{"id":3175,"date":"2022-01-28T11:36:59","date_gmt":"2022-01-28T11:36:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3175"},"modified":"2022-01-28T11:37:02","modified_gmt":"2022-01-28T11:37:02","slug":"hur-snabbt-skrivs-volvos-av","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-snabbt-skrivs-volvos-av\/","title":{"rendered":"Hur snabbt skrivs Volvos av?"},"content":{"rendered":"\n
En genomsnittlig Volvo har en n\u00e4stan 55-procentig v\u00e4rdeminskning under de fem \u00e5ren efter k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin s\u00e4kerhet och smidiga k\u00f6rning, men den \u00e4r verkligen inte k\u00e4nd f\u00f6r sitt \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Nedskrivningsgraden f\u00f6r varje lyxfordon \u00e4r mycket snabb och i fallet Volvo \u00e4r den \u00e4nnu snabbare. Volvo ligger p\u00e5 tredje sista plats p\u00e5 listan \u00f6ver \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde, strax f\u00f6re Jaguar och Land Rover, som \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r sin op\u00e5litlighet.<\/p>\n\n\n\n
Volvo \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r sin snabba avskrivningstakt p\u00e5 grund av sitt h\u00f6ga underh\u00e5ll och sina dyra delar. Det svenska f\u00f6retaget har dock inte alltid varit s\u00e5 h\u00e4r. De brukade ha ett bra \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde, men det f\u00f6r\u00e4ndrades n\u00e4r de b\u00f6rjade tillverka modernt formade bilar.<\/p>\n\n\n\n
Anv\u00e4ndningen av ny teknik och nya former gjorde att de blev precis som andra europeiska lyxbilar med h\u00f6gt underh\u00e5ll. De saknar dock fortfarande h\u00f6gpresterande snabba motorer p\u00e5 grund av deras fokus p\u00e5 familjebilar. Detta har resulterat i \u00e4nnu mindre efterfr\u00e5gan p\u00e5 begagnade Volvo-bilar.<\/p>\n\n\n\n
Volvobilar skrivs av riktigt snabbt, \u00e4ven efter det f\u00f6rsta \u00e5ret som \u00e4gare. De v\u00e4rderas ned med cirka 20 % under det f\u00f6rsta \u00e5ret. Detta \u00e4r lite h\u00f6gre \u00e4n en del av konkurrenterna. Audi skriver ned 19 % och Mercedes-Benz skriver ned 18 % efter det f\u00f6rsta \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n
Avskrivningen efter tv\u00e5 \u00e5r \u00e4r cirka 28,5 %, vilket fortfarande \u00e4r 4 % mer \u00e4n Audi och 1 % mer \u00e4n Mercedes-Benz. Detta f\u00f6ljs sedan av en v\u00e4rdeminskning p\u00e5 35 % efter 3 \u00e5r, vilket \u00e5terigen \u00e4r mer \u00e4n Audi. Efter fyra \u00e5r \u00e4r v\u00e4rdeminskningen cirka 44 procent, vilket \u00e4r mindre \u00e4n Mercedes-Benz men mer \u00e4n Audi och BMW.<\/p>\n\n\n\n
Volvos \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde sjunker drastiskt efter det femte \u00e5ret med en v\u00e4rdeminskning p\u00e5 55 %, vilket \u00e4r mer \u00e4n Mercedes, Audi och BMW. Detta \u00e4r en mycket snabb \u00f6kning av v\u00e4rdeminskningen fr\u00e5n \u00e5ret innan, med en v\u00e4rdeminskningsgrad p\u00e5 cirka 10 % p\u00e5 bara ett \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n
Efter 6 \u00e5r \u00e4r avskrivningsgraden 63 %, vilket \u00e4r 4 % mer \u00e4n BMW, 6 % mer \u00e4n Mercedes och 8 % mer \u00e4n Audi. Volvo forts\u00e4tter sedan att skrivas ned mycket snabbt och till slut, efter 10 \u00e5r, kommer den att vara v\u00e4rd 79 % mindre \u00e4n sitt ursprungliga v\u00e4rde. Detta \u00e4r 2 % mer \u00e4n BMW, 5 % mer \u00e4n Mercedes och 9 % mer \u00e4n Mercedes. Allt detta tyder p\u00e5 en mycket h\u00f6g v\u00e4rdeminskningstakt f\u00f6r Volvo-bilar.<\/p>\n\n\n\n
En snabb uppdelning av Volvos v\u00e4rdeminskningsgrad genom \u00e5ren:<\/p>\n\n\n\n
Volvobilar har en h\u00f6g v\u00e4rdeminskning av flera sk\u00e4l:<\/p>\n\n\n\n
Detta har dock \u00e4ndrats nu. Volvo tillverkar fortfarande s\u00e4kra bilar, men de \u00e4r mer lyxiga och extremt dyra, vilket leder till att efterfr\u00e5gan p\u00e5 Volvobilar minskar.<\/p>\n\n\n\n
Volvo brukade vara en extremt p\u00e5litlig bil som till och med h\u00f6ll i mer \u00e4n 30 \u00e5r. \u00c5terf\u00f6rs\u00e4ljning har dock alltid varit ett problem med Volvo-bilar. M\u00e4nniskor ger ofta sina Volvos vidare till sina barn eftersom bilen har ett mycket d\u00e5ligt \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Detta p\u00e5verkade till och med Volvo n\u00e4r Volvos tillf\u00f6rlitlighet sj\u00f6nk under de senaste \u00e5ren p\u00e5 grund av de h\u00f6ga problemen per 100 bilar och den h\u00f6ga underh\u00e5llsfrekvensen.<\/p>\n\n\n\n
Vissa problem som finns i Volvobilar har p\u00e5verkat Volvo-bilarnas tillf\u00f6rlitlighet. Detta har i sin tur p\u00e5verkat dess \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde och leder till att de v\u00e4rderas s\u00e5 snabbt. De vanligaste problemen med Volvobilar \u00e4r bland annat f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n
Om det finns en sak d\u00e4r Volvo fortfarande briljerar \u00e4r det deras s\u00e4kerhetsfunktioner. Volvo har beh\u00e5llit sina s\u00e4kerhetsbetyg under hela denna tid. De har till och med uppfunnit vissa s\u00e4kerhetsfunktioner. Den kraschanl\u00e4ggning som Volvo \u00e4ger \u00e4r en av de b\u00e4sta i v\u00e4rlden. P\u00e5 det hela taget har de gjort sig till en s\u00e4ker tillverkare av lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n
Volvo skrivs av riktigt snabbt, till och med mer \u00e4n andra lyxbilstillverkare. Nedskrivningen av Volvos bilar \u00e4r kopplad till att tillf\u00f6rlitligheten minskar och underh\u00e5llsfrekvensen \u00f6kar. De dyra priserna p\u00e5 reservdelar bidrar ocks\u00e5 till det l\u00e5ga \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet, vilket p\u00e5verkar v\u00e4rdeminskningen.<\/p>\n\n\n\n
Lyxbilar har vanligtvis inget bra \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. De \u00e4r sv\u00e5ra att k\u00f6pa och sedan billiga att s\u00e4lja. De v\u00e4rderas snabbare \u00e4n budgetbilar. Efter fem \u00e5r har de vanligtvis skrivits ned med n\u00e4stan 50 %, vilket inneb\u00e4r att du bokstavligen kan k\u00f6pa en Maserati eller en BMW f\u00f6r halva priset efter fem \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n
Det st\u00f6rsta problemet med att k\u00f6pa en lyxbil \u00e4r dock dess h\u00f6ga underh\u00e5llskostnader och dyra delar. Lyxbilar \u00e4r komplicerade att reparera, s\u00e5 en \u00e4gare kan knappast reparera sin egen bil. \u00c4ven om k\u00f6parna m\u00e5ste m\u00f6ta dessa problem \u00e4r lyxbilarnas kvalitet alltid b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n
Det finns m\u00e5nga orsaker till lyxbilars l\u00e5ga \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. Den teknik som lyxbilar anv\u00e4nder \u00e4r alltid ny och innovativ, men den kommer med ett h\u00f6gt pris och ett antal fel. De fel som beror p\u00e5 den nya tekniken kan leda till dyra reparationer.<\/p>\n\n\n\n
M\u00e4nniskor \u00e4r vanligtvis r\u00e4dda f\u00f6r att betala h\u00f6ga reparationsr\u00e4kningar, vilket \u00e4r en av de st\u00f6rsta orsakerna till lyxbilars d\u00e5liga \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde. I lyxbilar anv\u00e4nds ocks\u00e5 mycket h\u00f6gkvalitativa delar som h\u00e5ller l\u00e4ngre, men om de g\u00e5r s\u00f6nder blir det en mycket dyr r\u00e4kning. En annan orsak \u00e4r att folk inte gillar att k\u00f6pa begagnade bilar p\u00e5 grund av deras \u00e5lder och k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n
Budgetbilar eller massproducerade bilar \u00e4r alltid billigare att k\u00f6pa \u00e4n lyxbilar. De har b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet \u00e4n lyxbilar, och p\u00e5 det hela taget \u00e4r de mer praktiska \u00e4n lyxbilar. De saknar dock lyxbilarnas premiumkvalitet.<\/p>\n\n\n\n
Lyxbilar ger de smidigaste k\u00f6rningarna med en bekv\u00e4m sittupplevelse. Bilar som Toyotas eller Hondas erbjuder ocks\u00e5 en hyfsad k\u00f6rupplevelse, men den kan inte riktigt j\u00e4mf\u00f6ras med de mer avancerade m\u00e4rkena. Det handlar verkligen om vilken typ av bil k\u00f6paren vill k\u00f6pa och har r\u00e5d med.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
En genomsnittlig Volvo har en n\u00e4stan 55-procentig v\u00e4rdeminskning under de fem \u00e5ren efter k\u00f6pet. Volvo \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin s\u00e4kerhet och smidiga k\u00f6rning, men den \u00e4r verkligen inte k\u00e4nd f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3175"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3175"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3175\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3176,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3175\/revisions\/3176"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3175"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3175"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3175"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}