{"id":3112,"date":"2022-01-26T11:33:42","date_gmt":"2022-01-26T11:33:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3112"},"modified":"2022-01-26T11:33:45","modified_gmt":"2022-01-26T11:33:45","slug":"vad-ar-distronic-pa-mercedes-benz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-distronic-pa-mercedes-benz\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r Distronic p\u00e5 Mercedes-Benz?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz Distronic \u00e4r en term som Mercedes har myntat f\u00f6r sina egna adaptiva farth\u00e5llare. Mercedes Distronic introducerades redan 1999 f\u00f6r W220 S-klass och var ett av de allra f\u00f6rsta radarassisterade adaptiva farth\u00e5llarna i historien.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan du f\u00e5 Distronic i n\u00e4stan alla nya modeller, inklusive A-Klass i instegsmodellen. Det finns ett par olika Distronic-paket som du kan f\u00e5. Det mest grundl\u00e4ggande Distronic-systemet fungerar som en mer traditionell farth\u00e5llare som inte \u00e4r utformad f\u00f6r att stoppa dig helt.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Distronic Plus-systemet \u00e4r lite mer avancerat eftersom det \u00e4ven kan f\u00e5 bilen att stanna helt. Om du vill ha Distronic Plus-systemet m\u00e5ste du dock ocks\u00e5 k\u00f6pa f\u00f6rarassistanspaketet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Distronic Plus-systemet med styrassistans i topputbudet erbjuder den h\u00f6gsta niv\u00e5n av autonomi eftersom bilen kan styra genom att h\u00e5lla dig mellan linjerna. Det finns dock n\u00e5gra mer avancerade Mercedes autonoma k\u00f6rsystem, till exempel det som finns i nya S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Distronic-system – grunderna<\/h2>\n\n\n\n

Det grundl\u00e4ggande moderna Mercedes Distronic-systemet \u00e4r utformat som ett mer traditionellt farth\u00e5llarsystem med efterf\u00f6ljande avst\u00e5nd, det saktar ner dig, men inte helt och h\u00e5llet. Om du vill ha riktiga adaptiva farth\u00e5llaregenskaper m\u00e5ste du ta steget upp till Distronic PLUS-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Detta system anv\u00e4nder sofistikerade sensorer och kameror upp till 120 mph. N\u00e4r du aktiverar systemet kommer du att se en gr\u00f6n ratt-symbol visas i ditt instrumentkluster, vilket betyder att systemet har aktiverats framg\u00e5ngsrikt.<\/p>\n\n\n\n

Systemet \u00f6vervakar st\u00e4ndigt allt som h\u00e4nder runt omkring dig samtidigt som det l\u00e4gger stor vikt vid att h\u00e5lla dig mellan k\u00f6rf\u00e4lten. Systemet kan ocks\u00e5 g\u00f6ra mindre rattkorrigeringar om du h\u00e5ller h\u00e4nderna p\u00e5 ratten hela tiden.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r det h\u00f6gsta systemet Distronic Plus som ocks\u00e5 inkluderar styrassistans. Systemet fungerar perfekt n\u00e4r man f\u00e4rdas i konstant motorv\u00e4gshastighet, men det \u00e4r ocks\u00e5 ett anv\u00e4ndbart system att ha n\u00e4r man f\u00e4rdas i stop-and-go-trafik.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Distronic-system – Tekniken<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz Distronic PLUS \u00e4r en ganska avancerad utrustning som erbjuder ytterligare ett lager av bekv\u00e4mlighet och s\u00e4kerhet. Systemet drar nytta av tre huvudradarer, den l\u00e5ngdistansradaren \u00e4r placerad bakom grillen och de andra tv\u00e5 kortdistansradarerna \u00e4r placerade i den fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngaren.<\/p>\n\n\n\n

Kortdistansradarn kan skanna allt framf\u00f6r bilen upp till 30 meter samtidigt som den utnyttjar en 80-graders skanningsvinkel medan l\u00e5ngdistansradarn kan skanna upp till 300 meter i en 18-graders vinkel.<\/p>\n\n\n\n

Dessa radarer \u00f6vervakar st\u00e4ndigt din omgivning, och n\u00e4r bilen framf\u00f6r r\u00f6r sig f\u00f6ljer din Mercedes med. N\u00e4r systemet anser att det beh\u00f6ver bromsa kraftigt kommer det att meddela dig med en akustisk signal och en varningslampa i instrumentgruppen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes erbjuder ocks\u00e5 ett mer sofistikerat system f\u00f6r autonom k\u00f6rning i den nya S-klassen som kallas Automated Valet Parking och som virtuellt kan parkera bilen utan n\u00e5gon f\u00f6rarassistans. Det \u00e4r \u00e4nnu inte s\u00e4kert om detta system kommer att bli tillg\u00e4ngligt i nyare mer l\u00e4ttillg\u00e4ngliga Mercedes-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Distronic-system – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med detta system \u00e4r bekv\u00e4mligheten eftersom det f\u00f6rnekar behovet av att hela tiden beh\u00f6va anv\u00e4nda b\u00e5de gas- och bromspedalen. Systemet fungerar bra vilket inneb\u00e4r att det borde g\u00f6ra din resa lite bekv\u00e4mare och mindre stressig, b\u00e5de i stopp- och g\u00e5ngtrafik och p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Systemet \u00f6kar ocks\u00e5 din allm\u00e4nna s\u00e4kerhet p\u00e5 v\u00e4gen genom att det \u00f6vervakar allt som h\u00e4nder runt omkring dig och anpassar din k\u00f6rning efter milj\u00f6n. Systemet \u00e4r dock inte perfekt och det finns n\u00e5gra nackdelar som du b\u00f6r vara medveten om.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta och mest uppenbara nackdelen \u00e4r den kostnad som \u00e4r f\u00f6rknippad med att skaffa systemet. Om du vill ha det h\u00f6gsta systemet m\u00e5ste du ocks\u00e5 k\u00f6pa ytterligare funktioner som till exempel f\u00f6rarassistanspaketet. Dessutom kan systemet ibland k\u00e4nnas lite f\u00f6r p\u00e5stridigt, vilket inte \u00e4r n\u00e5got du vill ha om du inte \u00e4r medveten om det.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kan systemet inte h\u00e5lla dig s\u00e4ker helt och h\u00e5llet, och du m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r alltid h\u00e5lla ett vaksamt \u00f6ga p\u00e5 allt som h\u00e4nder runt omkring dig. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att Mercedes-modeller utrustade med Distronic klarar sig mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes Distronic v\u00e4rt det?<\/h3>\n\n\n\n

Om du tillbringar mycket tid bakom ratten b\u00e5de p\u00e5 motorv\u00e4gen och i staden och vill ha h\u00f6gsta m\u00f6jliga bekv\u00e4mlighet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet \u00e4r Distronic-systemet definitivt v\u00e4rt det. Om du ser systemet som n\u00e5got av en ers\u00e4ttning f\u00f6r din egen uppm\u00e4rksamhet kommer du att bli besviken eftersom det bara \u00e4r ett extra lager ovanp\u00e5 din rumsliga medvetenhet.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan vissa tycka att systemet \u00e4r grundl\u00e4ggande eller \u00e5lderdomligt, men verkligheten \u00e4r att biltillverkarna inte kan erbjuda n\u00e5got mer eftersom den nuvarande regleringen inte till\u00e5ter det. Systemet \u00e4r verkligen anv\u00e4ndbart, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngdistansk\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes Distronic b\u00e4ttre \u00e4n Tesla Autopilot?<\/h3>\n\n\n\n

B\u00e5da dessa system kallas ofta f\u00f6r branschledande av m\u00e5nga experter, men Teslas Autopilot erbjuder verkligen en mer sofistikerad och sammanh\u00e4ngande farth\u00e5llarupplevelse. Tesla \u00e4r ett tekniskt programvaruf\u00f6retag som r\u00e5kar designa och bygga bilar ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ganska uppenbart eftersom AutoPilot \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre kalibrerat och mer sj\u00e4lvs\u00e4kert. D\u00e4rmed inte sagt att Mercedes system \u00e4r d\u00e5ligt, men det \u00e4r inte lika sammanh\u00e5llet som Auto Pilot \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes Distronic s\u00e4kert?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r Distronic inte till f\u00f6r att ers\u00e4tta din medvetenhet, utan snarare f\u00f6r att komplettera den. Som s\u00e5dan \u00e4r Distronic-systemet verkligen s\u00e4kert om du h\u00e5ller dig vid gott mod och \u00e4r uppm\u00e4rksam p\u00e5 allt som h\u00e4nder runt omkring dig.<\/p>\n\n\n\n

Systemet f\u00f6rhindrar att du krockar med andra bilar genom att bromsa bilen, men om du inte h\u00e5ller h\u00e4nderna p\u00e5 ratten kommer systemet att uppmana dig att ta kontrollen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz Distronic \u00e4r en term som Mercedes har myntat f\u00f6r sina egna adaptiva farth\u00e5llare. Mercedes Distronic introducerades redan 1999 f\u00f6r W220 S-klass och var ett av de allra f\u00f6rsta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3112"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3112"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3112\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3113,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3112\/revisions\/3113"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3112"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3112"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3112"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}