{"id":3169,"date":"2022-01-28T11:34:03","date_gmt":"2022-01-28T11:34:03","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3169"},"modified":"2022-01-28T11:34:06","modified_gmt":"2022-01-28T11:34:06","slug":"ar-jaguar-f-type-en-palitlig-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-jaguar-f-type-en-palitlig-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Jaguar F-Type en p\u00e5litlig bil?"},"content":{"rendered":"\n

En av Jaguars v\u00e4gpj\u00e4ser och vackra lyxbilar \u00e4r F-Type. Den \u00e4r omtyckt och enligt \u00e4garnas omd\u00f6men \u00e4r det en ganska p\u00e5litlig bil. Den \u00e4r inte helt problemfri, men den har f\u00e5 problem j\u00e4mf\u00f6rt med andra modeller eller m\u00e4rken. J.D. Power gav 2 av 5 stj\u00e4rnor till 2020 \u00e5rs F-Type, och ett 3-stj\u00e4rnigt tillf\u00f6rlitlighetsbetyg f\u00f6r \u00e4ldre modeller.<\/p>\n\n\n\n

F-Types tillf\u00f6rlitlighet baseras p\u00e5 konsumenternas omd\u00f6men.<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Type, liksom de flesta andra Jaguar-modeller, har inga uppgifter om sin tillf\u00f6rlitlighet fr\u00e5n NHTSA eller IIHS. S\u00e5 det \u00e4r lite komplicerat att avg\u00f6ra om bilen \u00e4r tillf\u00f6rlitlig eller inte. Inte ens J.D. Power har tillf\u00f6rlitlighetsdata f\u00f6r de flesta F-Types, f\u00f6rutom 2020-modellen, som de gav 2 av 5 stj\u00e4rnor i tillf\u00f6rlitlighetsbetyg. Andra modeller f\u00e5r oftast ett tillf\u00f6rlitlighetsbetyg p\u00e5 3 av 5 fr\u00e5n JDP.<\/p>\n\n\n\n

Om man utg\u00e5r fr\u00e5n konsumenternas recensioner \u00e4r F-Type dock mycket tillf\u00f6rlitlig. M\u00e5nga anv\u00e4ndare s\u00e4ger att de har haft sm\u00e5 eller inga problem med bilen. Prestandam\u00e4ssigt har fordonet levt upp till det namn som \u00e4r synonymt med Jaguar – road demon. Och man f\u00e5r inte gl\u00f6mma F-Typens elegans f\u00f6rkl\u00e4dd till en tv\u00e5d\u00f6rrars bil; den \u00e4r imponerande.<\/p>\n\n\n\n

Det finns dock en del saker som m\u00e5nga f\u00f6rare inte gillar med F-Type, och \u00e4garna har klagat p\u00e5 n\u00e5gra vanliga problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med bilen. Dessa klagom\u00e5l omfattar F-Types som tillverkats fr\u00e5n 2013 till idag.<\/p>\n\n\n\n

Saker som folk inte gillar med Jaguar F-Type<\/h2>\n\n\n\n

Jaguar F-Type har f\u00e5tt d\u00e5ligt betyg, b\u00e5de av f\u00f6rare och f\u00f6retag. Inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis f\u00f6r att den \u00e4r op\u00e5litlig, utan f\u00f6r att den inte uppfyller de standarder som de flesta av sina konkurrenter har. Kostnaden f\u00f6r sj\u00e4lva bilen \u00e4r ocks\u00e5 ett problem.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r folk missn\u00f6jda med kabinen och lastutrymmet. En annan sak som \u00e4r gemensam f\u00f6r F-Type och de flesta Jaguars \u00e4r den d\u00e5liga interi\u00f6ren. F-Typens interi\u00f6r \u00e4r gjord med s\u00e4mre material och konstiga funktioner. Anv\u00e4ndarna s\u00e4ger att bilen \u00e4r f\u00f6r tr\u00e5ng och obekv\u00e4m med b\u00e5de anv\u00e4ndbara och on\u00f6diga funktioner.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare har ocks\u00e5 klagat p\u00e5 de extra avgifter som f\u00f6ljer med till\u00e4ggspaketet. Om du vill ha den mest kraftfulla F-Type m\u00e5ste du betala extra. Beh\u00f6ver du fler funktioner? D\u00e5 blir prislappen h\u00f6gre.<\/p>\n\n\n\n

Problem i samband med F-Type<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de st\u00f6rsta problemen med F-Type \u00e4r den minskade hanteringen n\u00e4r prestandan \u00f6kar. Ett annat problem \u00e4r ett problem med f\u00f6rarens funktionalitet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00f6ka kraften och hastigheten har Jaguar f\u00f6rtr\u00e4ngt den vanliga RWD och ersatt den med en AWD. Denna AWD skapade i sin tur understyrning f\u00f6r f\u00f6rarna. Efter problemet med understyrning blev det ett problem att ta sv\u00e4ngar i h\u00f6g hastighet eftersom bilen \u00e4r ben\u00e4gen att \u00f6ka glidningen fr\u00e5n bakhjulen vid kurvtagning i h\u00f6g hastighet.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom orsakar den \u00f6kade prestandan ett betydande slitage p\u00e5 fabriksd\u00e4cken. Pirelli P Zero-d\u00e4cken, som fanns som standardd\u00e4ck till F-Type, b\u00f6rjade f\u00e5 ett stort slitage innan de 25 000 mil som d\u00e4cken var avsedda f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Konsumenter och k\u00f6rningsexperter uppgav att Jaguars p\u00e5tvingade kraft som fordonet inte kunde st\u00e5 emot. Detta gjorde att bilen var mottaglig f\u00f6r m\u00e5nga problem med f\u00f6rarens funktionalitet. Eftersom interi\u00f6ren redan var tr\u00e5ng var Jaguar tvungen att kl\u00e4mma in vissa funktioner i cockpit.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ett tr\u00e5ngt m\u00e4tarkluster. Utrymmet mellan broms och gaspedal \u00e4r ocks\u00e5 tr\u00e5ngt. Inte att f\u00f6rgl\u00f6mma den tr\u00e5nga mittkonsolen som ger liten eller ingen nytta f\u00f6r bilens prestanda. Det \u00e4r fr\u00e4mst d\u00e4rf\u00f6r som F-Type har f\u00e5tt m\u00e5nga negativa recensioner.<\/p>\n\n\n\n

Andra vanliga problem i samband med F-Type \u00e4r bland annat f\u00f6ljande:
\u25cf Defekta O2-sensorer
\u25cf Tidiga kopplingsproblem
\u25cf Detektiva br\u00e4nslefilterhalsar
\u25cf Spricka i inloppsventilhuvudet som leder till att cylinderhuvudet p\u00e5 passagerarsidan m\u00e5ste byggas om.
\u25cf Fel p\u00e5 kylaren
\u25cf Felaktiga sparkplattor
\u25cf Korroderad jordledning
\u25cf D\u00e5ligt ljudsystem
\u25cf Problem med differentialbrus
\u25cf D\u00f6da batterier
M\u00e5nga av dessa problem var dock oftast f\u00f6rknippade med \u00e4ldre modeller och har inte l\u00e4ngre hittats i de senaste modellerna. Till exempel utpl\u00e5nades kopplingsproblemet i samband med manuell v\u00e4xell\u00e5da med 2020 \u00e5rs F-Type eftersom den inte l\u00e4ngre har en manuell v\u00e4xell\u00e5da, utan en automatisk. Ingen manuell v\u00e4xell\u00e5da, inga kopplingsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att notera att en del av ovanst\u00e5ende problem inte \u00e4r tillverkarfel. Vissa uppst\u00e5r p\u00e5 grund av ineffektiv, otillr\u00e4cklig och missbrukande k\u00f6rning. D\u00f6da batterier \u00e4r till exempel ett typiskt exempel p\u00e5 ett problem som h\u00e4rr\u00f6r fr\u00e5n att man inte k\u00f6rt bilen under en l\u00e4ngre tid, eller att man l\u00e5ter tillbeh\u00f6ren vara p\u00e5 medan bilen st\u00e5r parkerad l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

F-Type exteri\u00f6r och interi\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

Utsidan av Jaguar F-Type \u00e4r tillverkad av l\u00e4tt aluminium som erbjuder en imponerande viktminskning, vilket bidrar till F-Typens snabba hastighet. Den har ocks\u00e5 kompletta bi-xenonstr\u00e5lkastare, ett helt LED-br\u00e4de p\u00e5 baksidan och integrerade LED DRL-lampor. F-Type coup\u00e9 matchar aerodynamiken med sin inf\u00e4llbara bakre vingspoiler, \u00e4ven vid h\u00f6ga hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

De fyrcylindriga F-Type-modellerna har ett enda avgasr\u00f6r, medan V8-modellerna har flera avgasr\u00f6r. Jaguar byggde F-Type f\u00f6r endast tv\u00e5 passagerare. Interi\u00f6ren har l\u00e4derkl\u00e4dsel och knappar \u00f6ver hela instrumentbr\u00e4dan. Ett infotainmentsystem placerat i mittkonsolen \u00e4r ocks\u00e5 standard med olika funktioner.<\/p>\n\n\n\n

F-Type 2020 har l\u00e4ders\u00e4ten med aluminiumknappar p\u00e5 d\u00f6rren som standardalternativ. De 12 h\u00f6gtalarna har f\u00f6rb\u00e4ttrat ljudkvaliteten. Den har ocks\u00e5 mer imponerande alternativ f\u00f6r soltak, en tryckstartknapp och interi\u00f6ren erbjuder mer tystnad.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda och motor<\/h2>\n\n\n\n

F-Type kommer med olika motoralternativ. F\u00f6r anv\u00e4ndare som vill ha fart tillsammans med b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi lovar F-Type 25-35 mpg, \u00e4ven med sin kraftfulla motor. Basmodellen, med V6 2,0 liters motor, producerar upp till 296 h\u00e4stkrafter med en toppfart p\u00e5 160 mph.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan ger R-modellen med en V6 3,0-liters motor 380 h\u00e4stkrafter med en topphastighet p\u00e5 170 mph. Med den komprimerade V8 5,0-litersmotorn f\u00e5r anv\u00e4ndarna kraftfulla 575 h\u00e4stkrafter som ger en topphastighet p\u00e5 180 mph. Slutligen, f\u00f6r att skilja mellan RWD och AWD kommer framtida modeller att anv\u00e4nda en ny v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r \u00e5ttav\u00e4xlad transmission.<\/p>\n\n\n\n

FAQs<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar Jaguar F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ldre F-Type-modeller finns vanligtvis p\u00e5 marknaden som begagnade bilar. De s\u00e4ljs mellan 36 000 och 60 000 dollar, beroende p\u00e5 fordonets skick. De nyaste F-Typerna har dock ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 62 000 dollar, upp till 104 000 dollar ,beroende p\u00e5 trim och motor. Om du v\u00e4ljer ytterligare funktioner kan du l\u00e4gga till ytterligare 3100 dollar eller mer.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga trims har F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

Den senaste Jaguar F-Type har fem trimniv\u00e5er. De inkluderar bas-F-Type, R-Dynamic, R, SVR och den senaste Checkered flag. Varje trim har sina unika funktioner och motorstorlek, vilket inneb\u00e4r att priserna skiljer sig \u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r F-Type en snabb bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, F-Type \u00e4r en snabb bil, vilket \u00e4r en av huvudanledningarna till att folk \u00e4lskar den. Jaguar F-Type 2020 med en V8-motor producerar upp till 575 h\u00e4stkrafter och klarar 0-60 p\u00e5 s\u00e5 snabba som 3,5 sekunder. Det \u00e4r inte m\u00e5nga bilar i sin kategori som kan g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en begagnad eller ny Jaguar F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r helt och h\u00e5llet upp till vad du beh\u00f6ver. Du sparar kostnader om du v\u00e4ljer en \u00e4ldre modell. Med nya modeller f\u00e5r du dock tillg\u00e5ng till de senaste funktionerna som F-Type erbjuder, och nyare bilar brukar ha f\u00e4rre problem j\u00e4mf\u00f6rt med \u00e4ldre bilar. Dessutom har de flesta tillverkningsfel som f\u00f6rknippas med \u00e4ldre F-Types r\u00e4ttats till i den senaste modellen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En av Jaguars v\u00e4gpj\u00e4ser och vackra lyxbilar \u00e4r F-Type. Den \u00e4r omtyckt och enligt \u00e4garnas omd\u00f6men \u00e4r det en ganska p\u00e5litlig bil. Den \u00e4r inte helt problemfri, men den har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[8],"tags":[24],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3169"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3169"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3169\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3170,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3169\/revisions\/3170"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3169"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3169"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3169"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}