{"id":3106,"date":"2022-01-26T11:31:58","date_gmt":"2022-01-26T11:31:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3106"},"modified":"2022-01-26T11:32:00","modified_gmt":"2022-01-26T11:32:00","slug":"vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-airmatic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-fragor-och-problem-med-mercedes-airmatic\/","title":{"rendered":"Vanliga fr\u00e5gor och problem med Mercedes AIRMATIC"},"content":{"rendered":"\n
En modern Mercedes Benz \u00e4r utformad f\u00f6r att vara den b\u00e4sta lyxiga ledarbilen i sin klass, vilket inneb\u00e4r att en modern Mercedes \u00e4r utrustad med ett \u00f6verfl\u00f6d av 2000-talsteknik som g\u00f6r bilen bekv\u00e4mare och lyxigare, men som ocks\u00e5 g\u00f6r den mer ben\u00e4gen att f\u00e5 problem.<\/p>\n\n\n\n
Varum\u00e4rken som Audi, BMW, Mercedes, Range Rover och Jaguar \u00e4r inte avsedda att vara tillf\u00f6rlitliga, de \u00e4r utformade f\u00f6r att vara innovativa och fulla av teknik. Det inneb\u00e4r att de \u00e4r otroligt komplexa och att dessa system kr\u00e4ver st\u00e4ndig uppm\u00e4rksamhet f\u00f6r att de ska fungera optimalt i l\u00e4ngsta tid.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes AIRMATIC-system \u00e4r ett luftfj\u00e4dringssystem av Mercedes m\u00e4rke som \u00e4r utformat f\u00f6r optimal komfort, justerbar k\u00f6rh\u00f6jd och justerbar styvhet f\u00f6r att g\u00f6ra Mercedes prestandabilar b\u00e5de styva och bekv\u00e4ma p\u00e5 samma g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n
Dessa system lider ofta av luftkompressorproblem, fel p\u00e5 luftfj\u00e4drar, felaktiga luftledningar, elektriska problem och ventilblockeringar. Du m\u00e5ste st\u00e4ndigt underh\u00e5lla dessa system och f\u00f6rs\u00f6ka uppt\u00e4cka eventuella problem s\u00e5 tidigt som m\u00f6jligt f\u00f6r att inte g\u00e5 helt i konkurs.<\/p>\n\n\n\n
Luftkompressorn \u00e4r utformad f\u00f6r att generera tryckluft som h\u00f6jer fj\u00e4dringen n\u00e4r du eller bilen anser det n\u00f6dv\u00e4ndigt. Kompressorn \u00e4r kopplad till en motor som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att bl\u00e5sa och ibland l\u00e4mna luftb\u00e4lgen delvis uppbl\u00e5st eller urbl\u00e5st, vilket ofta f\u00e5r bilen att luta \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n
Detta g\u00f6r att borstarna i systemet slits mycket snabbare och det g\u00f6r ocks\u00e5 att din Mercedes blir mycket annorlunda att k\u00f6ra. Om din kompressor g\u00e5r s\u00f6nder kommer du sannolikt att m\u00e4rka det eftersom din k\u00f6rh\u00f6jd blir antingen oj\u00e4mn eller f\u00f6r l\u00e5g till marken.<\/p>\n\n\n\n
Ett av de vanligaste problemen i samband med AIRMATIC-systemet \u00e4r luftfj\u00e4drar som spricker och l\u00e4cker. Detta problem \u00e4r det l\u00e4ttaste att uppt\u00e4cka eftersom det g\u00f6r att k\u00f6rh\u00f6jden blir oj\u00e4mn och att bilen lutar \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet. Detta \u00e4r b\u00e5de obekv\u00e4mt och farligt eftersom viktf\u00f6rdelningen kommer att p\u00e5verka din dragkraft och d\u00e4ckslitage avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4rhelst du k\u00e4nner att din Mercedes lutar \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet, se till att bes\u00f6ka en verkstad s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt f\u00f6r att inte orsaka fler problem.<\/p>\n\n\n\n
Syftet med rel\u00e4et \u00e4r att koppla in eller koppla ur kompressorn beroende p\u00e5 om systemet beh\u00f6ver luft eller inte. Om rel\u00e4et inte kan koppla ur kompressorn i r\u00e4tt tid kommer kompressorn att forts\u00e4tta att k\u00f6ras i bakgrunden, vilket l\u00e4tt kan skada den eller orsaka en eller flera s\u00e4kringar.<\/p>\n\n\n\n
Detta problem \u00e4r inte s\u00e5 m\u00e4rkbart, men kompressorn kan vanligtvis h\u00f6ras om man \u00e4r uppm\u00e4rksam.<\/p>\n\n\n\n
Luftledningar \u00e4r utformade f\u00f6r att skicka luften till alla tillh\u00f6rande system f\u00f6r att \u00e4ndra bilens k\u00f6rh\u00f6jd. Dessa linjer \u00e4r inte gjorda f\u00f6r att h\u00e5lla f\u00f6r evigt vilket inneb\u00e4r att de ofta kan slitas och orsaka alla m\u00f6jliga luftl\u00e4ckor. Detta leder till att dina b\u00e4lgar \u00e4r underfyllda, vilket ocks\u00e5 g\u00f6r att bilen lutar \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n
Dessa ledningar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att spricka med tiden och m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r bytas ut i tid.<\/p>\n\n\n\n
Syftet med luftventilen \u00e4r att sl\u00e4ppa ut luften fr\u00e5n reservoaren f\u00f6r att aktivera luftfj\u00e4dringen. Ventilen \u00e4r ansluten till ett rel\u00e4 vilket inneb\u00e4r att den aktiveras n\u00e4r systemet beh\u00f6ver mer luft. Ventilen \u00e4r dock ibland k\u00e4nd f\u00f6r att blockera sig sj\u00e4lv och skicka tillbaka luften till reservoaren.<\/p>\n\n\n\n
Detta inneb\u00e4r att luftb\u00e4lgen inte kommer att bl\u00e5sa upp sig sj\u00e4lv och detta b\u00f6r vara l\u00e4tt att m\u00e4rka eftersom din k\u00f6rh\u00f6jd sannolikt kommer att sjunka. Om du inte tar hand om dessa problem tillr\u00e4ckligt snabbt kan det till och med g\u00f6ra din bil obrukbar.<\/p>\n\n\n\n
Mercedes AIRMATIC-system \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att misslyckas fr\u00e5n tid till annan och de nationella genomsnittliga kostnaderna f\u00f6r att reparera det ligger runt 800 dollar. Denna prislapp p\u00e5 800 dollar \u00e4r inklusive arbete och delar. Det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra \u00e4r att fr\u00e5ga runt och f\u00f6rs\u00f6ka hitta r\u00e4tt balans mellan kostnader och tids\u00e5tg\u00e5ng f\u00f6r att reparera din bil.<\/p>\n\n\n\n
AIRMATIC-systemet \u00e4r ganska komplext och det finns m\u00e5nga delar som kan g\u00e5 s\u00f6nder. Detta inneb\u00e4r att kostnaderna f\u00f6r att reparera systemet kan vara v\u00e4rldar fr\u00e5n varandra.<\/p>\n\n\n\n
Om din Mercedes st\u00e4ndigt upplever problem med AIRMATIC-systemet eller om n\u00e5got g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 grund av en krock m\u00e5ste du byta ut hela systemet samtidigt. Detta kan l\u00e4tt kosta upp\u00e5t 5000 dollar beroende p\u00e5 bilen i fr\u00e5ga och hur grundligt skadat systemet \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n
Det \u00e4r s\u00e4llan n\u00f6dv\u00e4ndigt att byta ut hela systemet p\u00e5 en g\u00e5ng, men det kan h\u00e4nda om du ignorerar de problem som anges ovan. Se d\u00e4rf\u00f6r alltid till att underh\u00e5lla din Mercedes regelbundet f\u00f6r att aldrig uppleva att du beh\u00f6ver betala mer \u00e4n 5000 dollar f\u00f6r bildelar.<\/p>\n\n\n\n
Det kostar mycket pengar att reparera AIRMATIC-systemet och det \u00e4r egentligen ingen hemlighet. Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om AIRMATIC-systemet ens \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt med tanke p\u00e5 att det kostar mer \u00e4n de flesta system som finns i en bil. Svaret p\u00e5 denna fr\u00e5ga \u00e4r ganska subjektivt eftersom vissa m\u00e4nniskor anser att en lyxbil, s\u00e4rskilt en Mercedes, inte \u00e4r en lyxbil utan luftfj\u00e4dring.<\/p>\n\n\n\n
Luftfj\u00e4dringssystemet g\u00f6r bilen mycket bekv\u00e4mare och mer kapabel, d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det vettigt att k\u00f6pa en Mercedes med AIRMATIC-systemet. Du m\u00e5ste dock ta v\u00e4l hand om den f\u00f6r att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge. Det \u00e4r verkligen v\u00e4rt att k\u00f6pa en Mercedes med AIRMATIC-systemet, men ignorera inte eventuella problem som du st\u00f6ter p\u00e5, annars f\u00e5r du betala.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
En modern Mercedes Benz \u00e4r utformad f\u00f6r att vara den b\u00e4sta lyxiga ledarbilen i sin klass, vilket inneb\u00e4r att en modern Mercedes \u00e4r utrustad med ett \u00f6verfl\u00f6d av 2000-talsteknik som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3106"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3106"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3106\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3107,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3106\/revisions\/3107"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3106"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3106"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3106"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}