{"id":3104,"date":"2022-01-26T11:31:24","date_gmt":"2022-01-26T11:31:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3104"},"modified":"2022-01-26T11:31:24","modified_gmt":"2022-01-26T11:31:24","slug":"4matic-vs-4matic-plus-skillnader-fordelar-och-nackdelar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/4matic-vs-4matic-plus-skillnader-fordelar-och-nackdelar\/","title":{"rendered":"4MATIC vs 4MATIC Plus – skillnader, f\u00f6rdelar och nackdelar"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes 4MATIC \u00e4r ett Mercedes-m\u00e4rkt AWD-system som finns i ett par olika varianter beroende p\u00e5 biltyp och anv\u00e4ndningsscenario. Varje Mercedes-bil \u00e4r lite annorlunda vilket inneb\u00e4r att systemet kan ta sig n\u00e5gra olika uttryck beroende p\u00e5 vilken bil det handlar om.<\/p>\n\n\n\n

De st\u00f6rsta skillnaderna finns dock mellan AMG-modeller, SUV:er och vanliga Mercedes konsumentbilar. AMG-modellerna erbjuder ett \u00f6verv\u00e4gande bak\u00e5triktat 4MATIC-system f\u00f6r att g\u00f6ra bilen smidigare, mer responsiv och mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra. Detta inkluderar \u00e4ven 4MATIC+-systemet som finns i de h\u00f6gsta AMG-bilarna som AMG GT 4-d\u00f6rrars eller E63 S AMG.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV:er erbjuder ett mer balanserat AWD-system som \u00e4r inst\u00e4llt f\u00f6r dragkraft p\u00e5 alla fyra hjulen utan att betona en specifik k\u00f6rstil. Mer vanliga Mercedes-modeller erbjuder 4MATIC-system som \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 komfort och sammanh\u00e5llning, vilket inneb\u00e4r att du inte b\u00f6r k\u00e4nna av en glidning \u00e4ven om den intr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

4MATIC+-systemet \u00e4r mycket mer avancerat och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande det mest avancerade och banbrytande AMG-avst\u00e4mda 4MATIC-systemet eftersom det kan reagera vid skillnader i dragkraft p\u00e5 n\u00e5gra millisekunder, men det kostar mer att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC-system i en vanlig vardagsbil fr\u00e5n Mercedes – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Det mest grundl\u00e4ggande och balanserade 4MATIC-systemet erbjuds i bilar som Mercedes C300. Det h\u00e4r systemet \u00e4r ett system p\u00e5 basniv\u00e5 som inneh\u00e5ller den l\u00e4gsta integrationsniv\u00e5n eftersom det inte levereras med motorer p\u00e5 \u00f6ver 600 h\u00e4stkrafter och inte \u00e4r avsett f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r systemet erbjuder en konstant 50\/50-omdrejningsmomentf\u00f6rdelning mellan fram- och bakaxeln, vilket inneb\u00e4r att systemet st\u00e4ndigt arbetar i ett 50:50-omdrejningsmomentf\u00f6rdelningstillst\u00e5nd. N\u00e4r systemet k\u00e4nner av en f\u00f6rlust av dragkraft p\u00e5 antingen fram- eller bakhjulen delas vridmomentet upp p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt f\u00f6r att ge dragkraft.<\/p>\n\n\n\n

De flesta Mercedes-modeller anv\u00e4nder detta system vilket inneb\u00e4r att delar till detta system b\u00f6r vara de mest tillg\u00e4ngliga och billigaste. Detta system \u00e4r inst\u00e4llt p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet, vilket inneb\u00e4r att det b\u00f6r vara det mest f\u00f6ruts\u00e4gbara och mindre st\u00f6rande av alla 4MATIC-system.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelarna med dessa system \u00e4r mer eller mindre desamma som med alla andra AWD-system och dessa \u00e4r \u00f6kade kostnader, \u00f6kad vikt och minskad br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC-system i Mercedes GLE och GLS SUV:er – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

SUV:er \u00e4r i f\u00f6rsta hand konstruerade f\u00f6r att vara utilitaristiska, vilket inneb\u00e4r att de ska kunna ta sig igenom alla typer av terr\u00e4ng utan att uppleva f\u00f6rlust av dragkraft. Detta inneb\u00e4r att dessa system m\u00e5ste vara mer responsiva och kunna skicka all kraft till antingen fram- eller bakaxeln.<\/p>\n\n\n\n

Dessa system kallas Mercedes 4MATIC helt variabla system som \u00e4r utformade f\u00f6r att reagera p\u00e5 fullst\u00e4ndig brist p\u00e5 dragkraft i vissa terr\u00e4ngk\u00f6rningssituationer. SUV:er som GLS har s\u00e4rskilda GLS-egenskaper som ”Bounce”-funktionen som \u00e4r utformad f\u00f6r att frig\u00f6ra dig om du fastnar i sn\u00f6 eller lera.<\/p>\n\n\n\n

Dessa system tenderar att b\u00e4ra tyngre bilar, vilket inneb\u00e4r att de m\u00e5ste t\u00e5la mer p\u00e5frestningar dagligen. Om systemet k\u00e4nner av konstant halka kan det skicka 100 % av vridmomentet till den axel\/hjul med mest grepp.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelarna med detta 4MATIC-system \u00e4r desamma som med alla andra system, vilket inneb\u00e4r att det kostar mycket att k\u00f6pa och reparera, minskar din redan d\u00e5liga SUV-ekonomi och g\u00f6r bilen \u00e4nnu tyngre.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC+-system i Mercedes AMG-prestandamodeller i toppklass – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC+-systemet \u00e4r endast reserverat f\u00f6r de mest kraftfulla och h\u00e4ftigaste AMG-modellerna som Mercedes E 63 S AMG och Mercedes GT63 S AMG 4-d\u00f6rrars. B\u00e5da dessa har mer \u00e4n 600 h\u00e4stkrafter vilket g\u00f6r dem extremt snabba och kapabla.<\/p>\n\n\n\n

Med s\u00e5 mycket kraft p\u00e5 kranen best\u00e4mde sig Mercedes f\u00f6r att g\u00f6ra dessa bilar AWD. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan brukade b\u00e5de BMW och Mercedes erbjuda sina toppmodeller av prestandasedaner som RWD-bilar, men med 600+hk blev detta lite farligt, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 att dessa bilar tenderar att v\u00e4ga lika mycket som ett m\u00e5ttligt stort hotell.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kom Mercedes ut med 4MATIC+, ett system som g\u00f6r det m\u00f6jligt att helt frikoppla framaxeln och g\u00f6ra bilen 100 % RWD n\u00e4r du vill utforska bilens och din egen gr\u00e4ns. Resten av tiden \u00e4r systemet dock i sport AWD-l\u00e4ge som garanterar optimal dragkraft och otroligt snabba reaktionstider.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r systemet \u00e4r det dyraste av dem alla och \u00e4r ocks\u00e5 det mest s\u00e4llsynta. Det p\u00e5verkar br\u00e4nsleeffektiviteten, men dessa AMG-modeller \u00e4r inte utformade f\u00f6r att vara effektiva eller billiga att \u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 4MATIC-system n\u00f6dv\u00e4ndigt?<\/h3>\n\n\n\n

Om den Mercedes-modell du \u00e4r intresserad av levereras med 4MATIC-systemet fr\u00e5n fabriken \u00e4r den h\u00e4r fr\u00e5gan mer eller mindre irrelevant eftersom du inte kan f\u00e5 den bilen utan det. Men f\u00f6r de modeller som inte kommer med 4MATIC fr\u00e5n fabrik \u00e4r det s\u00e4kert att s\u00e4ga att det inte \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt att v\u00e4lja det i 99 % av situationerna.<\/p>\n\n\n\n

De flesta tror att ett AWD-system \u00e4r den viktigaste tekniken f\u00f6r s\u00e4ker vinterk\u00f6rning, men i verkligheten \u00e4r en upps\u00e4ttning ordentliga vintergummor mycket viktigare.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r 4MATIC-systemet en Mercedes s\u00e4krare?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC-system g\u00f6r faktiskt bilen s\u00e4krare eftersom bilen kan anpassa sig till en f\u00f6rlust av dragkraft och d\u00e4rmed snabbt \u00e5terf\u00e5 dragkraft. M\u00e5nga tror dock att om man helt f\u00f6rlorar greppet i en bil med fyrhjulsdrift kommer man knappast n\u00e5gonsin att \u00e5terf\u00e5 det.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00e4mmer f\u00f6r \u00e4ldre fyrhjulsdrivna system, men nyare AWD-system lider inte av dessa problem. Bilar med fyrhjulsdrift \u00e4r s\u00e4krare, och det \u00e4r ett faktum.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r bilar med fyrhjulsdrift b\u00e4ttre prestanda?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du v\u00e4rdes\u00e4tter mest av en prestandabil. Om du vill att bilen ska vara s\u00e5 snabb som m\u00f6jligt med de b\u00e4sta accelerationstiderna \u00e4r ett AWD-system n\u00f6dv\u00e4ndigt. Om du d\u00e4remot vill att bilen ska vara l\u00e4ttare och smidigare med mer feedback \u00e4r ett RWD-system det b\u00e4ttre alternativet.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilket blir AWD-systemen allt mer avancerade i dag f\u00f6r att g\u00f6ra dem b\u00e4ttre i alla situationer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes 4MATIC \u00e4r ett Mercedes-m\u00e4rkt AWD-system som finns i ett par olika varianter beroende p\u00e5 biltyp och anv\u00e4ndningsscenario. Varje Mercedes-bil \u00e4r lite annorlunda vilket inneb\u00e4r att systemet kan ta sig<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3104"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3104"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3104\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3105,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3104\/revisions\/3105"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3104"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3104"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3104"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}