{"id":3114,"date":"2022-01-26T11:34:19","date_gmt":"2022-01-26T11:34:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3114"},"modified":"2022-01-26T11:34:23","modified_gmt":"2022-01-26T11:34:23","slug":"vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-distronic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-distronic\/","title":{"rendered":"Vanliga fr\u00e5gor och problem med Mercedes Distronic"},"content":{"rendered":"\n
Mercedes Benz Distronic-systemet \u00e4r en Mercedes-m\u00e4rkt farth\u00e5llare som \u00e4r utformad f\u00f6r att bromsa dig och h\u00e5lla bilen inom linjerna n\u00e4r du k\u00f6r upp till 120 miles i timmen. Systemet \u00e4r verkligen anv\u00e4ndbart, men det \u00e4r inte utformat f\u00f6r att ers\u00e4tta din \u00f6vergripande specialmedvetenhet, utan snarare f\u00f6r att komplettera den.<\/p>\n\n\n\n
Systemet f\u00f6rlitar sig fr\u00e4mst p\u00e5 tre olika radarsystem som \u00e4r placerade framf\u00f6r bilen, inklusive en l\u00e5ngdistansradar och tv\u00e5 kortdistansradarsystem. N\u00e4r du aktiverar systemet kommer en gr\u00f6n rattikon att visas i instrumentklustret f\u00f6r att visa att systemet \u00e4r aktiverat och st\u00e4ndigt \u00f6vervakar k\u00f6rningen.<\/p>\n\n\n\n
\u00c4ven om systemet vanligtvis fungerar som avsett finns det ett par nackdelar med det, bland annat problem som uppst\u00e5r p\u00e5 grund av smutsiga kameror, smutsiga eller felaktiga sensorer, felaktiga d\u00e4ckstorlekar och d\u00e4cktryck, problem med hjulhastighetssensorer, elektriska problem eller alla slags externa st\u00f6rningar.<\/p>\n\n\n\n
De flesta av dessa system kan enkelt \u00e5tg\u00e4rdas vilket \u00e4r n\u00e5got du m\u00e5ste g\u00f6ra om du vill forts\u00e4tta att anv\u00e4nda systemet. Om du k\u00e4nner att systemet agerar, se till att inte anv\u00e4nda det innan du tar bilen till en utbildad Mercedes-specialist.<\/p>\n\n\n\n
Ett av de vanligaste problemen i samband med ett felaktigt Distronic-system \u00e4r en smutsig kamera, s\u00e4rskilt p\u00e5 vintern. De flesta experter s\u00e4ger att du b\u00f6r tv\u00e4tta din bil minst en g\u00e5ng varannan vecka under vintern f\u00f6r att h\u00e5lla bilen snygg och f\u00f6r att alla externa system ska fungera korrekt.<\/p>\n\n\n\n
De flesta moderna Mercedes-bilar har minst en enda kamera f\u00f6r backning, men vissa h\u00f6gre modeller har betydligt fler. Dessa kameror kan bara fungera om de \u00e4r rena, precis som alla andra kameror som finns.<\/p>\n\n\n\n
Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r en smutsig kamera en oanv\u00e4ndbar kamera, och samma sak g\u00e4ller f\u00f6r sensorerna. De flesta moderna n\u00e4rhetssensorer kan fungera med betydande m\u00e4ngder smuts p\u00e5 sig, men det betyder inte att de kommer att fungera smidigt.<\/p>\n\n\n\n
Om systemet k\u00e4nner av n\u00e5gra problem med sensorerna kommer systemet sannolikt att fungera d\u00e5ligt f\u00f6r att inte skapa ytterligare problem. Dessutom \u00e4r dessa sensorer inte gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla f\u00f6r evigt, vilket inneb\u00e4r att de ibland beh\u00f6ver underh\u00e5ll eller till och med helt bytas ut.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes Distronic-systemet m\u00e5ste vara korrekt kalibrerat f\u00f6r b\u00e5de d\u00e4ckstorlek och d\u00e4cktryck. Detta g\u00e4ller inte bara f\u00f6r Distronic-systemet utan snarare f\u00f6r mycket bilrelaterad teknik. Din hastighetsm\u00e4tare och kilometerr\u00e4knare m\u00e5ste ocks\u00e5 kalibreras om du \u00e4ndrar d\u00e4ckstorlek eftersom den tillh\u00f6rande rotationsmassan \u00e4r annorlunda.<\/p>\n\n\n\n
D\u00e4cktrycket \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r att ibland st\u00f6ra systemet. Om detta h\u00e4nder mer \u00e4n en g\u00e5ng \u00e4r det troligt att systemet kopplar ur helt och h\u00e5llet f\u00f6r att inte skapa ytterligare problem.<\/p>\n\n\n\n
Hjulhastighetssensorn \u00e4r avsedd att m\u00e4ta den hastighet med vilken d\u00e4cket roterar. Detta \u00e4r naturligtvis en viktig komponent n\u00e4r det g\u00e4ller att avg\u00f6ra hur snabbt bilen k\u00f6r. Om det h\u00e4r systemet b\u00f6rjar orsaka problem kommer det sannolikt att p\u00e5verka b\u00e5de Distronic, din traktionskontroll, ditt ABS och m\u00e5nga andra assistanssystem.<\/p>\n\n\n\n
Som s\u00e5dan m\u00e5ste du diagnostisera problemet ordentligt innan du forts\u00e4tter din k\u00f6rning eftersom en felaktig hjulhastighetssensor kan p\u00e5verka din s\u00e4kerhet i betydande grad.<\/p>\n\n\n\n
De vanligaste elektriska problemen som ocks\u00e5 p\u00e5verkar Distronic beror p\u00e5 batteriet, generatorn och alla tillh\u00f6rande system. Batteriet m\u00e5ste driva alla dina assistanssystem och generatorn m\u00e5ste driva batteriet.<\/p>\n\n\n\n
Om det uppst\u00e5r n\u00e5gra problem i den elektriska avdelningen kommer din bil sannolikt att b\u00f6rja agera. Detta kan ofta koppla ur en myriad av f\u00f6rarassistanssystem, inklusive Distronic.<\/p>\n\n\n\n
Alla delar av radartekniken arbetar med ett visst frekvensspektrum f\u00f6r att samla in och skicka data. Om n\u00e5got externt elektriskt f\u00e4lt, n\u00e5gon signal eller magnet st\u00f6r dessa frekvenser kan det p\u00e5verka hur effektiva dessa radarsystem kan vara.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4stan alla \u00e4r medvetna om att det finns radarst\u00f6rs\u00e4ndare, vilket inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 kan anv\u00e4ndas f\u00f6r att st\u00f6ra Distronic. Detta \u00e4r inte ofta fallet, men det \u00e4r en klar m\u00f6jlighet.<\/p>\n\n\n\n
Det h\u00e4r systemet var aldrig t\u00e4nkt att vara ett helt\u00e4ckande system f\u00f6r autonom k\u00f6rning, utan snarare ett extra lager av s\u00e4kerhet och bekv\u00e4mlighet. Om allting fungerar som det ska \u00e4r systemet inte bara s\u00e4kert, utan det \u00f6kar ocks\u00e5 din allm\u00e4nna s\u00e4kerhet eftersom det \u00f6vervakar allt som h\u00e4nder runt omkring dig.<\/p>\n\n\n\n
Om systemet misslyckas av n\u00e5gon anledning kommer det sannolikt att uppmana dig att ta full kontroll \u00f6ver ratten och d\u00e4rmed b\u00f6r din s\u00e4kerhet inte p\u00e5verkas. Detta \u00e4r bara meningsfullt om du verkligen \u00e4r uppm\u00e4rksam hela tiden.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes Distronic-system \u00e4r en ganska smart teknik som \u00e4r utformad f\u00f6r att g\u00f6ra dina resor smidigare och mindre stressiga. Om du tillbringar majoriteten av din k\u00f6rtid med att cruisa p\u00e5 motorv\u00e4gen eller i tr\u00e5nga stopp-och-go-trafik \u00e4r detta system verkligen anv\u00e4ndbart.<\/p>\n\n\n\n
Om du inte ofta k\u00f6r din bil och gillar att ha kontroll 100 % av tiden eller om du helt enkelt inte litar p\u00e5 dessa system \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver det.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes Distronic \u00e4r ett av de b\u00e4sta adaptiva farth\u00e5llarna p\u00e5 planeten, och de viktigaste rivalerna \u00e4r Tesla AutoPilot och Cadillacs imponerande adaptiva farth\u00e5llare Super Cruise. Dessutom erbjuder de flesta premiumm\u00e4rken numera, inklusive Audi och BMW, ocks\u00e5 avancerad adaptiv farth\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n
Detta inneb\u00e4r att skillnaderna mellan dessa inte \u00e4r betydande. De skiljer sig dock \u00e5t n\u00e4r det g\u00e4ller sammanh\u00e5llning och f\u00f6rfining, och i det fallet \u00e4r Tesla AutoPilot b\u00e4st. Funktionsm\u00e4ssigt \u00e4r de flesta av dessa likadana, vissa erbjuder k\u00f6rf\u00e4ltsbyte som Mercedes och Tesla g\u00f6r, men detta \u00e4r mer eller mindre en gimmick \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Mercedes Benz Distronic-systemet \u00e4r en Mercedes-m\u00e4rkt farth\u00e5llare som \u00e4r utformad f\u00f6r att bromsa dig och h\u00e5lla bilen inom linjerna n\u00e4r du k\u00f6r upp till 120 miles i timmen. Systemet \u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3114"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3115,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3114\/revisions\/3115"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3114"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3114"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3114"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}