{"id":3030,"date":"2022-01-26T11:01:41","date_gmt":"2022-01-26T11:01:41","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3030"},"modified":"2022-01-26T11:01:42","modified_gmt":"2022-01-26T11:01:42","slug":"har-porsche-bra-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/har-porsche-bra-motorer\/","title":{"rendered":"Har Porsche bra motorer?"},"content":{"rendered":"\n

Motorn \u00e4r en av de viktigaste delarna i en bil, men den f\u00f6rbises ocks\u00e5 ofta. Porsche har haft flera kraftfulla motorer genom \u00e5ren som har lett till skapandet av n\u00e5gra av de snabbaste och kraftfullaste sportbilarna i v\u00e4rlden. Men har Porsche bra motorer?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Porsche har n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna p\u00e5 marknaden. En av de b\u00e4sta Porsche-motorerna genom tiderna \u00e4r Porsche M97.74-motorn. Den h\u00e4r motorn finns i en av de mest popul\u00e4ra och kraftfulla Porsche-modellerna, Porsche 911 i 997-generationen, tillverkad mellan 2005 och 2012.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom den h\u00e4r motorn har Porsche \u00e4ven andra bra motorer, till exempel Porsche MDH.NA-motorn, Porsche TTE P01-motorn, Porsche 980\/01-motorn, Porsche 911\/83-motorn och Porsches dubbla permanentmagnetiska synkrona AC-motorer. Alla dessa motorer \u00e4r kraftfulla och tillf\u00f6rlitliga.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e4sta Porsche-motorerna genom tiderna?<\/h2>\n\n\n\n

Porsche M97.74-motor<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rst p\u00e5 v\u00e5r lista \u00e4r Porsche M97.74-motorn. Detta \u00e4r en av de mest kraftfulla motorer som Porsche n\u00e5gonsin har tillverkat. Motorn installerades f\u00f6rst i 997.2 GT3 RS, 4.0-modellen. Dessutom gjorde den att Porsche 911-modellerna fr\u00e5n 2005 till 2012 blev popul\u00e4ra och \u00e4lskade p\u00e5 grund av sin rena kraft och prestanda.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att g\u00f6ra GT3-sportbilen \u00e4nnu b\u00e4ttre uppgraderades den h\u00e4r motorn fr\u00e5n en 3,0-liters till en 4,0-liters naturgasmotor. Dessutom var den h\u00e4r motorn mycket tillf\u00f6rlitlig tack vare de flera tekniska s\u00e4kerhetsf\u00f6rb\u00e4ttringar som den h\u00e4r motorn hade.<\/p>\n\n\n\n

Porsche MDH.NA-motor<\/h3>\n\n\n\n

Porsche MDH.NA-motorn monterades i bilen 991 GT2 RS. Den h\u00e4r motorn \u00e4r ocks\u00e5 kraftfull och utrustad med f\u00f6rstklassiga funktioner. Den har ett vattensprutningssystem, stora mellankylare, st\u00f6rre prim\u00e4rdelar i avgasr\u00f6ret och omdesignade kolvar som arbetar hand i hand med de andra delarna f\u00f6r att leverera utm\u00e4rkt kraft.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn levererar en h\u00e4pnadsv\u00e4ckande h\u00f6g effekt p\u00e5 700 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 553 lb-ft. Det \u00e4r allts\u00e5 en av de mest kraftfulla motorer som Porsche n\u00e5gonsin har tillverkat.<\/p>\n\n\n\n

Porsche TTE P01-motor<\/h3>\n\n\n\n

Formel 1-legender som Niki Lauda, Keke Rosberg och Alain Prost t\u00e4vlade i McLarens som drevs av Porsche TTE P01-motorn. De slog inte bara sina konkurrenter utan vann ocks\u00e5 tre f\u00f6rarm\u00e4sterskap och tv\u00e5 konstrukt\u00f6rstitlar.<\/p>\n\n\n\n

Denna motor, som ocks\u00e5 kallas TAG Turbo, utvecklades och finansierades av TAG. Det var en 1,5-liters V6-motor med dubbelturboaggregat som gav mellan 750 och 1 000 h\u00e4stkrafter (beroende p\u00e5 vald inst\u00e4llning).<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog anv\u00e4ndes den h\u00e4r motorn aldrig i en riktig Porsche-bil, \u00e4ven om den monterades i en Porsche 930 turbo. Denna bil fungerade dock endast som testbil och den anv\u00e4ndes aldrig d\u00e4refter, bortsett fr\u00e5n McLaren MP4\/2- och MP4\/3-racerbilarna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 980\/01-motor<\/h3>\n\n\n\n

Porsche 980\/01-motorn \u00e4r tekniskt sett en t\u00e4vlingsbilsmotor. Den h\u00e4r motorn finns i Porsche Carrera GT som tillverkades mellan 2004 och 2007. Motorn \u00e4r placerad i mitten av bilen, vilket g\u00f6r att den \u00e4r ganska kompakt och inte l\u00e4mpar sig f\u00f6r l\u00e4ngre personer \u00f6ver 1,80 meter.<\/p>\n\n\n\n

Innan den h\u00e4r motorn monterades i Porsche Carrera GT beslutade Porsche att f\u00f6rfina den f\u00f6r att uppfylla produktionsprotokollen. Det var d\u00e5 de tog fram en 5,7-liters V10-motor med naturlig insugning. Motorn levererar ocks\u00e5 maximalt 612 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 435 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Med s\u00e5dan kraft kan Carrera GT accelerera fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 3,8 sekunder med en toppfart p\u00e5 upp till 205 mph.<\/p>\n\n\n\n

Porsche dubbla permanenta magnetiska synkrona AC-motorer motor<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r den senaste motorn fr\u00e5n Porsche. Porsches motor med dubbla permanenta magnetiska synkrona AC-motorer finns i Porsche Taycan EV. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kraftfull men har inte de flesta av de problem som andra traditionella motorer har.<\/p>\n\n\n\n

Porsches dubbla permanentmagnetiska synkrona ac-motorer levererar upp till 750 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 774 lb-ft. Som ett resultat g\u00f6r den att Porsche Taycan kan accelerera fr\u00e5n 0 till 60 p\u00e5 bara 2,6 sekunder, vilket \u00e4r hisnande.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller Porsches motorer?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta Porsche-motorer h\u00e5ller \u00f6ver 100 000 mil. Men om bilen underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den klockan \u00f6ver 150 000 miles. Porsche 911 \u00e4r till exempel utrustad med en av de b\u00e4sta motorerna och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som de flesta Porsche 911-modeller har g\u00e5tt \u00f6ver 150 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Porsche-motor ska du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsche har flera bra motorer finns det flera motorer som inte \u00e4r bra. En av dessa motorer \u00e4r Porsche 997.1-generationens Flat-6 4,0-liters sugmotor med naturlig insugning. Den h\u00e4r motorn hade problem med IMS-lagret och cylinderskador.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga Porsche-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

Titeln f\u00f6r den mest tillf\u00f6rlitliga Porsche-motorn g\u00e5r till Porsche M97.74-motorn. Den h\u00e4r motorn anv\u00e4ndes i den ikoniska 911:an, som \u00e4r en av de mest s\u00e5lda Porsche-modellerna genom tiderna. Den producerade maximalt 500 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 339 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche verkligen p\u00e5litliga?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Porsche \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitliga. Det \u00e4r den mest p\u00e5litliga tyska lyxbilen p\u00e5 marknaden. Nyligen fick Porsche ett toppbetyg av J.D. Power, som rankade det som det mest p\u00e5litliga lyxbilsm\u00e4rket tillsammans med Lexus. Dessutom upplever den f\u00e4rre problem \u00e4n de flesta lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche billig eller dyr att underh\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche \u00e4r ganska dyr att underh\u00e5lla. Detta b\u00f6r vara v\u00e4ntat eftersom Porsche \u00e4r en lyxbil. S\u00e5 n\u00e4r bilen g\u00e5r s\u00f6nder kommer den att dra p\u00e5 sig en h\u00f6g kostnad f\u00f6r reparation och underh\u00e5ll. Dessutom \u00e4r Porsches reservdelar dyra att skaffa.<\/p>\n\n\n\n

Sammanfattning<\/h2>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget har Porsche producerat n\u00e5gra av de b\u00e4sta motorerna och de flesta av dem \u00e4r fortfarande i bruk fram till idag. N\u00e5gra av de b\u00e4sta Porsche-motorerna \u00e4r Porsche M97.74-motorn, Porsche MDH.NA-motorn, Porsche 980\/01-motorn och Porsche-motorn med dubbla permanentmagnetiska synkrona AC-motorer.<\/p>\n\n\n\n

Trots att Porsche har haft en del exceptionella motorer genom \u00e5ren har denna bil ocks\u00e5 en del motorer som du b\u00f6r undvika till varje pris. Ett bra exempel p\u00e5 en s\u00e5dan motor \u00e4r Porsche 997.1-generationens Flat-6 4,0-liters sugmotor. Den h\u00e4r motorn hade problem med IMS-lagret och cylindersprickor.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att de flesta Porsche-motorer \u00e4r utm\u00e4rkta och har presterat enast\u00e5ende genom \u00e5ren. Se bara till att v\u00e4lja en bil med en p\u00e5litlig och kraftfull motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Motorn \u00e4r en av de viktigaste delarna i en bil, men den f\u00f6rbises ocks\u00e5 ofta. Porsche har haft flera kraftfulla motorer genom \u00e5ren som har lett till skapandet av n\u00e5gra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3030"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3030"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3030\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3031,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3030\/revisions\/3031"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3030"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3030"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3030"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}