{"id":3004,"date":"2022-01-26T10:52:30","date_gmt":"2022-01-26T10:52:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3004"},"modified":"2022-01-26T10:52:33","modified_gmt":"2022-01-26T10:52:33","slug":"ar-aiways-bilar-bra-i-sno","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-aiways-bilar-bra-i-sno\/","title":{"rendered":"\u00c4r Aiways-bilar bra i sn\u00f6?"},"content":{"rendered":"\n

Det finns n\u00e5gra faktorer som m\u00e5ste vara uppfyllda f\u00f6r att en bil ska kunna erbjuda bra vinterk\u00f6rningsf\u00f6rm\u00e5ga. De viktigaste faktorerna \u00e4r d\u00e4cken eftersom \u00e4ven en bakhjulsdriven sportbil med breda d\u00e4ck kan vara till stor nytta p\u00e5 vintern om den \u00e4r utrustad med r\u00e4tt vintergummi.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00f6kar h\u00f6gre markfrig\u00e5ng, fyrhjulsdrift och ett sofistikerat system f\u00f6r dragkraftskontroll ocks\u00e5 en bils vinterk\u00f6rningsf\u00f6rm\u00e5ga. Aiways U5 har ingen fyrhjulsdrift, men den har ett sofistikerat system f\u00f6r traktionskontroll och en relativt h\u00f6g markfrig\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Alla Aiways U5-modeller har en enda elmotor som kan leverera upp till 150 kW (201 hk) och endast driva framhjulen. Hur som helst kan U5 vara en bra sn\u00f6bil om den utrustas med ordentliga vinterd\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att U5 inte erbjuder uppv\u00e4rmda s\u00e4ten eller en uppv\u00e4rmd ratt i sin standardutrustningsniv\u00e5 medan uppv\u00e4rmda s\u00e4ten ing\u00e5r i Premium-modellen. Allt som allt \u00e4r U5 trots allt en SUV, s\u00e5 om du investerar i en upps\u00e4ttning ordentliga vinterd\u00e4ck b\u00f6r U5 enkelt klara sig i b\u00e5de sn\u00f6iga och isiga f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – K\u00f6rupplevelsen<\/h2>\n\n\n\n

Kinesiska Aiways U5 crossover\/SUV v\u00e4ger cirka 4000 pund vilket g\u00f6r den till en ganska tung bil, men inte lika mycket som vissa andra konkurrerande EV:er. Den extra vikten g\u00f6r att bilen \u00e4r mindre ben\u00e4gen att stanna p\u00e5 en kort str\u00e4cka, men den \u00f6kar ocks\u00e5 dragkraften under k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r den 150 kW starka effekten i b\u00e4sta fall anst\u00e4ndig, eftersom den inte erbjuder liknande prestanda som vissa av sina konkurrenter. U5 \u00e4r trimmad f\u00f6r att vara en bekv\u00e4m vardagsbil, vilket inneb\u00e4r att du inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt ska f\u00f6rv\u00e4nta dig att den ska vara en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller vinterk\u00f6rning drar U5 nytta av h\u00f6gre markfrig\u00e5ng. De flesta SUV:er har m\u00f6jlighet till ett AWD-system medan U5 uteslutande \u00e4r tillg\u00e4nglig som en FWD-bil. FWD \u00e4r verkligen b\u00e4ttre \u00e4n RWD i sn\u00f6, men AWD \u00e4r det b\u00e4sta valet om dragkraft \u00e4r ditt fr\u00e4msta bekymmer.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget k\u00e4nns U5 hyfsat sofistikerad att k\u00f6ra utan att vara \u00f6verdrivet bekv\u00e4m. Det finns en hel del vind- och v\u00e4gbuller i motorv\u00e4gshastigheter eftersom U5 erbjuder en underm\u00e5lig ljudisolering.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Teknik f\u00f6r vinterk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

De b\u00e4sta vinterv\u00e4nliga bilarna p\u00e5 marknaden har en myriad av mjukvarufunktioner som \u00f6kar stabiliteten och g\u00f6r dem mycket s\u00e4krare i knepiga situationer. U5 har ett relativt sofistikerat system f\u00f6r dragkraftskontroll som l\u00e4tt ska uppt\u00e4cka f\u00f6rlust av dragkraft och minska kraften s\u00e5 att bilen slutar glida.<\/p>\n\n\n\n

U5 har ocks\u00e5 ESP (Electronic Stability Programme) som ocks\u00e5 \u00f6kar dragkraften och g\u00f6r bilen stabilare under sv\u00e5ra v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden. Aktiv bromsning ing\u00e5r i Premium-utrustningen, medan backningsreglering och starthj\u00e4lp i backen b\u00e5da \u00e4r standard i alla U5-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Bromsarna styrs elektroniskt vilket inneb\u00e4r att de drar nytta av elektronisk bromskraftsf\u00f6rdelning som kan anpassa bromstrycket beroende p\u00e5 det specifika scenariot. U5 har dessutom alla n\u00f6dv\u00e4ndiga avancerade f\u00f6rarassistanssystem som ska h\u00e5lla dig s\u00e4ker i alla l\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Vinterd\u00e4ck – en viktig aspekt av vinterk\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Oavsett om du \u00e4ger en SUV, en sedan, en sportbil eller en hatchback \u00e4r en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck den viktigaste faktorn n\u00e4r det g\u00e4ller vinterk\u00f6rning. \u00c4ven om du \u00e4ger en SUV med h\u00f6g markfrig\u00e5ng, AWD och massor av s\u00e4kerhetsprogram beh\u00f6ver du en ordentlig upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck f\u00f6r att dra nytta av ett s\u00e5dant system.<\/p>\n\n\n\n

De flesta regeringar runt om i v\u00e4rlden rekommenderar eller till och med \u00e5l\u00e4gger dig att utrusta din bil med en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck eftersom de verkligen \u00e4r oumb\u00e4rliga. Hel\u00e5rsd\u00e4ck kan ocks\u00e5 duga p\u00e5 vintern, men bara om du s\u00e4llan k\u00f6r din bil i sn\u00f6iga eller isiga f\u00f6rh\u00e5llanden.<\/p>\n\n\n\n

Hel\u00e5rsd\u00e4ck klarar milt vinterv\u00e4der medan vinterd\u00e4ck \u00e4r s\u00e4rskilt utformade f\u00f6r allt som vintern kan erbjuda. En upps\u00e4ttning sommard\u00e4ck \u00e4r ett definitivt no-go p\u00e5 vintern eftersom dessa d\u00e4ck \u00e4r tillverkade p\u00e5 ett annat s\u00e4tt och inte b\u00f6r anv\u00e4ndas i sn\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Detta betyder inte att du b\u00f6r anv\u00e4nda en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck \u00e5ret runt eftersom varmt v\u00e4der kan slita ut vinterd\u00e4cken snabbare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken elbil \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r vinterk\u00f6rning?<\/h3>\n\n\n\n

Om du vill ha en \u00f6verl\u00e4gsen elbil f\u00f6r vinterk\u00f6rning b\u00f6r du definitivt ta en titt p\u00e5 Audi e-Tron SUV, den nya Rivian SUV, Jaguar I-Pace och Tesla Model X. Alla dessa bilar har h\u00f6g markfrig\u00e5ng, AWD och m\u00e5nga smarta s\u00e4kerhetsfunktioner som b\u00f6r hj\u00e4lpa dig att h\u00e5lla dig p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

En upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck \u00e4r dock oumb\u00e4rlig om du ofta k\u00f6r i sn\u00f6, och \u00e4ven de b\u00e4sta vinterv\u00e4nliga elbilarna beh\u00f6ver en upps\u00e4ttning vinterd\u00e4ck f\u00f6r att fungera optimalt.<\/p>\n\n\n\n

Hur p\u00e5verkar kyla elbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Om utomhustemperaturerna \u00e4r kalla, men inte iskalla, b\u00f6r din elbil inte bete sig s\u00e5 mycket annorlunda \u00e4n en vanlig elbil. Om utomhustemperaturen \u00e4r under noll kan dock batterierna i elbilar drabbas h\u00e5rt eftersom kallt v\u00e4der saktar ner de kemiska reaktionerna i de enskilda battericellerna, vilket g\u00f6r dem mindre effektiva.<\/p>\n\n\n\n

Vissa studier har visat att extrem kyla kan minska den maximala r\u00e4ckvidden med s\u00e5 mycket som 40 %. Dessutom har elfordon inga motorer, vilket inneb\u00e4r att de m\u00e5ste anv\u00e4nda el fr\u00e5n batteriet f\u00f6r att v\u00e4rma upp kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Hur p\u00e5verkar varmt v\u00e4der elbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Om utomhustemperaturen stiger \u00f6ver 90-100 Fahrenheit kommer din elbil ocks\u00e5 att drabbas eftersom du kan minska din totala r\u00e4ckvidd med s\u00e5 mycket som 15-20 % genom att st\u00e4ndigt anv\u00e4nda AC. Detta g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r en bil med ismotor, men bilar med ismotor anv\u00e4nder mindre br\u00e4nslebaserad energi f\u00f6r AC-anl\u00e4ggningen.<\/p>\n\n\n\n

Extrema temperaturer kan ocks\u00e5 leda till att din EV \u00f6verhettas mycket l\u00e4ttare j\u00e4mf\u00f6rt med en ICE-bil, s\u00e5 se till att anpassa din k\u00f6rstil d\u00e4refter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns n\u00e5gra faktorer som m\u00e5ste vara uppfyllda f\u00f6r att en bil ska kunna erbjuda bra vinterk\u00f6rningsf\u00f6rm\u00e5ga. De viktigaste faktorerna \u00e4r d\u00e4cken eftersom \u00e4ven en bakhjulsdriven sportbil med breda d\u00e4ck<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3004"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3004"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3004\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3005,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3004\/revisions\/3005"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3004"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3004"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3004"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}