{"id":310,"date":"2021-04-13T10:16:13","date_gmt":"2021-04-13T10:16:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=310"},"modified":"2021-04-13T10:16:13","modified_gmt":"2021-04-13T10:16:13","slug":"vilken-mercedes-benz-suv-har-massagesaten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-mercedes-benz-suv-har-massagesaten\/","title":{"rendered":"Vilken Mercedes-Benz SUV har massages\u00e4ten?"},"content":{"rendered":"\n

Under de senaste \u00e5ren har massages\u00e4ten blivit en ganska vanlig funktion i de flesta tyska premiumbilar. \u00c4ven om vissa ”massage”-funktioner bara \u00e4r en justering av l\u00e4ndst\u00f6det, erbjuder vissa av dem faktiskt en \u00e4kta massage. G\u00e5 bara inte och f\u00f6rv\u00e4nta dig att det \u00e4r n\u00e5got i n\u00e4rheten av den \u00e4kta varan.
Mercedes erbjuder massage i ett par av sina bilar, fr\u00e4mst de st\u00f6rre och dyrare bilarna. N\u00e4r det g\u00e4ller SUV:er erbjuder Mercedes massagefunktioner i GLE och GLS, och f\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan kunde \u00e4ven GLC f\u00e5s med massagefunktion som tillval.<\/p>\n\n\n\n

Stolspaket med flera konturer<\/h2>\n\n\n\n

De massagefunktioner som erbjuds i moderna Mercedes-bilar n\u00e5gra som en del av tillvalet Multi-contour seat package. Dessa framstolar best\u00e5r av multikonturerade kamrar som bl\u00e5sts upp av luft i det nedre ryggst\u00f6dsomr\u00e5det och \u00e4ven i sidobolsterna.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kamrar bl\u00e5ser upp och sl\u00e4pper luft vid en viss tidpunkt f\u00f6r att skapa en n\u00e5got uppfriskande upplevelse som kan g\u00f6ra dig lite mer bekv\u00e4m under en l\u00e5ng resa. Denna pulserande effekt hj\u00e4lper dig att minska belastningen p\u00e5 din ryggrad, enligt den tyska organisationen f\u00f6r ryggradsh\u00e4lsa.<\/p>\n\n\n\n

Om du v\u00e4ljer det h\u00e4r paketet f\u00e5r du ocks\u00e5 flerv\u00e4gsjusterbara s\u00e4ten samt uppv\u00e4rmda och ventilerade s\u00e4ten. Alla dessa funktioner kan styras via bilens infotainmentsystem och det ska inte vara n\u00e5gon st\u00f6rre utmaning att f\u00e5 det bekv\u00e4mt i dessa s\u00e4ten.<\/p>\n\n\n\n

Massagealternativ<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har erbjudit s\u00e4tesmassage ett tag nu. I b\u00f6rjan var det h\u00e4r systemet en ganska stor besvikelse eftersom det marknadsf\u00f6rdes som en fullfj\u00e4drad massagefunktion, men den var knappt m\u00e4rkbar.
Men med tiden har Mercedes fortsatt att f\u00f6rb\u00e4ttra systemet. Numera erbjuder detta system flera olika typer av massage. Dagens massagesystem erbjuder upp till 8 olika typer av massage, inklusive f\u00f6ryngring av rygg och axlar, tv\u00e5 typer av massage med ”varma stenar” och ett aktivt tr\u00e4ningsprogram som syftar till att st\u00e4rka rygg- och benmusklerna.
Dessa massagefunktioner syftar till att ge dig en funktionsrik k\u00f6rupplevelse och f\u00e5 en l\u00e5ng resa att verka bekv\u00e4mare. Po\u00e4ngen med dessa funktioner \u00e4r att f\u00e5 dig att stanna mindre under en l\u00e5ng resa, s\u00e5 att du kan n\u00e5 din destination tidigare och inte p\u00e5 bekostnad av din rygg.<\/p>\n\n\n\n

Massages\u00e4ten i GLS<\/h2>\n\n\n\n

Det h\u00e4r systemet finns fr\u00e4mst tillg\u00e4ngligt f\u00f6r frams\u00e4tena, men Mercedes har \u00e4ven inf\u00f6rt massages\u00e4ten f\u00f6r bakre passagerarna i GLS, Mercedes st\u00f6rsta SUV.
GLS \u00e4r Mercedes st\u00f6rsta och mest utrustade SUV. Som s\u00e5dan kan du v\u00e4lja s\u00e4tesv\u00e4rme i alla s\u00e4ten, \u00e4ven f\u00f6r s\u00e4tena p\u00e5 tredje raden. Ventilerande s\u00e4ten finns endast tillg\u00e4ngliga f\u00f6r s\u00e4tena p\u00e5 fr\u00e4mre och mellersta raden. Detsamma g\u00e4ller f\u00f6r massagefunktionerna.
Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r det snarare att f\u00f6rv\u00e4nta sig att erbjuda massages\u00e4ten p\u00e5 fr\u00e4mre raden f\u00f6r m\u00e5nga premium-SUV:er, men Mercedes har tagit det ett steg l\u00e4ngre och erbjudit samma funktionalitet f\u00f6r andra raden om du v\u00e4ljer Executive Rear Seat Plus Package.
Executive Rear Seat Plus-paketet levereras med ett stort antal ytterligare funktioner som garanterat kommer att \u00f6ka komforten f\u00f6r de bakre passagerarna. N\u00e5gra funktioner som ing\u00e5r i det h\u00e4r paketet \u00e4r tv\u00e5 bakre underh\u00e5llningssk\u00e4rmar med h\u00f6rlurar, flerv\u00e4gsjusterbara s\u00e4ten och en separat 7-tums surfplatta f\u00f6r att styra i stort sett alla funktioner.
Du kan ocks\u00e5 luta baks\u00e4tena och skjuta fram frams\u00e4tet hela v\u00e4gen fram f\u00f6r att skapa gott om plats f\u00f6r bakpassageraren i kaptensstolen. Det h\u00e4r paketet levereras ocks\u00e5 med en uppsj\u00f6 av ytterligare funktioner som flera USB-portar, ett kylsk\u00e5p och flygplansliknande bord som f\u00e4lls ut ur mittkonsolen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar Mercedes fancy s\u00e4tespaket?<\/h4>\n\n\n\n

Kostnaden f\u00f6r lyxiga s\u00e4tespaket \u00e4r ganska h\u00f6g, vilket \u00e4r v\u00e4ntat n\u00e4r det g\u00e4ller exklusiva topputrustningar fr\u00e5n Mercedes. Massagefunktionen f\u00f6r frams\u00e4tena och m\u00e5nga andra alternativ som f\u00f6ljer med den kostar dig cirka 1 200 dollar.
Om du v\u00e4ljer Executive Rear Seat Package kostar det dig 2 200 dollar, men det ger dig fortfarande inte massages\u00e4ten p\u00e5 andra raden. Det kommer som en del av det tidigare n\u00e4mnda Executive Rear Seat Plus-paketet, som l\u00e4gger till massageringsfunktionerna och ventilationsfunktionen, f\u00f6r 3 750 dollar.
F\u00f6r att f\u00e5 lite sammanhang, f\u00f6r detta pris kan du f\u00e5 en riktig timmes professionell massage varje vecka, i mer \u00e4n ett \u00e5r, eller till och med tv\u00e5, f\u00f6r detta pris.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag v\u00e4lja Executive Rear Seat Package Plus till min nya GLS?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. Att v\u00e4lja funktionen f\u00f6r massage i frams\u00e4tet \u00e4r vettigt, men tillvalspaketet f\u00f6r massage i baks\u00e4tet \u00e4r bara vettigt om du transporterar VIP:s under l\u00e4ngre resor \u00e5t g\u00e5ngen.
Sanningen \u00e4r att \u00e4ven om du transporterar VIP:er fr\u00e5n ett land till ett annat, vilket inte heller \u00e4r troligt eftersom alla hellre flyger nuf\u00f6rtiden, s\u00e5 vet de flesta m\u00e4nniskor inte ens att dessa funktioner finns \u00f6verhuvudtaget.
Om du \u00e4r i den h\u00e4r branschen \u00e4r en sedan ett mycket b\u00e4ttre alternativ f\u00f6r l\u00e4ngre resor \u00e4n en SUV eftersom en sedan \u00e4r mycket mer aerodynamisk, vilket fungerar gynnsamt f\u00f6r tystnaden och br\u00e4nsleeffektiviteten p\u00e5 din resa.<\/p>\n\n\n\n

Hur man v\u00e4ljer till\u00e4ggsalternativ n\u00e4r man k\u00f6per en ny bil<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per en ny bil \u00e4r det lite som att vara ett barn i en godisaff\u00e4r att v\u00e4lja till\u00e4ggsutrustning. Och tillverkarna \u00e4r medvetna om detta, s\u00e4rskilt tyskarna. Det \u00e4r allm\u00e4nt k\u00e4nt att m\u00e5nga biltillverkare tar ut obscena summor f\u00f6r vissa till\u00e4ggsalternativ.
Det \u00e4r vanligt att vissa tillverkare av lyxbilar tar ut en enorm summa pengar f\u00f6r ”extrautrustning” som \u00e4r standard p\u00e5 en billigare bil fr\u00e5n ett annat, mindre popul\u00e4rt m\u00e4rke. N\u00e4r du v\u00e4ljer dina tillval, v\u00e4lj de tillval som du faktiskt kommer att anv\u00e4nda tillr\u00e4ckligt mycket f\u00f6r att det ska vara ekonomiskt vettigt.
Om du \u00e4r mestadels ensam n\u00e4r du reser beh\u00f6ver du inte baks\u00e4tets executive-paket. Du beh\u00f6ver inte heller tredje raden, extra eluttag eller bakre persienner. Numera \u00e4r tillval extremt dyra p\u00e5 tyska premiumbilar, men de hj\u00e4lper dig n\u00e4r du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att s\u00e4lja bilen igen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under de senaste \u00e5ren har massages\u00e4ten blivit en ganska vanlig funktion i de flesta tyska premiumbilar. \u00c4ven om vissa ”massage”-funktioner bara \u00e4r en justering av l\u00e4ndst\u00f6det, erbjuder vissa av dem<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":311,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/310"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=310"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/310\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/311"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=310"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=310"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=310"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}