{"id":3018,"date":"2022-01-26T10:57:10","date_gmt":"2022-01-26T10:57:10","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3018"},"modified":"2022-01-26T10:57:19","modified_gmt":"2022-01-26T10:57:19","slug":"aiways-u5-vs-tesla-model-3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/aiways-u5-vs-tesla-model-3\/","title":{"rendered":"Aiways U5 vs Tesla Model 3"},"content":{"rendered":"\n

Aiways U5 \u00e4r den enda tillg\u00e4ngliga Aiways-modellen f\u00f6r tillf\u00e4llet tills Aiways U6 snart blir tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p. U5 \u00e4r en v\u00e4rdeorienterad SUV\/Crossover som f\u00f6rs\u00f6ker erbjuda en grundlig och anv\u00e4ndbar elbilsupplevelse till en prislapp som inte \u00e4r s\u00e5 vanlig p\u00e5 elbilsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r Tesla Model 3 tvekl\u00f6st den b\u00e4sta Tesla-modellen du kan k\u00f6pa eftersom den balanserar pris och anv\u00e4ndbarhet mycket b\u00e4ttre \u00e4n Model S eller Model Y som \u00e4nnu inte \u00e4r bepr\u00f6vad i n\u00e5gon st\u00f6rre utstr\u00e4ckning.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model S finns i n\u00e5gra olika trimniv\u00e5er som b\u00f6rjar med standardmodellen, modellen med l\u00e5ng r\u00e4ckvidd och prestandamodellen. Aiways U5 erbjuds i tv\u00e5 trims, Standardmodellen och Premiummodellen, och den enda skillnaden mellan de tv\u00e5 \u00e4r utrustningslistan.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 har st\u00f6rre r\u00e4ckvidd, mer teknik, \u00e4r mer eftertraktad, snabbare, mer ekonomisk och bekv\u00e4mare och dyrare. U5 erbjuder mer utrymme, kostar mindre pengar, \u00e4r inte alls lika \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd och saknar karakt\u00e4r n\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 – den b\u00e4sta nuvarande Tesla-modellen<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 kostar mer \u00e4n Aiways s\u00e5 alla f\u00f6rv\u00e4ntar sig att den ska erbjuda mer av allt, vilket verkligen \u00e4r fallet. Standardmodellen av Tesla Model 3 har en EPA-klassad r\u00e4ckvidd p\u00e5 263 mil, Long Range-modellen har en EPA-klassad r\u00e4ckvidd p\u00e5 353 mil medan Performance-modellen har en EPA-klassad r\u00e4ckvidd p\u00e5 315 mil p\u00e5 en full laddning.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tre tenderar de flesta att v\u00e4lja Standard Range-modellen eftersom den erbjuder tillr\u00e4ckligt med r\u00e4ckvidd f\u00f6r de flesta samtidigt som den kostar mycket mindre \u00e4n Performance- eller Long Range-modellen. Den b\u00e4sta varianten av Tesla Model 3 \u00e4r dock Performance-modellen eftersom den erbjuder AWD och Porsche 911-niv\u00e5er av prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen med att \u00e4ga en Tesla j\u00e4mf\u00f6rt med andra elbilsm\u00e4rken \u00e4r m\u00f6jligheten att anv\u00e4nda Teslas Supercharger Network. J\u00e4mf\u00f6rt med U5 \u00e4r Model 3 mycket mer sp\u00e4nnande att k\u00f6ra samtidigt som den \u00e4r mer sofistikerad ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Model 3 erbjuder b\u00e4ttre passiva och aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner och den \u00f6vergripande byggkvaliteten \u00e4r b\u00e4ttre med Model 3. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Model 3 definitivt den b\u00e4ttre bilen.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Ett billigt alternativ<\/h2>\n\n\n\n

Aiways U5 kostar s\u00e5 mycket som 40 % mindre \u00e4n Model 3 i vissa utrustningsniv\u00e5er, vilket \u00e4r en klar f\u00f6rdel. Prisskillnaden \u00e4r dock uppenbar i s\u00e5 m\u00e5nga avdelningar, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller sofistikering, komfort, prestanda och s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 \u00e4r positionerad som en billig SUV\/Crossover-elbil som syftar till att omfatta elbilsmarknadens nedre del medan Model 3 f\u00f6rs\u00f6ker bli elbilsv\u00e4rldens BMW 3-serie. U5 finns i antingen standardutrustningsniv\u00e5 eller premiumutrustningsniv\u00e5 och den enda n\u00e4mnv\u00e4rda skillnaden mellan de tv\u00e5 \u00e4r utrustningslistan.<\/p>\n\n\n\n

Alla Aiways-modeller erbjuder cirka 250 WLTP-klassade mils r\u00e4ckvidd, vilket r\u00e4cker f\u00f6r de flesta d\u00e4r ute. Aiways g\u00f6r Tesla b\u00e4st n\u00e4r det g\u00e4ller utrymme och v\u00e4rde. Dessutom \u00e4r Aiways en SUV, men den kommer inte med AWD.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmet i baks\u00e4tet \u00e4r liga \u00f6ver U5, s\u00e5 om du planerar att transportera m\u00e4nniskor i baks\u00e4tet \u00e4r U5 det b\u00e4ttre valet.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 vs Aiways U5 laddning och teknik<\/h2>\n\n\n\n

De flesta som tenderar att k\u00f6pa elbilar \u00e4r fr\u00e4mst intresserade av faktorer som r\u00e4ckvidd, laddning och teknik, s\u00e5 det \u00e4r bara r\u00e4tt att f\u00f6rdjupa sig lite mer i dessa aspekter. Som s\u00e5dan kommer Tesla Model 3 med antingen ett 50 kWh-batteri f\u00f6r standardmodellen, ett 73 kWh-batteri f\u00f6r prestandamodellen eller ett 82 kWh-batteri f\u00f6r Long Range-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Det tar cirka 22 minuter att ladda 73kWh Tesla Model 3-batteriet fr\u00e5n 0 till 80 % medan 63kWh Aiways-batteriet laddas fr\u00e5n 0 till 80 % p\u00e5 cirka 45 minuter. Om du ansluter b\u00e5da dessa modeller till ett vanligt v\u00e4xelstr\u00f6msuttag i hemmet n\u00e5r Tesla 80 % laddningstillst\u00e5nd p\u00e5 cirka 7 timmar medan U5 n\u00e5r 80 % efter 10 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Energikostnaderna per 60 miles \u00e4r n\u00e4stan identiska mellan de tv\u00e5, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r n\u00e4stan identiska n\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet. En annan stor skillnad mellan de tv\u00e5 \u00e4r autonom k\u00f6rning eftersom Model 3 erbjuder autopilot medan Aiways U5 erbjuder en mer standardiserad adaptiv farth\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n

U5 har de flesta tekniska 2000-talsfunktioner ut\u00f6ver vissa innovationer som kamerasystemet som \u00f6vervakar alla dina r\u00f6relser. Dessa \u00e4r dock inte alls lika avancerade eller effektiva som de system som finns i Model 3.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det v\u00e4rt att k\u00f6pa Tesla Model 3 framf\u00f6r Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r det. De flesta som k\u00f6per Model 3 tittar inte ens p\u00e5 U5 medan de flesta som k\u00f6per U5 tenderar att j\u00e4mf\u00f6ra den med Model 3. Model 3 \u00e4r helt enkelt en b\u00e4ttre allroundprodukt eftersom den har en myriad av f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med U5, s\u00e5 mycket att dessa f\u00f6rdelar l\u00e4tt kan r\u00e4ttf\u00e4rdiga den prish\u00f6jning som kr\u00e4vs f\u00f6r att k\u00f6pa Model 3.<\/p>\n\n\n\n

U5 \u00e4r en hygglig elbil som borde kunna tillfredsst\u00e4lla behoven hos 80 procent av elbilsk\u00f6parna d\u00e4r ute. Men om du vill ha det b\u00e4sta och mest popul\u00e4ra ska du v\u00e4lja Model 3, \u00e4ven om den kostar mer.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Aiways U5 s\u00e4krare \u00e4n Tesla Model 3?<\/h3>\n\n\n\n

Med tanke p\u00e5 att U5 \u00e4r en Crossover\/SUV skulle man kunna f\u00f6rv\u00e4nta sig att den \u00e4r s\u00e4krare \u00e4n Model 3, men s\u00e5 \u00e4r helt enkelt inte fallet. En av de st\u00f6rsta nackdelarna med U5 \u00e4r s\u00e4kerheten eftersom Euro NCAP, en ledande europeisk organisation f\u00f6r krocktester, gav U5 ett d\u00e5ligt 3-stj\u00e4rnigt betyg.<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 klarade sig mycket b\u00e4ttre eftersom den fick ett 5-stj\u00e4rnigt maximalt s\u00e4kerhetsbetyg vilket \u00e4r ligor \u00f6ver U5 b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rebyggande av krockar och passivt krocks\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Aiways att bli b\u00e4ttre \u00e4n Tesla i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur Tesla och Aiways kommer att j\u00e4mf\u00f6ra sig under de kommande \u00e5ren, men chansen att Aiways kommer att sl\u00e5 Tesla p\u00e5 n\u00e5got annat \u00e4n priset \u00e4r ganska osannolik. Aiways f\u00f6rs\u00f6ker s\u00e4lja billiga elbilar f\u00f6r genomsnittliga k\u00f6pare medan Tesla s\u00e4ljer lyxiga elbilar f\u00f6r entusiaster.
Som s\u00e5dan kommer niv\u00e5erna av popularitet och \u00f6nskv\u00e4rdhet alltid att vara b\u00e4ttre med en Tesla. Detta betyder inte att Aiways tillverkar d\u00e5liga bilar, utan snarare att de helt enkelt inte kan j\u00e4mf\u00f6ras med Teslas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aiways U5 \u00e4r den enda tillg\u00e4ngliga Aiways-modellen f\u00f6r tillf\u00e4llet tills Aiways U6 snart blir tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p. U5 \u00e4r en v\u00e4rdeorienterad SUV\/Crossover som f\u00f6rs\u00f6ker erbjuda en grundlig och anv\u00e4ndbar elbilsupplevelse<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3018"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3018"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3018\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3019,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3018\/revisions\/3019"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3018"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3018"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3018"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}