{"id":2918,"date":"2022-01-20T14:23:20","date_gmt":"2022-01-20T14:23:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=2918"},"modified":"2022-01-20T14:23:23","modified_gmt":"2022-01-20T14:23:23","slug":"ar-2022-mercedes-amg-eqs-en-bil-for-langa-personer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-2022-mercedes-amg-eqs-en-bil-for-langa-personer\/","title":{"rendered":"\u00c4r 2022 Mercedes AMG EQS en bil f\u00f6r l\u00e5nga personer?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes Benz AMG EQS \u00e4r en av de mest bekv\u00e4ma sedans som finns tack vare en h\u00e4rlig interi\u00f6r med st\u00f6djande men \u00e4nd\u00e5 mjuka s\u00e4ten. Utrymmet som erbjuds \u00e4r stort f\u00f6r alla passagerare vilket inneb\u00e4r att alla l\u00e4tt ska kunna k\u00e4nna sig bekv\u00e4ma oavsett hur l\u00e5nga eller korta de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Det finns dock n\u00e5gra n\u00e4mnv\u00e4rda skillnader beroende p\u00e5 vilket s\u00e4te du sitter p\u00e5. De tv\u00e5 fr\u00e4mre s\u00e4tena \u00e4r l\u00e4tt mer bekv\u00e4ma f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare eftersom den sluttande taklinjen \u00e4ter in i huvudutrymmet f\u00f6r bakre passagerare, men inte s\u00e4rskilt mycket.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r l\u00e5ngt \u00f6ver 1,80 meter kan du kanske uppleva en n\u00e5got tr\u00e5ng upplevelse, men bara om du sitter rakt med huvudet mot kudden. Med det sagt \u00e4r EQS rymlig nog f\u00f6r 99 % av f\u00f6rarna d\u00e4r ute, vilket inneb\u00e4r att EQS sannolikt \u00e4r den mest rymliga elbils-sedanen p\u00e5 marknaden just nu.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom att vara praktisk och lyxig \u00e4r EQS ocks\u00e5 fullmatad med toppmodern teknik som MBUX Hyperscreen eller alla de andra 350 sensorerna och systemen som \u00e4r utformade f\u00f6r att anpassa f\u00f6rarupplevelsen till dina \u00f6nskem\u00e5l och \u00f6nskem\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS – modellutbud och priser<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS erbjuds f\u00f6r n\u00e4rvarande som instegsmodellen EQS 450+, den h\u00f6gspecifika EQS 560 eller den prestandainriktade AMG-tunade EQS 53 AMG+. Instegsmodellen EQS 450+ kostar cirka 103 000 dollar, EQS 580 kostar cirka 120 000 dollar och toppmodellen AMG kommer troligen att kosta mellan 180 000 och 220 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Tillvalen \u00e4r dock m\u00e5nga, vilket alltid \u00e4r fallet med Mercedes-modeller, vilket inneb\u00e4r att du l\u00e4tt kan h\u00f6ja priset till 10 000, 20 000 eller till och med 30 000 dollar om du vill ha allt du kan f\u00e5. Alla tre EQS-modellerna f\u00f6rlitar sig p\u00e5 ett 108 kWh-batteri medan 450+ kommer som bakhjulsdriven bil och 580 \u00e4r AWD fr\u00e5n fabrik.<\/p>\n\n\n\n

AMG-modellen kommer ocks\u00e5 med ett AWD-chassi, men 4MATIC-systemet som erbjuds med AMG-versionen \u00e4r mer bakhjulsinriktat f\u00f6r att g\u00f6ra bilen mycket mer dynamisk samtidigt som man beh\u00e5ller alla prestanda- och s\u00e4kerhetsf\u00f6rdelar med ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

450+ har 329 h\u00e4stkrafter och 406lb-ft vridmoment medan 580-modellen \u00f6kar det till 516 h\u00e4stkrafter och 611lb-ft. Toppmodellen EQS 53 AMG + erbjuder upp till 750 hk och 700 lb-pft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS AMG – Varf\u00f6r AMG EQS \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n EQS450+ och EQS580<\/h2>\n\n\n\n

AMG-versionen av EQS \u00e4r ett b\u00e4ttre k\u00f6p eftersom den kombinerar prestanda, styling och lyx b\u00e4ttre \u00e4n de tv\u00e5 standard EQS-modellerna. AMG-modellen kommer med en uppsj\u00f6 av stylinguppgraderingar som inkluderar en mer aggressiv karossstyling och en upps\u00e4ttning AMG-f\u00e4lgar monterade p\u00e5 ett styvare chassi och b\u00e4ttre bromsar.<\/p>\n\n\n\n

AMG-versionen kommer ocks\u00e5 med ett s\u00e4rskilt AMG 4MATIC AWD-system som \u00e4r utformat f\u00f6r att g\u00f6ra EQS AMG snabbare samtidigt som den beh\u00e5ller alla s\u00e4kerhetsegenskaper som vanliga 4MATIC-system har. Tiden 0-60 mph s\u00e4nks till 3,4 sekunder och toppfarten h\u00f6js till 155 mph.<\/p>\n\n\n\n

EQS AMG har ocks\u00e5 en snyggare interi\u00f6r, inklusive AMG-specifika s\u00e4ten, AMG-specifika d\u00f6rrtr\u00f6sklar, AMG-specifik sportratt och AMG-specifika detaljer som kolfiber och Alcantara. Du f\u00e5r ocks\u00e5 en uppsj\u00f6 av AMG-programvara, inklusive startkontroll och prestandaanalys i den vackra MBUX Hyperscreen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS AMG – Varf\u00f6r du b\u00f6r v\u00e4lja de vanliga EQS 450+ och EQS 580-modellerna.<\/h2>\n\n\n\n

EQS AMG kommer troligen att kosta mellan 180k-220k dollar vilket inneb\u00e4r att den kommer med en rej\u00e4l prish\u00f6jning f\u00f6r en liknande upplevelse. De vanliga EQS-versionerna \u00e4r b\u00e5de bekv\u00e4mare och l\u00e4ttare att leva med eftersom de \u00e4r billigare och dessutom erbjuder mer r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Alla EQS-modeller \u00e4r tillr\u00e4ckligt rymliga f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare s\u00e5 skillnaderna h\u00e4r borde vara minimala. De vanliga EQS-modellerna ser f\u00f6rvisso inte lika sp\u00e4nnande ut som AMG-versionen, men de kan se \u00e4nnu b\u00e4ttre ut om du investerar prisskillnaden i att g\u00f6ra din EQS b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte \u00e4r intresserad av prestanda och vill ha den lyxigaste elbilsupplevelsen du kan k\u00f6pa b\u00f6r EQS 580 g\u00f6ra susen. Om du d\u00e4remot vill ha den d\u00e4r extra prestandan och inte har n\u00e5got emot att spendera extra pengar ska du satsa p\u00e5 AMG-versionen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r den b\u00e4sta elbilen f\u00f6r prestanda i en sedan?<\/h3>\n\n\n\n

Den snabbaste elbilssedanen med prestanda \u00e4r utan tvekan Tesla Model S Plaid \u00e4ven om den inte \u00e4r den b\u00e4sta elbilssedanen med prestanda eftersom den \u00e4ran g\u00e5r till Porsche Taycan Turbo S. Porsche \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra de b\u00e4sta sportbilarna p\u00e5 marknaden och inflytandet \u00e4r verkligen uppenbart med Turbo S Taycan.<\/p>\n\n\n\n

Taycan \u00e4r inte lika snabb som Tesla n\u00e4r det g\u00e4ller 0-60mph men Taycan erbjuder en mer sp\u00e4nnande k\u00f6rning samtidigt som den kan k\u00f6ra fort l\u00e4ngre. Audi e-Tron RS GT \u00e4r mer eller mindre likadan som Taycan Turbo S, men den hamnar lite p\u00e5 efterk\u00e4lken eftersom Taycan erbjuder lite mer h\u00e4stkrafter och vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r prestandasedaner f\u00f6r elbilar \u00f6verhuvudtaget n\u00f6dv\u00e4ndiga?<\/h3>\n\n\n\n

L\u00e5nga, breda och tunga sedans \u00e4r inte de b\u00e4sta sportbilarna p\u00e5 marknaden, s\u00e4rskilt inte om de v\u00e4ger mer \u00e4n 6000 pund. D\u00e4rf\u00f6r anser m\u00e5nga att bilar som Tesla Model S, Taycan, e-Tron GT eller EQS inte beh\u00f6ver n\u00e5gon extra kraft ut\u00f6ver instegsmodellerna.<\/p>\n\n\n\n

0-60mph-tiderna \u00e4r bara intressanta i b\u00f6rjan och de blir senare irrelevanta n\u00e4r man vant sig vid bilen och man hellre vill bevara r\u00e4ckvidden \u00e4n att g\u00e5 alldeles f\u00f6r l\u00e5ngt hela tiden. D\u00e4rf\u00f6r finns det inget behov av att k\u00f6pa en elbil med prestanda i en sedan, vilket inneb\u00e4r att vanliga elbilsmodeller borde r\u00e4cka till f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest bekv\u00e4ma elbilen p\u00e5 marknaden?<\/h3>\n\n\n\n

Mercedes Benz EQS \u00e4r den mest bekv\u00e4ma elbilen p\u00e5 marknaden med ganska stor marginal. Mercedes \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00f6ra de mest bekv\u00e4ma bilarna p\u00e5 planeten och EQS \u00e4r s\u00e5 bekv\u00e4m och rymlig att den l\u00e4tt kan konkurrera med den m\u00e4ktiga S-klassen.<\/p>\n\n\n\n

Ingen elbil d\u00e4r ute kan ens komma i n\u00e4rheten av EQS n\u00e4r det g\u00e4ller lyx, komfort och teknik. Om du v\u00e4ljer AMG-versionen f\u00e5r du dock en ganska snabb bil med den mest fridfulla k\u00f6rupplevelsen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes Benz AMG EQS \u00e4r en av de mest bekv\u00e4ma sedans som finns tack vare en h\u00e4rlig interi\u00f6r med st\u00f6djande men \u00e4nd\u00e5 mjuka s\u00e4ten. Utrymmet som erbjuds \u00e4r stort f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2918"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2918"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2918\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2919,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2918\/revisions\/2919"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2918"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2918"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2918"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}