder en liknande motor som den tidigare n\u00e4mnda C300, vilket inneb\u00e4r att effekten ocks\u00e5 \u00e4r densamma. V\u00e4rt att n\u00e4mna \u00e4r ocks\u00e5 att b\u00e5de C-klass och E-klass har samma storlek p\u00e5 br\u00e4nsletanken, s\u00e5 du kan \u00e5ka lite l\u00e4ngre i C300.
Om du vill ha en \u00e4nnu effektivare Mercedes-sedan kan du v\u00e4lja hybridversionen E300 BlueTEC med gas- och eldrift som ger den b\u00e4sta br\u00e4nsleekonomin i Mercedes-sedanprogrammet. Denna E-klass drivs av en 2,0 liters 4-cylindrig motor plus en elmotor som tillsammans ger imponerande 316 h\u00e4stkrafter.
Ett genomsnittligt anv\u00e4ndningsscenario i verkligheten b\u00f6r ge dig omkring 69MPG, men \u00e4nnu b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi kan uppn\u00e5s, beroende p\u00e5 hur bilen anv\u00e4nds och under vilka f\u00f6rh\u00e5llanden den k\u00f6rs.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4tt att \u00f6ka din br\u00e4nsleeffektivitet<\/h2>\n\n\n\n

Dessa siffror ber\u00e4ttar dock bara halva historien, eftersom de mestadels \u00e4r beroende av specifika anv\u00e4ndningsscenarier som inte kan kopieras helt och h\u00e5llet. MPG-resultaten visas h\u00e4r som ett genomsnitt och b\u00f6r endast fungera som en v\u00e4gvisare f\u00f6r vad som kan f\u00f6rv\u00e4ntas, och inte som ett givet MPG-resultat.
Numera anv\u00e4nder biltillverkarna alla tillg\u00e4ngliga knep f\u00f6r att \u00f6ka MPG-resultaten, s\u00e5 ett MPG-v\u00e4rde som tillverkaren anger \u00e4r n\u00e4stan alltid utom r\u00e4ckh\u00e5ll, men s\u00e4ttet du k\u00f6r din bil kan p\u00e5verka br\u00e4nsleeffektiviteten ganska mycket.
Aerodynamiken spelar en stor roll f\u00f6r br\u00e4nsleeffektiviteten. Man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig att ett fordon som f\u00e4rdas i konstant h\u00f6g hastighet med en lastbox p\u00e5 taket skulle vara mindre br\u00e4nslesn\u00e5lt med s\u00e5 mycket som 20 %. Att resa med \u00f6ppna f\u00f6nster i h\u00f6g hastighet p\u00e5verkar ocks\u00e5 i h\u00f6g grad MPG-resultaten.
Att minska bilens vikt kan ocks\u00e5 g\u00f6ra mycket f\u00f6r din br\u00e4nsleeffektivitet. Samma sak kan s\u00e4gas om att k\u00f6ra bilen i en l\u00e4gre v\u00e4xel eller med ett h\u00f6gre varvtal. Dessutom f\u00f6rbrukar automatiska v\u00e4xell\u00e5dor 10-15 procent mer br\u00e4nsle, och AC och felaktigt underh\u00e5ll av din bil kan ocks\u00e5 f\u00f6rs\u00e4mra MPG-resultaten ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

Gas vs Diesel vs El<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r dieseldrivna bilar mer br\u00e4nslesn\u00e5la \u00e4n gasdrivna bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Man r\u00e4knar med att en dieselbil f\u00f6rbrukar 15-20 % mindre br\u00e4nsle, vilket i sin tur borde inneb\u00e4ra att driftskostnaderna \u00e4r mer \u00f6verkomliga. Skatterna f\u00f6r nyare dieseldrivna bilar \u00e4r dock en aning h\u00f6gre \u00e4n f\u00f6r en gasbil, s\u00e5 de kan f\u00f6ra marginalen lite n\u00e4rmare varandra.
Dieselbilar \u00e4r ocks\u00e5 mycket effektivare n\u00e4r det g\u00e4ller konstant h\u00f6ghastighetsk\u00f6rning, till exempel p\u00e5 motorv\u00e4gar. De har ocks\u00e5 ett st\u00f6rre vridmoment vid l\u00e5ga vridmoment, s\u00e5 de f\u00f6rbrukar mindre br\u00e4nsle n\u00e4r de k\u00f6r om andra fordon. \u00c5 andra sidan erbjuder gasbilar vanligtvis b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet vid stadsk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Kan dieseldrivna bilar h\u00e5lla l\u00e4ngre \u00e4n en gasbil?<\/h4>\n\n\n\n

Dieselbilar har vanligtvis b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar att n\u00e5 h\u00f6gre k\u00f6rstr\u00e4ckor och \u00e4r dyrare p\u00e5 begagnatmarknaden, men det \u00e4r dyrare att serva en dieselmotor \u00e4n att serva en gasmotor.
F\u00f6rr i tiden kunde m\u00e5nga Mercedes dieselmotorer h\u00e5lla i hundratusentals mil utan att beh\u00f6va genomg\u00e5 st\u00f6rre \u00f6versyner, vilket man inte kan s\u00e4ga om deras bensinmotorer. Men numera borde marginalen inte vara lika uttalad som den en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en elbil f\u00f6r b\u00e4ttre effektivitet?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en elbil g\u00f6r f\u00f6rvisso din k\u00f6rning effektivare och mindre skadlig f\u00f6r milj\u00f6n. De flesta platser i v\u00e4rlden, \u00e4ven de utvecklade, har dock inte den r\u00e4tta infrastrukturen f\u00f6r att g\u00f6ra det lika bekv\u00e4mt som att \u00e4ga en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor.
Det b\u00e4sta av tv\u00e5 v\u00e4rldar \u00e4r att v\u00e4lja en hybrid fr\u00e5n ett utvecklat m\u00e4rke som s\u00e4kert inte kommer att lida av tillf\u00f6rlitlighet. Att \u00e4ga en hybridbil \u00e4r inte heller lika bekv\u00e4mt som att \u00e4ga en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, men f\u00f6rdelarna som l\u00e4gre driftskostnader och l\u00e4gre skatt b\u00f6r inte gl\u00f6mmas bort.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en ny bil kan du v\u00e4lja en Mercedes som erbjuder dig m\u00e5nga fantastiska egenskaper som komfort, stil och prestanda. Men om ditt prim\u00e4ra m\u00e5l<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":319,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/318"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=318"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/318\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/319"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=318"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=318"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=318"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}