{"id":3012,"date":"2022-01-26T10:55:16","date_gmt":"2022-01-26T10:55:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3012"},"modified":"2022-01-26T10:57:29","modified_gmt":"2022-01-26T10:57:29","slug":"kraver-aiways-mycket-underhall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/kraver-aiways-mycket-underhall\/","title":{"rendered":"Kr\u00e4ver Aiways mycket underh\u00e5ll?"},"content":{"rendered":"\n

En f\u00f6rdel som elbilar har j\u00e4mf\u00f6rt med ICE-bilar \u00e4r att de beh\u00f6ver mycket mindre underh\u00e5ll. elbilar beh\u00f6ver inte byta ut motorolja, de har mindre bromsslitage p\u00e5 grund av regenerativ bromsning, batteriet och elmotorn beh\u00f6ver lite eller inget regelbundet underh\u00e5ll och det finns f\u00e4rre r\u00f6rliga delar i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r ett nytillkommet kinesiskt elbilsstartupm\u00e4rke som f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder U5 och U6. U5 \u00e4r f\u00f6retagets stapelmodell och s\u00e4ljs till h\u00f6ger och v\u00e4nster p\u00e5 grund av sitt relativt billiga pris. Aiways \u00e4r ett varum\u00e4rke som \u00e4r ok\u00e4nt f\u00f6r m\u00e5nga, men det betyder inte att U5 \u00e4r en d\u00e5lig bil, tv\u00e4rtom, U5 ger mycket valuta f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan man lugnt s\u00e4ga att Aiways U5 inte kr\u00e4ver mycket underh\u00e5ll och att underh\u00e5ll inte b\u00f6r vara ett bekymmer n\u00e4r det g\u00e4ller U5. U5 levereras ocks\u00e5 med en fabriksgaranti som t\u00e4cker batteriet i 8 \u00e5r och alla andra elektriska komponenter i upp till 5 \u00e5r eller 150 000 km, beroende p\u00e5 vad som intr\u00e4ffar f\u00f6rst.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget borde U5 vara en l\u00e4tt bil att leva med, men fr\u00e5gan om service av U5 kan vara mer relevant eftersom Aiways \u00e4r ett helt nytt m\u00e4rke och det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att s\u00e4ga hur m\u00e5nga p\u00e5litliga serviceverkst\u00e4der som ens kan arbeta med U5.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Underh\u00e5ll av en elbil<\/h2>\n\n\n\n

Att underh\u00e5lla och serva en elbil \u00e4r b\u00e5de mer kostnadseffektivt och enklare \u00e4n att underh\u00e5lla och serva en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. Vissa k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet n\u00e4mner att underh\u00e5ll och service av en elbil kostar upp till 30 % eftersom det \u00e4r f\u00e4rre delar som beh\u00f6ver sk\u00f6tas.<\/p>\n\n\n\n

Vissa aspekter av det vanliga bilunderh\u00e5llet, t.ex. d\u00e4ckbyten, \u00e4r mer eller mindre lika f\u00f6r bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elbilar. Elbilar \u00e4r dock n\u00e4stan alltid mycket tyngre \u00e4n bilar med elmotor, vilket inneb\u00e4r att d\u00e4cken m\u00e5ste b\u00e4ra mer vikt och d\u00e4rf\u00f6r kan slitas ut tidigare.<\/p>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta f\u00f6rdelen som elbilar har j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med elmotor n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll \u00e4r att elmotorn har f\u00e4rre r\u00f6rliga delar. Detta inneb\u00e4r att det blir mindre friktion, vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att det blir mindre v\u00e4rme. Mindre v\u00e4rme och friktion inneb\u00e4r att det inte beh\u00f6vs n\u00e5gon motorolja och att delarna kan h\u00e5lla mycket l\u00e4ngre om de inte st\u00e4ndigt f\u00f6r\u00e4ndras i temperatur.<\/p>\n\n\n\n

Alla elbilar i dag har regenerativ bromsning som \u00e4r utformad f\u00f6r att bromsa bilen genom att anv\u00e4nda elmotorn f\u00f6r att lagra f\u00f6rlorad energi tillbaka till batteriet. Detta inneb\u00e4r att du s\u00e4llan anv\u00e4nder dina bromsar, vilket ocks\u00e5 eliminerar behovet av frekvent bromsunderh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Service av U5<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar tenderar verkligen att vara mer tillf\u00f6rlitliga j\u00e4mf\u00f6rt med bilar med elmotor p\u00e5 grund av alla de sk\u00e4l som anges ovan. Det \u00e4r helt enkelt mindre som kan g\u00e5 fel med en elbil. Vissa elbilsm\u00e4rken \u00e4r dock b\u00e4ttre p\u00e5 service \u00e4n andra, s\u00e5 det \u00e4r viktigt att notera att det \u00e4r ett av elbilsv\u00e4rldens st\u00f6rsta mysterier.<\/p>\n\n\n\n

Som sagt \u00e4r elbilar mer tillf\u00f6rlitliga, men n\u00e4r de g\u00e5r s\u00f6nder tenderar de att vara mycket sv\u00e5rare att reparera. Du kan inte bara dyka upp till din lokala serviceverkstad med en elbil eftersom endast utbildade proffs \u00e4r tillr\u00e4ckligt skickliga f\u00f6r att arbeta med vissa elbilar vilket inneb\u00e4r h\u00f6ga priser.<\/p>\n\n\n\n

Ett annat potentiellt problem med U5 \u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga licensierade Aiways-serviceverkst\u00e4der, vilket inneb\u00e4r att du eventuellt m\u00e5ste resa l\u00e5ngt innan du kan f\u00e5 service p\u00e5 din bil.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Garanti<\/h2>\n\n\n\n

Alla Aiways-modeller levereras med en fem\u00e5rig l\u00e5ng\/150 000 km l\u00e5ng garanti som t\u00e4cker alla dina vanliga nackdelar som kan uppst\u00e5 n\u00e4r du anv\u00e4nder U5. Aiways erbjuder ocks\u00e5 en 8-\u00e5rig l\u00e5ng batterigaranti vilket inneb\u00e4r att de flesta \u00e4gare fr\u00e5n ny inte ska oroa sig f\u00f6r batteriet alls.<\/p>\n\n\n\n

Aiways garanterar ocks\u00e5 75 % batterih\u00e4lsa efter 8 \u00e5r, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna njuta av en r\u00e4ckvidd p\u00e5 \u00f6ver 200 mil i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. Aiways ger dig ocks\u00e5 en 10-\u00e5rig l\u00e5ng korrosionsgaranti och en reservdelsgaranti som t\u00e4cker cirka 20 000 km.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att du inte ska ogiltigf\u00f6rklara garantin m\u00e5ste du ta U5 till en auktoriserad serviceverkstad om du vill serva din U5. Som n\u00e4mnts ovan kan det potentiellt vara ett problem eftersom inte m\u00e5nga serviceverkst\u00e4der \u00e4r Aiways-licensierade \u00e4nnu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r elbilar sv\u00e5rare att reparera?<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6r att vara \u00e4rlig \u00e4r det inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis sant att elbilar kostar mer pengar att reparera, men det finns faktiskt inte m\u00e5nga som kan reparera din elbil. ICE-bilar har funnits i \u00e5rtionden vilket inneb\u00e4r att alla mekaniker d\u00e4r ute vet ett och annat om dessa motorer vilket ocks\u00e5 inneb\u00e4r att de totala priserna borde sjunka tack vare mycket konkurrens.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r elbilar fortfarande inte lika popul\u00e4ra som ICE-bilar och det finns helt enkelt inte m\u00e5nga kvalificerade och utbildade mekaniker som kan arbeta med k\u00e4nslig elbilsteknik. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det sv\u00e5rare att hitta en plats f\u00f6r att reparera din elbil, och f\u00f6r att reparera den kan du till och med beh\u00f6va v\u00e4nta i flera veckor.<\/p>\n\n\n\n

Kommer elbilar att bli mer popul\u00e4ra?<\/h3>\n\n\n\n

Kinesiska nystartade elbilsm\u00e4rken som Aiways g\u00f6r oss alla en tj\u00e4nst genom att erbjuda ett billigare elbilsalternativ till europeiska och japanska elbilar, vilket borde leda till billigare elbilar i allm\u00e4nhet. Ett av de st\u00f6rsta problemen p\u00e5 elbilsmarknaden \u00e4r att elbilar fortfarande kostar f\u00f6r mycket pengar f\u00f6r de flesta kunder.<\/p>\n\n\n\n

Om elbilspriserna forts\u00e4tter att sjunka och om laddningsinfrastrukturen forts\u00e4tter att utvecklas mer konsekvent och tillf\u00f6rlitligt b\u00f6r vi f\u00e5 bevittna en betydande \u00f6kning av elbilarnas popularitet under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Aiways U5 om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en billig, rymlig och relativt avancerad elbil. U5 erbjuder klassledande utrymme och den erbjuder ocks\u00e5 en hygglig k\u00f6rupplevelse, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 priset.<\/p>\n\n\n\n

U5 saknar visserligen n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet och design, men alla s\u00e4ger att sk\u00f6nhet ligger i betraktarens \u00f6ga. P\u00e5 det hela taget \u00e4r U5 en hygglig bil och b\u00f6r definitivt \u00f6verv\u00e4gas.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

En f\u00f6rdel som elbilar har j\u00e4mf\u00f6rt med ICE-bilar \u00e4r att de beh\u00f6ver mycket mindre underh\u00e5ll. elbilar beh\u00f6ver inte byta ut motorolja, de har mindre bromsslitage p\u00e5 grund av regenerativ bromsning,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3012"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3012"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3012\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3013,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3012\/revisions\/3013"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3012"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3012"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3012"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}