{"id":3079,"date":"2022-01-26T11:22:58","date_gmt":"2022-01-26T11:22:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3079"},"modified":"2022-01-26T11:23:09","modified_gmt":"2022-01-26T11:23:09","slug":"hur-lang-tid-tar-det-att-ladda-mercedes-amg-eqs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-lang-tid-tar-det-att-ladda-mercedes-amg-eqs\/","title":{"rendered":"Hur l\u00e5ng tid tar det att ladda Mercedes AMG EQS?"},"content":{"rendered":"\n

Den nya Mercedes EQS 53 AMG+ fr\u00e5n 2022 \u00e4r den allra f\u00f6rsta AMG-elbilen i historien, vilket inneb\u00e4r att den borde skapa ett stort genomslag med tanke p\u00e5 hur popul\u00e4ra och sp\u00e4nnande AMG-modeller \u00e4r i allm\u00e4nhet. \u00c4ven om EQS AMG inte \u00e4r den snabbast presterande elbilen \u00e4r den \u00e4nd\u00e5 tillr\u00e4ckligt potent samtidigt som den \u00e4r den mest bekv\u00e4ma elbilen p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att den nya AMG-versionen inte \u00e4r bl\u00e4ndande snabb \u00e4r att Mercedes best\u00e4mde sig f\u00f6r att prioritera lyx och komfort framf\u00f6r ren prestanda, vilket i teorin \u00e4r en bra id\u00e9 eftersom det redan finns alldeles f\u00f6r m\u00e5nga elbilar med prestanda d\u00e4r ute, och m\u00e5nga av dem erbjuder mer \u00e4n 1 000 h\u00e4stkrafter vilket \u00e4r ganska meningsl\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att alla EQS-modeller kommer med ett 108 kWh litiumjonbatteri oavsett modellbeteckning med den enda skillnaden \u00e4r effektuttaget och r\u00e4ckvidden. Om du laddar EQS AMG via ett snabbt likstr\u00f6msuttag kan EQS ladda fr\u00e5n 10 till 80 % p\u00e5 cirka 30-35 minuter beroende p\u00e5 situationen.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot laddar den med en niv\u00e5 2 240 V v\u00e4xelstr\u00f6msladdare via ett vanligt hush\u00e5llsuttag kan du ladda EQS fullt ut p\u00e5 cirka 11-12 timmar. Dessa siffror kan variera n\u00e5got beroende p\u00e5 utomhustemperaturen och batteriets tillst\u00e5nd.<\/p>\n\n\n\n

Laddning av Mercedes EQS med en snabb likstr\u00f6msladdare<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Mercedes presenterade EQS sa de att den skulle erbjuda n\u00e5gra av de mest imponerande snabbladdningsm\u00f6jligheterna av de nuvarande elbilarna p\u00e5 marknaden, och det verkar vara s\u00e5. Mercedes uppger att toppladdningseffekten f\u00f6r EQS ska ligga runt 200 kW, men n\u00e5gra tester har visat att EQS till och med kan n\u00e5 207 kW.<\/p>\n\n\n\n

Om du ansluter EQS till en snabbladdare fr\u00e5n tomt l\u00e4ge b\u00f6r toppladdningseffekten b\u00f6rja fr\u00e5n cirka 25 %. N\u00e4r laddningen forts\u00e4tter b\u00f6rjar toppladdningseffekten l\u00e5ngsamt minska tills den n\u00e5r 115 kW vid cirka 80 % laddning.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00f6r ta cirka 30-35 minuter f\u00f6r EQS att n\u00e5 80 % av laddningen om dessa specifikationer spelar in. Det \u00e4r dock inte ofta fallet eftersom laddaren du st\u00f6tte p\u00e5 kanske inte ens kan f\u00f6rse dig med s\u00e5 mycket juice av en myriad av olika anledningar.<\/p>\n\n\n\n

Kanske \u00e4r laddaren i sig helt enkelt inte tillr\u00e4ckligt kraftfull eller s\u00e5 finns det m\u00e5nga elbilar runt omkring som ocks\u00e5 laddar samtidigt vilket s\u00e4nker den totala effektutg\u00e5ngen per enskild laddare.<\/p>\n\n\n\n

Laddning av EQS via en l\u00e5ngsam laddare<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS har ett ganska stort batteri p\u00e5 108 kWh som tar en avsev\u00e4rd tid att ladda fr\u00e5n tomt l\u00e4ge, s\u00e4rskilt om du bara laddar det fr\u00e5n ett hemuttag. Vissa m\u00e4nniskor f\u00f6redrar att ladda sina elbilar p\u00e5 det h\u00e4r s\u00e4ttet eftersom de bara l\u00e5ter dem vara inkopplade \u00f6ver natten i ett garage.<\/p>\n\n\n\n

Du kommer dock att beh\u00f6va minst 11 timmar f\u00f6r att ladda batteriet fullt ut, men det kan till och med ta l\u00e4ngre tid \u00e4n 15 timmar vid vissa tillf\u00e4llen. D\u00e4rf\u00f6r kommer de flesta m\u00e4nniskor troligen att investera i en v\u00e4ggladdare med 22 kW av Mercedes-m\u00e4rke som borde kunna fylla p\u00e5 EQS mycket snabbare.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, allt beror p\u00e5 dina dagliga anv\u00e4ndningsscenarier och \u00e4r har du ens tillg\u00e5ng till ett garage \u00f6verhuvudtaget. Vissa m\u00e4nniskor gillar att ladda sina elbilar p\u00e5 spr\u00e5ng medan andra har flera bilar s\u00e5 de laddar sina elbilar n\u00e4r de kan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS r\u00e4ckvidd – Hur l\u00e5ngt kan EQS k\u00f6ra?<\/h2>\n\n\n\n

Det finns f\u00f6r n\u00e4rvarande tre olika Mercedes Benz EQS-modeller, EQS 450+, EQS 580 och EQS 53 AMG+. Alla tre har samma 108 kWh-batteri, men effekten och r\u00e4ckvidden \u00e4r olika eftersom Mercedes ville separera dem beroende p\u00e5 vad de ville uppn\u00e5 med varje variant.<\/p>\n\n\n\n

EQS 450+ \u00e4r modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd med en EPA-ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 350 mil, men EQS 450+ lyckades faktiskt klara rekordh\u00f6ga 422 mil p\u00e5 en enda laddning. EQS 580 har en EPA-ber\u00e4knad r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 340 mil, men 580 verkar ocks\u00e5 kunna \u00f6vertr\u00e4ffa den siffran, men inte lika mycket som 450+.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen \u00e4r EQS AMG prestandamodellen, vilket inneb\u00e4r att den har minst r\u00e4ckvidd av alla tre modellerna. Det finns inga tester av r\u00e4ckvidden i verkligheten som f\u00f6r n\u00e4rvarande g\u00f6rs med 53 AMG, men det verkar som om denna AMG-modell borde klara ungef\u00e4r 120 mil mindre \u00e4n 450+.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes Benz EQS AMG?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Mercedes Benz EQS AMG om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en bekv\u00e4m, lyxig och st\u00e5tlig elbil utan \u00f6verl\u00e4gsna prestanda. \u00c4ven om EQS AMG \u00e4r en \u00e4kta AMG-produkt \u00e4r den inte alls lika snabb som vissa billigare elbilssedaner som finns p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har gjort detta med avsikt eftersom de ville uppn\u00e5 komfort, r\u00e4ckvidd och lyx framf\u00f6r hastighet. Det \u00e4r dock \u00e4nnu inte klart om Mercedes faktiskt kommer att erbjuda en toppversion 63 av EQS som i teorin borde vara lika snabb som de flesta nuvarande prestandabilar av elbilar \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r jag inte ska k\u00f6pa Mercedes Benz EQS AMG?<\/h4>\n\n\n\n

Du b\u00f6r hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa EQS AMG om du inte \u00e4r redo f\u00f6r en elbil i allm\u00e4nhet. Du b\u00f6r ocks\u00e5 hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa EQS AMG om du f\u00f6rv\u00e4ntar dig att den ska vara n\u00e5got som liknar vad en vanlig AMG-modell \u00e4r. EQS v\u00e4ger lika mycket som en Ford F-150 och det finns inget s\u00e4tt att en s\u00e5dan massa n\u00e5gonsin skulle kunna k\u00e4nnas dynamisk, oavsett hur avancerad programvaran \u00e4n \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r det b\u00e4st att testa EQS i f\u00f6rv\u00e4g bara f\u00f6r att vara s\u00e4ker p\u00e5 att du fattar r\u00e4tt beslut.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den snabbaste elbilen p\u00e5 planeten?<\/h4>\n\n\n\n

Den snabbaste elbilen p\u00e5 planeten \u00e4r hyperbilen Rimac Nevera, som kostar flera miljoner dollar, eftersom den klarar av att k\u00f6ra en kvarts mil p\u00e5 otroliga 8,6 sekunder. Tesla Model S Plaid \u00e4r den snabbaste elbilssedanen p\u00e5 marknaden, men den kan inte m\u00e4ta sig med Nevera.<\/p>\n\n\n\n

Den kommande Pininfarina Batista har samma drivlina som Rimac Nevera, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 borde vara bland de tre snabbaste elbilarna p\u00e5 jorden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den nya Mercedes EQS 53 AMG+ fr\u00e5n 2022 \u00e4r den allra f\u00f6rsta AMG-elbilen i historien, vilket inneb\u00e4r att den borde skapa ett stort genomslag med tanke p\u00e5 hur popul\u00e4ra och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3079"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3080,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3079\/revisions\/3080"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3079"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3079"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3079"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}