{"id":3167,"date":"2022-01-28T11:33:26","date_gmt":"2022-01-28T11:33:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3167"},"modified":"2022-01-28T11:33:29","modified_gmt":"2022-01-28T11:33:29","slug":"ar-jaguar-f-types-dyra-att-underhalla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-jaguar-f-types-dyra-att-underhalla\/","title":{"rendered":"\u00c4r Jaguar F-Types dyra att underh\u00e5lla?"},"content":{"rendered":"\n

Att underh\u00e5lla din Jaguar \u00e4r ett bra s\u00e4tt att undvika kostsamma reparationer. Jaguar F-Types \u00e4r inte dyra att underh\u00e5lla under de f\u00f6rsta \u00e5ren om du f\u00f6ljer ett regelbundet underh\u00e5llsschema.<\/p>\n\n\n\n

Precis som andra bilar m\u00e5ste du byta motorolja, filter, bromsv\u00e4tska och ett par andra saker i din F-pace f\u00f6r att se till att fordonet g\u00e5r smidigt. Underh\u00e5llskostnaderna skjuter dock i h\u00f6jden n\u00e4r bilen \u00e5ldras eller n\u00e4r du inte utf\u00f6r det i tid.<\/p>\n\n\n\n

Jaguar F-Type underh\u00e5llskostnader<\/h2>\n\n\n\n

Underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r Jaguar F-Type \u00e4r vanligtvis l\u00e5ga under det f\u00f6rsta \u00e5ret. Men du kommer att se en betydande pris\u00f6kning n\u00e4r bilen \u00e5ldras. N\u00e4r bilen arbetar med tiden kommer olika delar att bli svaga och beh\u00f6ver f\u00f6ryngras. Ett bra exempel \u00e4r hjulrotation. Du kanske inte beh\u00f6ver g\u00f6ra det under det f\u00f6rsta \u00e5ret, men behovet kan uppst\u00e5 under det andra \u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n

Det mest popul\u00e4ra underh\u00e5llet av Jaguar F-Type \u00e4r ett oljebyte, tillsammans med filterbyte och andra mindre saker. Observera att underh\u00e5llet kan bli kostsamma reparationer om det inte g\u00f6rs i tid.<\/p>\n\n\n\n

Under de f\u00f6rsta fem \u00e5ren kommer du sannolikt att spendera cirka 8 000 kronor p\u00e5 underh\u00e5ll av din Jaguar F-Type. Regelbundet underh\u00e5ll att utf\u00f6ra p\u00e5 en F-Type inkluderar:
\u25cf Oljebyte
\u25cf Filterbyte
\u25cf Hjulinst\u00e4llning eller d\u00e4ckrotation
\u25cf Inspektioner
\u25cf Byte av d\u00e4ck<\/p>\n\n\n\n

Oljebyte<\/h4>\n\n\n\n

De flesta Jaguar F- typer kr\u00e4ver oljebyte mellan 7000 och 10 000 mil. Du kan dock kontrollera din \u00e4garmanual f\u00f6r tillverkarens rekommendationer om n\u00e4r du ska byta olja och vilken typ av olja du ska anv\u00e4nda. Det \u00e4r viktigt att notera att motorns storlek och oljetyp avg\u00f6r hur mycket du spenderar vid ett oljebyte.<\/p>\n\n\n\n

Helsyntetisk olja \u00e4r vanligtvis dyrare \u00e4n konventionell olja, och en 8-cylindrig motor f\u00f6rbrukar mer olja \u00e4n en fyrcylindrig motor. R\u00e4kna \u00e4nd\u00e5 med att spendera mellan 300 och 340 dollar f\u00f6r den h\u00e4r uppgiften. Detta inkluderar delar och arbete, d\u00e4r delar ligger p\u00e5 cirka 260-274 dollar och arbete p\u00e5 cirka 50-70 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Byte av filter<\/h3>\n\n\n\n

Filtret byts vanligtvis ut i samband med ett oljebyte. S\u00e5 kostnaden l\u00e4ggs ihop med den totala kostnaden f\u00f6r att g\u00f6ra ett oljebyte. Om du g\u00f6r jobbet sj\u00e4lv beh\u00f6ver du dock bara delar. Oljefilter s\u00e4ljs f\u00f6r mellan 5 och 15 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Hjulinst\u00e4llning eller d\u00e4ckrotation<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom fordonets framsida b\u00e4r den st\u00f6rsta delen av fordonets vikt \u00e4r det troligt att framd\u00e4cken slits snabbt. D\u00e4ckrotation s\u00e4kerst\u00e4ller att du inte f\u00e5r oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage och f\u00f6rl\u00e4nger \u00e4ven d\u00e4ckens livsl\u00e4ngd. Proffs rekommenderar att d\u00e4ckrotation b\u00f6r g\u00f6ras i samband med varje oljebyte.<\/p>\n\n\n\n

De flesta g\u00f6r det var 5 000 mil, eller i allm\u00e4nhet mellan 3 000 och 7 000 mil, beroende p\u00e5 hur ofta de k\u00f6r. D\u00e4remot \u00e4r din \u00e4garmanual ett bra st\u00e4lle att konsultera; d\u00e4r kan du l\u00e4sa n\u00e4r tillverkaren rekommenderar att du roterar dina hjul. Hjulinst\u00e4llning f\u00f6r F-Type kan kosta mellan 20 och 225 dollar, beroende p\u00e5 hur m\u00e5nga hjul du roterar och expertens pris.<\/p>\n\n\n\n

Fordonsinspektion<\/h4>\n\n\n\n

Fordonsinspektion inneb\u00e4r att man kontrollerar hur olika bilkomponenter m\u00e5r. Inspektionen kan g\u00f6ras en g\u00e5ng om \u00e5ret, men de flesta experter rekommenderar att du g\u00f6r en inspektion vid varje oljebyte. Du kan l\u00e5ta en expert g\u00f6ra detta eller s\u00e5 kan du g\u00f6ra det sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Kostnaden f\u00f6r att l\u00e5ta en expert g\u00f6ra detta varierar fr\u00e5n verkstad till verkstad men kan vara s\u00e5 l\u00e5g som 15-30 dollar. Under denna inspektion b\u00f6r f\u00f6ljande kontrolleras:
\u25cf V\u00e4tskeniv\u00e5er
\u25cf Slangar
\u25cf Luftfilter
\u25cf B\u00e4lten
\u25cf Batteri
\u25cf Profildjup
\u25cf D\u00e4cktryck<\/p>\n\n\n\n

Byte av d\u00e4ck<\/h3>\n\n\n\n

En del m\u00e4nniskor v\u00e4ntar tills deras F-Type-d\u00e4ck \u00e4r d\u00e5liga innan de byter ut dem. Men f\u00f6r andra g\u00e4ller att s\u00e5 fort de k\u00e4nner att de f\u00f6rlorar dragkraft eller att d\u00e4cket inte l\u00e4ngre fungerar som det ska v\u00e4ljer de nya d\u00e4ck. Det kostar vanligtvis mellan 1000 och 1600 dollar f\u00f6r fyra d\u00e4ck, beroende p\u00e5 m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4ckbyte \u00e4r vanligtvis n\u00f6dv\u00e4ndigt mellan 15 000 och 70 000 mil, beroende p\u00e5 vilket d\u00e4ck du v\u00e4ljer. Sommard\u00e4ck har vanligtvis kortare k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 grund av den mjuka gummiblandning som anv\u00e4nds f\u00f6r att f\u00f6rb\u00e4ttra greppet.<\/p>\n\n\n\n

Annat underh\u00e5ll som ser ut som reparationer<\/h2>\n\n\n\n

Om din F-Type r\u00e5kar vara en med ett specifikt problem \u00e4r det troligt att du kommer att spendera pengar p\u00e5 underh\u00e5ll som ser ut som reparationer. Till exempel har anv\u00e4ndarna noterat att 2015 \u00e5rs F-Type har fel p\u00e5 parkeringssensorerna. S\u00e5 chansen \u00e4r stor att du forts\u00e4tter att spendera pengar f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta om du inte vet att det faktiskt \u00e4r ett tillverkarfel.<\/p>\n\n\n\n

Uppskattning av underh\u00e5ll f\u00f6r en Jaguar F-Type<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e5t oss se hur mycket du kan spendera p\u00e5 oljebyte, d\u00e4ckbyten, hjuljustering och inspektion f\u00f6r en F-Type under 5 \u00e5r. Observera att detta underh\u00e5ll kan ske tv\u00e5 g\u00e5nger per \u00e5r, beroende p\u00e5 hur ofta du k\u00f6r.
Underh\u00e5llskostnad under fem \u00e5r f\u00f6r en Jaguar F-Type (reservdelar och arbetskostnad ing\u00e5r)
\u00c5r ett \u00c5r tv\u00e5 \u00c5r tre \u00c5r fyra \u00c5r fem
Oljebyte (tillsammans med filterbyte) 280 dollar (ibland kanske du inte beh\u00f6ver det) 280 dollar 280 dollar 280 dollar 280 dollar 280 dollar
D\u00e4ckv\u00e4xling $300 $300 $300 $320 $340 $360
Byte av d\u00e4ck
Det \u00e4r troligt att du inte beh\u00f6ver detta under det f\u00f6rsta \u00e5ret 1200 dollar (4 d\u00e4ck) – – 1500 dollar
Besiktning 200 $ 200 $ 200 $ 220 $ 240 $ 240 $ 260 $.
Totalt 780 $2080 $2080 $820 $860 $2400 $2400<\/p>\n\n\n\n

Observera: I ovanst\u00e5ende illustration f\u00f6ruts\u00e4tts att du byter olja, roterar dina hjul, g\u00f6r en allm\u00e4n inspektion varje \u00e5r och byter ut dina d\u00e4ck vart tredje \u00e5r. F\u00f6rst\u00e5 ocks\u00e5 att inspektionen h\u00e4r inte omfattar byte av defekta delar.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r bara priset f\u00f6r besiktning, som i vissa fall kan g\u00f6ras av dig sj\u00e4lv. S\u00e5 enligt en uppskattning kan du spendera upp till 6940 dollar inom loppet av 5 \u00e5r om du utf\u00f6r underh\u00e5ll, vilket framg\u00e5r av tabellen ovan. Om detta f\u00f6rdubblas kan underh\u00e5llskostnaden f\u00f6r F-Type om 10 \u00e5r vara n\u00e5gonstans mellan 13 880 och 15 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQs<\/h2>\n\n\n\n

Hur minimerar jag underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r min F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

Ett s\u00e4tt att minimera underh\u00e5llskostnaderna \u00e4r att g\u00f6ra underh\u00e5llet sj\u00e4lv. Till exempel kan du sj\u00e4lv g\u00f6ra inspektioner och oljebyten. Vissa personer kan till och med rotera sina hjul sj\u00e4lva. Detta inneb\u00e4r automatiskt att man sparar kostnader f\u00f6r arbetskraft.<\/p>\n\n\n\n

Du b\u00f6r dock inte f\u00f6rs\u00f6ka utf\u00f6ra dessa uppgifter om du inte \u00e4r mekaniskt intresserad. Du kanske inte kan komma p\u00e5 vad som beh\u00f6ver bytas ut under en inspektion. Eller s\u00e5 \u00e4r det troligt att du inte utf\u00f6r uppgiften p\u00e5 ett bra s\u00e4tt, och det kan sluta med att det kostar dig mer i det l\u00e5nga loppet.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det vanligaste underh\u00e5llet p\u00e5 en Jaguar F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

Precis som f\u00f6r alla andra bilar \u00e4r det vanligaste underh\u00e5llet p\u00e5 en F-Type ett oljebyte tillsammans med filterbyte. Det \u00e4r l\u00e4mpligt att utf\u00f6ra oljebyte var 7 000-10 000 mil, beroende p\u00e5 oljetyp och hur ofta du k\u00f6r. D\u00e4ckrotation \u00e4r ocks\u00e5 praktiskt f\u00f6r att undvika oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage och f\u00f6rl\u00e4nga d\u00e4ckens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r ska jag utf\u00f6ra reparationer p\u00e5 min F-Type?<\/h4>\n\n\n\n

Underh\u00e5ll som fordonsbesiktning utf\u00f6rs rutinm\u00e4ssigt f\u00f6r att kontrollera fordonets skick. H\u00e4r kan du uppt\u00e4cka eventuella fel och \u00e5tg\u00e4rda dem i tid innan en felaktig komponent skadar andra komponenter. Det \u00e4r tillr\u00e5dligt att utf\u00f6ra reparationer direkt om du uppt\u00e4cker n\u00e5gra defekta delar under en inspektion.<\/p>\n\n\n\n

I vissa fall kan prestandan minska n\u00e4r du k\u00f6r ditt fordon, vilket b\u00f6r tala om f\u00f6r dig att n\u00e5got inte fungerar som det ska. En s\u00e4rskild lampa som lyser i instrumentpanelen \u00e4r ett annat s\u00e4tt att uppt\u00e4cka felaktiga komponenter eller tillbeh\u00f6r. Ibland kan du ocks\u00e5 k\u00e4nna eller till och med h\u00f6ra vissa ljud fr\u00e5n fordonet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att underh\u00e5lla din Jaguar \u00e4r ett bra s\u00e4tt att undvika kostsamma reparationer. Jaguar F-Types \u00e4r inte dyra att underh\u00e5lla under de f\u00f6rsta \u00e5ren om du f\u00f6ljer ett regelbundet underh\u00e5llsschema. Precis<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[8],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3167"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3167"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3167\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3168,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3167\/revisions\/3168"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3167"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3167"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3167"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}