{"id":3006,"date":"2022-01-26T10:53:00","date_gmt":"2022-01-26T10:53:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3006"},"modified":"2022-01-26T10:53:03","modified_gmt":"2022-01-26T10:53:03","slug":"ar-en-aiways-en-bra-forsta-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-en-aiways-en-bra-forsta-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r en Aiways en bra f\u00f6rsta bil?"},"content":{"rendered":"\n

Att k\u00f6pa en elbil som f\u00f6rsta bil har sina egna nackdelar och f\u00f6rdelar. Du kommer att k\u00f6ra en effektivare bil med mindre milj\u00f6p\u00e5verkan, men du m\u00e5ste ocks\u00e5 kompromissa mer n\u00e4r det g\u00e4ller laddning och r\u00e4ckvidd \u00e4n vad du annars skulle ha gjort om du valt en bil med elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Aiways \u00e4r en nykomling EV Kinesiskt startup-varum\u00e4rke som f\u00f6rst nyligen har kommit in p\u00e5 bilmarknaden. P\u00e5 drygt tre \u00e5r har de lyckats designa, utveckla och erbjuda Aiways U5 till allm\u00e4nheten. U5 \u00e4r en crossover\/SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att ge dig en grundlig EV-upplevelse utan att du beh\u00f6ver spendera enorma summor pengar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller en bra f\u00f6rsta bil finns det tv\u00e5 f\u00f6rh\u00e4rskande tankestr\u00f6mmar, den ena s\u00e4ger att du b\u00f6r b\u00f6rja med en billig och kompakt bil eftersom dina f\u00f6rs\u00e4kringskostnader kommer att bli h\u00f6ga och eftersom du bara b\u00f6rjar, s\u00e5 b\u00f6r du allts\u00e5 inte omedelbart g\u00e5 \u00f6ver till en dyr helt ny bil.<\/p>\n\n\n\n

Att v\u00e4lja en helt ny elbil som f\u00f6rsta bil har dock sina f\u00f6rdelar, t.ex. r\u00e4tten till statliga bidrag f\u00f6r elbilar, billiga driftskostnader, \u00f6verl\u00e4gsen tillf\u00f6rlitlighet och det faktum att du rider p\u00e5 f\u00f6r\u00e4ndringens vindar. Oavsett vilket, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln f\u00f6r att ta reda p\u00e5 om Aiways U5 \u00e4r n\u00e5got f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – I b\u00e4sta fall en hygglig f\u00f6rsta bil<\/h2>\n\n\n\n

Aiways U5 \u00e4r en bil som tillverkas av ett m\u00e4rke som \u00e4r relativt ok\u00e4nt f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute. Detta inneb\u00e4r att den attraktionskraft som Aiways-m\u00e4rket b\u00e4r med sig \u00e4r n\u00e4stan obefintlig. Aiways U5 erbjuder dock en konkurrenskraftig prislapp som inneb\u00e4r att U5 till och med \u00e4r klassledande i vissa aspekter, till exempel n\u00e4r det g\u00e4ller innerutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Alla Aiways U5-modeller har en enkel elmotor med framhjulsdrift som ger 150 kW (201 hk) effekt. U5 har ett 63 kWh-batteri som kan laddas fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 30 minuter om du hittar en snabb likstr\u00f6msladdare, medan l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning tar cirka 8-10 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Detta r\u00e4cker f\u00f6r en WLTP-r\u00e4ckvidd p\u00e5 250 mil, vilket ocks\u00e5 \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r dina dagliga pendlingsresor. U5 \u00e4r fullmatad med alla m\u00f6jliga tekniker som assistent f\u00f6r d\u00f6da vinklar, automatisk n\u00f6dbromsning, adaptiv farth\u00e5llare och alla andra avancerade f\u00f6rarassistanssystem.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00f6rsta problemet med U5 \u00e4r dock den bristf\u00e4lliga s\u00e4kerheten d\u00e5 n\u00e5gra ledande krocktestorganisationer gav U5 ett ganska d\u00e5ligt 3-stj\u00e4rnigt betyg. Detta \u00e4r en stor r\u00f6d flagga eftersom unga f\u00f6rare tenderar att ha en h\u00f6gre kollisionsfrekvens \u00e4n alla andra \u00e5ldersgrupper d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

En billig f\u00f6rsta bil med ICE \u00e4r alltid den b\u00e4sta id\u00e9n<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om U5 skulle kunna vara en bra f\u00f6rsta bil brukar m\u00e5nga m\u00e4nniskor h\u00e5lla med om att n\u00e5gons f\u00f6rsta bil b\u00f6r vara en billig och redan v\u00e4lanv\u00e4nd bil eftersom de allra f\u00f6rsta \u00e5ren av aktiv k\u00f6rning vanligtvis \u00e4r f\u00f6rknippade med bucklor, repor och alla m\u00f6jliga stressiga situationer.<\/p>\n\n\n\n

En billig och v\u00e4lanv\u00e4nd bil kommer inte heller att kosta mycket pengar att f\u00f6rs\u00e4kra, och det \u00e4r viktigt f\u00f6r en f\u00f6rarstuderande. Det betyder inte att du ska k\u00f6pa ett 20 \u00e5r gammalt t\u00e5gvrak med 200 000 mils k\u00f6rstr\u00e4cka, utan snarare en hyfsad bil med bra s\u00e4kerhetsbetyg.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r dig att b\u00f6rja med en ICE-bil eftersom du alltid kan uppgradera till en dyrare EV i framtiden. Skillnaderna mellan att \u00e4ga en ICE-bil och en EV \u00e4r stora, och du b\u00f6r k\u00e4nna till b\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r en bra f\u00f6rsta bil?<\/h2>\n\n\n\n

En bra f\u00f6rsta bil kostar inte s\u00e5 mycket pengar eftersom dina allra f\u00f6rsta \u00e5r som bil\u00e4gare tenderar att vara stressiga och fyllda av alla m\u00f6jliga kompromisser. Det ska ocks\u00e5 vara en praktisk bil eftersom du vill ha mycket utrymme f\u00f6r dig sj\u00e4lv, ditt bagage och dina passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r viktigt f\u00f6r alla bilar, oavsett vem som k\u00f6per dem. En bra f\u00f6rsta bil b\u00f6r inte heller vara f\u00f6r snabb av uppenbara sk\u00e4l varf\u00f6r \u00f6verl\u00e4gsen kontrollerbarhet och massor av s\u00e4kerhetsutrustning ocks\u00e5 \u00e4r f\u00f6rdelaktigt f\u00f6r oerfarna f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Genom att k\u00f6pa en begagnad bil har du m\u00f6jlighet att f\u00e5 mer f\u00f6r pengarna, men en ny bil kommer med alla m\u00f6jliga garantier och servicef\u00f6rm\u00e5ner. En bil som \u00e4r billig att f\u00f6rs\u00e4kra \u00e4r ocks\u00e5 en n\u00f6dv\u00e4ndighet f\u00f6r oerfarna f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar \u00e4r d\u00e5liga f\u00f6rsta bilar?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns vissa typer av bilar som inte \u00e4r gjorda f\u00f6r oerfarna f\u00f6rare. Superbilar \u00e4r ofta sv\u00e5rare att k\u00f6ra eftersom de har s\u00e4mre sikt, \u00e4r f\u00f6r l\u00e5ga till marken och kostar mycket pengar att k\u00f6ra. De k\u00e4nns ocks\u00e5 oreflekterade och \u00e4r alldeles f\u00f6r snabba f\u00f6r n\u00e5gon som bara \u00e4r nyb\u00f6rjare.<\/p>\n\n\n\n

Fullstora sedans och 7-sitsiga SUV:er \u00e4r ocks\u00e5 ett uppenbart no-go eftersom de \u00e4r sv\u00e5ra att man\u00f6vrera i l\u00e5rutrymmen och \u00e4r mycket sv\u00e5rare att parkera j\u00e4mf\u00f6rt med mer kompakta bilar. Slutligen kan elbilar vara d\u00e5liga f\u00f6rsta bilar om du inte kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut, vilket inneb\u00e4r att ladda bilen vid behov och veta vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att \u00e4ga en elbil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Tesla Model 3 en bra f\u00f6rsta bil?<\/h3>\n\n\n\n

Tesla Model 3 \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande en av de mest popul\u00e4ra elbilarna p\u00e5 marknaden eftersom den erbjuder allt som en Tesla-bil erbjuder utan att kosta Model S pengar. Teslabilar \u00e4r extremt eftertraktade just nu s\u00e5 det \u00e4r logiskt att fr\u00e5ga sig om Model 3 kan vara en bra f\u00f6rsta bil, och svaret p\u00e5 den fr\u00e5gan \u00e4r ja, Model 3 kan vara en bra f\u00f6rsta bil.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r om du kan utnyttja EV-plattformen till sin fulla potential och detta \u00e4r l\u00e4ttare att g\u00f6ra i en bil som en Tesla eftersom du kan ladda din bil via Teslas superchargern\u00e4tverk.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r det st\u00f6rsta problemet f\u00f6r unga f\u00f6rare?<\/h3>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga folkh\u00e4lsovetare \u00e4r bilolyckor n\u00e5gra av de allvarligaste problemen f\u00f6r ton\u00e5ringar i allm\u00e4nhet. Unga f\u00f6rare \u00e4r alltid \u00f6verrepresenterade i de flesta bilolyckor, vilket naturligtvis \u00e4r ett stort problem.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan man ifr\u00e5gas\u00e4tta logiken bakom att k\u00f6pa U5. Aiways arbetar verkligen p\u00e5 att l\u00f6sa dessa s\u00e4kerhetsproblem s\u00e5 du b\u00f6r ta din tid och v\u00e4nta innan dessa problem \u00e4r helt l\u00f6sta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att k\u00f6pa en elbil som f\u00f6rsta bil har sina egna nackdelar och f\u00f6rdelar. Du kommer att k\u00f6ra en effektivare bil med mindre milj\u00f6p\u00e5verkan, men du m\u00e5ste ocks\u00e5 kompromissa mer n\u00e4r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3006"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3006"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3006\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3007,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3006\/revisions\/3007"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3006"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3006"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3006"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}