{"id":3077,"date":"2022-01-26T11:22:17","date_gmt":"2022-01-26T11:22:17","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3077"},"modified":"2022-02-03T12:17:28","modified_gmt":"2022-02-03T12:17:28","slug":"behover-mercedes-amg-eqs-olja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/behover-mercedes-amg-eqs-olja\/","title":{"rendered":"Beh\u00f6ver Mercedes AMG EQS olja?"},"content":{"rendered":"\n

Elbilar kan vid en f\u00f6rsta anblick tyckas likna vanliga bilar med elektrisk drivning, men i verkligheten \u00e4r de en helt annan v\u00e4rld under huden. Hela elbils\u00e4gandet \u00e4r enormt annorlunda eftersom det kr\u00e4ver att du laddar bilen regelbundet och g\u00f6r alla sorters elbilsspecifikt underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar anv\u00e4nder inte motorolja eftersom en elmotor har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar s\u00e5 det finns inget behov av extra sm\u00f6rjning och v\u00e4rmehantering. Som s\u00e5dan beh\u00f6ver en Mercedes EQS AMG ingen olja och det \u00e4r samma historia f\u00f6r alla \u00e4kta elbilar d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom de flesta elbilar inte \u00e4r beroende av en traditionell v\u00e4xell\u00e5da beh\u00f6ver de inte heller v\u00e4xell\u00e5dsolja. Vissa viktiga v\u00e4tskor som bromsv\u00e4tska, vindrutetv\u00e4ttv\u00e4tska och kylv\u00e4tska beh\u00f6vs dock i b\u00e5de elbilar och ICE-bilar.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ta reda p\u00e5 skillnaderna mellan ICE-bilar och elbilar n\u00e4r det g\u00e4ller regelbundet underh\u00e5ll, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln. Information som denna kan bli anv\u00e4ndbar i framtiden om du n\u00e5gon g\u00e5ng best\u00e4mmer dig f\u00f6r att \u00f6verg\u00e5 till en helt elektrisk bil.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar – Underh\u00e5ll och \u00f6vergripande sk\u00f6tselrutiner<\/h2>\n\n\n\n

Den uppenbara skillnaden mellan en elbil och en ICE-bil \u00e4r det faktum att du m\u00e5ste ladda din elbil konstant. Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste investera i antingen en v\u00e4ggladdare eller ha tillf\u00f6rlitlig och konstant tillg\u00e5ng till en v\u00e4lutvecklad laddningsinfrastruktur.<\/p>\n\n\n\n

Du beh\u00f6ver inte byta motorolja eftersom en elbil inte har n\u00e5gon traditionell motor. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r v\u00e4xell\u00e5dan i de flesta fall. Allt som \u00e4r f\u00f6rknippat med drivmedelsaspekten \u00e4r annorlunda, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste utbilda dig i tid om alla detaljer kring elbils\u00e4gande.<\/p>\n\n\n\n

Elbilsbatterier beh\u00f6ver inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis vara upp till temperatur f\u00f6r att ge maximal effekt, vilket \u00e4r fallet med en ICE-bil. Det \u00e4r dock alltid b\u00e4st att f\u00f6rv\u00e4rma batterierna om du vill ladda dem s\u00e4kert och snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar beh\u00f6ver inte underh\u00e5ll av bromsar lika ofta som en ICE-bil eftersom elbilar drar nytta av regenerativ bromsning. Det inneb\u00e4r att du inte alltid f\u00f6rlitar dig p\u00e5 sj\u00e4lva bromsarna f\u00f6r att stoppa dig utan snarare p\u00e5 sj\u00e4lva elsystemet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rbr\u00e4nningsbilar – Underh\u00e5ll och allm\u00e4n sk\u00f6tselrutin<\/h2>\n\n\n\n

Vi \u00e4r alla ganska medvetna om vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att underh\u00e5lla en gas- eller dieselbil s\u00e5 det \u00e4r egentligen ingen hemlighet. Det \u00e4r dock alltid f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r dig och din bil att g\u00e5 igenom n\u00e5gra underh\u00e5llsrelaterade artiklar och annan information f\u00f6r att se till att din bil fungerar optimalt.<\/p>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts beh\u00f6ver ICE-bilar ett regelbundet byte av motorolja enligt tillverkarens rekommendationer. Vissa motorer \u00e4r i behov av mer regelbundna oljebyten och andra inte, s\u00e5 lita aldrig p\u00e5 n\u00e5got annat \u00e4n tillverkarens rekommendationer.<\/p>\n\n\n\n

ICE-bilar beh\u00f6ver n\u00e5 en optimal temperatur innan du b\u00f6rjar k\u00f6ra p\u00e5 dem, annars kan du orsaka problem med b\u00e5de motor och v\u00e4xell\u00e5da. Vissa bilar begr\u00e4nsar till och med ditt varvtal innan bilen n\u00e5r en viss temperatur f\u00f6r att bevara viktiga komponenter i drivlinan.<\/p>\n\n\n\n

ICE-bilar beh\u00f6ver inte byta d\u00e4ck lika ofta som elbilar eftersom de tenderar att vara l\u00e4ttare, men detta kan variera beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r och vilken typ av d\u00e4ck du anv\u00e4nder.<\/p>\n\n\n\n

Service – elbilar vs ICE-bilar<\/h2>\n\n\n\n

Service \u00e4r ocks\u00e5 ett omr\u00e5de d\u00e4r dessa tv\u00e5 biltyper skiljer sig v\u00e4sentligt \u00e5t eftersom ICE-bilar kr\u00e4ver service mycket tidigare, men elbilar \u00e4r faktiskt sv\u00e5rare att reparera i de flesta fall. Allt detta inneb\u00e4r att ICE-bilar \u00e4nd\u00e5 borde vara en smula l\u00e4ttare att leva med eftersom alla servicekanaler \u00e4r verkst\u00e4der \u00e4r bekanta med alla potentiella problem som kan uppst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar \u00e4r fortfarande ganska nya vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga utbildade och erfarna mekaniker som ens kan arbeta med de senaste elbilsmodellerna. Naturligtvis kan du alltid ta din bil till bilhandlaren och f\u00e5 det gjort, men det \u00e4r fortfarande ingen garanti f\u00f6r att de som arbetar d\u00e4r ens har n\u00e5gon anst\u00e4ndig erfarenhet.<\/p>\n\n\n\n

Elbilar har faktiskt f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att det totala slitaget p\u00e5 komponenterna minskar kraftigt. Trots detta kommer du sannolikt att kunna reparera en elbil snabbare och bekv\u00e4mare om n\u00e5got g\u00e5r fel eftersom du kan n\u00e5 en erfaren mekaniker mycket tidigare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes EQS v\u00e4rd pengarna?<\/h3>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r den lyxigaste, mest bekv\u00e4ma och st\u00e5tliga elbilen och inte \u00e4r intresserad av rekordtider p\u00e5 0-60 km\/h, ja, d\u00e5 \u00e4r EQS definitivt v\u00e4rd pengarna. Det beror p\u00e5 att EQS \u00e4r lika lyxig, om inte till och med lyxigare \u00e4n flaggskeppet Mercedes S-klass i topputf\u00f6rande, och om du inte vill bli chauferad.<\/p>\n\n\n\n

Det finns bokstavligen ingen elbil d\u00e4r ute som kan matcha EQS n\u00e4r det g\u00e4ller direkt interi\u00f6rutrymme, komfort, teknik och lyx. Nya Lucid Air Dream \u00e4r inte l\u00e5ngt ifr\u00e5n, men man kan lugnt s\u00e4ga att f\u00f6rfiningsniv\u00e5erna \u00e4r v\u00e4rldar ifr\u00e5n varandra.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa en elbil?<\/h3>\n\n\n\n

Om du har m\u00f6jlighet att k\u00f6pa en elbil ska du k\u00f6pa en om du \u00e4r s\u00e4ker p\u00e5 att du kan utnyttja elbilsplattformen till sin fulla potential. Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste kunna ladda bilen regelbundet och att du kan f\u00f6rlita dig p\u00e5 elbilsspecifika funktioner som regenerativ bromsning.<\/p>\n\n\n\n

Om du tror att du varken vill eller kan koppla in bilen och planera dina l\u00e5ngdistansresor i f\u00f6rv\u00e4g \u00e4r det b\u00e4ttre att hoppa \u00f6ver att k\u00f6pa en elbil f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elbilar b\u00e4ttre \u00e4n hybrider?<\/h3>\n\n\n\n

Hybrider \u00e4r spr\u00e5ngbr\u00e4dan mellan traditionella bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elbilar eftersom de erbjuder b\u00e5da. Detta inneb\u00e4r att en plug-in hybrid kan k\u00f6ras i rent elbilsl\u00e4ge och med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn ig\u00e5ng. Som s\u00e5dan \u00e4r hybrider b\u00e4ttre om du inte kan utnyttja elmotorn fullt ut och om du vill ha en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som hela tiden vakar \u00f6ver dig.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot vill rena dina utsl\u00e4pp och s\u00e4nka dina totala driftskostnader \u00e4r en elbil ett b\u00e4ttre alternativ. elbilar verkar verkligen vara framtiden, men bara om laddningsinfrastrukturen utvecklas i enlighet med detta och om elbilspriserna inte forts\u00e4tter att stiga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Elbilar kan vid en f\u00f6rsta anblick tyckas likna vanliga bilar med elektrisk drivning, men i verkligheten \u00e4r de en helt annan v\u00e4rld under huden. Hela elbils\u00e4gandet \u00e4r enormt annorlunda eftersom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3077"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3077"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3077\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3078,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3077\/revisions\/3078"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3077"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3077"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3077"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}