{"id":3002,"date":"2022-01-26T10:52:00","date_gmt":"2022-01-26T10:52:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=3002"},"modified":"2022-01-26T10:52:02","modified_gmt":"2022-01-26T10:52:02","slug":"ar-aiways-en-bra-bil-for-en-kort-person","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-aiways-en-bra-bil-for-en-kort-person\/","title":{"rendered":"\u00c4r Aiways en bra bil f\u00f6r en kort person?"},"content":{"rendered":"\n

Aiways U5 \u00e4r ett popul\u00e4rt val f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor som \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en billig, men hyfsad elbil som erbjuder mycket utrymme och bra allroundfunktioner. Det \u00e4r inte ofta man st\u00f6ter p\u00e5 en elektrisk SUV\/Crossover som erbjuder mer utrymme \u00e4n Audi e-Tron SUV och samtidigt kostar mycket mindre pengar i processen.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r Aiways verkligen en bra bil f\u00f6r b\u00e5de kortare och l\u00e4ngre f\u00f6rare eftersom den erbjuder mycket benutrymme och huvudutrymme med m\u00e5nga justeringsm\u00f6jligheter i b\u00e5de ratten och sittpositionen. Detta g\u00f6r att n\u00e4stan alla kan f\u00e5 det bekv\u00e4mt i U5 genom att bara justera n\u00e5gra knappar och v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

U5 \u00e4r en verkligt konkurrenskraftig bil i segmentet eftersom den erbjuder s\u00e5 mycket f\u00f6r pengarna. M\u00e5nga s\u00e4tter U5 mot bilar som VW ID .4 eftersom de erbjuder liknande storlek, effekt och r\u00e4ckvidd, men U5 kostar mycket mindre \u00e4n ID .4.<\/p>\n\n\n\n

En annan anledning till att U5 verkar vara ett bra alternativ \u00e4r tekniken och den \u00f6vergripande byggkvaliteten. Den ser ut och k\u00e4nns ganska h\u00f6gklassig fr\u00e5n insidan, men bara tiden f\u00e5r utvisa om detta kommer att vara fallet efter 10 eller 20 \u00e5rs anv\u00e4ndning.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Utrymme, ergonomi, k\u00f6rst\u00e4llning och komfort<\/h2>\n\n\n\n

Om interi\u00f6r- och lastutrymme \u00e4r vad du \u00e4r ute efter i en elbil \u00e4r det en sj\u00e4lvklarhet att \u00f6verv\u00e4ga U5 eftersom den erbjuder klassledande interi\u00f6rutrymme f\u00f6r b\u00e5de de fr\u00e4mre och de bakre passagerarna. Den har ocks\u00e5 tv\u00e5 bagageutrymmen, ett fram- och ett bakre, som tillsammans \u00e4r i linje med konkurrenterna.<\/p>\n\n\n\n

U5 \u00e4r en hyfsat v\u00e4ldisponerad bil vilket inneb\u00e4r att alla reglage \u00e4r l\u00e4tta att n\u00e5 och ganska l\u00e4tta att f\u00f6rst\u00e5 ocks\u00e5. U5 forts\u00e4tter den nuvarande trenden att rensa interi\u00f6ren fr\u00e5n alltf\u00f6r m\u00e5nga knappar och str\u00f6mbrytare samtidigt som man beh\u00e5ller en separat konsol f\u00f6r klimatkontrollen.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rst\u00e4llningen \u00e4r i linje med alla andra SUV:er\/crossovers fr\u00e5n segmentet vilket \u00e4r bra eftersom du kan justera den genom flera olika parametrar. Det \u00e4r l\u00e4tt att k\u00e4nna sig bekv\u00e4m inuti U5 tack vare plyschiga s\u00e4ten och fina byggmaterial.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att U5 inte \u00e4r s\u00e5 v\u00e4lisolerad fr\u00e5n yttre d\u00e4ck- och vindbrus och det \u00e4r n\u00e5got du definitivt kommer att m\u00e4rka i h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – Utrustning, drivlina, r\u00e4ckvidd, laddning<\/h2>\n\n\n\n

Det finns tv\u00e5 olika trimniv\u00e5er av U5, Standard och Premium trim och b\u00e5da \u00e4r n\u00e4stan identiska bar n\u00e5gra premiumalternativ som panoramatak, tr\u00e5dl\u00f6s telefonladdare eller fj\u00e4rr\u00f6ppnad baklucka.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de Standard- och Premiumutrustningen har en enda elmotor som kan leverera upp till 150 kW (201 hk) effekt fr\u00e5n ett 63 kWh litiumjonbatteri. Detta b\u00f6r r\u00e4cka f\u00f6r en WLTP-r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 250 mil mellan laddningar.<\/p>\n\n\n\n

U5 kan laddas fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 30 minuter om du hittar en snabb DC-laddare, medan l\u00e5ngsam AC-laddning tar cirka 8-10 timmar. U5 \u00e4r hyfsat utrustad fr\u00e5n fabriken, men om du uppgraderar till Premium-utrustningen f\u00e5r du lite fler bekv\u00e4mlighets- och lyxfunktioner som verkligen g\u00f6r att U5 k\u00e4nns mycket mer h\u00f6gklassig.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 – S\u00e4kerhet, varum\u00e4rkesattraktion och \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde<\/h2>\n\n\n\n

De flesta moderna EV-bilar \u00e4r mycket stolta \u00f6ver att vara n\u00e5gra av de s\u00e4kraste bilarna p\u00e5 planeten. S\u00e4kerheten har blivit en gigantisk f\u00f6rs\u00e4ljningsfaktor, vilket inneb\u00e4r att biltillverkarna \u00e4r angel\u00e4gna om att g\u00f6ra allt s\u00e4krare bilar f\u00f6r varje ny generation.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r dock inte fallet med U5 eftersom Euro NCAP, den ledande europeiska organisationen f\u00f6r krocktester, gav U5 ett d\u00e5ligt 3-stj\u00e4rnigt betyg. U5 klarade sig inte s\u00e5 bra i krocktestet vid sidokollisioner medan de aktiva s\u00e4kerhetsfunktionerna i mjukvaran ocks\u00e5 l\u00e4mnar en hel del att \u00f6nska.<\/p>\n\n\n\n

En annan stor nackdel med U5 \u00e4r m\u00e4rket eftersom n\u00e4stan ingen vet att Aiways-m\u00e4rket ens existerar. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r m\u00e5nga m\u00e4nniskor angel\u00e4gna om att avf\u00e4rda U5 redan innan de har bekantat sig med vad U5 kan erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

U5:s \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rde \u00e4r ocks\u00e5 ett stort mysterium eftersom efterfr\u00e5gan p\u00e5 U5 inte \u00e4r fastst\u00e4lld p\u00e5 samma s\u00e4tt som f\u00f6r andra mer framst\u00e5ende elbilar. Du ska dock inte f\u00f6rv\u00e4nta dig att \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet ska vara hyfsat eftersom marknadens efterfr\u00e5gan p\u00e5 U5 \u00e4r ganska inkonsekvent.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Aiways U5?<\/h3>\n\n\n\n

Du b\u00f6r k\u00f6pa Aiways U5 om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en rymlig, bekv\u00e4m och ganska stor elbil som klarar b\u00e5de motorv\u00e4gar och stadsk\u00f6rning hyggligt. Om du inte \u00e4r villig att spendera n\u00e5gra premiumniv\u00e5er av pengar \u00e4r U5 bilen att k\u00f6pa eftersom den erbjuder det b\u00e4sta v\u00e4rdet av alla st\u00f6rre EV:er p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Aiways hoppas kunna \u00f6versv\u00e4mma de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna med massproducerade och billiga, men \u00e4nd\u00e5 anst\u00e4ndiga elbilar och det verkar som om de \u00e4r p\u00e5 god v\u00e4g att n\u00e5 det m\u00e5let.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Aiways U5 inte en lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns inga regler d\u00e4r ute som specifikt anger om en specifik bil \u00e4r en lyxbil eller inte, men de \u00f6vergripande niv\u00e5erna av f\u00f6rfining, byggkvalitet, byggmaterial, effekt och pris avg\u00f6r hur lyxig en specifik bil \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Aiways U5 \u00e4r verkligen l\u00e5ngt ifr\u00e5n en lyxbil \u00e4ven om byggmaterialen verkar b\u00e4ttre \u00e4n vissa av dess dyrare tyska rivaler. Men med endast 150 kW effekt, lite eller ingen lyxig innovation och ett billigt pris \u00e4r U5 i b\u00e4sta fall en elbil p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Aiways U5 en bra bil f\u00f6r en Uber?<\/h3>\n\n\n\n

Aiways U5 kan faktiskt vara en bra bil f\u00f6r persontransporter eftersom den erbjuder mycket utrymme p\u00e5 andra raden. U5 kan l\u00e4tt ta emot tre vuxna passagerare utan alltf\u00f6r mycket kr\u00e5ngel, och det \u00e4r viktigt f\u00f6r en Uber.<\/p>\n\n\n\n

Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 hyfsat medan r\u00e4ckvidden r\u00e4cker f\u00f6r de flesta dagliga behov. Med tanke p\u00e5 att U5 kan ladda fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 30 minuter \u00e4r U5 definitivt ett bra alternativ f\u00f6r en Uber.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Aiways U5 \u00e4r ett popul\u00e4rt val f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor som \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en billig, men hyfsad elbil som erbjuder mycket utrymme och bra allroundfunktioner. Det \u00e4r inte ofta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[39],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3002"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3002"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3002\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3003,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3002\/revisions\/3003"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3002"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3002"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3002"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}