{"id":3177,"date":"2022-01-28T11:37:33","date_gmt":"2022-01-28T11:37:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3177"},"modified":"2022-01-28T11:37:36","modified_gmt":"2022-01-28T11:37:36","slug":"varfor-koper-folk-inte-volvos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/varfor-koper-folk-inte-volvos\/","title":{"rendered":"Varf\u00f6r k\u00f6per folk inte Volvos?"},"content":{"rendered":"\n
M\u00e5nga f\u00f6redrar andra europeiska lyxbilar framf\u00f6r Volvo p\u00e5 grund av deras prestanda och sportiga utseende. Folk blir ocks\u00e5 skr\u00e4mda fr\u00e5n Volvo p\u00e5 grund av deras h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader och andra vanliga problem.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har ocks\u00e5 f\u00f6rlorat sitt namn n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet under de senaste \u00e5ren, ett omr\u00e5de d\u00e4r de brukade gl\u00e4nsa. De brukade tillverka boxiga och p\u00e5litliga bilar som kunde h\u00e5lla mer \u00e4n en livstid, men nu \u00e4r de inte s\u00e5 p\u00e5litliga, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av mer h\u00f6gteknologiska funktioner\u2026.<\/p>\n\n\n\n
Volvo \u00e4r en svensk biltillverkare som tidigare var k\u00e4nd f\u00f6r sina h\u00e5llbara och p\u00e5litliga bilar. P\u00e5 80-talet \u00e4gde m\u00e5nga amerikaner Volvos kombibilar p\u00e5 grund av deras s\u00e4kerhet och h\u00e5llbara egenskaper. De var bokstavligen st\u00e4mplade som ”familjebilar”. De hade en egen kategori och de var m\u00e4stare p\u00e5 att tillverka dessa h\u00e5llbara och l\u00e5nglivade bilar.<\/p>\n\n\n\n
Detta f\u00f6r\u00e4ndrades p\u00e5 2000-talet n\u00e4r Volvo b\u00f6rjade f\u00f6lja nya biltrender. De b\u00f6rjade tillverka bilar med sportigt utseende, vilket inte var deras starka sida. Folk gillade Volvo av en anledning: deras underh\u00e5llsfattiga och s\u00e4kra bilar. \u00c4ven om de fortfarande \u00e4r b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet f\u00f6redrar m\u00e5nga m\u00e4nniskor andra europeiska bilar som BMW eller Audi.<\/p>\n\n\n\n
Volvo var k\u00e4nda som s\u00e4kra och p\u00e5litliga bilar som brukade h\u00e5lla hela livet. De boxiga vagnarna var kanske inte popul\u00e4ra bland den yngre befolkningen, men de var ber\u00f6mda bland familjer och \u00e4ldre. Detta f\u00f6r\u00e4ndrades n\u00e4r de b\u00f6rjade f\u00f6lja de nya trenderna och f\u00f6rs\u00f6kte tilltala en yngre publik.<\/p>\n\n\n\n
Volvo rankas p\u00e5 23:e plats av 40 bilm\u00e4rken n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet. De har profilerat sig som ett lyxm\u00e4rke som fokuserar p\u00e5 att g\u00f6ra elegant designade bilar som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll. Det finns m\u00e5nga rapporter om att delar g\u00e5r s\u00f6nder i moderna Volvo och klagom\u00e5l p\u00e5 tekniska fel.<\/p>\n\n\n\n
Volvobilar har blivit lyxfordon och som alla andra lyxfordon kr\u00e4ver de ocks\u00e5 h\u00f6gt underh\u00e5ll och extremt dyra delar. Dessa delar \u00e4r till och med sv\u00e5rare att f\u00e5 tag p\u00e5 \u00e4n andra europeiska bildelar. Den genomsnittliga \u00e5rliga reparationsr\u00e4kningen kostar cirka 769 dollar, vilket \u00e4r mer eller mindre lika med liknande europeiska biltillverkare.<\/p>\n\n\n\n
Volvo kr\u00e4ver ocks\u00e5 att kunderna endast f\u00e5r sitt underh\u00e5ll utf\u00f6rt av Volvo\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare, annars finns det risk f\u00f6r att garantin upph\u00e4vs. Bil\u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat m\u00e5nga problem med att k\u00e4nna sig lurade av \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Sammantaget har detta gett Volvo ett mycket d\u00e5ligt rykte om att tillverka bilar som kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n
Alla biltillverkare har vissa problem, men vissa f\u00f6retag har fler problem \u00e4n andra. Det finns en skala f\u00f6r att m\u00e4ta detta genom problem per 100 bilar, d\u00e4r Volvo ligger p\u00e5 tredje sista plats med ett resultat p\u00e5 184 problem per 100 bilar.<\/p>\n\n\n\n
XC90 rankades som den minst tillf\u00f6rlitliga bilen av Consumers Report. Andra modeller har inte heller n\u00e5got s\u00e4rskilt bra tillf\u00f6rlitlighetsbetyg.
De vanligaste problemen som finns i m\u00e5nga Volvo \u00e4r:<\/p>\n\n\n\n
Volvo har en egen kategori d\u00e4r man tillverkar just s\u00e4kra bilar, och de var ber\u00f6mda inom denna kategori. Bilarna var solida och h\u00f6ll i m\u00e5nga \u00e5r utan n\u00e5gra st\u00f6rre reparationer. Systemen var inte s\u00e4rskilt komplexa och de var l\u00e4tta att reparera. Kort sagt hade de sin egen nisch av p\u00e5litliga, h\u00e5llbara, s\u00e4kra och inte s\u00e5 komplexa bilar.<\/p>\n\n\n\n
Volvo \u00e4r lika dyrt som m\u00e5nga andra europeiska lyxbilsm\u00e4rken. Volvo \u00e4r dock inte s\u00e5 popul\u00e4rt bland unga m\u00e4nniskor. Priset p\u00e5 Volvo \u00e4r en stor faktor. Varum\u00e4rken som BMW eller Audi, som har mycket b\u00e4ttre prestanda \u00e4n Volvo, kostar n\u00e4stan lika mycket som Volvo. D\u00e4rf\u00f6r k\u00f6per folk bara tyska bilar f\u00f6r att de \u00e4r coolare och sportigare.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har s\u00e4kert f\u00f6rlorat m\u00e5nga av sina kunder. De tillverkar inte l\u00e4ngre de mest p\u00e5litliga och h\u00e5llbara bilarna. Underh\u00e5llsr\u00e4kningarna kostar mer \u00e4n m\u00e5nga andra m\u00e4rken. De har misslyckats med att sl\u00e5 andra europeiska j\u00e4ttar som BMW, Mercedes och Audi. Volvos kostar n\u00e4stan lika mycket som dessa f\u00f6retag, s\u00e5 folk f\u00f6redrar ofta tyska bilar framf\u00f6r Volvo. Volvo \u00e4r dock fortfarande en av de s\u00e4kraste biltillverkarna med genomsnittlig tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo producerar nu ett litet sortiment av bilar som presterar bra i sina respektive kategorier, men de \u00e4r inte lika k\u00e4nda konkurrenter som BMW eller Audi. Bilarna \u00e4r fortfarande b\u00e4st p\u00e5 s\u00e4kerhetsfunktioner, vilket \u00e4r ett gott tecken f\u00f6r Volvos bilar. De har sin egen nisch n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo har ocks\u00e5 tillk\u00e4nnagivit sitt elektrifieringsprojekt, vilket lockar m\u00e5nga. Den helelektriska XC40-modellen blev en succ\u00e9. De kommer ocks\u00e5 att lansera elbilen C40 n\u00e4sta \u00e5r. De har en vision om att bli helelektriska till 2030. Detta \u00e4r verkligen ett gott tecken f\u00f6r Volvo.<\/p>\n\n\n\n
Volvos m\u00e5 ha sina fr\u00e5gor och problem, men de s\u00e4ljs fortfarande v\u00e4l. S\u00e4rskilt lanseringen av den elektriska XC40 har \u00f6kat f\u00f6rs\u00e4ljningen av Volvo. \u00c5r 2020 s\u00e5lde Volvo 661 713 bilar globalt, vilket var lite l\u00e4gre \u00e4n f\u00f6reg\u00e5ende \u00e5r 2019, d\u00e5 de s\u00e5lde 705 452 bilar globalt. Men folk k\u00f6per fortfarande Volvo, \u00e4ven efter en del av deras problem.<\/p>\n\n\n\n
Det finns m\u00e5nga saker som folk gillar med Volvo, och det finns ocks\u00e5 m\u00e5nga faktorer som folk ogillar. S\u00e4kerhetsfunktionerna och Volvos komfortniv\u00e5 \u00e4r en stor f\u00f6rdel med Volvo-bilar. S\u00e4kerheten kan inte sl\u00e5s, s\u00e5 om det \u00e4r ett v\u00e4rde f\u00f6r dig \u00e4r en Volvo definitivt v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n
Underh\u00e5llskostnaden och andra reparationskostnader \u00e4r dock sk\u00e4len till att folk undviker att skaffa en Volvo. S\u00e5 allt handlar om k\u00f6parnas personliga tycke och smak.<\/p>\n\n\n\n
Populariteten beror p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighet och solida produkter. Folk vill inte k\u00f6pa en bil och sedan spendera tusentals dollar p\u00e5 att f\u00e5 den reparerad. Det finns dock en del andra sk\u00e4l som personlig smak och k\u00f6rupplevelse som k\u00f6parna ocks\u00e5 bryr sig om.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e5gra bilm\u00e4rken som \u00e4r mest \u00e4lskade av amerikanska f\u00f6rare \u00e4r:<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5nga f\u00f6redrar andra europeiska lyxbilar framf\u00f6r Volvo p\u00e5 grund av deras prestanda och sportiga utseende. Folk blir ocks\u00e5 skr\u00e4mda fr\u00e5n Volvo p\u00e5 grund av deras h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader och andra vanliga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3177"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3177"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3177\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3178,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3177\/revisions\/3178"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3177"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3177"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3177"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}