{"id":3110,"date":"2022-01-26T11:33:09","date_gmt":"2022-01-26T11:33:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3110"},"modified":"2022-01-26T11:33:11","modified_gmt":"2022-01-26T11:33:11","slug":"den-mest-palitliga-mercedes-motorn-och-vilka-du-bor-undvika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/den-mest-palitliga-mercedes-motorn-och-vilka-du-bor-undvika\/","title":{"rendered":"Den mest p\u00e5litliga Mercedes-motorn och vilka du b\u00f6r undvika"},"content":{"rendered":"\n

Motorn \u00e4r varje bils hj\u00e4rta och m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r vara s\u00e5 p\u00e5litlig och effektiv som m\u00f6jligt f\u00f6r att g\u00f6ra din k\u00f6rupplevelse s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. Vissa m\u00e4nniskor \u00e4r villiga att byta effektivitet mot dragkraft medan andra v\u00e4rderar f\u00f6rfining och sofistikering h\u00f6gre \u00e4n allt annat.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om motorn inte \u00e4r tillf\u00f6rlitlig spelar det ingen roll om den \u00e4r sofistikerad, raffinerad eller kraftfull. Mercedes \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att tillverka n\u00e5gra av de mest raffinerade och kraftfulla motorerna i v\u00e4rlden, men tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte lika konsekvent.<\/p>\n\n\n\n

Det finns ett par extremt p\u00e5litliga Mercedes-motorer, till exempel 2,6 R6 som finns i W124, men om du vill ha en kraftfull och p\u00e5litlig motor \u00e4r det V8-motorn som finns i W123, W124 och W190 som du ska k\u00f6pa. V8-motorn W140 \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rd din uppm\u00e4rksamhet eftersom den \u00e4r extremt p\u00e5litlig, men inte s\u00e5 effektiv.<\/p>\n\n\n\n

V6:an som finns i W211 \u00e4r ocks\u00e5 en ganska p\u00e5litlig motor och det \u00e4r ocks\u00e5 2.0d-motorn som finns i W123, W124 och W190. Om du vill ha en potent legendarisk Mercedes-dieselmotor \u00e4r 3.0d som finns i W124 den r\u00e4tta f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 2.6 R6 (W124) motor<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill hitta de mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes-motorerna som finns beh\u00f6ver du bara fr\u00e5ga en \u00e4ldre taxichauff\u00f6r, och R6 \u00e4r utan tvekan den mest tillf\u00f6rlitliga motorn i g\u00e4nget. \u00c4ven om nyare motorer erbjuder en mer konsekvent tillf\u00f6rlitlig och problemfri drift, kan knappast n\u00e5gon Mercedes-motor som finns n\u00e5 den k\u00f6rstr\u00e4cka som R6:an kan.<\/p>\n\n\n\n

Den 6-cylindriga bensinmotorn p\u00e5 2,6 liter som finns i W124 \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin enkla konstruktion, vilket innebar att den h\u00e4r motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att kunna passera 500 000 mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner. Motorn har 160 hk och 220 Nm vridmoment och det enda du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att byta t\u00e4ndstift, byta olja och tillf\u00e4lliga filter.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 2.0 V8 (W123, W124, W190)<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om R6-motorn \u00e4r p\u00e5litlig \u00e4r den inte s\u00e5 effektiv. Men om du vill kombinera b\u00e5de effektivitet och tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r det 2,0 V8-motorn som finns i W123, W124 och W190 som g\u00e4ller. Den h\u00e4r motorn har endast en bristf\u00e4llig effekt p\u00e5 106 hk och ett vridmoment p\u00e5 158 Nm, men den \u00f6kades senare till en lika bristf\u00e4llig effekt p\u00e5 118 hk och ett vridmoment p\u00e5 182 Nm.<\/p>\n\n\n\n

Detta var inte s\u00e5 mycket med tanke p\u00e5 att n\u00e5gra av dessa listade modeller \u00e4r lite p\u00e5 den tyngre sidan. Trots detta kunde ingen klaga p\u00e5 tillf\u00f6rlitlighet och effektivitet. 2.0 V8 \u00e4r fortfarande en ganska hygglig motor f\u00f6r stadsmilj\u00f6er, men den \u00e4r inte s\u00e5 bra f\u00f6r motorv\u00e4gssyften.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4.2 V8 (W140)<\/h2>\n\n\n\n

1980-talet var den gyllene tiden f\u00f6r Mercedes eftersom de flesta motorer och deras motsvarande bilar fr\u00e5n den tiden var of\u00f6rst\u00f6rbara. Den viktigaste prioriteringen var trots allt tillf\u00f6rlitlighet. Numera \u00e4r Mercedes mest inriktad p\u00e5 lyx, effektivitet, komfort och innovation, som alla \u00e4r till nackdel f\u00f6r tillf\u00f6rlitligheten.<\/p>\n\n\n\n

Den 4.2 som finns i W140 erbjuder en h\u00e4lsosam 280hk och 400 Nm, men de senare versionerna \u00f6kades till 326hk och 480Nm. Dessa motorer \u00e4r fortfarande k\u00e4nda f\u00f6r att erbjuda en exceptionell k\u00f6rupplevelse eftersom de l\u00e5ter bra och k\u00f6r bra. De var dock aldrig avsedda att vara ekonomiska.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 3.5 V6 (W211)<\/h2>\n\n\n\n

W211 E-Klass \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika Mercedes Benz-modellerna genom tiderna eftersom den erbjuder en perfekt balans mellan en modern lyx\/effektivitets-Mercedes-filosofi och den goda gamla Mercedes-filosofin ”built to last”.<\/p>\n\n\n\n

De flesta motorer fr\u00e5n den h\u00e4r eran var tveksamma, med undantag f\u00f6r 3,5L V6:an. De mest kraftfulla versionerna av denna motor erbjuder 306 hk och 400 Nm vridmoment, vilket \u00e4r en h\u00e4lsosam siffra f\u00f6r en naturgasmotor.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 2.0d (W123, W124, W190)<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r helt r\u00e4tt att inkludera diesel i den h\u00e4r listan ocks\u00e5 eftersom 2.0-dieselmotorn som finns i W123, W124 och W190 \u00e4r en ikon. Denna 2.0d var taxichauff\u00f6rernas favorit eftersom den l\u00e4tt kunde k\u00f6ra \u00f6ver en miljon mil utan n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn erbjuder dock bara ynka 75 hk och 126 Nm vridmoment, vilket \u00e4r en siffra som \u00e4r n\u00e4stan ot\u00e4nkbar f\u00f6r den moderna eran.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 3.0d (W124)<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta listan \u00f6ver de mest p\u00e5litliga Mercedes-motorerna genom tiderna m\u00e5ste vi tala om 3.0-dieseln som finns i W124. Den sugmotorversionen av den h\u00e4r motorn erbjuder cirka 110 hk och 190 Nm, vilket inte alls \u00e4r tillr\u00e4ckligt, men br\u00e4nsleeffektiviteten var hyfsad.<\/p>\n\n\n\n

Du kunde ocks\u00e5 ta steget upp till 3.0d med en turboladdare om du ville ha 150 hk och ett mycket mer potent vridmoment p\u00e5 273 Nm. Den \u00e4r k\u00e4nd som en av de mest p\u00e5litliga Mercedes-motorerna n\u00e5gonsin, precis som alla andra motorer som listas i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r dagens Mercedes-motorer lika tillf\u00f6rlitliga som de \u00e4ldre?<\/h3>\n\n\n\n

Dagens Mercedes-motorer \u00e4r \u00f6verv\u00e4gande tillf\u00f6rlitliga, men de kan inte vara lika tillf\u00f6rlitliga som de mest tillf\u00f6rlitliga Mercedes-motorerna fr\u00e5n 1980-talet eftersom dessa motorer inte var lika strikt reglerade som dagens motorer \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Dagens Mercedes-motorer anv\u00e4nder sig av turboladdare, elektrisk motorf\u00f6rst\u00e4rkning och alla m\u00f6jliga trollkonster f\u00f6r att \u00f6ka effektiviteten och minska utsl\u00e4ppen. Som s\u00e5dana kommer dessa sannolikt inte att kunna h\u00e5lla lika l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Mercedes-motorn genom tiderna?<\/h3>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta Mercedes-motorn genom tiderna \u00e4r den 6,2 l sugmotor som finns i m\u00e5nga AMG-modeller fr\u00e5n 00-talet fram till mitten av 2010-talet. Denna sugmotorgloria erbjuder mellan 400 hk hela v\u00e4gen upp till mer \u00e4n 600 hk i SLS AMG Black Series.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att j\u00e4mf\u00f6ra den h\u00e4r motorn med n\u00e5gon annan motor d\u00e4r ute eftersom den \u00e4r p\u00e5litlig, full av karakt\u00e4r och l\u00e5ter som en muskelbil. L\u00e4tt en av de b\u00e4sta motorerna genom tiderna.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r blir motorerna mindre?<\/h3>\n\n\n\n

Downsizing, tv\u00e5ngsinduktion och hybridisering \u00e4r de tre mest popul\u00e4ra orden n\u00e4r det g\u00e4ller bilmotorer nuf\u00f6rtiden. Med varje nyare generation blir motorerna allt mindre och mindre till den grad att till och med vissa toppbilar nu erbjuder 4-cylindriga motorer p\u00e5 2,0 liter, vilket var ot\u00e4nkbart f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan.<\/p>\n\n\n\n

De g\u00f6r detta eftersom downsizing, tv\u00e5ngsinduktion och hybridisering leder till en effektivare, l\u00e4ttare men lika kraftfull motor med minimala utsl\u00e4pp.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Motorn \u00e4r varje bils hj\u00e4rta och m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r vara s\u00e5 p\u00e5litlig och effektiv som m\u00f6jligt f\u00f6r att g\u00f6ra din k\u00f6rupplevelse s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. Vissa m\u00e4nniskor \u00e4r villiga att byta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3110"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3110"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3110\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3111,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3110\/revisions\/3111"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3110"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3110"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3110"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}