{"id":314,"date":"2021-04-13T10:17:35","date_gmt":"2021-04-13T10:17:35","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=314"},"modified":"2021-04-13T10:17:35","modified_gmt":"2021-04-13T10:17:35","slug":"vilken-mercedes-glk-ar-bast-diesel-eller-gas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-glk-ar-bast-diesel-eller-gas\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes GLK \u00e4r b\u00e4st, diesel eller gas?"},"content":{"rendered":"\n

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en GLK \u00e4r valet av r\u00e4tt motor ett av de viktigaste besluten du m\u00e5ste fatta. GLK erbjuds med n\u00e5gra olika diesel- och gasalternativ, och att v\u00e4lja r\u00e4tt beror fr\u00e4mst p\u00e5 hur du kommer att anv\u00e4nda fordonet och p\u00e5 motorns kraft, tillf\u00f6rlitlighet och effektivitet.
GLK lades ned 2016 och ersattes av en helt ny modell, GLC. GLK \u00e4r fortfarande ett popul\u00e4rt alternativ i segmentet f\u00f6r begagnade sm\u00e5 SUV:er. Dieselmotorerna som erbjuds i GLK verkar visserligen vara ett effektivare alternativ, men de brister n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorer i GLK<\/h2>\n\n\n\n

De tv\u00e5 mest popul\u00e4ra dieselversionerna av GLK \u00e4r GLK 350 och den mindre kraftfulla GLK 250 BlueTec. Grundpriset f\u00f6r GLK 350 var cirka 40 000 dollar och GLK 250 kostade cirka 38 000 dollar, men b\u00e5da dessa kan hittas p\u00e5 begagnatmarknaden f\u00f6r mycket mindre \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

GLK 250 BlueTec<\/h3>\n\n\n\n

GLK 250 BlueTec har en 2,1-liters 4-cylindrig motor kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da med en effekt p\u00e5 208 hk. GLK \u00e4r ganska effektiv n\u00e4r det g\u00e4ller br\u00e4nsle, eftersom den h\u00e4r modellen l\u00e4tt ger omkring 28MPG, vilket \u00e4r ett ganska bra resultat med tanke p\u00e5 vikten och \u00e5ldern p\u00e5 modellen i fr\u00e5ga.<\/p>\n\n\n\n

GLK 350 CDI 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

GLK 350 CDI 4-Matic erbjuds med en 3-liters V6-turbomotor som ocks\u00e5 \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da med en respektabel effekt p\u00e5 220-231 hk, beroende p\u00e5 modell\u00e5r. 350 erbjuder ocks\u00e5 en hygglig br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 cirka 25MPG.
Mellan de tv\u00e5 \u00e4r GLK 350 4-Matic ett b\u00e4ttre alternativ p\u00e5 grund av den betydande \u00f6kningen i effekt och till\u00e4gget av 4-Matic fyrhjulsdriftssystem, samtidigt som den fortfarande \u00e4r ganska j\u00e4mf\u00f6rbar i br\u00e4nsleeffektivitetsresultaten.<\/p>\n\n\n\n

Gasdrivna GLK-motorer<\/h2>\n\n\n\n

GLK 350 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

Den mest popul\u00e4ra gasdrivna GLK-modellen \u00e4r GLK 350 4-Matic som erbj\u00f6ds som en 3,5-liters V6-motor kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da med cirka 270-306 h\u00e4stkrafter, beroende p\u00e5 modell\u00e5r. 350 4-Matic \u00e5terv\u00e4nder p\u00e5 cirka 22MPG vilket fortfarande \u00e4r en ganska hygglig siffra f\u00f6r en gasdriven motor.<\/p>\n\n\n\n

GLK 300 4-Matic<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill ha ett mer effektivt gasalternativ kan GLK 300 4-Matic, med en 3-liters V6-motor med respektabla 231 h\u00e4stkrafter som ocks\u00e5 \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da, vara ett b\u00e4ttre alternativ. GLK 300 4-Matic kan realistiskt sett ge cirka 24MPG, vilket \u00e4r ganska hyggligt f\u00f6r en bensindriven SUV.
Mellan de tv\u00e5 \u00e4r 350:an ett b\u00e4ttre alternativ eftersom det \u00e4r en motor som anv\u00e4nds i m\u00e5nga olika Mercedes-modeller, och den erbjuder b\u00e4ttre tillf\u00f6rlitlighet som s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Diesel vs gas<\/h2>\n\n\n\n

Den ovan n\u00e4mnda statistiken ber\u00e4ttar bara halva historien, eftersom br\u00e4nsleeffektiviteten och tillf\u00f6rlitligheten b\u00e5da \u00e4r mest beroende av den specifika bilen. Det finns en hyfsad m\u00e4ngd bevis som visar att gasmotorer \u00e4r mest tillf\u00f6rlitliga, men b\u00e5de gas- och dieselmotorer b\u00f6r inte inneb\u00e4ra n\u00e5gra st\u00f6rre problem om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.
Med detta sagt kostar en dieselmotor vanligtvis mer att reparera, \u00e4ven om de \u00e4r effektivare och billigare att driva. N\u00e4r du best\u00e4mmer dig mellan de tv\u00e5 b\u00f6r du ocks\u00e5 ta h\u00e4nsyn till anv\u00e4ndningsscenariot. Om du mestadels k\u00f6r i staden kan en gasdriven motor vara effektivare.
Om du d\u00e4remot k\u00f6r mestadels p\u00e5 motorv\u00e4gen \u00e4r diesel ett mycket b\u00e4ttre alternativ eftersom en dieselmotor vanligtvis arbetar mycket mindre vid h\u00f6gre hastigheter, p\u00e5 grund av det h\u00f6gre vridmomentet som en dieselmotor erbjuder. Dessutom brukar en bil med dieselmotor avskrivas mycket l\u00e5ngsammare och h\u00e5lla l\u00e4ngre ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Fler saker att veta n\u00e4r du v\u00e4ljer bil<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag spendera mer och k\u00f6pa GLC i st\u00e4llet f\u00f6r GLK?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. GLC \u00e4r definitivt en b\u00e4ttre bil i alla avseenden. Det \u00e4r en mer raffinerad bil b\u00e5de estetiskt och tekniskt sett. Dessutom erbjuder GLC mycket mer utrymme i alla kategorier och \u00e4r mycket mer tekniskt avancerad.
GLC \u00e4r en b\u00e4ttre bil p\u00e5 i stort sett alla s\u00e4tt, f\u00f6rutom priset f\u00f6rst\u00e5s. Om du i f\u00f6rsta hand letar efter en p\u00e5litlig, prisv\u00e4rd familjeh\u00e4mtare och inte bryr dig om det senaste och b\u00e4sta som Mercedes har att erbjuda, \u00e4r en GLK i gott skick fortfarande ett utm\u00e4rkt alternativ.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en gasbil bekv\u00e4mare \u00e4n en dieseldriven bil?<\/h4>\n\n\n\n

En dieseldriven motor l\u00e5ter mycket annorlunda \u00e4n en gasdriven bil. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r en gasdriven variant vanligtvis mycket tystare och ljudet \u00e4r mycket mer raffinerat. Om du planerar att bogsera med din bil \u00e4r en dieselmotor mycket b\u00e4ttre eftersom den erbjuder mer vridmoment och arbetar mindre i processen.
Bekv\u00e4mligheten beror fr\u00e4mst p\u00e5 kraften och den mjuka och l\u00e4tta k\u00f6rningen, eller den s\u00e5 kallade ”wafan”. I det h\u00e4r fallet b\u00f6r en st\u00f6rre och kraftfullare motor ge en bekv\u00e4mare k\u00f6rupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r diesel billigare \u00e4n gas och vilket br\u00e4nsle \u00e4r mer milj\u00f6v\u00e4nligt?<\/h2>\n\n\n\n

En dieseldriven bil \u00e4r dyrare n\u00e4r man k\u00f6per ny eller begagnad, men den ger b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet och koldioxidresultat. Om du planerar att \u00e4ga bilen under en l\u00e4ngre tid kommer kostnaderna sannolikt att j\u00e4mna ut sig om det inte finns n\u00e5gra st\u00f6rre tillf\u00f6rlitlighetsproblem att oroa sig f\u00f6r.
Men en dieseldriven motor \u00e4r f\u00f6rvisso en st\u00f6rre f\u00f6rorenare, \u00e4ven om den ger b\u00e4ttre br\u00e4nsleeffektivitet. I b\u00f6rjan ans\u00e5gs en dieseldriven bil vara ett mer milj\u00f6v\u00e4nligt alternativ j\u00e4mf\u00f6rt med en gasdriven bil.
Men den st\u00f6rsta f\u00f6rorenaren i en dieselmotor \u00e4r kv\u00e4vedioxid, en skadlig f\u00f6rorening som en gasdriven motor kan filtrera s\u00e5 mycket som 70 % av genom en trev\u00e4gskatalysator. Det \u00e4r helt enkelt mycket l\u00e4ttare att h\u00e5lla en gasdriven motor ren \u00e4n att h\u00e5lla en dieseldriven motor ren.
I USA kostar bensin och diesel ungef\u00e4r lika mycket. Ibland varierar dessa priser, men i allm\u00e4nhet \u00e4r de ganska lika. I Europa d\u00e4remot \u00e4r en diesel vanligtvis billigare \u00e4n bensin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om du \u00e4r p\u00e5 jakt efter en GLK \u00e4r valet av r\u00e4tt motor ett av de viktigaste besluten du m\u00e5ste fatta. GLK erbjuds med n\u00e5gra olika diesel- och gasalternativ, och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":315,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/314"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=314"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/314\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/315"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=314"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=314"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=314"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}