{"id":3102,"date":"2022-01-26T11:30:18","date_gmt":"2022-01-26T11:30:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3102"},"modified":"2022-01-26T11:30:36","modified_gmt":"2022-01-26T11:30:36","slug":"4matic-vs-4motion-skillnad-fordelar-och-nackdelar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/4matic-vs-4motion-skillnad-fordelar-och-nackdelar\/","title":{"rendered":"4MATIC vs 4MOTION – skillnad, f\u00f6rdelar och nackdelar"},"content":{"rendered":"\n

Ett fyrhjulsdrivningssystem driver b\u00e5de bak- och framhjulen hela tiden f\u00f6r att ge optimal dragkraft beroende p\u00e5 valt k\u00f6rl\u00e4ge och den yttre milj\u00f6n. Mer eller mindre alla premiumm\u00e4rken i dag erbjuder AWD i n\u00e5gon form, men de flesta \u00e4r reserverade f\u00f6r SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Mercedes och Volkswagen erbjuder dock sina AWD-system f\u00f6r n\u00e4stan alla tillg\u00e4ngliga modeller. Mercedes kallar sitt system f\u00f6r 4MATIC som \u00e4r tillg\u00e4ngligt f\u00f6r alla bilar de erbjuder medan Volkswagen kallar sitt system f\u00f6r 4MOTION som \u00e4r tillg\u00e4ngligt f\u00f6r de flesta av deras modeller.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes b\u00f6rjade erbjuda 4MATIC-systemet redan 1987 och de f\u00f6rsta versionerna av detta system var ganska op\u00e5litliga eftersom de var otroligt komplexa. VW b\u00f6rjade ocks\u00e5 erbjuda 4MOTION-systemet redan p\u00e5 1980-talet, men systemet var begr\u00e4nsat till endast n\u00e5gra f\u00e5 premiummodeller och var inte lika avancerat.<\/p>\n\n\n\n

Numera \u00e4r b\u00e5da dessa system mycket b\u00e4ttre, men 4MATIC-systemet \u00e4r mycket mer avancerat. Mercedes erbjuder ocks\u00e5 det toppmodellen 4MATIC+-systemet som g\u00f6r det m\u00f6jligt att frikoppla framaxeln och g\u00f6ra bilen enbart RWD, vilket \u00e4r n\u00e5got som VW inte erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC-system \u00e4r ett av de mest avancerade AWD-systemen som f\u00f6r n\u00e4rvarande finns p\u00e5 marknaden eftersom det utnyttjar en otroligt komplex konstruktion som numera \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n tidigare. Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med 4MATIC-systemet \u00e4r den systemvisa integrationen som p\u00e5verkar alla aspekter av k\u00f6rningen.<\/p>\n\n\n\n

4MATIC-systemet \u00e4r ett intelligent fyrhjulsdriftssystem som anv\u00e4nder en myriad av olika sensorer p\u00e5 varje enskilt hjul, vilket inneb\u00e4r att systemet kan h\u00e5lla bilen i rullning \u00e4ven om bara ett enda hjul ger hygglig dragkraft.<\/p>\n\n\n\n

Systemet fungerar b\u00e4st n\u00e4r det \u00e4r integrerat med en smidig 7-9-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da, antiblockeringssystem, ett avancerat dragkraftssystem och ESP. Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen som 4MATIC-systemet har j\u00e4mf\u00f6rt med 4MOTION \u00e4r att det kan reagera otroligt snabbt p\u00e5 olika v\u00e4gf\u00f6rh\u00e5llanden, vilket g\u00f6r bilen mycket s\u00e4krare.<\/p>\n\n\n\n

De negativa sidorna med 4MATIC-systemet \u00e4r att det kostar mycket pengar att reparera om det n\u00e5gonsin b\u00f6rjar orsaka problem, det f\u00f6rs\u00e4mrar ocks\u00e5 din br\u00e4nsleekonomi och g\u00f6r bilen tyngre och artificiell k\u00e4nsla. Mercedes erbjuder dock \u00e4ven ett 4MATIC+-system som \u00e4r ett av de mest avancerade AWD-systemen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen 4MOTION – F\u00f6rdelar och nackdelar<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen 4MOTION-tekniken omfattar n\u00e5gra olika typer av AWD-system beroende p\u00e5 biltyp. Det mest grundl\u00e4ggande systemet kallas Haldex-system och anv\u00e4nder en koppling f\u00f6r att flytta kraften antingen till bakhjulen eller framhjulen. Problemet med detta system \u00e4r att det reagerar mycket l\u00e5ngsammare och \u00e4r inte alls lika avancerat som 4MATIC.<\/p>\n\n\n\n

Vissa VW SUV:er anv\u00e4nder ett s\u00e5 kallat Torsen AWD-system som anv\u00e4nder en mekanisk differential f\u00f6r att ge maximal dragkraft i terr\u00e4ng. Detta \u00e4r ett gammaldags system som fr\u00e4mst anv\u00e4nds i SUV:er och andra terr\u00e4ngfordon.<\/p>\n\n\n\n

4MOTION-systemet \u00e4r inte lika avancerat som det system som finns i de flesta Mercedes-modeller nuf\u00f6rtiden. Skillnaderna i verkligheten \u00e4r dock inte s\u00e5 uppenbara. Volkswagen erbjuder inte ett s\u00e4rskilt prestandainriktat AWD-system som 4MATIC+, vilket inneb\u00e4r att deras system \u00e4r lite mindre komplexa.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelarna med 4MOTION-systemet \u00e4r mer eller mindre desamma som f\u00f6r 4MATIC. 4MOTION-bilar \u00e4r dyrare, kostar mer att reparera, \u00e4r inte lika effektiva och \u00e4r betydligt tyngre.<\/p>\n\n\n\n

N\u00f6dv\u00e4ndigheten av ett AWD-system i moderna bilar<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts erbjuder de flesta biltillverkare i dag AWD-system, men ett AWD-system \u00e4r helt enkelt inte n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r den stora majoriteten av kunderna d\u00e4r ute. AWD-system g\u00f6r bilen mer komplex, mindre br\u00e4nslesn\u00e5l, tyngre och ofta \u00e4nnu mer op\u00e5litlig och d\u00e4rmed mycket dyrare att reparera.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4ger en stor SUV \u00e4r det vettigt att v\u00e4lja AWD b\u00e5de av dragkraftssk\u00e4l och f\u00f6r \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet. Om du d\u00e4remot \u00e4ger en VW Golf eller en Mercedes Benz A-klass och s\u00e4llan ger dig ut p\u00e5 v\u00e4garna \u00e4r ett AWD-system mer eller mindre on\u00f6digt.<\/p>\n\n\n\n

AWD-system kostar vanligtvis omkring 2 000-3 000 dollar fr\u00e5n fabrik, vilket inneb\u00e4r att de kostar mycket mer \u00e4n en upps\u00e4ttning hyggliga vinterd\u00e4ck. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det ibland vettigt att l\u00e4gga de extra pengarna p\u00e5 mer n\u00f6dv\u00e4ndiga alternativ och en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r sant att ett AWD-system hj\u00e4lper \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet, men inte s\u00e5 mycket som du kanske tror eftersom de kostar mycket i f\u00f6rsta hand.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Mercedes med 4MATIC-systemet?<\/h3>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en helt ny Mercedes SUV som du planerar att anv\u00e4nda i alla typer av milj\u00f6er och du inte har n\u00e5got emot att betala 2 000 dollar extra \u00f6ver f\u00f6rs\u00e4ljningspriset b\u00f6r du kryssa f\u00f6r 4MATIC-alternativet. Om du d\u00e4remot inte planerar att k\u00f6ra i sv\u00e5ra v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden eller om du helt enkelt \u00e4ger en upps\u00e4ttning hyggliga vinterd\u00e4ck \u00e4r ett AWD-system on\u00f6digt.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per begagnat och hittar en bil som du gillar med ett AWD-system \u00e4r det en win-win-situation.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en VW med 4MOTION-systemet?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r mer eller mindre samma sak som med Mercedes. Det beror p\u00e5 vilken bil du k\u00f6per och vad du t\u00e4nker anv\u00e4nda den till. En upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck brukar r\u00e4cka, s\u00e4rskilt om du inte k\u00f6per Amarok, Atlas eller Touareg.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det som \u00e4r s\u00e5 speciellt med Mercedes 4MATIC+ AWD-system?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes 4MATIC+ AWD-system och BMW xDrive M-system g\u00f6r det m\u00f6jligt att helt frikoppla framaxeln och g\u00f6ra bilen RWD n\u00e4r du vill ha lite bra gammaldags RWD-gl\u00e4dje. B\u00e5da dessa erbjuder dedikerade driftl\u00e4gen vilket inneb\u00e4r att du enkelt kan sv\u00e4nga ut svansen och h\u00e5lla den d\u00e4r p\u00e5 ett kontrollerat s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r dessa system till de allra b\u00e4sta som finns, eftersom de erbjuder dig \u00f6verl\u00e4gsna dragkraftsniv\u00e5er i vardagliga situationer samtidigt som de g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att k\u00e4nna den d\u00e4r RWD-upplevelsen genom att trycka p\u00e5 en knapp.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ett fyrhjulsdrivningssystem driver b\u00e5de bak- och framhjulen hela tiden f\u00f6r att ge optimal dragkraft beroende p\u00e5 valt k\u00f6rl\u00e4ge och den yttre milj\u00f6n. Mer eller mindre alla premiumm\u00e4rken i dag erbjuder<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3102"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3102"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3102\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3103,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3102\/revisions\/3103"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3102"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3102"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3102"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}