{"id":3008,"date":"2022-01-26T10:53:29","date_gmt":"2022-01-26T10:53:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3008"},"modified":"2022-01-26T10:53:31","modified_gmt":"2022-01-26T10:53:31","slug":"anvander-aiways-speciella-dack","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/anvander-aiways-speciella-dack\/","title":{"rendered":"Anv\u00e4nder Aiways speciella d\u00e4ck?"},"content":{"rendered":"\n

D\u00e4ck f\u00f6r elbilar skiljer sig fr\u00e5n vanliga d\u00e4ck f\u00f6r ICE-bilar eftersom de m\u00e5ste st\u00f6dja tyngre bilar som har andra vridmomentegenskaper. Detta inneb\u00e4r att d\u00e4ck f\u00f6r elbilar m\u00e5ste vara mer robusta f\u00f6r att motverka det \u00f6kade slitage som \u00e4r f\u00f6rknippat med en tyngre bil.<\/p>\n\n\n\n

Dragkraft \u00e4r ocks\u00e5 en viktig aspekt eftersom tr\u00f6gheten \u00e4r st\u00f6rre ju tyngre bilen \u00e4r, vilket inneb\u00e4r att bromsstr\u00e4ckan tenderar att bli l\u00e4ngre. D\u00e4rf\u00f6r levereras elfordon, inklusive Aiways, oftast med s\u00e4rskilda d\u00e4ck som inte \u00e4r s\u00e4rskilt utformade f\u00f6r varje enskild modell, utan snarare \u00e4r specificerade f\u00f6r anv\u00e4ndning av elfordon.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill samla all n\u00f6dv\u00e4ndig information om hur du byter d\u00e4ck p\u00e5 din Aiways-bil b\u00f6r du g\u00e5 igenom din \u00e4garmanual eller kontrollera den inre d\u00f6rrtr\u00f6skeln f\u00f6r d\u00e4ckrelaterad information. Om du inte kan hitta vilken storlek eller typ av d\u00e4ck du beh\u00f6ver b\u00f6r du kontakta din Aiways-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare direkt.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4cken \u00e4r en viktig aspekt av s\u00e4kerheten p\u00e5 v\u00e4gen eftersom de \u00e4r de enda komponenter som f\u00f6rbinder bilen med v\u00e4gen. Se d\u00e4rf\u00f6r alltid till att v\u00e4lja r\u00e4tt storlek och typ av blandning eftersom detta inte \u00e4r n\u00e5got du n\u00e5gonsin vill sn\u00e5la p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 d\u00e4ckinformation<\/h2>\n\n\n\n

Aiways U5 \u00e4r en kinesisk SUV\/crossover EV som kombinerar billiga priser med hyggliga allround EV-k\u00f6regenskaper. U5 \u00e4r inte den sportigaste EV p\u00e5 marknaden och inte heller den mest bekv\u00e4ma EV p\u00e5 marknaden, men den erbjuder en hygglig k\u00f6rupplevelse med tanke p\u00e5 priset.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill beh\u00e5lla dessa fabriksdrivningsf\u00f6rh\u00e5llanden utan att offra s\u00e4kerhet eller effektivitet m\u00e5ste du alltid anv\u00e4nda specifika d\u00e4ck som f\u00f6ljer alla specifikationer som \u00e4r f\u00f6rknippade med U5. Som s\u00e5dan ska du alltid g\u00e5 igenom din bruksanvisning eller kontakta din Aiways-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare direkt n\u00e4r du har n\u00e5gra d\u00e4ckrelaterade fr\u00e5gor.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller d\u00e4ckdimensionerna anv\u00e4nder Aiways U5 Standard 215\/65R17-d\u00e4ck fram och bak, medan Premium-modellen anv\u00e4nder 235\/50R19-d\u00e4ck fram och bak. B\u00e5da d\u00e4ckstorlekarna har en hastighetsklassning p\u00e5 99V.<\/p>\n\n\n\n

F\u00e4lgstorlekarna f\u00f6r standardmodellen \u00e4r 6,5Jx17 ET40 medan Premium-modellen har 7Jx19 ET43 f\u00e4lgm\u00e5tt. Standard U5 \u00e4r dimensionerad f\u00f6r 2,3 PSI f\u00f6r framd\u00e4cken och 2,6 PSI f\u00f6r bakd\u00e4cken. Premium-modellen har 2,4 PSI f\u00f6r framd\u00e4cken och 2,6 PSI f\u00f6r bakd\u00e4cken.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Grundl\u00e4ggande specifikationer<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de Standard- och Premium-versionen av U5 har en enda elmotorkonfiguration som ger 150 kW (201 hk) effekt. U5 levereras ocks\u00e5 med ett 63 kWh-batteri som ska ge dig 250 WLTP-milars r\u00e4ckvidd mellan laddningarna.<\/p>\n\n\n\n

Det tar drygt 30 minuter att ladda U5 fr\u00e5n 20 % till 80 % med en snabb DC-laddare medan en l\u00e5ngsam AC-laddare fyller p\u00e5 U5 p\u00e5 cirka 8-10 timmar. Aiways U5 levereras med n\u00e4stan alla avancerade f\u00f6rarassistanssystem, men det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa inte \u00e4r klassledande p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta problemet med U5 \u00e4r den bristf\u00e4lliga s\u00e4kerheten eftersom Euro NCAP, den ledande europeiska organisationen f\u00f6r krocktester av bilar, betygsatte U5 med ett ganska d\u00e5ligt 3-stj\u00e4rnigt betyg. Detta beror p\u00e5 att U5 misslyckades med att leverera i sidokollisionstesterna kontinuerligt.<\/p>\n\n\n\n

Aiways svarade snabbt med att s\u00e4ga att de redan arbetar med att l\u00f6sa dessa problem s\u00e5 du b\u00f6r v\u00e4nta tills dessa problem \u00e4r l\u00f6sta om du vill k\u00f6pa U5.<\/p>\n\n\n\n

Kinesiska startup-varum\u00e4rken f\u00f6r fordonsmodeller och deras framtid<\/h2>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r bara ett av m\u00e5nga kinesiska EV-startupf\u00f6retag som XPeng, Li Auto och Nio f\u00f6r att n\u00e4mna n\u00e5gra. Dessa f\u00f6retag \u00e4r inriktade p\u00e5 att utforma billiga elfordon f\u00f6r massorna som potentiellt skulle kunna \u00f6versv\u00e4mma de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna om de genomsnittliga priserna p\u00e5 elfordon inte sjunker i motsvarande grad.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kinesiska EV-m\u00e4rken g\u00f6r oss alla en tj\u00e4nst eftersom de kan erbjuda en konkurrenskraftig EV till ett l\u00e4gre pris och d\u00e4rmed f\u00e5 alla andra EV-tillverkare att justera sina priser i enlighet med detta. Ett av de st\u00f6rsta problemen med elfordon i dag \u00e4r de h\u00f6ga intr\u00e4deskostnaderna eftersom ett elfordon har ett mycket h\u00f6gre pris j\u00e4mf\u00f6rt med en j\u00e4mf\u00f6rbar bil med elektrisk drivmedel.<\/p>\n\n\n\n

Dessa kinesiska nystartade EV-bolag har goda m\u00f6jligheter att bli allt mer relevanta EV-tillverkare i framtiden om de lyckas utforma och erbjuda bra bilar till ett relativt rabatterat pris.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Aiways U5 om du vill ha en billig men anst\u00e4ndig elbil som enkelt kan g\u00f6ra det som alla andra nuvarande elbilar kan g\u00f6ra. Om du beh\u00f6ver en p\u00e5litlig transportanordning fr\u00e5n A till B och inte \u00e4r intresserad av att vara snygg eller uppm\u00e4rksammad, \u00e4r U5 den perfekta bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste dock komma ih\u00e5g att U5 inte \u00e4r den s\u00e4kraste bilen i sin klass och att den inte heller kommer att bli l\u00e4tt att s\u00e4lja eftersom s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor inte ens \u00e4r medvetna om att varum\u00e4rket Aiways ens existerar.<\/p>\n\n\n\n

Hur viktiga \u00e4r d\u00e4ck?<\/h3>\n\n\n\n

D\u00e4cken \u00e4r en av, om inte den viktigaste aspekten av den \u00f6vergripande bils\u00e4kerheten eftersom de \u00e4r den enda kontakten mellan bilen och v\u00e4gen. Detta inneb\u00e4r att \u00e4ven de s\u00e4kraste bilarna p\u00e5 planeten \u00e4r os\u00e4kra om de inte \u00e4r utrustade med tillr\u00e4ckligt stora och v\u00e4lgjorda d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r alltid till att f\u00f6lja tillverkarens rekommendationer n\u00e4r det g\u00e4ller d\u00e4ck och sn\u00e5la aldrig med dem. Om du bor i ett omr\u00e5de som upplever h\u00e5rda vinterf\u00f6rh\u00e5llanden b\u00f6r du ocks\u00e5 investera pengar i att k\u00f6pa en upps\u00e4ttning ordentliga vinterd\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Aiways att bli mer popul\u00e4rt i framtiden?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways kommer n\u00e4stan s\u00e4kert att bli ett mer popul\u00e4rt EV-m\u00e4rke i framtiden om de forts\u00e4tter att erbjuda bilar till konkurrenskraftiga priser som ger mycket f\u00f6r pengarna. U5 och U6 \u00e4r inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt perfekta, men de erbjuder mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem med U5, t.ex. s\u00e4kerhet, v\u00e4rdebevarande och \u00f6nskv\u00e4rdhet i andra hand, men dessa \u00e4r ganska hanterbara om Aiways forts\u00e4tter att tillverka anst\u00e4ndiga bilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

D\u00e4ck f\u00f6r elbilar skiljer sig fr\u00e5n vanliga d\u00e4ck f\u00f6r ICE-bilar eftersom de m\u00e5ste st\u00f6dja tyngre bilar som har andra vridmomentegenskaper. Detta inneb\u00e4r att d\u00e4ck f\u00f6r elbilar m\u00e5ste vara mer robusta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3008"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3008"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3008\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3009,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3008\/revisions\/3009"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3008"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3008"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3008"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}